Ken
High Score Hunter
Discussier hier over de column die op de main page staat over de overhypte wanna be's en Shadow of the Colossus.
Hier nogmaals de volledige column zodat het makkelijker quoten is:
In iedere soort van entertainment heb je mensen die er iets vanaf weten en de zogenaamde ‘wanna be’s’. Zeker laatst genoemde term zie je op veel internetfora voorbij komen en het zijn meestal de mensen die anderen zo noemen die geen idee hebben waar ze het over hebben. Het is hetzelfde idee als tegen iemand zeggen dat hij of zij iets niet goed doet, om de eigen zwakheden niet bloot te hoeven stellen. Toch durf ik mij nu aan deze term te wagen en wel om de volgende reden, namelijk ICO en diens opvolger, Shadow of the Colossus.
In 2001 werd er een game voor de PlayStation2 uitgebracht met de titel ICO.
Hoe we het nou precies moeten uitspreken weet tot op de dag van vandaag eigenlijk nog steeds niemand. De discussies over de naam ICO zijn een voorzetje naar de mensen die zich überhaupt zo druk maken over deze game. ICO is zonder twijfel de meest overschatte game door de zogenaamde ‘hardcore’ gaming fans in vooral de Verenigde Staten. Men weet sowieso aan iedere game daar een soort walgelijke draai te geven door het voorgoed te verpesten, zoals met Onimusha en Devil May Cry, maar laat ik daar nu niet over uitwijden. Ik heb jarenlang geweigerd ICO te spelen, door deze irritante groep volgelingen. Toen ik een paar maanden geleden de game voor een appel en een ei zag liggen heb ik mij er toch maar aan gewaagd en was zelfs die appel en die ei al te veel uitgegeven. De game is overschat door een groep waar men allemaal hoopte destijds een soort pareltje te hebben gevonden waar niemand van wist. Je kent ze wel, die games heb je op alle consoles, nu weer Katamari Damacy op de PlayStation2.
Een 9.0 kreeg deze typisch Japanse game op het onlangs voor honderden miljoenen overgenomen IGN.com. Hoe kan ik nou toch niet inzien wat voor geweldig, episch avontuur ICO was en hoe geweldig diens opvolger zal worden? Wat is dat toch, die ‘wanna be’ hardcore gamers, maar vooral de journalisten die de boel lopen op te naaien? De Amerikaanse gamesjournalist, zwetende dikkies zijn het met thuis een kast vol met bekraste klerezooi! Op de Tokyo Game Show ben ik meteen naar Shadow of the Colossus gelopen, de overhypte opvolger van ICO. Laat maar eens zien wat je waard bent dan, dacht ik bij mezelf. Na letterlijk minder dan minuut gaf ik de controller terug aan de Japanse schone van Sony om vervolgens nee-schuddend naar Capcom lopen om daar een echte action adventure game te gaan spelen, namelijk Onimusha 4.
Games als ICO krijgen nu hoge cijfers, omdat dit de enige mogelijkheden zijn waar journalisten hun zogenaamde ‘hardcore’ image onhoog kunnen krikken bij de lezers. Het is voor de echte onder ons echter een kwestie van tijd om door deze onzin heen te prikken. Opeens zijn vage Japanse games populair, nou ik wil nog wel een blik opentrekken wat alleen al op de SEGA Saturn is uitgekomen waar men nooit aandacht aan heeft dúrven te besteden. Hetzelfde geldt nog steeds voor 2d fighting games waar geen enkele site of blad nog naar durft om te kijken, met uitzondering van ons eigen Gamepro waar we regelmatig artikelen over Neo Geo e.d. hadden, zo is het nou eenmaal en niet anders.
Dat Gamepro’s laatste (lees: echt laatste) editie nu in de winkel ligt en er geen markt meer is voor enigszins hardcore gaming in Nederland, is dan ook typerend.
Hier nogmaals de volledige column zodat het makkelijker quoten is:
In iedere soort van entertainment heb je mensen die er iets vanaf weten en de zogenaamde ‘wanna be’s’. Zeker laatst genoemde term zie je op veel internetfora voorbij komen en het zijn meestal de mensen die anderen zo noemen die geen idee hebben waar ze het over hebben. Het is hetzelfde idee als tegen iemand zeggen dat hij of zij iets niet goed doet, om de eigen zwakheden niet bloot te hoeven stellen. Toch durf ik mij nu aan deze term te wagen en wel om de volgende reden, namelijk ICO en diens opvolger, Shadow of the Colossus.
In 2001 werd er een game voor de PlayStation2 uitgebracht met de titel ICO.
Hoe we het nou precies moeten uitspreken weet tot op de dag van vandaag eigenlijk nog steeds niemand. De discussies over de naam ICO zijn een voorzetje naar de mensen die zich überhaupt zo druk maken over deze game. ICO is zonder twijfel de meest overschatte game door de zogenaamde ‘hardcore’ gaming fans in vooral de Verenigde Staten. Men weet sowieso aan iedere game daar een soort walgelijke draai te geven door het voorgoed te verpesten, zoals met Onimusha en Devil May Cry, maar laat ik daar nu niet over uitwijden. Ik heb jarenlang geweigerd ICO te spelen, door deze irritante groep volgelingen. Toen ik een paar maanden geleden de game voor een appel en een ei zag liggen heb ik mij er toch maar aan gewaagd en was zelfs die appel en die ei al te veel uitgegeven. De game is overschat door een groep waar men allemaal hoopte destijds een soort pareltje te hebben gevonden waar niemand van wist. Je kent ze wel, die games heb je op alle consoles, nu weer Katamari Damacy op de PlayStation2.
Een 9.0 kreeg deze typisch Japanse game op het onlangs voor honderden miljoenen overgenomen IGN.com. Hoe kan ik nou toch niet inzien wat voor geweldig, episch avontuur ICO was en hoe geweldig diens opvolger zal worden? Wat is dat toch, die ‘wanna be’ hardcore gamers, maar vooral de journalisten die de boel lopen op te naaien? De Amerikaanse gamesjournalist, zwetende dikkies zijn het met thuis een kast vol met bekraste klerezooi! Op de Tokyo Game Show ben ik meteen naar Shadow of the Colossus gelopen, de overhypte opvolger van ICO. Laat maar eens zien wat je waard bent dan, dacht ik bij mezelf. Na letterlijk minder dan minuut gaf ik de controller terug aan de Japanse schone van Sony om vervolgens nee-schuddend naar Capcom lopen om daar een echte action adventure game te gaan spelen, namelijk Onimusha 4.
Games als ICO krijgen nu hoge cijfers, omdat dit de enige mogelijkheden zijn waar journalisten hun zogenaamde ‘hardcore’ image onhoog kunnen krikken bij de lezers. Het is voor de echte onder ons echter een kwestie van tijd om door deze onzin heen te prikken. Opeens zijn vage Japanse games populair, nou ik wil nog wel een blik opentrekken wat alleen al op de SEGA Saturn is uitgekomen waar men nooit aandacht aan heeft dúrven te besteden. Hetzelfde geldt nog steeds voor 2d fighting games waar geen enkele site of blad nog naar durft om te kijken, met uitzondering van ons eigen Gamepro waar we regelmatig artikelen over Neo Geo e.d. hadden, zo is het nou eenmaal en niet anders.
Dat Gamepro’s laatste (lees: echt laatste) editie nu in de winkel ligt en er geen markt meer is voor enigszins hardcore gaming in Nederland, is dan ook typerend.