Ik heb eind 2013 een I7 pc gekocht met een goeie Nvidia kaart. Was iets van 950,- Euro.
Ik upgrade dit najaar, of volgend jaar de ram van 8 naar 16 Gb. Alle nieuwe games draaien prima op hoge details kwaliteit. Maar soms zie ik dat mijn ram aardig hoog zit. Kosten 60,- om er 1 bij te prikken van 8 Gb.
En 1x in de 3 jaar vervang ik de video kaart voor een goeie middenklasse (200,- max euro).
Als nieuwe games moet terugbrengen naar medium kwaliteit. (maarja ik baal daarvan, al kan menig persoon daar prima mee doorgamen. Ik niet

).
Ooit een keer 2000,- euro betaald, om een pc met een Nvidia Sli systeem (2 kaarten van 490 euro per stuk) te hebben, maar na 3 jaar was er 1 kaart die beter werkte dan die 2 samen voor 180,-.
Dat kan je hebben, als de ontwikkeling ineens een boost krijgt.
Koop nu voor max 1000,- een pc, en upgrade soms wat. En vervang hem na 6 a 8 jaar, of blijf upgraden.
Als de nieuwe games niet meer smooth spelen op medium details. en een nieuwe videokaart dat probleem niet kan verhelpen. Kun je kiezen om de boel te vervangen, of alleen het moederboard/processor/geheugen te upgraden.
Zoals gezegd, je kan het zo gek maken als je wil. En moet je het wel leuk vinden om een beetje je pc te tunen.