Enkele Arcade vraagjes

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
wibraman
Active Level:
Active Level:

Enkele Arcade vraagjes

Post by wibraman » Tue Sep 26, 2006 15:24

Hey,

ik heb sinds kort een Arcadekast, maar ben nog zo groen als het gras als het aankomt op Arcadegebied. Nu weet ik wel dat hetgeen waar je de MVS op aansluit een JAMMA connector is en dat er ook meerdere dingen op een JAMMA connector zijn aan te sluiten.

Zo heb ik bijvoorbeeld gelezen over PCB's, dat zijn gewoon boards waar 1 spel op staat, maar heb je hier een convertor of extra voeding voor nodig of kan hij gewoon direct op de JAMMA aansluiten?

En wat is het verschil tussen JAMMA en JAMMA+?

En welke dingen naast MVS en PCB kan je nog meer aansluiten en wat heb je daar dan voor nodig?

En bestaan er ook splitstukken voor de JAMMA aansluiting zodat er meerdere apparaten tegelijk op aangesloten kunnen zijn en dat je alleen maar een schakelaar hoeft over te halen wanneer je het andere apparaat wilt bespelen?

Ik heb er ook een Dreamcast convertor bij, maar vroeg me af of er nog meer van die custom made dingen zijn/bestaan, maakt niet uit wat.

Voorlopig heb ik denk genoeg vragen, sorry als ze een beetje n00bish zijn, maar ja dat ben ik nu eenmaal (nog) :lol:
RoOd
Active Level:
Active Level:

Re: Enkele Arcade vraagjes

Post by RoOd » Wed Sep 27, 2006 11:33

Jamma Informatie

- JAMMA staat voor - Japanese Arcade Machine Manufacturers Association
- Jamma is in principe een standaard manier van draden aansluiten
gebaseerd op 3 knoppen en een 4 of 8-way joystick
- Deze manier gebruikt gewoon een standaard connector en standaard
draden
Het verschil tussen Jamma en MVS is hoe de draden zijn aangesloten
De connector die je op de PCB of op het MVS moederbord aansluit zijn hetzelfde alleen de draden zijn iets anders aangesloten.

Kleine verschillen:
1) Jamma is Mono, MVS is stereo
2) Jamma is gebaseerd op 3 buttons, MVS gebruikt er 4
3) MVS voegt ook een select button toe (2, 4 & 6 slots moederborden)
4) Sommige Jamma boards begruiken -5V, MVS gebrukt dit niet

Dan is er dus ook nog Jamma+ waar dus 6 buttons gebruikt worden
Hiervoor wordt een extra set connectors aangesloten voor de extra buttons.

wibraman wrote:En welke dingen naast MVS en PCB kan je nog meer aansluiten en wat heb je daar dan voor nodig?

Je kan een pc aansluiten mbv bijvoorbeeld een j-pac van utimaco

Image
of zoals je zal zei een DC, een XBOX of een PS.

wibraman wrote:En bestaan er ook splitstukken voor de JAMMA aansluiting zodat er meerdere apparaten tegelijk op aangesloten kunnen zijn en dat je alleen maar een schakelaar hoeft over te halen wanneer je het andere apparaat wilt bespelen?

Ik weet wel dat er een soort splitter bestaat dat je meerdere PCB`s kunt aansluiten in 1 kast (vaak geen ruimte voor maargoed het kan)
Ik denk dat het ook vast wel mogelijk is meerdere apparaten aan te sluiten in je kast maar ook hier zit je weer met de ruimte en of het echt handig is vraag ik me af.

wibraman wrote:Ik heb er ook een Dreamcast convertor bij, maar vroeg me af of er nog meer van die custom made dingen zijn/bestaan, maakt niet uit wat.

zie hierboven

wibraman wrote:Voorlopig heb ik denk genoeg vragen, sorry als ze een beetje n00bish zijn, maar ja dat ben ik nu eenmaal (nog) :lol:

Daarom ben ik ook bezig met het tips en tricks document, dus ik zal deze topic even in de gaten houden voor replies van mensen dan steel ik meteen hun uitleg :)
Je kan trouwens nooit genoeg vragen, geloof me er komen er nog veel meer :P
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
wibraman
Active Level:
Active Level:

Post by wibraman » Wed Sep 27, 2006 12:03

Maar die buttons zijn toch via de Jamma aangesloten? Ik heb namelijk 4 buttons en 1 start button per player, plus een select button. Maar als ik een PCB erbij neem, moet ik dan zelf een button configuratie instellen of gaat dat automatisch? En wat bedoel je ermee dat de draden van PCB ten opzichte van MVS anders zijn? Is dat puur uiterlijk of brengt dat ook nog technische aspecten met zich mee?

En is Jamma+ echt gewoon een apart systeem of is van Jamma ook Jamma+ te maken? En zijn er nu eigenlijk wel veel spellen die 6 knoppen gebruiken?

En met andere dingen aansluiten bedoelde ik meer in de richting van Naomi en dat soort andere ongein, of werkt dat niet met Jamma?

En welke regio is het besteom in te stellen op MVS qua bloederigheid en dergelijke?

En weet je of het moeilijk is om een coin-op aan te sluiten? Overigens wel bedankt voor al deze informatie die je al hebt gegeven :wink:
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Wed Sep 27, 2006 12:15

Ik zal Rood de andere vragen laten beantwoorden, maar in principe zijn alleen Capcom games met 6 buttons. De standaard 3 buttons zijn voor punch, de 3 andere voor kick. De kick buttons kun je werkend krijgen door op je JAMMA connector een Capcom kick harness te maken en die aan te sluiten op je kick buttons.
RoOd
Active Level:
Active Level:

Post by RoOd » Wed Sep 27, 2006 13:01

wibraman wrote:Maar die buttons zijn toch via de Jamma aangesloten? Ik heb namelijk 4 buttons en 1 start button per player, plus een select button. Maar als ik een PCB erbij neem, moet ik dan zelf een button configuratie instellen of gaat dat automatisch? En wat bedoel je ermee dat de draden van PCB ten opzichte van MVS anders zijn? Is dat puur uiterlijk of brengt dat ook nog technische aspecten met zich mee?

Wat ik bedoel is dat de plek waarop de draden zijn vastgesoldeerd anders is.
En dan bedoel ik op dat blauwe ding dat je als het goed is in je kast hebt aan het einde van je kabelboom die dus aan je MVS bord vast zit.
De pinout van MVS vs Jamma ziet er zo uit:

Image
KLIK VOOR GROTE VERSIE

wibraman wrote:En is Jamma+ echt gewoon een apart systeem of is van Jamma ook Jamma+ te maken? En zijn er nu eigenlijk wel veel spellen die 6 knoppen gebruiken?

zie antwoord Ken

wibraman wrote:En met andere dingen aansluiten bedoelde ik meer in de richting van Naomi en dat soort andere ongein, of werkt dat niet met Jamma?
rechtstreeks van sega-naomi.com:
Is the SEGA NAOMI JAMMA-compatible?
NO. The NAOMI is JAMMA-2 Standard. It outputs a video signal of VGA, and the controls are USB. BUT! with a simple I/O converter it can be!

je kan dus met een converter wel hem in je kast hangen.
een Capcom converter:
Image
SEGA-NAOMI.COM wrote:This is by far the BEST NAOMI converter out there. It does not require a seperate power supply or audio amp like the Sega model. It also has a CPS2 kick harness plug, so you can easially play 6 button games in your JAMMA cab. The only drawback is that you will need the Sega power supply to play Naomi GD-Rom games. If you have a Naomi 2 motherboard, you will not need the Sega power supply.

wibraman wrote:En welke regio is het besteom in te stellen op MVS qua bloederigheid en dergelijke?

Alles behalve Amerikaans :)

wibraman wrote:En weet je of het moeilijk is om een coin-op aan te sluiten?

Dat weet ik niet maar het lijkt mij een kwestie van 2 draden te zijn, 1 voor eventuele lampjes erin en 1 om door te geven dat er geld is ingeworpen :)

wibraman wrote:Overigens wel bedankt voor al deze informatie die je al hebt gegeven :wink:

graag gedaan, ik denk dat we er nog niet helemaal zijn dus kom maar door :)
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Wed Sep 27, 2006 13:07

Ik heb in een cab (zelfde geldt voor Supergun)met JAMMA de Naomi met Capcom connector aangesloten, natuurlijk ook voor de extra buttons. In de Naomi cab is dat weer niet meteen mogelijk omdat er geen JAMMA aansluiting op zit. Op de Capcom connector zit de aansluiting voor de eerder genoemde kick harness.
RoOd
Active Level:
Active Level:

Post by RoOd » Wed Sep 27, 2006 13:13

Ken,

is dat een connector in de zin van een set kabels of echt een converter zoals ik net beschreef?
Heb zelf geen ervaring met Naomi/kickharnass/capcom maar ben erg geinteresseerd. Zo`n Naomi klinkt namelijk rete inetressant,
Zijn die prijzen een beetje te doen daarvoor?

My Neo Games
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Wed Sep 27, 2006 13:20

De Capcom connector is dat zilveren ding die je in het plaatje liet zien.
JAMMA connector erin, Capcom harness erin, klaar is Kees.
RoOd
Active Level:
Active Level:

Post by RoOd » Wed Sep 27, 2006 13:33

ja toch wel, ziet er easy peasy uit.

Nu lees ik dat de prijzen varieren tussen 10 en 500 dollar maar wat is zo`n beetje gemiddeld voor de wat oudere spellen?

My Neo Games
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Wed Sep 27, 2006 13:47

Hangt echt van de titel af.
wibraman
Active Level:
Active Level:

Post by wibraman » Wed Sep 27, 2006 17:42

En sommige games zijn 4P, is het moeilijk om er 2P's bij te maken en hoe maak je die erbij? En ik ga voorlopig denk ik maar niet aan Naomi beginnen, gezien het voor lastig is om knoppen erbij te maken en dergelijke.

En Ken, zijn MVS games in Japan duur? Dan bedoel ik natuurlijk niet de zeldzame games, maar gewoon de normale voor een studenten betaalbare games?

En ik ga van http://www.starcab.net/index.php?cPath=23_68 dan 2 nieuwe sticks bestellen en misschien een coin-op, voor de sticks ga ik voor Sanwa, maar welke coin-op moet ik nemen? En bij accessoires staat "PCB pour Sanwa JLF-TP." Heb ik die nodig om PCB te kunnen spelen?

En RoOd, ik wil je niet teleurstellen, maar ik weet niet echt vragen meer. Of jij moet nog wat te vertellen hebben wat voor mij van nut kan zijn en wat ik nog niet weet :)
RoOd
Active Level:
Active Level:

Post by RoOd » Thu Sep 28, 2006 08:16

hahaha, ik zie in ieder geval dat je nog genoeg vragen hebt :)

Heb ik een vraagje voor jou: waarom zou je een coin mech kopen als je al niet teveel te besteden hebt? stop dat geld dan liever in een goeie MVS titel!

volgens mij is die pcb voor die sanwa stick gewoon de onderkant van een stick met de microswitches, misschien met een andere aansluiting eronder maar het is niet zo dat je deze speciaal nodig hebt voor een pcb.

My Neo Games
wibraman
Active Level:
Active Level:

Post by wibraman » Thu Sep 28, 2006 11:13

Nostalgie, het is gewoon het gevoel van een munt erin gooien dat je dan die credits omhoog ziet gaan 8)

Maar een PCB game is voor Jamma+, omdat het 4 players ondersteunt, maar iedere speler heeft maar 2 knoppen. Doet hij het dan wel gewoon met 2 spelers zonder dat ik aanpasingen aan de normale Jamma doe?

En hoe herken ik bootlegs van bijvoorbeeld MVS?
RoOd
Active Level:
Active Level:

Post by RoOd » Thu Sep 28, 2006 12:53

wibraman wrote:En hoe herken ik bootlegs van bijvoorbeeld MVS?

http://www.jamma.nl/gallery/main.php

My Neo Games
wibraman
Active Level:
Active Level:

Post by wibraman » Thu Sep 28, 2006 15:54

Hebben bootlegs ook een ander label? En hoe ziet het standaard label van de MVS er eigenlijk uit? En op die site staan voornamelijk alleen bootlegs, geen vergelijkingsmateriaal, heb je zelf misschien een aantal aandachtspunten waarnaar ik moet kijken of het gaat om een bootleg (denkende aan contactpunten, label, schroeven, cassette, en weet ik wat) ?
RoOd
Active Level:
Active Level:

Post by RoOd » Thu Sep 28, 2006 22:24

het is van de buitenkant soms lastig bootlegs te herkennen.
Labels worden heel goed nagemaakt en door het feit dat soms echte carts een homebrew label hebben kun je hier vaak weinig informatie uithalen.
van sommige labels zijn de serials weggekrast -> iemand een idee waarom dit door operators gedaan wordt?

Je kan het alleen zien als je de cart openmaakt en naar de chips kijkt die erin zitten. Het is soms heel lastig te zien aangezien sommige mensen echt tot in verre details gaan om een cart te kopieren voor een paar centen.
Koop van betrouwbare bronnen en vraag altijd of een cart echt is en of je kan ruilen als het toch een boot blijkt te zijn. Sommige evrkopers weten echt het verschil niet. Je zal door ervaring moeten leren wanneer je iets kan vertrouwen of niet. heel vervelend maar waar.

My Neo Games
wibraman
Active Level:
Active Level:

Post by wibraman » Fri Sep 29, 2006 23:02

Ok, voorlopig mijn laatste vraag:

Hoe sluit ik een 3e en een 4e player aan zodat games die 4P ondersteunen ook daadwerkelijk met 4P gespeeld kunnen worden?
RoOd
Active Level:
Active Level:

Post by RoOd » Wed Oct 04, 2006 13:27

volgens mij heb je dan een extra harnas nodig met aanlsuitingen.

maar heb je een 4p kast dan? das wel dope op zich, heb je wel 3 vrienden nodig ook die van arcade houden :)

My Neo Games
wibraman
Active Level:
Active Level:

Post by wibraman » Wed Oct 04, 2006 14:55

Ik wil 2 aparte arcade sticks maken die ik eraan kan klikken wanneer ik een game 4P wil spelen. Maar wat is een harnas (buiten dat wat de ridders dragen)? En hoe sluit ik zo'n extra harnas aan?
RoOd
Active Level:
Active Level:

Post by RoOd » Wed Oct 04, 2006 15:29

My Neo Games
wibraman
Active Level:
Active Level:

Post by wibraman » Wed Oct 04, 2006 15:48

Moet ik dus zo'n extra setje bekabeling hebben?
wibraman
Active Level:
Active Level:

Post by wibraman » Fri Nov 03, 2006 21:53

Hoi hoi,

maar weer even een reactie van mij. De voeding van mijn Arcadekast is kapot. Ik heb de zekering al vervangen en daarna brandde die gelijk weer door. Ik weet ook dat het probleem eigenlijk niet te repareren is (een vriend van me die electrien is heeft er al naar gekeken) en die raadde mij een nieuwe voeding aan.

Nu heeft hij voor mij geprobeerd een normale PC voeding om te bouwen, maar dit lukt hem niet, gezien de voeding pas spanning geeft wanneer de PC aanstaat. En hij heeft ook al geprobeerd de voeding te laten denken dat de computer aanstaat door het circuit weerd rond te maken, maar de zekering brandde dan telkens weer door.

Weet iemand dus toevallig een plaats waar je (goedkoop) aan een voeding kan komen die de normale Arcade kast aansluitingen heeft (waar je de draadjes dus op kan draaien) of een PC voeding die wel makkelijk om te bouwen is? Ik ben ze op internet ook al tegen gekomen, maar dan kosten die krengen al gauw 70 euro, wat iets te veel van het goede is voor een arme sloeber zoals ik.

Alvast bedankt voor het advies :)
ManoRevolver

Post by ManoRevolver » Sat Nov 04, 2006 00:02

wibraman wrote:Hoi hoi,

maar weer even een reactie van mij. De voeding van mijn Arcadekast is kapot. Ik heb de zekering al vervangen en daarna brandde die gelijk weer door. Ik weet ook dat het probleem eigenlijk niet te repareren is (een vriend van me die electrien is heeft er al naar gekeken) en die raadde mij een nieuwe voeding aan.

Nu heeft hij voor mij geprobeerd een normale PC voeding om te bouwen, maar dit lukt hem niet, gezien de voeding pas spanning geeft wanneer de PC aanstaat. En hij heeft ook al geprobeerd de voeding te laten denken dat de computer aanstaat door het circuit weerd rond te maken, maar de zekering brandde dan telkens weer door.

Weet iemand dus toevallig een plaats waar je (goedkoop) aan een voeding kan komen die de normale Arcade kast aansluitingen heeft (waar je de draadjes dus op kan draaien) of een PC voeding die wel makkelijk om te bouwen is? Ik ben ze op internet ook al tegen gekomen, maar dan kosten die krengen al gauw 70 euro, wat iets te veel van het goede is voor een arme sloeber zoals ik.

Jezus, is je cab nu al verrot?
Al contact opgenomen met de seller?
wibraman
Active Level:
Active Level:

Post by wibraman » Sat Nov 04, 2006 14:35

ManoRevolver wrote:
wibraman wrote:Hoi hoi,

Jezus, is je cab nu al verrot?
Al contact opgenomen met de seller?

Nee, de cab was al kapot toen ik hem kocht. Ik heb hem getest met een voeding uit een andere cab en toen deed hij het gewoon weer. Maarja, ik kan moeilijk 1 voeding voor 2 cabs gebruiken :roll:
legztec
Active Level:
Active Level:

Post by legztec » Thu Nov 09, 2006 16:45

Ik heb het wel eens gedaan met een oude ATX voeding.
Maar AT voedingen zijn iets makkelijker aangezien daar een schakelaar aan zit.
2d fighting rules
Post Reply