What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

GMR magazine

Nee duh een blad dat ook maar even naast het mainstream gebeuren valt verkoopt niet hier. Nope verkopen bladen als die kut PU erg goed. En het ergste is die vertalen reviews letterlijk uit usa mags. Ik check heb web wel tegenwoordig als ik iets wil weten.

Ik doelde eigenlijk op de gamesmagazines. Bladen als VI lopen nog wel goed (mag ik erg graag lezen). En natuurlijk is de krant onvervangbaar.

Er zijn veel minder gamesmags te krijgen dan eerst. De amerikaanse PSM kocht ik ook een tijdje, eind jaren 90 (toen altijd met van die vette artwork, later veel meer mainstream). Die is hier nergens meer te vinden. Evenals Gamepro US, en zelfs EGM is nog maar in weinig kiosken beschikbaar. oa Dimension plus hebben het totaalaanbod van de magazines er 2 jaar geleden zelfs uitgeschopt.

Ik zag wel zo'n blad liggen bij The Read Shop; Retro Gamer. Maar dit issue was dan iets te retro voor mij, met namelijk C64 enzo. Vond ik vroeger wel leuk, maar ik zoek retro mags die gaan over 16 bit, 32 bits en Arcade. Games TM is ook nog wel de moeite waard, die koopt een kameraad van me altijd.

Ken":29uxetlq said:
Het spijt maar ik vrees van wel. Ik had ook lang de hoop dat we het gingen redden met de Gamepro, maar uiteindelijk is het een zeer verstandige stap geweest naar online over te stappen in de vorm van een nieuwe Gamez.

Aan kennis ontbrak het niet bij de Gamepro, maar dat was ook gelijk weer het probleem. Niet mainstream genoeg. We hebben vaak genoeg aandacht gegeven aan Japan, SNK etc. maar het werd niet genoeg gekocht om door te gaan.

Ik ga met Ken akkoord. Zal even de situatie uitleggen. Een blad heeft maar één bestaansrecht: het moet opbrengen of op z'n minst uit de kosten geraken. Move-X Games (het blad waar ik voor schrijf) is gratis en heeft de grootste oplage in België van alle gamestijdschriften. Gratis betekent dat je je inkomsten uit reclame moet halen. Nu is de industrie in de Benelux een hele kleine vijver om uit te vissen. Maar nog een groter probleem is de rotte mentaliteit van vriendjespolitiek. In het wereldje van uitgevers en gamesbladen heerst de 'ons kent ons' politiek. Gamesbladen teren dus echt op inkomsten via vriendjespolitiek (en dus de bijbehorende subjectieve reviewscores). Bovendien hebben die gasten die zon' beneluxkantoortje leiden als uitgever vaak enorm weinig gameskennis.

Wij weigeren hieraan mee te doen en dat zorgt voor soms moeilijke maanden waarin het blad gewoon niet genoeg opbrengt. En ook, net zoals in Gamepro durven we al eens minder mainstream dingen te doen (zoals bijvoorbeeld retro of andere Japanse games die niet zo populair zijn) maar dat wordt in de uitgeverswereld niet echt geapprecieerd. Probleem is dat je ze wel nodig hebt (voor reviewcopies en reclame), dus dat is een mes dat langs twee kanten snijdt.

Persoonlijk geloof ik ook dat er meer toekomst in de online publicaties ligt. We hebben de mogelijkheid om er een TV programma aan te koppelen, dus dat is wel een krachtig medium en kan helpen om de website populairder te maken. Het is dus echt enorm moeilijk om tegenwoordig alleen van een magazine te leven. Er gaan er nog veel verdwijnen. Nu nog niet, omdat de uitgevers in de Benelux nog wat conservatief zijn: een magazine in handen hebben met hun reclame, betekent voor hun nog steeds meer dan reclame op een website kopen

If you can't beat them...enige manier voor HUB om nog een magazine te hebben, omdat GMR op de huidge manier waarschijnlijk niet genoeg liep.

Ken":3qnrixf4 said:
If you can't beat them...enige manier voor HUB om nog een magazine te hebben, omdat GMR op de huidge manier waarschijnlijk niet genoeg liep.

Ik denk niet dat ze VNU voor de PU over hebben genomen, in dat geval hadden ze wel alleen de PU overgekocht.

Toch denk ik dat tijdschriften altijd zal blijven bestaan, informatiedragers op papier bestaat al zo ontzettend lang, dat het heel lang duurt voordat dat echt uit zal sterven.

Het is het zelfde als een goed boek, je gaat er voor zitten om iets te lezen wat je intresseert. Naar je monitor staren en een e-book lezen kan maar is niet zo comfortabel als een bank terwijl je datzelfde boek op papier leest. Jaren geleden dachten er veel bedrijven al dat internet de grafimedia zou overnenem, en kijk nu...... Nog steeds abonneren mensen zich op tijdschriften, of kopen ze bij een willekeurige boekenwinkel. Ik ben zelf grafisch nabewerker en als ik kijk met hoeveel grote oplages (grootste is 3,9 miljoen) wij nog steeds tijdschriften moeten maken dan weet ik echt wel zeker dat het nog heel lang zal blijven. En voor iedere tijdschrift die weggegooit wordt, heb ik weer werk 😉

Ik deel de mening dat het steeds meer online gebeurd, het nieuws gaat daar veel sneller dan dat het gedrukt wordt. Maar dat wil niet zeggen dat zoiets als een tijdschrift ooit zal verdwijnen.

You're right, het betreft alleen die bladen en niet alle bladen van VNU media.

Ben benieuwd wat ze gaan doen. Dat GMR niet mega verkoopt begreep ik al uit de stapels GMR's die ik gewoon nog in de winkels zie liggen. Het nadeel van het blad is toch wel dat ze hebben gekozen om het 2 maandelijks uit te geven, daardoor lees je soms artikelen over zeer 'oude' games. Ik vind het blad wel goed geschreven en de artikelen en onderwerpen zijn over het algemeen gewoon goed. Hoop dat het nog wel even blijft bestaan.

Maar mss worden de PU en GMR samengevoegd en komt er een restyle onder de naam PU met een meer volwassener uitstraling?

Het maakt niet uit, het gaat er om wat Rano zegt. Er is in Nederland plaats voor 1 algemeen blad en misschien een Nintendo only blad of een officieel Xbox blad, maar daar houdt het echt mee op. Ook de PU's verkoopaantallen zijn drastisch omlaag gegaan de afgelopen jaren en samenwerking is de enige manier voor beiden om niet mol te gaan.

Back