What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

Isopropyl alcohol

M'n werk. Daar hebben wij gewoon een 2,5 liter vat isopropanol, één van de voordelen van op een laboratorium werken.
Verder kan je ook kleine flesjes bij de drogisterij zoals het Kruidvat halen.
 
Ik hoorde ooit iemand en die deed zijn oudere pcb's onder de kraan met afwassop.
Daarna goed drogen. Dat kan toch niet goed zijn of wel?

sorrie, beetje offtopic
 
Mijn broer deed de pc moederborden in de vaatwasser
Laten drogen en ze deden het nog gewoon
En ze waren lekker schoon.
 
Ik vind die vaatwasser methode echt heel erg fout. Water en de gebruikte metalen op een PCB (voetjes/pootjes) gaat gewoon niet goed samen. Je krijgt gewoon corrosie, hoe je het ook wendt of keert. Ook als je de PCB (snel) droogt.

IPA is m.i. het beste. Heb zelf een fles van 2 liter via printtec.nl
 
Ik heb hier alcohol ketonatus staan.
Is dat veilig om te gebruiken voor dezelfde doeleinden?
 
Weet ik niet precies, maar daar zitten meer bestanddelen in dan alleen alcohol. Ik zou gewoon voor de 96% of meer variant gaan zoals in isopropanol.
 
Cageman":1tzfr0c4 said:
Ik vind die vaatwasser methode echt heel erg fout. Water en de gebruikte metalen op een PCB (voetjes/pootjes) gaat gewoon niet goed samen. Je krijgt gewoon corrosie, hoe je het ook wendt of keert. Ook als je de PCB (snel) droogt.

IPA is m.i. het beste. Heb zelf een fles van 2 liter via printtec.nl

het was meer voor de grap we hebben er 2 gewassen laten drogen en weer in elkaar gezet
dat was zo,n 3 jaar geleden en de systemen draaien nog steeds
😉
 
Oh, was ook niet direct op jouw opmerking gericht hoor. Je leest wel vaker over die methode. Als zoiets met een pcb wordt gedaan zou ik zelf nog spoelen met alcohol in plaats van alleen maar drogen.
 
Cageman":1ojb874x said:
Oh, was ook niet direct op jouw opmerking gericht hoor. Je leest wel vaker over die methode. Als zoiets met een pcb wordt gedaan zou ik zelf nog spoelen met alcohol in plaats van alleen maar drogen.
no offense taken ,ouwe dibbes je moet het ook niet doen dat wassen, we hebben het gewoon geprobeerd.
net zoals complete systemen in olie in een glazen bak . 😉
 
Vaatwasser en oven was just kidding van mij. Sorry als dat niet duidelijk was :P
Zou het never niet durven, veels te bang dat er wat kapot gaat
 
I|k hoorde mensen dat doen, was gewoon benieuwd of het gewoon een fabeltje was, of dat het gewoon kan.
 
Het wordt volgens mij wel gedaan. Maar ik durf het zelf ook niet aan, hoor. Nooit geprobeerd.
 
Vaak genoeg van het hele vaatwasser gebeuren gelezen...ok foto's gezien van mensen die een PCB gewoon in de wasbak met een sopje afwassen en daarna in de oven drogen. Ik zou het zelf ook niet aandurven ookal heb ik een G-Net mobo die echt te stoffig is voor woorden.
 
Mijn megatech moederbord heeft in de vaatwasser gezeten.
Is nu een jaar of vier geleden en draait nog prima.
Ik heb hem op 50 graden programma gezet en niet op drogen, maar zelf met perslucht drooggeblazen.
 
Back
Top