What's new
Nozomi - Japanese Video Arcade Heaven

Welkom bij Nozomi! Hou je van arcade, shmups, candy cabs, racing cabinets, rhythm, puzzle, maffe of fighting games? Maak gratis een account aan en praat mee met andere liefhebbers over games, hardware, events, repairs, imports en alles wat de arcade community bijzonder maakt.

CaveUi en Mame setup

• Thread starter Thread starter Anonymous
  • Start date Start date
ckong":259jh2jr said:
Nou, ik heb inderdaad een ASRock gekocht, bij Alternate, de ASRock 880GM-LE FX, samen met 4 GB geheugen en een quadcore processor. Genoeg voor Caveui, hoop ik, en voor typex2 emulatie, en andere leuke dingen.

En ik ga eerst aan de slag met soft15K, want dat kan de onboard ATI Radeon HD4250 aan. Mocht dat toch niets worden, dan kan ik altijd nog overgaan op wat anders qua videoverwerking.

even een vervolgverslag hier op. Ik had de PC (kale mobo met HD en voeding) vorige week al snel aan de gang en van het weekend heb ik er Mameplus 0.106 en CaveUi op gezet, draaiend via MALA, zowel horizontaal als vertikaal mooi flikkervrij beeld op 640x288. Gisteren aan het stoeien geweest met soft15K, installatie was zo gedaan (dus de onboard GPU is inderdaad compatible), maar voordat ik het geheel lekker had draaien was het bijna middernacht!

In eerste instantie kreeg ik bijna geen enkele game goed gesynced, wat ik ook probeerde. Zo draaide 1941 en 19xx bijvoorbeeld perfect, maar Donpachi was één grote scrollende puinhoop. Afijn, na hevig rechercheerwerk op internet, onder andere op Arcadeinfo.de, bleek dat ik de verkeerde custom modelines had gebruikt in Soft15K en dat bovendien in de 'ini' van Avres een paar incompatible resoluties stonden (bijvoorbeeld 320x240, wordt vervangen door 336x240).

Toen ik daar éénmaal achter was, was het probleem ook snel opgelost: goede custom modelines voor de ATI Radeon HD4250 gedownload (te vinden op Arcadeinfo) en geïnstalleerd, Avres laten draaien met goede resoluties voor het genereren van Mame game ini's en nu loopt alles zoals het moet. Tenminste, voor zover ik dat heb kunnen zien. Deze week nog wat verder testen (en een goede modeline voor 321x240 vinden of maken), onder andere kijken hoe snel CaveUi draait en verder nog wat tweaken en dan moet het goed zijn, dan heb ik een 'lean mean Mame Arcade machine'. :D

Wat nog wel een uitdaging wordt zijn de controls, ik wil geen IPAC of JPAC gebruiken, maar de controls gaan aansturen via een USB poort en een universele gamecontroller driver, zoals het ook was met het Mametopia PC (waarvan het onderste board nu deel uitmaakt van de setup, voor de doorvoer van de video naar de Jamma edge connector en dus hopelijk ook voor de doorvoer van de controls). Gewoon, omdat het leuk is met een dergelijke uitdaging bezig te zijn. Lukt het niet, dan kan ik altijd nog teruggrijpen naar een JPAC of zo.

Mod je een xbox controller? Maar wat is het verschil Erik? J-Pac mapt keyboard buttons en een controller is een joystick input device?

Mag ik vragen waarom je geen J-Pac wilt?

Goed verslag Erik en duidelijke Mame issues zo te horen hehe

Mijn vraag is eigenlijk waarom je nog steeds op MAME 0.106 wil draaien, je wijkt daar maar niet vanaf?

DLX":a2j0j8ln said:
Mod je een xbox controller? Maar wat is het verschil Erik? J-Pac mapt keyboard buttons en een controller is een joystick input device?

Mag ik vragen waarom je geen J-Pac wilt?

Tuurlijk, ik heb nog wat restanten over van een Mametopia board, waarbij USB poorten gemapped zijn naar een Jamma connector. die wil ik graag gebruiken, enerzijds omdat de setup dan compact, netjes en bijzonder is, anderzijds omdat het dan weer een aanschaf van een J-pac scheelt. En ik vind het leuk om er eme te knutselen.

Psykick":a2j0j8ln said:
Goed verslag Erik en duidelijke Mame issues zo te horen hehe

Mijn vraag is eigenlijk waarom je nog steeds op MAME 0.106 wil draaien, je wijkt daar maar niet vanaf?

De hogere versies van Mame verwerken de videosignalen op een compleet ander manier, waardoor je een veel zwaardere grafische kaart nodig hebt. Bovendien wordt er anders met DDRAW omgegaan en ik verdom het om op D3D over te gaan. Ik heb wel eens gestoeid met 0.130, maar het resultaat was nooit naar tevredenheid. Tenslotte, een hogere versie heeft wat extra games betreft niet veel zin, er is in mijn ogen alleen maar veel troep bijgekomen.

MarioSanchez":a2j0j8ln said:
netjes eric, idd mooi en duidelijk verslag.
gebruik je een speciale layout op 640x288?
zijn er maar weinig.

Klopt, ik heb een 640x480 layout gepakt (playthegame, lekker kleurrijk) en deze omgebouwd naar 640x288, zowel voor een horizontale layout als een vertikale layout. Betekende wel een aanpassing van de fonts en wat andere aanpassingen, maa rhe resultaat is een prachtig strak non-interlaced plaatje. En als ik wat aan files of instellingen van programma's moet aanpassen, zet ik het mbv quickres even om naar 640x480. Maar als ik straks éénmaal klaar ben met de setup laat ik hem altijd op 640x288 staan.

Ik heb inmiddels ook Caveui via Soft15K lopen. Had wat voeten in de aarde, want ik moest per game een ini aanmaken. Om één of ander reden genereert Avres bij Caveui geen individuele game ini's. Maar goed, de Cave games draaien nu als een zonnetje, 100%.

Ik probeer alles een beetje te begrijpen op het moment dat er termen worden gebruikt als interlaced niet interlaced 15khz 31khz ben ik de weg een beetje kwijt (31khz is beter afaik) maar dat is dan ook alles... heeft iemand een linkje die het leken kan uitleggen :O?

yep, dit is een must read site voor iedereen, staat al jaren bovenaan mijn favorieten.

Overigens is 31K zeker niet beter dan 15K, het is slechts anders. Het hangt 100% van de videobron af of je games op 15K kunt/moet draaien, of op 31K.

In het kort komt het er op neer dat 31K een VGA signaal is, waar je met meerder highres resoluties kunt werken, vanaf 640x480 (non-interlaced).

15K is een CGA signaal, met lowres resoluties tot ongeveer 640x480 (interlaced).

dus pc met vga + SLG kan je gewenste resultaat krijg mits de resolutie van de game correct is

Jij bedoelt een PC met LCD scherm (uiteraard VGA) en een SLG 3000?

Ja, dan heb je het beste betaalbare resultaat, op een echte CRT na natuurlijk. CRT rules. :D

Maar zorg er ook voor dat je Mame ini instellingen goed zijn, gebruik bijvoorbeeld geen D3D.

Door de opmerking van Psykick toch maar eens een beetje meer studie gemaakt van DRAW, D3D, mogelijkheden en onmogelijkheden van 'moderne' mame releases (ik had eigenlijk niet zo in de gaten dat mame 0.106 ook al weer antiek is. Maar ja, ik ben dan ook ingestapt bij versie 67 geloof ik. Way back in the nineties. :shock: ), en ben nu uitgekomen bij Cabmame. Ik ben er nog wat mee aan het stoeien, maar dit is volgens mij wel een aanrader, smooth scrolling, geen geluid issues en belangrijkste van alles: D3D waarbij gebruik gemaakt wordt van integer zoom. Dit is de eerste Mame build die ik tegenkom waarbij D3D net zo'n strak plaatje oplevert als het antieke DDRAW. En om mij onduidelijke reden is het kleurensprectrum met D3D ook veel mooier, briljanter.

Weer wat wijzer geworden na verder onderzoek. Hoewel cabmame in mijn ogen een prachtige mame build is had ik problemen met het opschalen van games tot fullscreen. Bovendien heeft Cabmame ook game ini's nodig en daarbij loop je, zeker bij resoluties als 320x240, toch tegen problemen op.

Daarom wat verder gezocht en nu uiteindelijk uitgekomen bij Groovymame, in combinatie met CRT Emudriver.

En dit is dus wel perfect. Smooth scrolling, geen game ini's nodig en dus ook geen gedoe met Avres want Groovymame bepaalt zelf met behulp van het ingebouwde switchres welke resolutie het beste is, geen gedoe met Vsync en triplebuffer want ook hier bepaalt Groovymame per game de goede instelling, goede leerzame output inzake switchres (voer maar eens het commando: groovymame.exe <gamenaam> -v > <gamenaam>.txt in, dan krijg je een mooie txt output in de groovymame map te zien. Moet je de gamerom wel hebben natuurlijk), Soft15K niet meer nodig als je de CRT emudriver hebt geïnstalleerd op je ATI kaart. Kortom Groovymame steekt met kop en schouders boven alle andere mame builds uit. En je koopt voor een paar tientjes een compatible videokaart op MP, geen dure AVGA kaart nodig. Bovendien zit er in de AVGA kaarten een bug mbt 320H en 400H resoluties, waardoor games met AVGA niet deze resolutie kunnen gebruiken, in plaats daarvan gebruikt AVGA een nep resolutie van 321H en 401H.

Ik had nog een 12 jaar oude AVGA (Radeon 7200 series) kaart in een mame setup zitten, ik heb daar de AVGA driver gedesinstalleerd (met een speciaal Catalyst uninstaller tool om alle sporen kwijt te raken) en daarna CRT emudriver 6.5 er op gezet. En ik zit nu heerlijk te mamegamen als nooit tevoren, elke 15K game in zijn native resolutie. En wil je meer, ook 24K en 31K gamen op een multysinc monitor, dan kun je met behulp van VMMaker ook daarvoor native resoluties aanmaken.

Tenslotte, in de mame.ini kun je zelf de monitor presets van een aantal veel voorkomende monitoren gebruiken, bijvoorbeeld voor de MS9-29 (NAC)

ckong":3sro3tzz said:
Daarom wat verder gezocht en nu uiteindelijk uitgekomen bij Groovymame, in combinatie met CRT Emudriver.
)

Erg cool Erik, ook al is het gelijk aan de advmame functionaliteit onder DOS. Ben blij dat het nu ook onder Windows werkt zodat de problemen met het aan de praat krijgen van een soundcard onder DOS verleden tijd zijn :) Zodra ik weer gelegenheid heb ga ik hier ook flink mee stoeien.

Zou ik zeker doen, mijn nieuwe Mame setup, met een Ati Radeon HD 4650 kaart (twee tientjes op MP) waarop CRT Emudriver 9.3 op draait, loopt in combinatie met Groovymame als een zonnetje. Alle games scrollen vloeiend, zonder tearing of wat dan ook. Ik ben blij dta ik de sprong gemaakt heb van Mame 0.106 (DDraw) naar 0.148 (D3D).

Gaaf hoor :) ik hou dit topic nauwlettend in de gaten :) al zegt een groot deel mij vrij weinig :) wel gaaf om steeds meer te leren van de arcade puristen hier op dit forum hehe

Heb meerdere 9200 ati kaartjes bemachtigd en omgetoverd naar 15khz met CRT emudriver 6.5. Werkt perfect!! Met VMMaker zo'n 120 modelines, mooi full screen. Echt een aanrader als je nog een agp bordje hebt. Geen tearing en t beeld is machtig mooi op een NAC.

Eric, waarom gebruik jij tegenwoordig d3d ipv ddraw. ddraw werkt toch prima? Ik kan geen nadelen vinden. Ik heb MAME 0.143 (met romset uiteraard)

Omdat ik op mame gebied het beste van het beste wil, dus groovymame met ingebouwd switchres. En switchres werkt alleen als je d3d gebruikt. Ik ben ervan overtuigd dat dit de beste keuze is.
Overigens heb ik net vandaag mame 0.148 gecompileerd (mijn eerste compilering ever) met high score diff, groovymame.diff en de cave sh3 driver.diff. Kortom, een all-in-one mame executable, command-line uiteraard. Morgen even testen. :D

wist ik niet maar ik ga t zeker proberen eric. bedankt voor je info. dacht dat switchres
ook met ddraw werkte. ik gebruik vmmaker om de ini's te maken wat in feite hetzelfde doet.

Back