Madmax8":cifs569j said:YOKE
Ik heb het een en ander weggelaten uit het verhaal omdat het anders formaatje Silmarillion zou worden. Zo heb ik de eerste monitor (aan het begin van het verhaal) naar een CRT reparateur hier in Eindhoven gebracht. Die kwam tot de conclusie dat de nek gebarsten was, dus dat was een korte affaire. Toen ik later terugkwam met de buis van de Grundig TV moest hij me helaas afwijzen omdat hij op het randje van een burnout zat en dit soort "hobby" dingen er niet bij kon hebben naast zijn gewoonlijke reparatie activiteiten. Wel heeft hij me toen wat advies gegeven over hoe ik het zelf het beste aan kon pakken.
Ik heb geen HV probes, dus dingen als de HOT of flyback doormeten kan ik niet, maar yoke weerstand natuurlijk wel. Alle Nanao MS293x modellen gebruiken hetzelfde type buis, met een yoke waarde van ongeveer 0.4 ohm horizontaal en 7 ohm verticaal. Daar komt bij dat sommige van de Toshiba's een extra 0 in het typenummer hebben wat aangeeft dat de yoke aan de buis gelijmd zit en niet dient losgemaakt te worden.
Ik had o zo graag het allemaal in de handen van experts gelaten, maar heb veel afwijzingen, geen gehoor, of kortaffe reacties gehad. Dus maar met eigen beperkte kennis aan moeten kutten, met het eerder beschreven resultaat. Gelukkig nu net via via in contact gekomen met een reparateur die én interesse toont, en ook nog eens een sluitend verhaal heeft over wat er waarschijnlijk aan de hand is. Dus ik ben voorlopig onder de pannen, alleen moet ik nu nog een buis vinden waar mijn Blast bezel wel overheen past. Heb ook nog niet de moed gehad om een uitgebreid rapport te schrijven aan mijn lieftallige Italiaanse verkoper die me met kat in zak opgescheept heeft. Zo kwam ik er een tijdje terug ook nog achter dat er een lange diepe kras op het scherm zit. "Perfect condition", uhuh.