Naar Japan gaan vond ik echt retetof, ik wil sowieso binnen een paar jaar weer. Maar goed, mijn 2 cents

:
Heb zelf in Tokyo in een hotel in De wijk Minato geslapen, is vlakbij Roppongi. Qua shops lekker door Akihabara slenteren, maar goedkoop is anders. Naast Super Potato kun je ook helemaal los aan bij G-Front (heb daar wat mvs titels gescoord)
Ik had vooraf een avond cursus Japans gevold in Utrecht, maar ik heb het bijna niet nodig gehad. Met een paar woordjes en wat handgebaren kom je ver en de Japanners zijn echt superbehulpzaam. Wel heb ik twee keer gebruik gemaakt van de Tap & Say-app op mn iPhone, en de Lonely Planet was ook handig.
O ja, wat pinnen betreft: ik kon ook tot 30000 yen pinnen in 7-11 filialen (zitten echt overal) en dit was afgelopen oktober, dus misschien iets recents? Wel even checken of je je pinpas (mijne is zo'n maestro/cirrus kaart) ook buiten de EU kunt gebruiken want sommige banken zetten dat ineens 'dicht'.
Tokyo was top, maar Kyoto had wel een heel bijzondere sfeer - zeker bezoeken als er bent.
Nog een andere tip: ik heb in Japan gebruik gemaakt van een bagage bezorg dienst, erg makkelijk. Volgens mij heten ze Yamato Takuhaibin of zoiets, je herkent ze aan een logo met een zwarte kat die een zwarte kitten beet heeft in haar nek. Veel Cricle K's en 7-11's hebben dat logo ook, en dan kun je daar ook je bagage droppen en ophalen. Supervriendelie hulp, en is niet 1 keer mis gegaan.
http://www.kuronekoyamato.co.jp/english/
Hopelijk heb je hier iets aan, in ieder geval alvast veel plezier!!!