CaveUi en Mame setup

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
ckong

CaveUi en Mame setup

Post by ckong » Mon Jan 28, 2013 22:52

Om mijn originele Cave games een beetje te sparen, ben ik wat aan het klungelen gegaan met CaveUi. Ik heb een goede setup draaien, onder Mala, maar .... met een framerate van ongeveer 10 fps! :D

Wat niet verwonderlijk is aangezien ik hiervoor een ongeveer 10 jaar oude PC gebruik met een navenant zwakke AMD processor.

Vraag: wie kan mij een micro ATX board aanbevelen, hoeveel geheugen heb ik nodig en welke processor? Alles el cheapo uiteraard. De micro ATX moet on board video hebben die overweg kan met soft15K. De kracht van de video chipset is minder belangrijk, Oudere versies van Mame (pre 0.107) en volgens mij ook CaveUi doen zo goed als al het video rekenwerk via de CPU.
Da Dude
Active Level:
Active Level:

Re: CaveUi en Mame setup

Post by Da Dude » Mon Jan 28, 2013 23:13

dude, nooit geweten dat het bestond. toch is checken
Aleste
Active Level:
Active Level:

Post by Aleste » Mon Jan 28, 2013 23:56

Cool, kende CaveUi niet. Ook maar eens proberen.

Er is trouwens ook 'Shumpmame', gebaseerd op mameplus, die toevallig vorige week is geupdate naar versie 4.

Die ondersteund alle nieuwe spellen die ook in de huidige versie van mame (0.148 op het moment van typen) zitten.

Meer info:
http://shmupmame.wordpress.com/
Da Dude
Active Level:
Active Level:

Post by Da Dude » Tue Jan 29, 2013 00:01

Mamae is hier up to date. moet ik dan aan 1 van de 2 ook beginnen???
beau
Active Level:
Active Level:

Post by beau » Tue Jan 29, 2013 06:34

:D
ckong

Post by ckong » Tue Jan 29, 2013 07:28

Volgens mij is die grafische chipset niet soft15K compatible. En het is een mini ATX, ik zoek een micro ATX.
beau
Active Level:
Active Level:

Post by beau » Tue Jan 29, 2013 07:59

Haha sorry had nog geen koffie op ik denk ik help je
Maar goed alternate heeft een hoop misschien zit er wat tussen
:D
joeks
Active Level:
Active Level:

Post by joeks » Tue Jan 29, 2013 09:17

Nooit geweten dat er zoiets als CaveUI bestond :)
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Tue Jan 29, 2013 09:55

Bestaat alweer een tijdje, maar vond het nog niet lekker genoeg werken en nog teveel tweaken, wat dan de hoofdmoot wordt ipv het spelen.

Videocard on board die compatible is met soft15k is wel lastig Erik, zijn er volgens mij niet veel.
Waarom niet een videocard die compatible is? Als het de ruimte is heb ik anders wel een kabel voor je die in de AGP of PCI slot gaat en waar je dan je videokaart op aan kan sluiten, zodat hij niet rechtop hoeft te staan, maar je hem dus ook gewoon olat op je moederboard kunt leggen, handig ;)
MarioSanchez
Active Level:
Active Level:

Post by MarioSanchez » Tue Jan 29, 2013 12:30

Zal thuis even kijken welke type mobo ik gebruik. Werkt uitstekend met soft15khz alhoewel ik later toch een arcadevga kaartje heb aangeschaft.
MarioSanchez
Active Level:
Active Level:

Post by MarioSanchez » Mon Feb 04, 2013 13:51

Hey Eric,

Ik heb een Asrock N68-G53 met quad core amd processor + 4gb geheugen en een arcadevga 2 kaartje. Werkt als een zonnetje zonder gesodemieter met die soft15khz.

Heb je al iets gekocht?
ckong

Post by ckong » Mon Feb 04, 2013 16:56

MarioSanchez wrote:Hey Eric,

Ik heb een Asrock N68-G53 met quad core amd processor + 4gb geheugen en een arcadevga 2 kaartje. Werkt als een zonnetje zonder gesodemieter met die soft15khz.

Heb je al iets gekocht?

Nee, nog niet. Bedankt voor de tip want ik ben nog steeds aan het rondkijken.

Maarre ..... waarom én ArcadeVGA én soft15K. Één van de twee is overbodig (en ik hoop de ArcadeVGA, want dan draait dit mobo dus met soft15K).

Ik kan jouw specifiek moederbord model niet zo gauw op het www vinden, wel de N68-GS en die heeft onboard Nvidia Geforce 7025 graphics, die wel met soft15K overweg kan. Dus wellicht is jouw moederboard een goede en goedkope keuze.
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Mon Feb 04, 2013 19:23

ckong wrote:
MarioSanchez wrote:Hey Eric,

Heb je al iets gekocht?

Nee, nog niet. Bedankt voor de tip want ik ben nog steeds aan het rondkijken.

Maarre ..... waarom én ArcadeVGA én soft15K. Één van de twee is overbodig (en ik hoop de ArcadeVGA, want dan draait dit mobo dus met soft15K).

Werkt als een zonnetje zonder gesodemieter met die soft15khz.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ckong

Post by ckong » Mon Feb 04, 2013 19:26

:oops: :oops: :oops:

godsamme, ik heb een leesbril nodig. :shock: :D
MarioSanchez
Active Level:
Active Level:

Post by MarioSanchez » Tue Feb 05, 2013 18:55

lol maakt niks eric en bedankt voor het antwoord studentzki :D

prima bordje voor weinig. gekocht bij alternate.nl trouwens.
asrock!
Jinxz
Active Level:
Active Level:

Post by Jinxz » Tue Feb 05, 2013 20:15

MarioSanchez wrote:lol maakt niks eric en bedankt voor het antwoord studentzki :D

prima bordje voor weinig. gekocht bij alternate.nl trouwens.
asrock!

neeeeeeeee... alterneeeeeeeet ;) heb 2 jaar gewerkt bij die dwazen ;)
DLX

Post by DLX » Tue Feb 05, 2013 20:23

Jinxz wrote:neeeeeeeee... alterneeeeeeeet ;) heb 2 jaar gewerkt bij die dwazen ;)

Ik ook!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en ik heb ook nog hamburgers gebakken bij de Mac.... maar dat doet er niet toe :P
ckong

Post by ckong » Tue Feb 05, 2013 20:52

Nou, ik heb inderdaad een ASRock gekocht, bij Alternate, de ASRock 880GM-LE FX, samen met 4 GB geheugen en een quadcore processor. Genoeg voor Caveui, hoop ik, en voor typex2 emulatie, en andere leuke dingen.

En ik ga eerst aan de slag met soft15K, want dat kan de onboard ATI Radeon HD4250 aan. Mocht dat toch niets worden, dan kan ik altijd nog overgaan op wat anders qua videoverwerking.
Last edited by ckong on Tue Feb 05, 2013 20:54, edited 1 time in total.
DLX

Post by DLX » Tue Feb 05, 2013 20:54

Moet wel ckong... typex2 is geen emulatie dus dat wordt knallen :)

Misschien moet je je videokaart updaten voor x2...

x1 moet sowieso wel draaien.
MarioSanchez
Active Level:
Active Level:

Post by MarioSanchez » Tue Feb 05, 2013 21:48

lol guys, alternate is een stuk goedkoper dan de meeste in nl en ze hebben stock in vergelijking met vele andere shops.
goeie keus eric. ben henieuwd naar je bevindingen. veel plezier!!!
ckong

Post by ckong » Mon Feb 11, 2013 12:36

ckong wrote:Nou, ik heb inderdaad een ASRock gekocht, bij Alternate, de ASRock 880GM-LE FX, samen met 4 GB geheugen en een quadcore processor. Genoeg voor Caveui, hoop ik, en voor typex2 emulatie, en andere leuke dingen.

En ik ga eerst aan de slag met soft15K, want dat kan de onboard ATI Radeon HD4250 aan. Mocht dat toch niets worden, dan kan ik altijd nog overgaan op wat anders qua videoverwerking.

even een vervolgverslag hier op. Ik had de PC (kale mobo met HD en voeding) vorige week al snel aan de gang en van het weekend heb ik er Mameplus 0.106 en CaveUi op gezet, draaiend via MALA, zowel horizontaal als vertikaal mooi flikkervrij beeld op 640x288. Gisteren aan het stoeien geweest met soft15K, installatie was zo gedaan (dus de onboard GPU is inderdaad compatible), maar voordat ik het geheel lekker had draaien was het bijna middernacht!

In eerste instantie kreeg ik bijna geen enkele game goed gesynced, wat ik ook probeerde. Zo draaide 1941 en 19xx bijvoorbeeld perfect, maar Donpachi was één grote scrollende puinhoop. Afijn, na hevig rechercheerwerk op internet, onder andere op Arcadeinfo.de, bleek dat ik de verkeerde custom modelines had gebruikt in Soft15K en dat bovendien in de 'ini' van Avres een paar incompatible resoluties stonden (bijvoorbeeld 320x240, wordt vervangen door 336x240).

Toen ik daar éénmaal achter was, was het probleem ook snel opgelost: goede custom modelines voor de ATI Radeon HD4250 gedownload (te vinden op Arcadeinfo) en geïnstalleerd, Avres laten draaien met goede resoluties voor het genereren van Mame game ini's en nu loopt alles zoals het moet. Tenminste, voor zover ik dat heb kunnen zien. Deze week nog wat verder testen (en een goede modeline voor 321x240 vinden of maken), onder andere kijken hoe snel CaveUi draait en verder nog wat tweaken en dan moet het goed zijn, dan heb ik een 'lean mean Mame Arcade machine'. :D

Wat nog wel een uitdaging wordt zijn de controls, ik wil geen IPAC of JPAC gebruiken, maar de controls gaan aansturen via een USB poort en een universele gamecontroller driver, zoals het ook was met het Mametopia PC (waarvan het onderste board nu deel uitmaakt van de setup, voor de doorvoer van de video naar de Jamma edge connector en dus hopelijk ook voor de doorvoer van de controls). Gewoon, omdat het leuk is met een dergelijke uitdaging bezig te zijn. Lukt het niet, dan kan ik altijd nog teruggrijpen naar een JPAC of zo.
DLX

Post by DLX » Mon Feb 11, 2013 13:20

Mod je een xbox controller? Maar wat is het verschil Erik? J-Pac mapt keyboard buttons en een controller is een joystick input device?

Mag ik vragen waarom je geen J-Pac wilt?
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Mon Feb 11, 2013 13:52

Goed verslag Erik en duidelijke Mame issues zo te horen hehe

Mijn vraag is eigenlijk waarom je nog steeds op MAME 0.106 wil draaien, je wijkt daar maar niet vanaf?
MarioSanchez
Active Level:
Active Level:

Post by MarioSanchez » Mon Feb 11, 2013 21:54

netjes eric, idd mooi en duidelijk verslag.
gebruik je een speciale layout op 640x288?
zijn er maar weinig.
ckong

Post by ckong » Mon Feb 11, 2013 23:10

DLX wrote:Mod je een xbox controller? Maar wat is het verschil Erik? J-Pac mapt keyboard buttons en een controller is een joystick input device?

Mag ik vragen waarom je geen J-Pac wilt?

Tuurlijk, ik heb nog wat restanten over van een Mametopia board, waarbij USB poorten gemapped zijn naar een Jamma connector. die wil ik graag gebruiken, enerzijds omdat de setup dan compact, netjes en bijzonder is, anderzijds omdat het dan weer een aanschaf van een J-pac scheelt. En ik vind het leuk om er eme te knutselen.

Psykick wrote:Goed verslag Erik en duidelijke Mame issues zo te horen hehe

Mijn vraag is eigenlijk waarom je nog steeds op MAME 0.106 wil draaien, je wijkt daar maar niet vanaf?

De hogere versies van Mame verwerken de videosignalen op een compleet ander manier, waardoor je een veel zwaardere grafische kaart nodig hebt. Bovendien wordt er anders met DDRAW omgegaan en ik verdom het om op D3D over te gaan. Ik heb wel eens gestoeid met 0.130, maar het resultaat was nooit naar tevredenheid. Tenslotte, een hogere versie heeft wat extra games betreft niet veel zin, er is in mijn ogen alleen maar veel troep bijgekomen.

MarioSanchez wrote:netjes eric, idd mooi en duidelijk verslag.
gebruik je een speciale layout op 640x288?
zijn er maar weinig.

Klopt, ik heb een 640x480 layout gepakt (playthegame, lekker kleurrijk) en deze omgebouwd naar 640x288, zowel voor een horizontale layout als een vertikale layout. Betekende wel een aanpassing van de fonts en wat andere aanpassingen, maa rhe resultaat is een prachtig strak non-interlaced plaatje. En als ik wat aan files of instellingen van programma's moet aanpassen, zet ik het mbv quickres even om naar 640x480. Maar als ik straks éénmaal klaar ben met de setup laat ik hem altijd op 640x288 staan.

Ik heb inmiddels ook Caveui via Soft15K lopen. Had wat voeten in de aarde, want ik moest per game een ini aanmaken. Om één of ander reden genereert Avres bij Caveui geen individuele game ini's. Maar goed, de Cave games draaien nu als een zonnetje, 100%.
Post Reply