Ridge Racer

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Post Reply
Ken
Active Level:
Active Level:

Ridge Racer

Post by Ken » Sun Jul 30, 2006 03:46

http://www.xbox-modchips.com/img/sony-p ... ot-big.png
Zojuist even Ridge Racer op de mobiele telefoon gespeeld, klassieke level uit het eerste deel en bijbehorende muziekje, what else do we need? Wat was deze game goed, zo anders dan Daytona USA en Sega Rally. De eerste echt realistisce 'city racer', of hoe je dat ook wilt noemen. Jammer dat Revolution, Rage Racer in mindere mate en Type 4 niet echt om over naar huis te schrijven waren. Nooit begrepen waarom Rave Racer nooit op de PlayStation is uitgebracht, dat er een level te spelen was op de PSP maakt nog steeds weinig goed in dit gemis van een topgame. Dus, wat is jullie ervaring met de serie en wat is er wel en niet goed of fout gegaan door de jaren heen?
Image
Image
General Wong
Active Level:
Active Level:

Post by General Wong » Sun Jul 30, 2006 09:24

Op de Xbox 360 maakte ik voor het eerst écht kennis met deze serie, had daarvoor wel al een paar keer Ridge Racer games gespeeld bij maten enzo, maar nooit meer dan een potje of 2. En dus te kort om hooked te raken. Op de 360 vond ik hem in het begin heel kut (als je raced op de manier waarop ik 'normaal' race in games als OutRun, dan zit het spel namelijk vol bugs), maar toen ik op weg werd geholpen door iemand op DGS raakte ik behoorlijk verslaafd. Grafisch is die game gewoon echt top en de gameplay was op zich ook prima, lekker arcade.

Heb ook de PSP versie gehad, stond versteld van de grafische pracht. Heb hem alleen niet zo lang gespeeld, te veel games, te weinig tijd... Ohja, heb ooit in een duister verleden Ridge Racer 64 gehad, maar ik die hoort niet echt in de serie thuis had ik begrepen.
Fonzi

Post by Fonzi » Sun Jul 30, 2006 10:32

Heb alle RR gespeeld die uitgebracht zijn op consoles. Persoonlijk vond ik Rage Racer op de PS1 nog steeds de beste. Deeltje 1 en 2 konden me niet zo bekoren. Waarom weet ik niet maar ik denk dat het alles te maken heeft met mijn liefde voor de Saturn en Sega Rally. Rage Racer had een andere grafische stijl, was uitdagend genoeg en bouwde op een andere structuur dan de vorige twee delen. Deeltje vier vond ik persoonlijk minder dan Rage Racer maar ik vond de grafische stijl opnieuw erg knap. Je aansluiten bij een team en vervolgens alle races afwerken vond ik minder geslaagd en bovendien veel te gemakkelijk.

In tegenstelling tot de meesten vond ik RRV opnieuw heel erg goed. Het spel is volgens mij erg underrated. Dit alles heeft te maken met de onrealistische hype van de PS2. Iedereen dacht waarschijnlijk dat de grafissche kant alle games op de Dreamcast zou doen verbleken. Dat is niet de fout van Namco maar van Sony's hype. De levelstructuur en gameplay zaten heel erg snor. Naast Rage Racer nog steeds heel erg goed.

Ondanks opnieuw heel wat negativiteit van de mainstream gamers en pers die alleen maar realistisch autosims willen zien, vind ik RR6 opnieuw erg goed. De World Exploder mode is heel erg uitgebreid en het speelt weer als een trein (natuurlijk pas echt wanneer je in de hogere classes gaat spelen). De online functie is trouwens heel erg leuk, zeker wanneer je tegen Japaners kan spelen.

RR op PSP is een soort van best of, ziet er goed uit en speelt goed. RR op de N64 ook trouwens, alleen zag het spel er niet zo goed uit. Ik vind de de RR serie gestaag progressie maakt. Natuurlijk zijn niet alle versies en delen even goed maar zeg nu zelf: hoeveel echte goede arcaderacers worden er tegenwoordig nog gemaakt ?
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sun Jul 30, 2006 10:38

Fonzi wrote:maar zeg nu zelf: hoeveel echte goede arcaderacers worden er tegenwoordig nog gemaakt ?

Dat valt eigenlijk nog best mee, alleen verschijnen ze nooit buiten de Japanse arcadehal.
Maximum Tune 2, Initial Special D, Tokyo Highway Battle (net een nieuwe uitgekomen voor de 360 die er zeer fraai uit ziet)etc.
Fonzi

Post by Fonzi » Sun Jul 30, 2006 11:09

Net wat ik bedoel. Initial D Special Stage is eigenlijk een uitgebreide versie van D. De Scud Race en Daytona's van deze wereld blijven toch uit.
R-Type

Post by R-Type » Thu Aug 10, 2006 20:54

Ridge racer was uiteraard mijn allereerste PSX aankoop. Fantastische game, ik heb nooit de devil car kunnen verslaan. Het was ook leuk om al die easter eggs te vinden, zoals met 100kmph door de muur achter de startbaan rijden; dan kreeg je een mirror mode geloof ik. En als je verkeerd ging dan zei die pipo iets van 'you're crazy..!' En natuurlijk Rotterdam Nation.. gewoon NL oldskool hardcore tussen die soundtrack :D

Daytona heb ik stiekem altijd beter gevonden trouwens. Laat ik het zo zeggen; in de Arcade is Daytona veeel beter, maar op de console is RR beter (daytona was een slechte port). RR had maar 1 baan en dat irriteerde me altijd wel. Revolution was een schijtspel, dat spel had ook maar 1 course en die course was imo saaier dan het origineel, vandaar dat ie dus waardeloos was.

Rage Racer vond ik heel erg leuk, beetje grimmige maar wel heel vette graphics. Hij stond altijd broederlijk naast mijn V-Rally 1 in 1997; de 1 puur arcade, en de andere sim achtig. Rave Racer in de arcade was ook goed en Type 4 was naar mijn mening overigens heel leuk, maar in de tijd van GT1 (de beste in de serie) boeiden de nep auto's en race tegen de klok (CPU verschijnt op bepaald moment) me even niet meer. RR5 heb ik echt nooit gespeeld.. geen idee waarom niet.. oh ja, ik kocht geen PS2 bij launch.

Over RR6 zit ik te twijfelen om hem te kopen of niet, ik wacht denk ik op de aanbiedingen.

De Daytona series is mijn nr1 arcade racer, no question.

Image

De RR serie zal vanaf nu altijd hiermee geassocieerd worden denk ik.. ;)
ZeMMiK
Active Level:
Active Level:

Post by ZeMMiK » Fri Aug 11, 2006 10:30

Ik heb Rave Racer wel gespeeld op de PS1...hij is er dus wel op verschenen. Gewoon een engelse versie. Was inderdaad een leuke versie. Op 360 vind ik de game niet zo super....op de PSP vind ik het wel weer leuk. (ridge racer dus)
R-Type

Post by R-Type » Fri Aug 11, 2006 23:23

Ik denk dat je Rage Racer bedoelt want ik ben 99% zeker dat Rave Racer niet te spelen is op de console.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sat Aug 12, 2006 04:07

Maak daar maar 100% van, is nooit buiten de arcade uitgebracht.
R-Type

Post by R-Type » Sat Aug 12, 2006 15:51

Namco moet eens een compilatie maken van vergeten arcade games, zoals Rave Racer, Ace Driver, Victory Lap, Alpine Racer etc.

Misschien een idee voor XBLA.
DAY
Active Level:
Active Level:

Post by DAY » Thu Aug 17, 2006 09:26

De eerste keer dat ik kennis maakte met rr was in de arcade in scheveningen. Helemaal achterin ston er een kast. de eerste keer dat ik er geld in gooide wist ik niet hoe je moest driften en dus was het stuiteren tegen de muren en was ik na 1 ronde al af. Toen ik hoorde dat rr een launch game was voor de nieuw uit te komen PS moest ik het gewoon hebben. de sequels die kwamen hebben echter mij nooit meer echt kunnen boeien, vooral de feeling van de wagens is compleet weg in de nieuwere vversies.
Keep on Dreaming
R-Type

Post by R-Type » Tue Sep 12, 2006 14:37

Heb RR6 gekocht, was in de aanbieding. Maar zover ik kan zien was ie de volle mep ook wel waard.

Echt een wrede game. Ik had ook wat muziek van Marketplace gedowned waaronder de bekende Ridge Racer en Rotterdam Nation theme. Bij die eerste moest ik stiekem een traantje wegpinken; het is excact dat muziekje van RR1, die 2e herkende ik niet meer terug maar klonk wel lekker hard. Zowieso is de muziek van de game behoorlijk heavy, lekkere beats.

Gameplay is zoals het hoort in een racer; constante 60fps en dus extreem vloeiend. Natuurlijk is realisme ver te zoeken, maar daarvoor moet je ook geen RR hebben.

Ben nou toch wel weer een beetje benieuwd naar RR7!
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Tue Sep 12, 2006 19:56

Ik heb hetzelfde met RR6. Omdat het zo ongelofelijk snel speelt en vloeiend 60 fps draait speel ik het veeeel liever dan PGR om de 360. Ik vind in sommige levels het asfalt ook ziekelijk mooi gedaan.
Rano
Active Level:
Active Level:

Post by Rano » Tue Sep 12, 2006 21:55

Ik haat Ridge Racer (PSP) en Ridge Racer 6 (X360). Andere delen heb ik niet vaak genoeg gespeeld. Wat een schijtserie is het. Ik houd van arcade. Maar niet zo fuckin' over the top als bij Ridge Racer. Driften is gaaf. Maar met 200+ een linkerbocht ingaan, midden in de bocht je stuur omgooien, een drift ingaan, je draait zover dat je bijna achteruit rijdt, vervolgens komt er een scherpe bocht naar rechts en je draait je autootje volledig de andere kant om.

KUT SERIE! :evil:
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Tue Sep 12, 2006 22:53

Ik vind je argument nogal slap. Zoals ik het lees kun je het gewoon niet spelen en vind je het daarom maar kut...
R-Type

Post by R-Type » Wed Sep 13, 2006 18:57

Ik vind het Driften wel leuk, en imo is het beter gedaan dan bij Outrun 2 want dat vond ik zelf op momenten nergens meer op slaan. Voor iets meer realisme heb ik PGR3 wel. PGR3 vind ik dan ook wel de betere game, echte auto's, meer modes etc.

Maar weet je, heel misschien vind ik RR6 Online wel beter dan PGR3. Bij PGR3 MOET je gemeen spelen en er voor zorgen dat je tegenstanders in een spin raken, anders win je niet. Ik heb daar zat races gewonnen en verloren door ff een beuk in de bocht uit te delen/ te incasseren en iedereen doet het. Je denkt perfect te sliden, je krijgt een beuk.. race over. Als je ongeschonden en als nr 1 de eerste bocht uit komt dan win je vaak.

Bij RR6 heb ik hele sportieve matches gehad, elkaar de race uit beuken lijkt niet echt mogelijk te zijn. Je kunt gewoon lekker hard raggen zonder bang te zijn dat iemand het verneukt. Nitro's opbouwen en iedereen voorbij blazen met een triple nitro. De 60fps doet echt veel want soms word het bijna F-Zero GX on wheels. De graphics vind ik niet altijd even mooi, ze zijn soms te glad, DC achtig.
Giel

Post by Giel » Wed Sep 13, 2006 19:06

Ik heb alleen ervaring met de PSP versie van RR, maar ik moet zeggen dat ik het wel een toffe game vond. De feeling van het rijden en door de bochten heen glijden was gewoon goed.
d
Active Level:
Active Level:

Post by d » Wed Sep 13, 2006 23:00

Er is maar een race simulator en dat is Ferrari F355 op de DC en op de PS2 uitgebracht. Leuk is anders, maar als je echt heel geconcentreerd je best doet en je doet het goed dan voel je wel echt een gevoel van voldoening.
Ik hou zelf meer van Drifters, maar dan niet perse Ridge Racer. Ik hou meer van alle andere drifters van Genki enzo. Mijn favoriet op dit moment is "Side by Side Special" op de PS1. Die tracks zijn echt fantastisch.
R-Type

Post by R-Type » Thu Sep 14, 2006 17:22

Als ik Ferrari vergelijk met echt autorijden, dan moet ik zeggen dat de game angstig dichtbij komt. Met een te harde gear door de bocht doet net als in het echt je wielen blokkeren of je wijkt te veel uit waardoor je te ver op de andere baan komt, en zo zitten er nog wel veel meer dingen in de game die heel erg overeen komen met echt rijden. Ik kan me nu wel zo voorstellen hoe een Ferrari F355 ongeveer rijd ;)

Ik had Ferrari's eerste 2 circuits gemasterd op manual transmission en zonder assist (memorizen in welke gear je door welke bocht moet, en welke lijn je ongeveer moet houden). Sterker nog, in al die jaren dat ik de game heb gehad, heb ik nooit andere courses gedaan! Het is echt de virtua fighter onder de racers, bij VF heb ik ook altijd maar 2 characters gebruikt. Zo diep zijn de games en zo geniaal is Yu eigenlijk als developer! In de tijd dat ik nog rijlessen had, heb ik de game heel veel gespeeld hahaha. Of het hielp weet ik niet, maar heb het uiteindelijk wel gehaald ;)

Vergeet GT, die shit is gewoon nep. Hoe sim Polyphony het ook wil propageren.
Rano
Active Level:
Active Level:

Post by Rano » Tue Sep 19, 2006 21:20

R-Type wrote:Ik had Ferrari's eerste 2 circuits gemasterd op manual transmission en zonder assist (memorizen in welke gear je door welke bocht moet, en welke lijn je ongeveer moet houden). Sterker nog, in al die jaren dat ik de game heb gehad, heb ik nooit andere courses gedaan! Het is echt de virtua fighter onder de racers, bij VF heb ik ook altijd maar 2 characters gebruikt. Zo diep zijn de games en zo geniaal is Yu eigenlijk als developer! In de tijd dat ik nog rijlessen had, heb ik de game heel veel gespeeld hahaha. Of het hielp weet ik niet, maar heb het uiteindelijk wel gehaald ;)

Dat had ik dus met PGR2 en PGR3. Damn, wat is dat vet. Een baan masteren. Alleen maar twee a drie banen spelen. Heerlijk. Elke bocht leren te perfectioneren. Elke keer weer ietsie harder proberen te gaan (wat vaak gewoon niet kan). En dan de rondetijden natuurlijk. 1 circuit, 12 bochten, je rijdt voor de 12e bocht. Alles ging tot nu toe perfect. Dit wordt mijn snelste tijd ooit. Alleen bocht 12 nog even. Eigenlijk een van de makkelijkste. Geen probleem. Gewoon concentreren. En dan toch die fout maken. AARGH! Wat baal je dan.

Ik heb ook gewoon dagen dat het niet wil lukken. Dan merk ik naar drie rondjes dat ik vandaag mijn dag niet heb.

En meestal, dan gaat het beter als ik een biertje of twee op heb :) Dan ga je met wat meer lef de bochten in :)
R-Type

Post by R-Type » Wed Sep 20, 2006 23:56

Soms verbaas ik me wel eens wat voor bocht ik in PGR3 neem. Echt zo'n hele strakke en snelle binnenin en echt kantjeboord. Dat geeft wel een kick. Vooral online. Maar helaas is het online dus zo dat je door mooi spelen in een spin word gedrukt door een random lamer.. en ongelijk hebben ze niet eens.

Wel leuk, die leaderboards, maar ze onthouden alleen je kudo's volgens mij.
Gungrave

Post by Gungrave » Thu Sep 21, 2006 07:46

Ik heb Ridge Racer vaak genoeg gespeeld, maar ondanks alles vind ik het driftsysteem niet echt geslaagd. Wel leuk ed. maar niet echt een geweldige toevoeging. Je kan een chicane nemen zonder je auto de andere kant op te draaien in de drift, dat maakt het voor mij niet leuk meer. Dus je gaat met de neus de binnenbocht in en je staart aan de rand, er komt een bocht de andere kant op en je gaat automatisch door met de neus nu aan de buitenkant... Over realisme gesproken zeg, dat is te ongeloofwaardig. Ondanks dat blijf ik het spel op de PSP toch spelen en ik vind zo nu en dan wat races nog steeds leuk.

Toch heb ik liever PGR3, het speelt allemaal wat lekkerder en het driften is een stuk realistischer waardoor de moeilijkheidsgraad toch een stuk hoger komt te liggen van bij RR. Het is imo nog lang niet zo realistisch en moeilijk als in GT4, maar moeilijk genoeg om het leuk te houden. Maar zo heeft elke racer wel zo zijn eigen kenmerkende dingen en zal ik ook zeker alledrie blijven spelen.
ManoRevolver

Post by ManoRevolver » Thu Sep 21, 2006 16:42

Gungrave wrote:Ik heb Ridge Racer vaak genoeg gespeeld, maar ondanks alles vind ik het driftsysteem niet echt geslaagd.

Agreed! Hoeveel beter is het driftsysteem in Outrun 2 wel niet!
Gameholic

Post by Gameholic » Thu Sep 21, 2006 17:25

ManoRevolver wrote:
Gungrave wrote:Ik heb Ridge Racer vaak genoeg gespeeld, maar ondanks alles vind ik het driftsysteem niet echt geslaagd.

INDERDAAD

Helemaal met je eens Mano... Nadat ik Outrun op de PSP had was het echt over met RR
ManoRevolver

Post by ManoRevolver » Thu Sep 21, 2006 23:42

Gameholic wrote:
ManoRevolver wrote:

INDERDAAD

Helemaal met je eens Mano... Nadat ik Outrun op de PSP had was het echt over met RR

Precies, ik heb Outrun nog maar een paar dagen op de PSP, maar al helemaal kapot gespeeld. Stop ik RR erin, en valt het eigenlijk zoveel tegen compared to Outrun 2006. Zowel grafisch als qua gameplay.
Ben wel benieuwd naar RR2 voor de PSP though, die's zo ver ik weet al uit in Japan.
Post Reply