Discussies over huidige generatie en old school videogames.
-
ukoziak
Wat voor stroomadapter (of stepdown converter) gebruiken jullie voor de (Japanse) Super Famicom?
Ik had zelf namelijk een adapter die ik zowel gebruikte voor de Europese SNES en Super Famicom, en vroeg mij af hoe dat mogelijk is. Heb die apparaten nu niet bij de hand, maar mocht het aan vervanging toe zijn (adapter of Super Famicom), dan weet ik dat in ieder geval voor later

Had sowieso een hele aparte Europese SNES, Europees omhulsel met een 50/60Hz switch, maar kon geen Europese spellen afspelen. Zat permanent een copybox op, maar wordt binnenkort vervangen door een SD2SNES

-
DLX
Ik gebruik men PAL SNES adapter gewoon.
-
cabman
- Active Level:

Ik gebruik een 20W stepdown converter.
input: 220V ~ 240V
output: 100V
20VA
50Hz/60Hz
-
ukoziak
Heb laatst wat research gedaan, en ben er eindelijk achtergekomen hoe het zit.
Voor zover ik weet worden alle adapters "AC" (Alternating Current) genoemd, en dit betekent dat hij AC (waar onze elektriciteitsnet op werkt) omzet in DC of AC. Bijna alle apparaten gebruiken als input DC, alleen die achterlijke PAL SNES gebruikt AC (NTSC SNES en Super Famicom gebruiken als input gewoon DC). Dus met andere woorden, de PAL adapter zet AC om in AC, terwijl de Japanse adapter AC in DC omzet.
Nu komt de tricky part. DC kan wel in een AC SNES, maar AC kan niet in een DC Super Famicom. Dus als je een adapter hebt met DC als output, dan werkt deze zowel op de PAL SNES als de Super Famicom. Op internet lees je overal dat de Megadrive 1 PAL adapter werkt op de Super Famicom, en dat is dus omdat het als output DC heeft. Waar je hier dan weer wel op moet letten is de polariteit van de aansluiting, want volgens mij zijn de adapters van Megadrive 2 en 3 anders (+ en - zijn dan omgedraaid oid).
Wat specs van de verschillende adapters:
PAL SNES
AC Adapter
Input: AC230/240V 50Hz 17W
Output: AC9V 1.3A
Super Famicom
AC Adapter
Input: AC100V 50/60hz 18W
output: DC10V 0.85A
(Snap ik ook eens een beetje wat die dingen allemaal betekenen)
Als je in Nederland zit, dan heb je voor de Super Famicom adapter dus een stepdown converter nodig die 230V (input) omzet in 100V (output). De Super Famicom adapter heeft immers als input AC100V. Waar je dan ook nog naar moet kijken is het aantal Watt dat die stepdown converter kan leveren (20W is dan voldoende).