Beste keuze eerste (candy) cab?

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Marcooled_79
Active Level:
Active Level:

Beste keuze eerste (candy) cab?

Post by Marcooled_79 » Sun Feb 17, 2013 12:52

Inmiddels aardig wat posts gelezen - goede info hier! Er valt flink wat af te wegen voordat een eerste cab gekozen is :wink: ...en daar komt uitdaging 1: hoewel ik sommige cabs mooier vind dan anderen, denk ik dat het verstandiger is om een (eerste) cab te kiezen o.b.v. wat je er mee wilt doen i.p.v. de vormgeving. :idea:

Ik wil iig een MVS-mobo, maar wellicht later ook iets anders (maar twijfel over omzetten Jamma -> JVS). Liefst 2 player (maar 4 of 6 button?). Scherm roteren denk ik niet veel te doen (ik denk vooral 'horizontale' games te spelen). Ik snap dat dit geen playstation is :D maar het hoeft voor mij ook niet mega-technisch te worden.

Waar moet een noob verder zoal aan denken (stroomverbruik, afmeting, gewicht, wat voor screen, ...). Wat zijn jullie aanbevelingen/ervaringen? Thanks!

p.s. sorry voor zoveel noob-vragen :lol:
Image

Currently playing: Sexy Parodius (PCB), Herzog Zwei (MD), Micra door de APK krijgen
DLX

Re: Beste keuze eerste (candy) cab?

Post by DLX » Sun Feb 17, 2013 13:00

Budget?

Edit; ik zou zeggen neem een Blast met een Tri-sync, is een allrounder en 6 buttons per player :)
Sphere
Active Level:
Active Level:

Post by Sphere » Sun Feb 17, 2013 13:36

Zelf zou ik inzetten op een 2 player 6 buttons cab, dan ben je het meest flexibel en kan je alle kanten op. Wat misschien ook niet slecht is om over na te denken is waar moet de cab komen te staan. Komt hij in de schuur of moet hij naar zolder. Het formaat en het gewicht kan nogal verschillen en als je dan 2 verdiepingen omhoog moet door een zeer smal trappengat dan moet je wel weten wat de mogelijkheden zijn. Kan de cab uit elkaar of met een verhuislift door het raam? Of toch maar liever een kleiner formaat?

Hopelijk heb je hier wat aan en veel plezier met de aanschaf :D
ckong

Post by ckong » Sun Feb 17, 2013 18:27

NAC, wat anders!

Je krijgt dan de beautylooks van de cab, het mooiste 15K plaatje dat er is, een allesvreter op 15K gebied, relatieve technische eenvoud, goed geluid en een redelijke prijs.

Een no-brainer dus eigenlijk. :D
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Sun Feb 17, 2013 21:27

yep. een NAC, een astro of een Blast.

Die candy's wegen ergens tussen de 100 en 120 kilo, en kunnen helemaal uit elkaar voor eventueel transport. De Blast is de meest veelzijdige, aangezien dat een trisync chassis is, met de juiste optie zowel JAMMA als JVS aankan, etc.
Dr Doggystyle
Active Level:
Active Level:

Post by Dr Doggystyle » Mon Feb 18, 2013 00:00

ckong

Post by ckong » Mon Feb 18, 2013 07:37

En http://slawdog.net/hc/index.asp?page=Cabinet+List voor een (totaal) overzicht van alle Candy´s.
P-Nut
Active Level:
Active Level:

Post by P-Nut » Mon Feb 18, 2013 11:59

Ik heb een naomi universal sitdown mooi strak design en naar mij mening minder bulky en afaik meest betaalbare candy:P

Al vind ik de neogeo cabs die rklok onlangs heeft gepost heeeeel erg vet
Da Dude
Active Level:
Active Level:

Post by Da Dude » Mon Feb 18, 2013 14:07

Ik heb me NAC weggedaan voor een NNC. qua looks even mooi imo. ook een sitdown. uber-scherm en als je een Jamma loom erbij haalt, ben je helemaal klaar.
Weinig wat niet zou werken nu. wil je vooral jamma, ga voor een blast
ckong

Post by ckong » Mon Feb 18, 2013 19:09

Da Dude wrote:Ik heb me NAC weggedaan voor een NNC. qua looks even mooi imo. ook een sitdown. uber-scherm en als je een Jamma loom erbij haalt, ben je helemaal klaar.
Weinig wat niet zou werken nu. wil je vooral jamma, ga voor een blast

Ga je voor het mooiste 15K beeld, met perfecte beeld symmetrie en geometrie, ga dan niet voor de Blast.

NAC, Astro, E2 en diverse andere single of dual resolution cabs hebben het beste 15K plaatje. Wil je persé een trysinc, dan is de beste keuze een NNC of een Blast: nagenoeg perfect 15K en super 31K. Let wel op: de monitoren in de Blast City hebben nogal eens last van convergentie problemen.

Het voordeel van een Egret 2 boven een NAC of Astro City is dat je de monitor makkelijk kunt roteren.

Nadeel van een Egret 2 is wel weer de looks, te rond IMHO. Kijk ook eens rond op Arcadeotaku, daar vind je veel leerzame info.
Da Dude
Active Level:
Active Level:

Post by Da Dude » Tue Feb 19, 2013 12:20

Weet je, Egret, NeoGeo Sega. ze zijn allemaal vet.
maar 15k, dan is de NAC je beste keus.
wil je een pc met mame, blast of naomi
rklok
Active Level:
Active Level:

Post by rklok » Tue Feb 19, 2013 21:40

Egret 3 en atomiswave zijn ook erg goede opties, maar voor 15 khz is imo de Sega Astro of New Astro de beste
Image
MarioSanchez
Active Level:
Active Level:

Post by MarioSanchez » Wed Feb 20, 2013 15:44

Voor alle duidelijkheid. Een New Astro City is een NAC, mocht je dat niet weten. :mrgreen:

Succes!!!
Marcooled_79
Active Level:
Active Level:

Post by Marcooled_79 » Sat Feb 23, 2013 07:56

Thanks allemaal!

@DLX: da's een goeie...staat er hier ergens (als zoiets al bestaat) een price guide? Mocht er nog geen zijn: :idea:

@ Sphere: had ik al een beetje over nagedacht. Ik heb een kamertje op de 1e verdieping met een betonnen vloer en goede isolatie. Hoef ik het ding niet naar zolder te slepen, en het is er iig niet vochtig.

@ ckong: oké, NAC heeft super 15k maareh; is 31k dan niet beter dan 15k? Ik dacht dat een beetje zou zijn als vroeger met pc's (jeweetwel, VGA is beter dan EGA is beter dan CGA - op zo'n manier). Ik denk dat ik eens in het NGC moet komen kijken om de beeld(kwaliteit)verschillen te zien :wink:

@ P-Nut: Naomi sitdown heeft inderdaad mooie look, maar is dat niet JVS ipv Jamma? Lijkt me lastig te combinere met bv een MVS-mobo (jamma-loom toevoegen?)

@rklok: Egret3 heb ik wel goede herinneringen aan. Toen ik afgelopen oktober in Japan was, ben ik best veel in de Taito Tower geweest en meestal (onbedoeld) achter Egret 3's gezeten - happy days!
Image

Currently playing: Sexy Parodius (PCB), Herzog Zwei (MD), Micra door de APK krijgen
ckong

Post by ckong » Sat Feb 23, 2013 09:03

15K en 31K heeft niets te maken met dat het één beter is dan het ander.

Tot een paar jaar geleden was +90% van alle Arcade (jamma) games bedoeld om op 15K te spelen. Sinds met name de opkomst van LCD schermen zijn eigenlijk alle nieuwe Arcade games 31K. Dat komt uiteraard omdat een LCD scherm van huis uit met 31K (VGA) om kan gaan en niet met 15K (CGA).

Voor de leek is dit het verschil:
15K - gamen op een lowres CRT monitor, zoals het vroeger was, met o zo mooie scanlines :D 'Old skool' dus!
31K - gamen op een highres CRT monitor (640x480, ofwel 480p) of LCD, zonder scanlines.

Meer weten over scanlines? >> http://scanlines.hazard-city.de/ (mijn scanline bijbel, echter met feiten ipv fictie. :wink: )

Dus het is allebei even goed, het is gewoon waar je van houdt. Wil je Donkey Kong of SF 2 spelen zoals het bedoeld was? > 15K
Wil je SF4 spelen zoals het bedoeld is? >31K

En met een trysinc monitor, zoals in een Egret 3, een NNC of een Blast, kun je van beide walletjes eten. Alle drie hebben ze een CRT monitor. Van nature moet een trysinc monitor echter altijd iets inleveren op de beeldkwaliteit bij 15K output. Maar inleveren is een betrekkeijk begrip. een 15K plaatje op een Blast of een NNC is altijd nog jaw-dropping.

Ik ben er eentje van de old school, dus vandaar mijn voorkeur voor de NAC. Maar ik zit met net zoveel plezier te gamen op mijn Blast of mijn NNC. :D

Enne ... MVS mobo? >> 15K all the way.
Marcooled_79
Active Level:
Active Level:

Post by Marcooled_79 » Sat Feb 23, 2013 11:03

Thanks ckong, nu begin ik het te snappen :D
Image

Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Sat Feb 23, 2013 12:14

Goede uitleg Erik, maar je slaat wel een heel tijdperk over en zorgt ook weer voor een beetje verwarring. Het 31kHz tijdperk is zo'n beetje begonnen met Naomi / Dreamcast. Was ook thuis de enige console die een VGA/31kHz/640X480 plaatje kon weergeven.

Gamen op een resolutie van 640 X 480 heeft vervolgens een tijd geduurd en pas bij de komst van de Xbox gingen we het tijdperk 480p / 720p/ 1080i in en zo ook de equivalenten op Arcadegebied, maar het is wel heel lang in the Arcades gewoon 480p / 640 X 480 gebleven, omdat er nog geen cabs waren die waren voorzien met een 16:9 LCD panel. Deze panels kunnen immers een minimaal 720p plaatje weergeven, laten we zeggen de Vewlix / Lindbergh kasten.

Het was natuurlijk ook zo dat de Arcade flooded was met 15kHz en 31kHz cabs met een 4:3 CRT scherm en de exploitanten het spel wel op die resolutie moesten kunnen draaien, vandaar dat je ook nog best wel wat Arcade hebt die het hele nieuwe spul gewoon op 640 X 480 draaien. Wat we in het NGC trouwens ook nog doen met een setup die we hebben.

Iets meer tussenliggende en zeer relevante informatie als het gaat om het verloop door de jaren heen. Succes en natuurlijk zien is geloven en weten ;)
rklok
Active Level:
Active Level:

Post by rklok » Sat Feb 23, 2013 12:31

Zo en nu als de donder naar Apeldoorn om er 1 uit te zoeken!! :)

Image
Image
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Sat Feb 23, 2013 12:43

Psykick wrote:Goed uitleg Erik, maar je slaat wel een heel tijdperk over en zorgt ook weer voor een beetje verwarring. Het 31kHz tijdperk is zo'n beetje begonnen met Naomi / Dreamcast. Was ook thuis de enige console die een VGA/31kHz/640X480 plaatje kon weergeven.

In de categorie consoles/arcade sla je nu ook een tijdperk over :-), denk aan bijvoorbeeld de X68000(ontwikkelplatform geweest voor CPS2). Eerste versie kwam uit in 1987; resoluties tot 1024x1024, 31k. Standaard resolutie voor veel games is 640x480 op een X68000. Berg titels voor uitgebracht die ook in de arcade stonden (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sharp_X68000_games).

Sorry voor de slight offtopic :-)
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Sat Feb 23, 2013 12:45

rklok wrote:Zo en nu als de donder naar Apeldoorn om er 1 uit te zoeken!! :)

Image

Ahhhh... wat een genot weer... :-)

Wil toch eigenlijk nog wel eens een Astro City of een Windy 2. Zitten er mooie tussen? :-)

Staat daar nou een Mushiking/Dinosaur King kastje tussen?
rklok
Active Level:
Active Level:

Post by rklok » Sat Feb 23, 2013 12:51

?? waar zie je die dan???

Astro wel, Windy misschien volgende week bij de 2e zending ;)
Image
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Sat Feb 23, 2013 13:00

rklok wrote:?? waar zie je die dan???

Image

Klik op plaatje voor grotere versie ;-). Wat is dat voor kastje..? :-)
rklok
Active Level:
Active Level:

Post by rklok » Sat Feb 23, 2013 13:03

ahh die...dat zijn 3 Konami kinder game/gok kastjes
Image
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Sat Feb 23, 2013 13:14

Cageman wrote:
Psykick wrote:Goed uitleg Erik, maar je slaat wel een heel tijdperk over en zorgt ook weer voor een beetje verwarring. Het 31kHz tijdperk is zo'n beetje begonnen met Naomi / Dreamcast. Was ook thuis de enige console die een VGA/31kHz/640X480 plaatje kon weergeven.

In de categorie consoles/arcade sla je nu ook een tijdperk over :-), denk aan bijvoorbeeld de X68000(ontwikkelplatform geweest voor CPS2). Eerste versie kwam uit in 1987; resoluties tot 1024x1024, 31k. Standaard resolutie voor veel games is 640x480 op een X68000. Berg titels voor uitgebracht die ook in de arcade stonden (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Sharp_X68000_games).

Sorry voor de slight offtopic :-)

Ja, zo ken ik er nog wel een paar haha, als we de ontwikkelplatformen er nu ook bij gaan halen. Resolutie die de consument voor zijn giechel kreeg is relevant, niet wat er achter de schermen gebeurde. Laten we dan ook gelijk alle broadcast resoluties en beeldschermen bespreken, dan is de verwarring compleet :mrgreen:

Vet platform btw de X68000
Da Dude
Active Level:
Active Level:

Post by Da Dude » Sat Feb 23, 2013 13:18

Flinke boel weer. Zo'n blast is ook wel heel gaaf
Post Reply