Goed, na wat browsen en forums bezoeken voor de ervaringen met MAME op de Raspberry Pi heb ik even een paar uur gespeeld met Chameleon.
Chameleon is een distro op basis van Raspbian (Debian), en boot direct naar een keuzemenu met emulatoren. Voor MAME is AdvanceMAME erop gezet, dus ben daar meteen mee aan de gang gedaan. AdvanceMAME schijnt minder ondersteuning voor games te hebben, maar ondersteunt wel geluid. xMAME is een andere MAME emulator met bredere ondersteuning, alleen zit daar nog geen support voor geluid in.
Even snel mijn ervaringen met wat ROMs (heb even een brede selectie gepakt van verschillende platformen):
- Donkey Kong: werkt prima, geluid af en toe wat 'distorted'
- Street Fighter 2 CE: Framedrops, reageert wel goed op controls, geluid bar en boos. Niet erg goed speelbaar.
- Metal Slug: Niet te doen. Lijkt nog veel te zwaar te zijn voor de Raspberry. Kleuren niet goed, extreem traag, etc, etc.
- Last Resort: zie hierboven
- Teenage Mutant Ninja Turtles: Komt dicht in de buurt. Fatsoenlijke performance, alles werkt prima. Met meerdere spelers en veel actie wel snel vertraging en hoorbare drops in geluid/muziek
- Bubble Bobble: Werkte prima
- R-Type LEO: Verbazingwekkend goed eigenlijk. geluid niet lekker (klinkt 'jankerig', alsof je een casettebandje te traag afspeelt. Bijna alle games die te zwaar zijn voor dit computertje hebben dat probleem in AdvanceMAME). Grafisch echter prima, ook dit moet je niet met twee spelers doen, en ja, je hebt framedrops, maar ik was verbaasd over hoe deze titel draaide

- Konami's Gradius/Salamander/Salamander2/Nemesis: draaien allemaal niet.
Ik ben nog bezig geweest de Raspberry te overclocken, maar dat verschil is niet echt goed merkbaar. Nu heb ik hem beslist nog niet tot de max overclocked, daarvoor wil ik eerst even een koelertje op de CPU zetten

Ik ga de komende weken nog eens aan de gang met xMAME, andere distro's, advanceMAME config en wat overclocken. Rustig aan, want er zit een aardige community bovenop. Er verschijnt nu al regelmatig een nieuw image voor Chameleon, dus wachten op verbetering is ook geen verkeerde optie