Vraagje: Beste arcade cabinet voor Cave shooters?

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
ahfoen
Active Level:
Active Level:

Vraagje: Beste arcade cabinet voor Cave shooters?

Post by ahfoen » Wed Jan 11, 2012 14:23

Hallo allemaal,

Ik ben sinds vandaag een nieuwe lid van Nozomi en ik heb wat vragen over arcade cabinets. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

1. Zelf ben ik een noob op het gebied van cabinets, maar ik ben van plan om ergens in Juni toch eentje aan te schaffen. Ik zit nu te twijfelen over een Sega Blast City / Astro City / Net City / Naomi Universal.

Zelf ben van plan om alleen cave shooters te spelen (en eventueel mijn favoriete spel Senko no Ronde - GDROM).

2. Wat heb ik precies nodig om een cabinet te laten draaien (na dat ik een cab en PCB heb aangeschaft)?

3. Hoe zit het GDROM's en PCB's? Kan bv. Blast City GDROM's draaien en Naomi Universal PCB's?

Alvast bedankt voor al uw reacties

Ahfoen

Ps. Voor mensen die interesse hebben, wil ik even zeggen dat ik een topic heb aangemaakt bij de trading section :D
viewtopic.php?f=7&t=3710&p=41279#p41279
Last edited by ahfoen on Wed Jan 11, 2012 15:12, edited 1 time in total.
DLX

Re: Vraagje: Beste arcade cabinet voor Cave shooters?

Post by DLX » Wed Jan 11, 2012 14:33

Tja alles kan.... denk dat jij het beste een 15k cabinet kan nemen in verband met je Cave shooters...

Denk dat een Naomi Cabinet sowieso afvalt omdat deze meestal 31k zijn en JVS.

Welkom trouwens!

Volgens mij moet je voor een Blast City gaan; JAMMA mogelijk, JVS, 15k, 31k, maar vraag het maar even aan de gasten die een Blast hier hebben :)
Last edited by DLX on Wed Jan 11, 2012 14:43, edited 1 time in total.
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Wed Jan 11, 2012 14:35

ahfoen wrote:PS voor mensen die interesse hebben, wil ik even zeggen dat ik een post heb gemaakt in het stel je even voor topic :D

Top van je !
Team 15 kHz
ahfoen
Active Level:
Active Level:

Post by ahfoen » Wed Jan 11, 2012 15:15

@DLX.. thx voor je reactie. Wat is het verschil tussen tussen JAMMA en JVS? Sorry voor noob questions :D

@Elpancho... Post aangepast met link :D
viewtopic.php?f=7&t=3710&p=41279#p41279
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Wed Jan 11, 2012 15:21

Vragen zijn er om beantwoord te worden :-)

JAMMA en JVS zijn defacto-standaarden die gebruikt wordden om game platformen op een cab aan te kunnen sluiten. het grootste verschil zit in de gebruikte bedrading en connectoren, en hoe de video in-/output is geregeld.

Algemeen: JAMMA wordt veelal gebruikt voor 'normale' game PCB's, JVS voor de modernere moederborden zoals Sega Naomi, Sega Chihiro en Triforce. JAMMA is altijd 15khz, JVS kan zowel 15 als 31khz zijn.

Waarom noemt DLX de Blast City als keuze? Omdat de Blast City een tri-sync monitor heeft (15, 24 en 31khz), en met de juiste bedrading aan boord (de befaamde Sega '001' loom) zowel JAMMA als JVS aan boord heeft.

Ik heb zelf een NAC en een Blast. De NAC gebruik ik voornamelijk voor JAMMA, de Blast voor JVS.
Rorsach
Active Level:
Active Level:

Post by Rorsach » Wed Jan 11, 2012 15:30

Ik speel zelf ook hoofdzakelijk verticale shmups op m'n Naomi. Momenteel nog via PC/xBox360 (simpel aangesloten op de arcadekast). Tevens ben ik nu bezig om een nieuwe loom (met upscaler) te bouwen zodat ik ook JAMMA games kan spelen op m'n Naomi.

ps: Houdt er rekening mee dat Cave PCB's nogal prijzig zijn.
ahfoen
Active Level:
Active Level:

Post by ahfoen » Wed Jan 11, 2012 15:37

@Cageman.. Dus als ik PCB's / cabinets aanschaf moet ik opletten of het JAMMA of JVS is? Worden de meeste cave shooters dan aangeboden in Jamma of JVS? Alvast bedankt. Ik heb je trouwens nog een PM gestuurd over de PSPGO

@Rorsach... Jaap van marktplaats :D? Ahhhhh...... xbox360 aansluiten aan cab is ook geen gek idee. Aangezien ik de meeste cave shooters op xbox360 discs heb.

Btw. de Naomi kasten lijken veel slimmer en kleiner. Is dat ook zo?
Rorsach
Active Level:
Active Level:

Post by Rorsach » Wed Jan 11, 2012 15:41

ahfoen wrote:@Cageman.. Dus als ik PCB's / cabinets aanschaf moet ik opletten of het JAMMA of JVS is? Worden de meeste cave shooters dan aangeboden in Jamma of JVS? Alvast bedankt. Ik heb je trouwens nog een PM gestuurd over de PSPGO

@Rorsach... Jaap van marktplaats :D? Ahhhhh...... xbox360 aansluiten aan cab is ook geen gek idee. Aangezien ik de meeste cave shooters op xbox360 discs heb.

Btw. de Naomi kasten lijken veel slimmer en kleiner. Is dat ook zo?

Cave PCB's zijn altijd JAMMA. Ik heb pas geleden Pink Sweets aangeschaft en heb deze nog moeten testen bij een ander forumlid omdat m'n Naomi nog niet omgebouwd is.

Naomi kasten zijn luchtiger, maar zeker niet kleiner dan de rest, volgens mij zelfs iets groter. Check de gameroom van JiggyFM maar eens, dan zie je ze side-by-side staan

en, inderdaad Jaap van Marktplaats, aangenaam ;)

met dank aan Jiggy:

Image

1e is een Cyberlead
2e is een Naomi sitdown
3e is een Blast
4e is een Naomi standup
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Wed Jan 11, 2012 15:46

Volgens mij heeft Jiggy nog een chopped Naomi (ingekorte versie, zodat het een sitdown wordt) te koop..?
Rorsach
Active Level:
Active Level:

Post by Rorsach » Wed Jan 11, 2012 15:53

Cageman wrote:Volgens mij heeft Jiggy nog een chopped Naomi (ingekorte versie, zodat het een sitdown wordt) te koop..?

Ahem...

:mrgreen:
ahfoen
Active Level:
Active Level:

Post by ahfoen » Wed Jan 11, 2012 16:01

Die is idd nog iets groter! thx voor alle reacties en ik zal nog even rondkijken welke het meest geschikt is. Op jouw Naomi Universal zal ik later nog terugkomen, Jaap.

Nice forum :D
jiggymf

Post by jiggymf » Wed Jan 11, 2012 18:52

BESTE cabinet is een lastige vraag, ligt een beetje aan je budget. Er zit in de cabs die je noemt ook wel wat prijsverschil, vooral als je een goede/mooie wilt met een goede monitor.
Sowieso kan je jamma en jvs op allebei de type cabinets spelen, echter moet er dan een connector tussen. Kosten hiervan zijn zo vanaf een paar tientjes tot een euro of 100 arhankelijk of je van jamma naar jvs wil of omgekeerd. Je kan dit ook zelf maken als je handig bent en er zijn ook speciale looms beschikbaar. Een naomi moederbord (volgens mij is Senko No Ronde een naomi game) kan je overigens ook op 15khz zetten.

De cabs die je noemt zijn allemaal prma cabinets, in jouw situatie zou ik zelf ook neigen naar een Blast City. Vooral als je maar 1 cabinet hebt wil je echt een trisync monitor hebben. Ik vind een naomi cab eigenlijk de minste van de genoemde, gevolgd door een Net City (waarom noem je die eigenlijk specifiek?). Een (New) Astro City is ook interessant voor je. Heeft ook wat met smaak te maken.
Cave games zijn Jamma overigens.
houd ook rekening met het feit dat cave verticale shooters zijn en Seiku No Ronde (of hoe je dat ook schrijft) volgens mij een horizontale game is, en je monitor dus moet draaien(taten), dit is geen rocket science, maar wel wat werk. Monitor is ook erg zwaar :) het is niet iets wat je dagelijks wilt doen :)

Je haalt ook een hoop dingen door elkaar, Blast City gd-roms, Naomi unicersal pcb's...dat bestaat allemaal niet ^^
Er is een naomi cabinet, die heet naomi universal. Er is een naomi moederbord, dat heet gewoon naomi. Een gdrom is een addon voor het naomi moederbord, die normaal cartridge games heeft maar met de addon ook gdrom games gebruiken (je hebt dan overigens nog wel meer nodog zoals een DIMM board die je naomi met de gdrom verbindt).

De originele vraag blijft eigenlijk staan, wat wil je ongeveer uitgeven, da is wat makkelijker voor een advies :)
Last edited by jiggymf on Wed Jan 11, 2012 19:05, edited 1 time in total.
ahfoen
Active Level:
Active Level:

Post by ahfoen » Wed Jan 11, 2012 19:05

Thx voor je reactie. Ik moet denk ik toch snel een beslissing maken of het een senko no ronde cab wordt of dodonpachi. Ben namelijk niet van plan om in korte termijn meerdere pcb's te halen.
DLX

Post by DLX » Wed Jan 11, 2012 19:09

Snel beslissen.... niet doen, maar als je het doet, ga voor de Blast :P
jiggymf

Post by jiggymf » Wed Jan 11, 2012 19:10

*kuch* New Net City *kuch*
DLX

Post by DLX » Wed Jan 11, 2012 19:11

jiggymf wrote:*kuch* New Net City *kuch*

Jiggy regelt er wel 1 voor je :P
jiggymf

Post by jiggymf » Wed Jan 11, 2012 19:12

ahfoen wrote:Thx voor je reactie. Ik moet denk ik toch snel een beslissing maken of het een senko no ronde cab wordt of dodonpachi. Ben namelijk niet van plan om in korte termijn meerdere pcb's te halen.

De cab is heel wat anders dan de pcb...
Een cab koop je doorgaans leeg, zonder game hardware, die moet je nog los kopen.
Cave pcb's zijn ook vrij duur en niet op elke hoek van de straat te vinden, ook een naomi 1 gdrom setup kost je wel een euro of 200 en dan nog wa tientjes voor de game zelf.
Een echt goed cabinet, in goede staat, met een goede monitor zoals een nac of een blast kost je ook zo tussen de 500 en 1000 euro, afhankelijk van een aantal zaken, tenzij je geluk hebt (of veel geduld, of wil opknappen etc).
Last edited by jiggymf on Wed Jan 11, 2012 19:14, edited 1 time in total.
jiggymf

Post by jiggymf » Wed Jan 11, 2012 19:12

DLX wrote:
jiggymf wrote:*kuch* New Net City *kuch*

Jiggy regelt er wel 1 voor je :P

Never, die gaat nooit meer weg ^^
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Wed Jan 11, 2012 19:17

Komen er 39 binnen bij Ronnie dacht ik .... scherm is nog wel even afwachten heb ik begrepen
Team 15 kHz
Rorsach
Active Level:
Active Level:

Post by Rorsach » Wed Jan 11, 2012 19:20

Komt weer terug bij het budget. Een beetje fatsoenlijke NNC doet toch minstens zo'n 750 euro, als je een Toshiba scherm erin wilt nog 200-300 eur meer.
jiggymf

Post by jiggymf » Wed Jan 11, 2012 19:22

Rorsach wrote:Komt weer terug bij het budget. Een beetje fatsoenlijke NNC doet toch al zo'n 750 euro, als je een Toshiba scherm erin wilt nog 200-300 eur meer.

Aan een NNC zonder Toshiba pure flat heb je niet zoveel, daar koop je juist een nnc voor, voor DAT scherm
ahfoen
Active Level:
Active Level:

Post by ahfoen » Wed Jan 11, 2012 21:07

Mijn budget is ±500 - 600 voor de cab en ± 250 a 300 voor een PCB. Is dit haalbaar denk je?
ahfoen
Active Level:
Active Level:

Post by ahfoen » Wed Jan 11, 2012 21:08

Wat maakt de new net city zo goed in vergelijking met de andere cabs? :D
Rorsach
Active Level:
Active Level:

Post by Rorsach » Wed Jan 11, 2012 21:10

ahfoen wrote:Wat maakt de new net city zo goed in vergelijking met de andere cabs? :D

Het Toshiba pure flat screen (tri-sync) en de cab is gewoonlijk zowel JVS als JAMMA. Het uiterlijk/ombouw is precies hetzelfde als de Naomi Universal.
jiggymf

Post by jiggymf » Wed Jan 11, 2012 21:11

ahfoen wrote:Mijn budget is ±500 - 600 voor de cab en ± 250 a 300 voor een PCB. Is dit haalbaar denk je?

Pcb wel, afhankelijk van welke cave game. Voor een naomi game setup met gdrom is dat sowieso voldoende.
500-600 voor een cab moet ook wel lukken, je moet dan denk ik wel een beetje geduld hebben, maar dat zijn wel prijzen waarvoor hier af en toe een New Astro City wordt aangeboden vijvoorbeeld. Een naomi heb je er zeker voor, die raken we aan de straatstenen niet kwijt :mrgreen:
Blast City is doorgaans wel net iets duurder, maar je kan ook maar net geluk hebben dat iemand hier ervanaf wil :)

Je kan Rklok eens een mailtje sturen of pb via het forum, die heeft een geimporteerde lading cabinets uit japan in zn loods staan met regelmatig nieuwe aanwas, die heeft vast iets leuks staan voor je wat matched met je budget.
Post Reply