Troubelshooten Neo Geo cabinet met 4-slot Mobo

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
swoon
Active Level:
Active Level:

Troubelshooten Neo Geo cabinet met 4-slot Mobo

Post by swoon » Sun Jul 07, 2013 10:20

Hey hey,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier postte...
Ik heb recent een Neo Geo cab gekocht voor naast mijn Naomi.

Er zat geen game in, dus ik heb het cab bij aankoop niet kunnen testen. Ik heb er wel een 4 slot mvs bord bijgekregen (wat waarschijnglijk stuk was) en ik heb een Cyber Lip cart gekocht. Als ik het bord echter aansluit krijg ik slechts een blauw scherm vol met rara characters. Ik vermoed dat het MVS moederbord dus stuk is.

Ik ben echter niet zeker dat de monitor goed is. Ik zie precies enkel blauw... Het beeld is wel niet echt vervormd voor zover ik kan zien.

Ik heb dus 2 vragen

1/ Hoe kan ik het moederbord beginnen testen? Ik heb zelf wel ervaring met electronica/reparaties. Maar enkel met grovere werk. (Lampenversterkers, 1-zijdige prints in oude versterkers etc...) Ik heb geen rework station en ben niet in staat om de IC's op het moederbord te vervangen. (Met hete lucht ed...)

2/ Ik zou ook graag weten of het cabinet werkt. Ik heb echter geen andere Jamma PCB of Neo Geo mobo. Ik woon zelf in Puurs, Belgie. Is er misschien iemand van wie ik eventueel een PCB of MVS bord mag lenen? Moest iemand een PCB of MVS bord te veel hebben liggen (maakt me niet uit welke game) voor een heel zacht prijsje, wil ik gerust ook eentje overkopen. Het gaat me tenslotte enkel om te testen of het cab goed is.

Moest er eventueel iemand een Neo Geo bord te veel hebben wil ik gerust ook wel ruilen voor een volledig Naomi moederbord met Virtua Strikers 2.

Als het cab goed is zou ik er een dedicated neo geo MVS cab van willen maken.

Alvast bedankt voor de tips/suggesties

Groetjes,

Stefan
Asure
Active Level:
Active Level:

Re: Troubelshooten Neo Geo cabinet met 4-slot Mobo

Post by Asure » Sun Jul 07, 2013 20:36

swoon wrote:1/ Hoe kan ik het moederbord beginnen testen? Ik heb zelf wel ervaring met electronica/reparaties. Maar enkel met grovere werk. (Lampenversterkers, 1-zijdige prints in oude versterkers etc...) Ik heb geen rework station en ben niet in staat om de IC's op het moederbord te vervangen. (Met hete lucht ed...)

De Neo boot altijd met een scherm vol troep, dat duurt ff en daarna komt er vanalles op het beeld.
Die troep is echter meestal 'groen' en niet blauw. Kom ik later op terug..

Op de zijkant van een 4-slotter zit een blauw blokje met witte dipswitchtes.
Normaal is alles uit (of dip 7 aan, freeplay)
Dip 8 moet uit staan! Dit is 'freeze' als deze aanstaat start het bord op in 'pauze mode' en lijkt hij verder niks te doen..

Vaak als een MVS hangt na aanzetten, en alle dips staan goed, dan is dat een calendar/battery-backed ram error. De batterij is dan leeg en er staat 'troep' in zijn backup ram.

Probeer het volgende eens:

1. Zet alle dips op ON (aan)
2. Zet de kast aan
3. Verschijnt er 'work ram test' in beeld? (Deze tekst is overigens wit op een zwarte achtergrond..)
4. Zo ja, even 10 minuten aan laten staan op work ram test. (Er mogen geen foutmeldingen in beeld komen.)
5. Zet de kast uit
6. Zet alle dips weer uit, behalve dip #1 en #7
7. Zet de kast aan. je komt nu in de testmode terecht.
8. Gebruik 1p start om door de tests heen te lopen.
9. Controleer ook of de kleuren kloppen..
10. Stel datum & tijd in, save..
11. Exit de boel, zet dip #1 off als hij dit vraagt.

Je hebt nu alles gecheckt, kleuren en testbeeld gezien etc etc.
Als een bepaalde stap niet lukt, post hier maar waar je vastloopt.

swoon wrote:2/ Ik zou ook graag weten of het cabinet werkt. Ik heb echter geen andere Jamma PCB of Neo Geo mobo. Ik woon zelf in Puurs, Belgie. Is er misschien iemand van wie ik eventueel een PCB of MVS bord mag lenen? Moest iemand een PCB of MVS bord te veel hebben liggen (maakt me niet uit welke game) voor een heel zacht prijsje, wil ik gerust ook eentje overkopen. Het gaat me tenslotte enkel om te testen of het cab goed is.

Dat is mooi, maar eerst even kijken hoe het met dit bord zit. Als het een calendar error is moet je batterij er snel af want de kans bestaat dat de boel lekt of gelekt heeft en je bord aan het opvreten is. Heb al teveel dooie 4-slots gezien met schade. De '10 minuten aan laten op work ram test' zorgt dat er een beetje power op het bord en de batterij komt.. :)
Image
swoon
Active Level:
Active Level:

Post by swoon » Sun Jul 07, 2013 21:50

Hallo!
Bedankt alvast voor de duidelijke testprocedure. Ik denk dat die in de toekomst nog van pas kan komen :)
Asure wrote:1. Zet alle dips op ON (aan)
2. Zet de kast aan
3. Verschijnt er 'work ram test' in beeld? (Deze tekst is overigens wit op een zwarte achtergrond..)
4. Zo ja, even 10 minuten aan laten staan op work ram test. (Er mogen geen foutmeldingen in beeld komen.)
5. Zet de kast uit

Als ik dit doe, krijg ik een ander scherm vol rare karakters.
Ik heb even een video gemaakt:

Dit scherm blijft gewoon zo staan.

Asure wrote:6. Zet alle dips weer uit, behalve dip #1 en #7
7. Zet de kast aan. je komt nu in de testmode terecht.

Dat lukt precies ook niet. Als ik dan boot krijg ik volgend scherm te zien:
Image

Asure wrote:Dat is mooi, maar eerst even kijken hoe het met dit bord zit. Als het een calendar error is moet je batterij er snel af want de kans bestaat dat de boel lekt of gelekt heeft en je bord aan het opvreten is. Heb al teveel dooie 4-slots gezien met schade. De '10 minuten aan laten op work ram test' zorgt dat er een beetje power op het bord en de batterij komt.. :)

Ik heb voor ik het bord aangesloten heb de batterij even gechecked met een multimeter. Deze lijkt me ok. 3.6V
Als ik het bord visueel inspecteer zie ik niet meteen kapotte traces. Maar ik kan er natuurlijk over kijken.

Mvg,

Stefan
swoon
Active Level:
Active Level:

Post by swoon » Sun Jul 07, 2013 22:24

Ik dacht nog even aan iets....

Een vriend van verkoper zei me dat er misschien geen goede voeding in de cab zat. Ik heb ze nog niet uitgemeten aangezien ik de print 'iets' zag doen en de 5v display op de voeding brandde ging ik er van uit dat ze ok was.

Wat doet een mvs bord als het niet genoeg of slechte stroom krijgt?
Asure
Active Level:
Active Level:

Post by Asure » Sun Jul 07, 2013 23:09

Maak eens een foto van het gebied waar de batterij zit als je wilt?
De error die ik hier zie lijkt alsof hij totaal niet start.
Zit er wel een bios rom om? (overzichtfoto v/h 'onder' bord als je snapt wat ik bedoel.)
Image
swoon
Active Level:
Active Level:

Post by swoon » Mon Jul 08, 2013 20:10

Hey hey,

Ik heb allereerst even mijn voeding uitgemeten. Dat lijkt me goed te zitten. 5V, -5V en 12V zijn aanwezig.
Als ik de Ground/5V punten meet op het 4 slot dochterbord zit daar ook 5V op.

Hieronder 2 foto's van de print waar de batterij zit (en zat :) )

Image Image

Ik zie dat de batterij wel een beetje aan het aanvreten is geweest. Ik heb de diodes in de buurt even getest. In circuit lijken deze ok... Op de onderzijde van de print zie ik niet meteen schade. Ik krijg wel niet alle zwarte schuimrubber weg.

Ik dacht eerst dat de traces aan de onderzijde van foto 1 onderbroken waren. Maar ik heb ze even heel licht opgeschuurd en ik bij nader inzien lijken deze me intact...

Zijn er nog dingen die ik checken? Eventueel eens meten of de bios de stroom krijgt die hij nodig heeft?

Hieronder nog een paar foto's van het bord...

Image Image Image Image Image

Thanks!

Stefan
Asure
Active Level:
Active Level:

Post by Asure » Mon Jul 08, 2013 20:19

Kan wat mij betreft in de vuilnisbak dat bord. Deze zou ik niet ter reparatie aan nemen. Je hebt een zeer groot aantal tracks waarvan ik bijna zeker ben dat ze kapot zijn. Op foto 1 waar de batt. er nog op zit, links lopen horizontaal 3 tracks, maar de derde wordt halverwege onzichtbaar.

Dit soort schade zit in bijna alle tracks op foto 1 en is erg veel werk om te repareren, een goed bord kun je al voor ~50 euro scoren. Hoe erg het ook klinkt, dit bord is alleen nog goed voor parts.

Ps. protip: Nooit tracks opschuren als er nog zuur/lithium/whatever aan het bord zit te vreten. Eerst neutraliseren! En.. Koper + o2 = oxidatie, daarom zit die laklaag er overheen :)
Image
swoon
Active Level:
Active Level:

Post by swoon » Mon Jul 08, 2013 20:29

Okido :) Dat is duidelijk. Ik zoek me even een nieuw bord.
50 Euro, is voor een 4slot?

Zou ik een 2 slot kunnen kopen en het dochterbord gebruiken om er een 4 slot van te maken? Scheelt toch weer wat euro's :)
Sphere
Active Level:
Active Level:

Post by Sphere » Mon Jul 08, 2013 20:36

Asure, is het mogelijk tracks door te meten op zo'n mobo?
swoon
Active Level:
Active Level:

Post by swoon » Mon Jul 08, 2013 20:40

Ik ben er aan begonnen met mijn multi-meter... maar na 5 werd het al lastig om ze uit elkaar te houden :p
Asure
Active Level:
Active Level:

Post by Asure » Mon Jul 08, 2013 20:50

Sphere wrote:Asure, is het mogelijk tracks door te meten op zo'n mobo?

Yep alles is mogelijk. Meter op continu ( -->|--) en kijken of ie naar nul loopt.
Vergrootglas cq. monocle op (en snor, ftw)

Het is alleen veel werk, en soms heb je geen mooie via's waar je de meter op kunt prikken.
Heb je dezelfde crap op jou bord v/d PM?

Grootste probleem is dat de corrosie 'tussen' de laklaag, koper en glasfiber-achtige plaat kruipt/zit die we 'pcb' noemen. Als tijd geen enkel probleem is en je goed kan solderen op kleine puntjes, dan kun je dit wel met wire-wrap fixen. Maar nogmaals, het is erg veel werk. Ook tracks die nu nog goed doen, rotten weg als je niet alles goed opruimt.

50-60 euro voor een 2-slot, ~45 ofzo voor een mooie enkelslots. (Ik ben zelf uitverkocht helaas.)
Image
Sphere
Active Level:
Active Level:

Post by Sphere » Mon Jul 08, 2013 21:18

Mijn 2 slot heeft een soort gelijk probleem alleen start hij steeds opnieuw op en geeft op een gegeven moment een zwart beeld. De staat van het bord is ook twijfelachtig te noemen maar de tracks zijn wel in goede conditie. De batterij heb ik eraf gehaald maar die heeft voor zover ik kan zien geen tracks geraakt met lekken. Ik dacht alleen dat de batterij backup ram problemen kon geven maar uit jouw reactie lees ik dat het dus veel meer problemen kan geven.

Maar goed daarom zat ik te denken om gewoon het bord door te meten om te kijken of ergens een track niet meer goed is. Weggooien vind ik zonde en tijd heb ik altijd wel ergens :D
swoon
Active Level:
Active Level:

Post by swoon » Thu Jul 11, 2013 10:59

Hey hey,

Ik wou gewoon even laten weten hoe het met de cab afgelopen is.
Ik heb een ander 4-slot bord gebruikt en nu boot alles wel door...

Maar, na opstarten merk ik dat de monitor geen rood geeft :(
Na wat gepiel bleek een weerstand op het neckbord overleden te zijn. Deze is vervangen en nu werkt alles.

Bedankt voor de hulp!
beau
Active Level:
Active Level:

Post by beau » Thu Jul 11, 2013 11:04

mooi om te horen man !!
:D
Post Reply