Eind 2014 koop ik een Blast City. Halverwege de rit krijg ik een telefoontje dat de monitor het niet doet. Naja, draai ik om, of halen we wat van de prijs af. Ik neem het risico dat het wel een chassis probleem zal zijn wat te fixen is, en besluit door te rijden en af te dingen. Verder hele mooie kast, cosmetisch prima in orde.
Eenmaal thuis aangesloten blijkt de nek gebroken. Naja, caveat emptor enzo. Ik zoek een buis. Vind in Noord-Duitsland een losse Toshiba buis (uit een Grundig TV) die precies is wat ik wil, en geen burn in heeft (de originele buis had een Street Fighter-achtige health balk ingebrand). Voor de prijs van een kratje bier + de rit ernaartoe. Gelukkig heb ik vrienden met een auto van de zaak: gratis benzine.
Aangesloten op het MS2930 chassis, *zap*. Op dat moment weet ik niet wat er aan de hand is, is er iets met het chassis, of was de buis rot. "Het Internet" is het collectief eens dat de buis dan wel niet goed zal zijn geweest. Ik weet er de ballen niet van dus ze weten het vast beter dan ik.
Grofweg een half jaar later (een maand geleden) vind ik een MS2932 in Italië. Niet wat ik zoek, maar compleet met chassis en werkende buis. De buis is hetzelfde type in alle MS293x modellen, dus er is de mogelijkheid tot een chassis swap. Eerst aangesloten op mijn laptop, prima beeld (alleen nogal kleurrijk want de degauss is niet aangesloten).
Ik informeer op Arcade Otaku of er risico is in het aansluiten van een onbekend chassis (lees: mogelijk defect) aan een geverifiëerd werkende buis. Grantspain, die iets van 20 of 30 jaar ervaring heeft met monitor reparaties, zegt "highly unlikely". Hij is nogal kort van stof, en als ik vraag of het niet slimmer is om het nekbord van de MS2932 (waarvan ik weet dat ie werkt) te laten zitten, en alleen de rest van het chassis te swappen, reageert hij nonchalant met "entire chassis should match perfectly with the yoke".
Samen met mijn pa swappen we het chassis, en het lijkt om te beginnen in orde. Alleen verticale collapse. Ik lees online dat het verticale IC vervangen moet worden. We vervangen het verticale IC in het MS2930 chassis met het verticale IC uit het MS2932 chassis, want ik weet dat die heeft gewerkt. Monitor aan. Moment of truth. Ik heb welgeteld 10 seconden beeld, maar veel te fel. Daarna slaat het chassis af. Ok, waarschijnlijk staat de screen pot te hoog. Ik draai de screen pot helemaal naar links, en zet het scherm weer aan. *zap*. Buis dood.
Postmortem van Grantspain: "possibly something with the neckcard causing this". Ja, leuk. Had ik met m'n boerenverstand dus toch dat nekbord lekker moeten laten zitten. Naja, ik krijg gratis advies, dus als er iets misgaat kan ik moeilijk vingertje gaan lopen wijzen. Sowieso schijnt dit blijkbaar een heel zelfdzaam probleem te zijn. Niemand zag het aankomen.
Zeker weten doe ik het niet, maar ik vermoed sterk dat wat het chassis met deze buis heeft gedaan, dus ook met die andere (Grundig TV) buis zal hebben gedaan. Het MS2930 chassis vertrouw ik dus niet meer. Het verticale IC kan weer terug.
Ik post met hulp van een Franse vriend van me een advertentie op Neo-Arcadia. Het lijkt erop dat in Frankrijk er meer losse monitoren te vinden zijn, omdat er nogal een verzamelaarscultuur heerst en cabinets uit elkaar gesloopt worden voor onderdelen (om zo van 2 kasten met mankementen 1 kast te maken die perfect mooi is, plus een berg reserve onderdelen). Ik ben het niet zo eens met de ethiek van zulke praktijken, maar laat ik er maar mijn voordeel mee doen.
Weer uit Italië krijg ik reactie, en weer is het niet de monitor die ik zoek, namelijk nog een MS2932. Wel helemaal burn free, en voor een zacht prijsje. Ik ben wanhopig genoeg om te reageren. De verzendkosten komen hoger uit dan geschat, maar als ik suggereer om bij UPS een prijsopgaaf te vragen in plaats van DHL stelt hij voor om het verschil in kosten te delen. Schappelijk genoeg dus ik accepteer. Ik vraag om een tracking code, die ik "tomorrow or monday" zou krijgen. Ik krijg geen tracking code.
Vandaag staat er een DHL meneer aan de deur. Het pakket is lichter dan verwacht, maar 30 kilo volgens de vrachtbrief. Een MS2932 zou 40 kilo moeten wegen (plus pallet). Het blijkt alleen een buis te zijn, geen complete monitor. Naja, geen probleem, ik heb nog een MS2932 chassis wat in theorie nog zou moeten werken.
Het frame lijnt niet uit met de chassis tray, dus de oren van het oude frame wat ik nog had liggen moet over, anders past het niet. Samen met mijn pa sluiten we de boel weer aan. Het beeld werkt, maar weer verticale collapse. Bij het terugsolderen van het IC zal wel een pootje slecht contact maken of iets dergelijks. Ik besluit het voor vandaag voor gezien te houden, en de monitor in mijn kast te hangen (want daar staat ie niet zo in de weg).
Hmm, die buis ziet er wel heel bol uit. En ja hoor. De bezel past niet. Wat blijkt: dit is wel een Toshiba buis, maar deze hoort bij een Nanao MS9-29, niet een MS2932. De sticker op het frame zegt wel degelijk "MS2932", maar de buis is dus ooit in een ander frame gezet. Nu ben ik er wel even klaar mee eigenlijk. Anderhalf jaar ellende, en nog steeds geen eind in zicht. Maar eens kijken wat de verkoper te zeggen heeft; waarschijnlijk had hij zelf niet in de gaten dat de buis verkeerd was. Ik ben wel teleurgesteld in zijn slechte communicatie, taalbarrière be damned.