MVS Mobo probleem - strepen

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
General Wong
Active Level:
Active Level:

MVS Mobo probleem - strepen

Post by General Wong » Sat Sep 09, 2006 21:33

Ik heb een pittig probleempje met mijn arcade kast. Nu ja, niet met mijn arcade kast, aangezien Jamma games het allemaal prima doen. Als ik echter mijn MVS moederboard erop aansluit, dan krijg ik bij een groot aantal games strepen, zoals op onderstaande foto's zichtbaar is. Bij sommige games is het nauwelijks zichtbaar, zoals bij Blazing Star, maar bij beat 'em ups is het zwaar irritant. Ik heb vandaag alle aansluitingen op het mobo met 70% alcohol schoongemaakt, maar dit heeft niet of nauwelijks geholpen. Na een keer of 5 dit gedaan te hebben ben ik vervolgens aan de gang gegaan met de stofzuiger. Ik ben hier persoonlijk geen fan van ben, maar weet het voor de rest ook niet echt meer. Tot mijn grote spijt mocht ook dit niet baten. Ik zou graag horen of jullie nog andere mogelijkheden zien waarmee ik dit moederboard kan redden. Nog even voor de duidelijkheid, ook nieuwe kits geven dit probleem en Jamma games (waarbij de mobo dus niet gebruikt wordt) doen dit niet. Alvast bedankt voor de reacties :).

Image

Image

Image

edit- ohja, heb ookal een kwastje geprobeert. Werkte helaas ook niet.
Last edited by General Wong on Sat Sep 09, 2006 22:19, edited 1 time in total.
Ken
Active Level:
Active Level:

Re: MVS Mobo probleem - strepen

Post by Ken » Sat Sep 09, 2006 22:16

General Wong wrote: Nu ja, niet met mijn arcade kast, aangezien Jamma games het allemaal prima doen.

Nog even voor de duidelijkheid, ook nieuwe kits geven dit probleem en Jamma games (waarbij de mobo dus niet gebruikt wordt) idem dito.

Of ik ben heel erg moe en lees alles verkeerd of dit klopt even niet helemaal...welke PCB only games heb je geprobeerd en geven deze ook het probleem of niet? Sorry als ik het even niet gelijk zie.
General Wong
Active Level:
Active Level:

Re: MVS Mobo probleem - strepen

Post by General Wong » Sat Sep 09, 2006 22:19

Ken wrote:
General Wong wrote: Nu ja, niet met mijn arcade kast, aangezien Jamma games het allemaal prima doen.

Nog even voor de duidelijkheid, ook nieuwe kits geven dit probleem en Jamma games (waarbij de mobo dus niet gebruikt wordt) idem dito.

Of ik ben heel erg moe en lees alles verkeerd of dit klopt even niet helemaal...welke PCB only games heb je geprobeerd en geven deze ook het probleem of niet? Sorry als ik het even niet gelijk zie.

Ai, foutje inderdaad. PCB only games werken allemaal gewoon goed, heb er een stuk of 10 liggen en geen van allen heeft het probleem.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sat Sep 09, 2006 22:40

Okay dus het ligt in ieder geval niet aan je JAMMA connector, maar aan je MVS board die je vrees ik gewoon moet gaan vervangen. R2 2D heeft een 2 slot te koop in de buy en sell sectie hier op Nozomi dacht ik. Zou echt niet weten wat je probleem zou kunnen verhelpen, als je zo lang hebt zitten kloten is het gewoon niet anders vrees ik.
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Sun Sep 10, 2006 00:18

Ik zou iig cker je moederboard echt grondig schoonmaken en daar bedoel ik dus mee dat je wat contactspray moet kopen en een hoge druk spray of als je die hebt een compressor. Goed de sleuven waar de printen ingaan iig eerst uitspuiten met hoge druk en daarna volspuiten met contactspray, als je hebt met een nieuwe tandenborstel goed erin borstelen.
Als je daarmee klaarbent moet je ook ff je games aanpakken. Het zijn maar contacten, dus je kan of inpsuiten met contactspray en daarna met wattenstokjes goed uitwrijven of het lichtste schuurpapier nemen en daar de contact mee afschuren. Dit moet echt heel licht zij n zodat je eigenlijk de oxidatie die er met de tijd op komt te zitten er weer afpoetst of schuurt.
het gaat er dus uiteindelijk om dat alles weer goed contact maakt. Let er wel op dat de games 4 zijdes heeft die je moet behandelen.
Er is een grote kans dat je het op deze manier oplost, succes en laat me weten of het is gelukt, anders gaan we kijken naar andere oplossingen.

Hasan
d
Active Level:
Active Level:

Post by d » Sun Sep 10, 2006 00:20

Ik sta niet in de voor de gevolgen van de volgende tips:
GW, voorzichtig, maar misschien heeft die neo gewoon watextra juice nodig? Voorzichtig zei ik, niet te veel extra stroom, maar voer het een beetje op en kijk of er iets verbeterd. Je zou ook nog terwijl alles aan staat heel voorzichtig de pcb kunnen proberen licht te buigen.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sun Sep 10, 2006 00:36

Ik ga ervan uit dat de MVS het wel heeft gedaan d.
Als Wong zegt dat ie al zo lang bezig is geweest met schoonmaken kan je wel aan de gang blijven maar het houdt een keer op Psykick.
General Wong
Active Level:
Active Level:

Post by General Wong » Sun Sep 10, 2006 00:54

Psykick wrote:Ik zou iig cker je moederboard echt grondig schoonmaken en daar bedoel ik dus mee dat je wat contactspray moet kopen en een hoge druk spray of als je die hebt een compressor. Goed de sleuven waar de printen ingaan iig eerst uitspuiten met hoge druk en daarna volspuiten met contactspray, als je hebt met een nieuwe tandenborstel goed erin borstelen.
Als je daarmee klaarbent moet je ook ff je games aanpakken. Het zijn maar contacten, dus je kan of inpsuiten met contactspray en daarna met wattenstokjes goed uitwrijven of het lichtste schuurpapier nemen en daar de contact mee afschuren. Dit moet echt heel licht zij n zodat je eigenlijk de oxidatie die er met de tijd op komt te zitten er weer afpoetst of schuurt.
het gaat er dus uiteindelijk om dat alles weer goed contact maakt. Let er wel op dat de games 4 zijdes heeft die je moet behandelen.
Er is een grote kans dat je het op deze manier oplost, succes en laat me weten of het is gelukt, anders gaan we kijken naar andere oplossingen.

Hasan

Ik ga dit even doorspelen aan mijn pa, aangezien ikzelf helemaal geen idee heb wat dergelijke dingen kosten/waar te halen zijn. Dat schuren is sowieso een goed idee denk ik, dat ga ik in ieder geval uitproberen. Enorm bedankt voor de tip.

d: Meer spanning vind ik erg riskant, het moederboard mag op zich best sneuvelen bij mijn pogingen hem weer goed te laten werken, die heb ik min of meer al afgeschreven. De kast, monitor en het binnenwerk neem ik geen risico's mee.

Ik ga ervan uit dat de MVS het wel heeft gedaan d.

Ken: Tsjah, dat is een beetje het lullige. Ik heb de cab ruim anderhalf jaar terug gekocht als ik me niet vergis en daar zaten toen geen MVS games bij, alleen deze mobo en pcb's. Eerste MVS game die ik er destijds voor kocht was Blazing Star en die doet het nog steeds nagenoeg perfect (kleine totaal niet storende streepjes). Daarna had ik een aantal games gelijktijdig in huis gehaald en die gaven dus problemen. Ik weet dus niet 100% zeker of hij wel goed gewerkt heeft. Aangezien de verkoper destijds een vast postend lid op segaforum was, twijfel ik er eigenlijk niet aan dat het spul destijds gewoon goed heeft gewerkt.
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Sun Sep 10, 2006 01:07

Geloof me je kan echt een hele hoop oplossen met echt goed schoonmaken, een stofzuiger zegt het al, STOF, maar oxidatie zuig je niet zomaar weg dat moet je er echt afwrijven en zorgen dat alles weer goed contact maakt om dat iig uit te sluiten. Je moet als je de contactpsray hebt gebruikt de carts ook op en neer even een paar keer in de sleuven steken zodat je het goed inwrijft na al het boenen.
Het opvoeren van 5V kan geen enkele kwaad voor de rest van je cab, je geeft alleen maar meer voltage aan je mobo ( wees maar niet bang, kan je niets mee slopen voor een korte duur. Gaat er alleen maar om dat je hem dus niet te veel geeft on the long run, sommige boarden kunnen dat niet hebben. Dus proberen kan geen kwaad al denk ik dat het niet zal uitmaken, maar je weet maar nooit. Wel een tip markeer met een stift de huidige waarde als je geen multimeter hebt en draai met hele kleine stapjes, totdat je eventueel succes hebt. Het zou alleen wel makkelijk zijn als je met een multimeter kan meten hoeveel je hem precies geeft, let er wel op dat de voltage met mobo aangesloten een andere waarde heeft dan niets angesloten. Succes!

Hasan
ManoRevolver

Post by ManoRevolver » Sun Sep 10, 2006 11:58

Heb juist gehoord dat het spuiten met hoge druk om 'em schoon te krijgen helemaal niet goed is, omdat de kans groot is dat je daarmee tere delen op zo'n moederbord beschadigd.
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Sun Sep 10, 2006 14:07

Mano sorry, maar dat is echt een load of crap, je hebt bij de goede electronicashops hoge drk busjes en dat is daar allemaal speciaal voor bedoeld. Als je ook een compressor gebruikt moet je niet full power gaan maar gewoon met beleid en op een MVS mobo zitten geen onderdelen die je daarmee kan beschadigen, zit allemaal gesoldeert op de mobo, eproms, weerstandjes, condensators etc. etc. blaas je niet zomaar weg hoor. Dat geldt alleen maar voor optische onderdelen, veermechanismen etc. die je uit hun voegen kan blazen. No offense Mano maar ik loop al te lang mee en heb nog nooit zoiets gehoord of meegemaakt.

MVG

Hasan
ManoRevolver

Post by ManoRevolver » Sun Sep 10, 2006 19:49

Mij beledig je ook niet dude :lol:, zeg ook alleen maar dat ik het gehoord heb.
Heb zelf me MVS nog nooit open gemaakt.
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Sun Sep 10, 2006 21:21

ManoRevolver wrote:Mij beledig je ook niet dude :lol:, zeg ook alleen maar dat ik het gehoord heb.
Heb zelf me MVS nog nooit open gemaakt.

Gelukkig kan ik ook weer rustig slapen :wink:
RoOd
Active Level:
Active Level:

Post by RoOd » Mon Sep 18, 2006 10:48

ik heb hier ook wel eens last van,

meestal is een goeie jiggle aan de cartridge voldoende om hem weer streeploos te krijgen.

Naast je moederbord ook je games goed schoonhouden en maken
en soms is gewoon even re-inserten ook een optie :)

misschien voor de ideeen bus maar zou een onderdeel met
bewezen tips en tricks misschien iets zijn? korte handleidingen die overal op het net wel te vinden zijn bundelen in 1 document of meerder post oid?
Natuurlijk geen bullshit erbij maar echt door members getestte oplossingen.
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Mon Sep 18, 2006 10:54

Ik zou zeggen maak er een en we gooien em op de main site.
RoOd
Active Level:
Active Level:

Post by RoOd » Mon Sep 18, 2006 12:06

Ken wrote:Ik zou zeggen maak er een en we gooien em op de main site.

klinkt als een plan,
iedereen die tips en tricks heeft voor de handleiding of graag bepaalde zaken erin wil hebben kan het kwijt op

nozomi.arcade@gmail.com

ondertussen begin ik zelf al met een lijstje
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Tue Sep 19, 2006 06:34

Maak even een aparte topic over dat mailadres asjeblieft,dan maak ik er een sticky van.
Post Reply