Beste fighter game om mee te beginnen?

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Shrimp

Post by Shrimp » Thu Mar 08, 2012 21:59

Ik heb namelijk totaal geen verstand van fighting games en ik wil hier toch wel eens aan beginnen.
Vroeger altijd vaak Tekken en Dead Or Alive gespeelt maar ach wie niet?

Ik wil nu beginnen met een sterke titel die me meteen een beetje de fijne kneepjes leert en waar ik niet op 1 dag op uitgekeken ben.
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:

Re: Beste fighter game om mee te beginnen?

Post by Sp33dFr34k » Thu Mar 08, 2012 22:06

2 topics? Niet zo ongeduldig joh ;)

Voor welke console zoek je een fighter?

Vind zelf de Guilty Gear reeks erg gaaf, en je bent er niet snel op uitgekeken. Garou Mark of the Wolves is ook erg tof. Daarnaast speel ik ook nog veel DOA2 op mijn cab, niet zo heel geavanceerd qua moves, maar speelt wel erg lekker :)
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Thu Mar 08, 2012 22:09

verplaatst
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Thu Mar 08, 2012 22:45

Eerst beslissen of je een 2D fighter of 3D fighter wilt gaan spelen. Ik raad je aan om met een 3D fighter te beginnen, 2D fighters moet je erg veel moeite in steken om ook maar enigszins op niveau te komen. Wat mij betreft is er dan geen betere dan Soul Calibur (deel 5 is net uit, en niet onaardig).
doc81
Active Level:
Active Level:

Post by doc81 » Fri Mar 09, 2012 00:00

toen, mortal kombat II en nu Mortal Kombat 2011 hehehehehe
God Bless & Be Blessed.
When you first don't succeed, try and try again untill you do succeed!
Da Dude
Active Level:
Active Level:

Post by Da Dude » Fri Mar 09, 2012 08:55

Elke serie heeft zijn eigen move systeem met zijn plussen en minnen.
Kijk is of 3d of 2d je voorkeur is zoals Ken zegt.
Waar je evt ook op kan letten is of met wapens of zonder wil vechten.
wat realistiser of over de top arcade actie.
Dan nog wat je meer aanspreekt, superhelden (marvell vs capcom) of bloederige gevechten zoals mortal kombat.

Voor mij nu is de 3d fighter toch wel de Soul Calibur en Dead or alive series.
En op 2D ben ik op het moment erg blij met de laatste Mortal Kombat en Marvel vs Capcom 3.

Misschien helpt dit, deze geeft ook wat extra info over de gameseries ipv wat toffe beelden in een top 10 lijstje:
Shrimp

Post by Shrimp » Fri Mar 09, 2012 23:29

Cageman wrote:verplaatst

Dankjewel Cage, ik heb per ongeluk twee topics gestart zag ik.
En bedankt mensen, heb een heel lijstje games die ik volgende maand kan gaan halen :wink:
ZiEk
Active Level:
Active Level:

Post by ZiEk » Sun Mar 11, 2012 17:11

3d fighting games zuigen hard!

Maar dat is een mening van mijn smaak.

Blijft een belangrijke keus, wil je 3d of 2d spelen :P

Beste kun je beginnen met street fighter.

Vooral die street fighter x tekken is mad vriendelijk voor beginners. Niet te ingewikkeld systeem en veel tijd om je inputs te doen. Ook genoeg tutorials in game en online.

Capcom wil steeds toegankelijker gaan en minder hardcore zoals KOF, blazblue en nog wat andere die vrij diep worden en strakke timing eisen. Wel beetje jammer van capcom.

Snap niet waarom 3d spelen makkelijker zouden zijn, Virtua Fighter is berucht om het meest diepe vechtspel ooit te zijn. Tekken schijnt ook aardig diep te zijn. Enige waar ik aan denk is soul calibur, die is nog wel soort van vriendelijk.

Mijn probleem met 3d is vooral de gameplay, de lagg die erin zit bij het drukken van een knop en werkelijk slaat is me te lang. Het speelt gewoon niet lekker en bij 2d heb ik meer een gevoel van controle.

Je kan natuurlijk ook met smash bros begingen, is ook een vrij basic fighting game. Ik hou er zelf niet van.
Image
Marcooled_79
Active Level:
Active Level:

Post by Marcooled_79 » Sun Dec 30, 2012 11:46

Als eerste zou ik zeggen: probeer eens allerlei titels (the usual suspects) en kijk wat fijner voor je is - 2D of 3D? Daarna zou ik eerst met een 'klassieker' (bv. Streetfighter 2 voor 2D, Tekken 3 of VF voor 3D, Soul Caliber voor weapon based, etc.) aan de slag gaan om de basisbeginselen goed onder de knie te krijgen.

Eén van de dingen die ik mezelf verkeerd had aangeleerd met Streetfighter was springen: in plaats van naar een tegenstander te lopen, zag mijn karakter er uit als een vlo. Tegen een computer controlled karakter kan dat nog wel, maar in bv. een online match werd ik steeds genadeloos afgestraft :oops:

Persoonlijk heb ik niet echt een voorkeur: ik speel allerlei fighters door elkaar. Daardoor ben ik niet erg goed in een bepaalde fighter, maar speel gewoon lekker alles wat ik tof vind :wink:
Image

Currently playing: Sexy Parodius (PCB), Herzog Zwei (MD), Micra door de APK krijgen
Jinxz
Active Level:
Active Level:

Post by Jinxz » Sun Dec 30, 2012 16:46

Ik zou altijd beginnen met de Street fighter serie. Reden is omdat ontzettend veel fighters gebruik maken van de bewegingen die in SF gebruikt worden. Ken je de basics van SF dan ken je de basics van 70% van de fighters.
My 2 cents.
Anunaki
Active Level:
Active Level:

Post by Anunaki » Sun Dec 30, 2012 17:48

Ik ben zelf vooral thuis in de oudere vechtspellen, dus ik zal het daarbij houden. je hebt de 1e generatie Streetfighter 2 en Motal kombat I en II. Die hebben per character naast de standaard voor allemaal geldende schoppen en slagen een beperkt aantal special moves die je aan elkaar kan proberen te linken (juggelen). Mortal Kombat heeft dan ook nog finishing moves waarmee je een overwinning extra glans kan geven.

Daarna kwamen de combosystemen in het genre, Killer Instinct 1 en 2, Mortal Kombat 3 en latere Streetfighter delen hebben voorgedefinieerde buttoncombinaties waarbij de combo's ook worden uitgeteld in beeld (het aantal hits). Bij Streetfighter zijn er speciale combo's met speciale moves, bij Mortal Kombat en Killer Instinct is er weer op het einde iets mogelijk in de vorm van een speciale combo of finishing move.

De games van nu hebben allemaal een enorme hoeveel characters met een flinke hoeveel moves en combo's, maar in de basis spelen ze nog steeds hetzelfde als de oude spellen. Het duurt alleen veel langer om alle moves van alle characters onder de knie te krijgen.

Je zou de basis kunnen leren door bv Streetfighter te spelen, vooral het werken met kwart en halve cirkels kan even wennen zijn. Voor onervaren spelers is het nog wel eens lasig om bij MK games binnen de korte tijd een Fatality oid uit te voeren, maar ik denk dat je hier wel een bepaalde handelingssnelheid mee traint.

Tekken hebe ik zelf weinig gespeeld, omdat het op mij als een buttonbash game overkomt. Ik weet niet of dit terecht is.

Een game als Ultimate Marvel Vs Capcom 3 is niet zo toegankelijk om meteen mee te beginnen, maar geeft wel veel voldoening las je het onder de knie krijgt.
Dr Doggystyle
Active Level:
Active Level:

Post by Dr Doggystyle » Sun Dec 30, 2012 20:03

de laatste mortal kombat natuurlijk :)
das een leuke ipv de voorgaande MK games
nindo
Active Level:
Active Level:

Post by nindo » Mon Dec 31, 2012 16:23

Neem aan dat de topicstarter dit waarschijnlijk al niet meer leest maar kon het niet laten om een post hierover te maken. Ik hoop het 1 en ander te kunnen uitleggen hoe ik het zie vanuit mijn perspectief. Dus neem me niet te serieus.De liefde voor fighting games is eenmaal groot bij mij :P

Ik speel alle Street Fighter games op een competitief niveau (ben bekend als 1 van de beste spelers in NL met Street Fighter III : 3rd Strike) maar eerlijk gezegd ben ik meer een all round fighting game speler. Ik heb voor elke game de 'scene' opgezocht en ben gaan wezen kijken hoe die mensen spelen en wat ze zo goed maken.

3D fighters is totaal andere koek dan 2D. Het is ook vooral een kwestie van frame data uit je hoofd leren om te kijken welke moves niet safe zijn. (Om vervolgens te punishen) Dit kan je ook op gevoel leren natuurlijk mocht je wat talent hebben of de game snel kunt oppakken en vooral veel spelen tegen spelers die bereid zijn je uit te leggen waar het verkeerd gaat.
Sorry Anunaki maar ik moet zeggen dat Tekken geen button basher game is. :P Het is een hele technische game als je tegen een goede speler speelt en niet tegen een Eddy/Christie speler of een Hwoarang die op rondje drukt de hele tijd. Sinds Tekken 5 zitten er lange juggles in, maar de juggles moet je aanzien als een reward dat je de andere speler afstraft op wat hij verkeerd doet. (Moet hij maar beter blokken, of leren welke aanvallen van hem niet safe zijn.) In high level matches zijn 2 spelers constant om elkaar heen te bewegen, kijken waar ze hun tegenstander kunnen raken en kijken hoe ze hun kansen het beste kunnen benutten.

Street Fighter is een goede game om mee te beginnen, maar je moet er vooral van houden. Het zijn voornamelijk basics waar je goed in moet zijn; zoning, executie en een beetje kunnen bluffen (zal ik springen of niet?) Iedereen heeft zo zijn stijl van spelen. Ik heb tegen extreem aanvallende mensen moeten spelen en spelers met een verschrikkelijk goede verdediging. Beiden zijn moeilijk om mee te dealen op een andere manier. Je moet tegen de aanvallende mensen vooral goed leren blokken en de verdedigende spelers moet je weten wanneer je moet aanvallen en wanneer niet.

Anime fighters (zoals Guilty Gear, BlazBlue en Persona 4 Arena) zijn vooral aanvallend georienteerde games. Ook erg leuke games, maar ze zijn vaak ingewikkeld en niet erg toegankelijk.

Over Ultimate Marvel vs Capcom 3... erg leuke game om te kijken, maar het is erg lastig om die game te spelen op een hoog niveau omdat je vaak haast moet gokken. Het brengt wel erg veel hype mee en is uitgebracht doordat Marvel vs Capcom 2 erg populair was in Amerika. Niet omdat het Marvel characters heeft maar de game was eigenlijk een zooitje. Ze hadden uit elke fighting game wat sprites geplukt en een hele mikmak van gemaakt. Haast elke character heeft een infinite combo maar er zijn maar zo'n 5 bruikbare characters die extreem goed zijn. De Amerikanen raakten dan ook extreem hype als iemand een infinite combo landde omdat het vrij moeilijk uit te voeren is maar de tegenstander kon dan ook niks er tegen doen. Ultimate Marvel vs Capcom 3 is ongeveer hetzelfde want je kan met de juiste combo 1 character doden en vervolgens een 50/50 mixup doen op de inkomende character. Matches gaan dan ook erg snel als je 1ste character dood is. Maargoed het is Marvel en daar staat het bekend om, dat het gewoon belachelijk (leuk om te zien) is. : :lol:

- Om het allemaal in een plaatje te zetten -

2D spelers : Erg geduldig en strategisch, goed in whiff punishing, footsies, zoning en setups

Anime spelers : Heel agressief en creatief, goede executie, multi-tasking en reacties

3D spelers : Veel kennis over frames, setups, goed in whiff punishing, het lezen van de tegenstander, zoning en goed gevoel voor risk en reward.

Conclusie: Als je fighting games wilt gaan spelen, probeer van alles wat. Kijk wat je het beste ligt, wat je leuk vind, of speel zoals mij alle games omdat je het leuk vind :) Voor mij zijn fighting games speciaal doordat het een soort schaken/poker voor me is, veel vrienden heb gemaakt door het spelen en ik krijg er geen genoeg van om ontwikkelingen te zien in de fighting game community.
Marcooled_79
Active Level:
Active Level:

Post by Marcooled_79 » Tue Jan 01, 2013 15:42

Van juggles en frames had ik nog wel eens gehoord, maar zoning, whiff punishing, footsies en setups...? Dang!

Terug naar de noob-afdeling dan maar (at least now I know why some online players keep whooping my ass) :D
Image

Currently playing: Sexy Parodius (PCB), Herzog Zwei (MD), Micra door de APK krijgen
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Tue Jan 01, 2013 21:20

Heb met plezier en bewondering je uitleg gelezen, nindo. De liefde voor fighting games spettert er vanaf :-) je zou eigenlijk eens een soort clinic/uitleg moeten komen geven op het ngc :-)
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Tue Jan 01, 2013 22:21

Idd Arjan!

Een betere uitleg over fighting games kan ik me niet bedenken enkel moet je nog wel al het vakjargon vertalen naar taal die iedereen begrijpt. Je zou bij bijvoorbeeld bij zoning* dat sterretje kunnen plaatsen en onderin een uitleg kunnen geven wat het nou precies is ;) Thnx Nindo!
nindo
Active Level:
Active Level:

Post by nindo » Wed Jan 02, 2013 15:02

My bad guys :lol: Ik was zo bezig en ik was bang dat mijn verhaal te saai werd om te lezen. Schrijven is niet mijn sterkste punt dat kan mijn vriendin beter. :p Ik ben blij om positieve reacties te horen en ik zal zeker de kans nemen het te leren aan de geinteresseerden. Verwacht alleen niet meteen Daigo Umehara te zijn want ik deed er ook een half jaar tijd over om Street Fighter 3 te leren spelen tegen de top van NL. Ik heb een crash course moeten volgen en echt heeeeel vaak moeten verliezen. Dit was een grote uitdaging voor mij. Moet wel zeggen dat het is nooit te laat is om mee te beginnen! Het belangrijkste blijft dat je natuurlijk fun hebt.

Ik ben ook King Of Fighters XIII vergeten. Echt een geweldige game dat... jammer dat het echt moeilijk is en een te kleine scene voor is. Je hebt maar 2/3 mensen om mee te spelen wat de talentpool al aanzienlijk kleiner maakt en geen kans is om te groeien in die game...

Ik heb ook een fout gemaakt over dat Eddy/Christie spelers in Tekken. Gecontroleerde spelers met die characters kunnen erg gevaarlijk zijn. Zelfde geld voor Hwoarang. :lol:

Hier een parodische trailer van hoe je moet dealen met Tekken mashers... Hollywood style :D

Wat betreft de fighting games termen... Ik ga zeker weten erg saai worden in mijn post dus wat ik aanraad is om hier te kijken : http://en.wiktionary.org/wiki/Appendix: ... game_terms

Misschien herkennen enkelen van jullie SNK Boss Syndrome wel :lol:
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Wed Jan 02, 2013 16:13

Ik zou adviseren een min of meer moderne fighter te pakken die niet te exact is qua input. Sommige games vergen namelijk dat je de moves zeer exact ingeeft. Als je bijvoorbeeld bij super street fighter 2x met Zangief een piledriver wilt doen, moet je de stick 360 graden draaien. Niet meer en niet minder. Bij street fighter 4 maakt het allemaal niet zo veel meer uit, dan doe je 2x 180 graden en doet ie hem ook. Of 350 graden, je hebt kortom veel speling en dus komen de special moves er sneller uit, hoef je daar niet al je energie in te steken en kun je ook een beetje met taktiek bezig zijn. Pak je fighters uit de vroege jaren 90 is er vaak geen speling, vooral niet beginnen wat dit betreft met vroege SNK titels. Real bout fatal fury serie is wel een erg goede instapgame denk ik, moet je deel 2 pakken. Makkelijk, veel moves en nog een erg coole game ook.

Oude games werken voor jou dus misschien demotiverend, omdat je dan zoveel moeite moet doen om er bijvoorbeeld een enkele fireball uit te toveren. Aan de andere kant wel goed voor je skills, als je het geduld kan opbrengen. Mijn advies zou dus zijn probeer eerst een nieuwere game zoals SF4 en daarna de oldies. Als je dan denkt: ik kon toch zo goed een uppercut uit mijn joystick toveren en nu lukt het niet meer, weet je in elk geval waar het aan ligt!

Verder vooral naar Nindo luisteren als je het eenmaal onder de knie hebt, misschien kan hij je dan voordoen hoe je Guile's super doet in ssf2x haha
nindo
Active Level:
Active Level:

Post by nindo » Wed Jan 02, 2013 17:06

^ Ik ben het met je eens over een moderne fighter op te pakken. Ik heb veel mensen zien groeien van Street Fighter noobs naar echt goede spelers. Hou er alleen rekening mee dat het "mash" gedrag niet te vaak moet voor komen tot het de spelers zijn auto pilot wordt. In SF4 kan je het veroorloven omdat je je moves kan Focus Dash cancelen, (kost 2 meter, systeem geintroduceerd sinds Street Fighter 4) om ze safe te maken. Maar ik heb ook bepaalde mensen die ik train die te vaak voor de mash shoryuken gaan terwijl ik vind dat hij controle moet hebben over dat hij dat niet te vaak moet doen. Reflectie is belangrijk achteraf om na te denken wat er precies verkeerd ging.

Executie is zeker belangrijk want dat zijn je wapens en die moet je altijd gereed hebben. (muscle memory noemen we dat) De rest van de match speel je puur op nadenken en aanpassen aan wat de tegenstander doet.

In een Street Fighter match gebeurt in enkele secondes zo veel, in tegenstelling tot shooters (sorry als ik een war hiermee begin.) dat je niet genoeg tijd hebt om aan te passen op de tegenstander. Dit is ook een belangrijke skill die je moet kunnen opbouwen. Als je aandachtig naar Daigo's matches kijkt dan zie je dat hij dit heeeel goed doet.

Misschien dwaal ik wat af van hoe je nieuwelingen benadert maar dit is de competitive kant van de fighting games... en hoe ik mijn lol er uit haal. Voor alle duidelijkheid, ik ben geen slechte verliezer :P

Sorry Rudie ik kan niemand uitleggen hoe je Guile's super doet in SSF2X :lol: Ik heb het 2 of 3x met geluk gedaan maar de aangewezen persoon daarvoor is R-jive, Kareeeeem of Bob Sagat. (te vinden op dutchnoobz.nl, het voormalige drakenslag) Ik kan je wel alles uitleggen over SF3! ;p
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Thu Jan 03, 2013 08:47

Sorry Rudie ik kan niemand uitleggen hoe je Guile's super doet in SSF2X Ik heb het 2 of 3x met geluk gedaan maar de aangewezen persoon daarvoor is R-jive, Kareeeeem of Bob Sagat. (te vinden op dutchnoobz.nl, het voormalige drakenslag) Ik kan je wel alles uitleggen over SF3! ;p

Ik ken nog iemand die hem er zo uit tovert, geloof dat hij Fontijn heet met zijn achternaam...... :mrgreen:

Persoonlijk heb ik tegenwoordig echt niet meer de tijd of het geduld om een geheel nieuw systeem te leren, dus toen SF4 uit kwam kon ik lekker mee komen online tot de cancels etc. van belang werden bij het wat hogere niveau. Waar ik toen ook tegenaan liep is dat ik tegen mensen speelde die echt geen reet konden, maar puur hadden getraind op 1 combo. Dat was bv met Abel redelijk simpel met een rol om achter je te komen, elleboogje om te launchen en dan direct een ultra er achteraan. Hup, halve balk weg en enige dat de tegenstander dus moest kunnen is dat elleboogje laten landen.

Om maar te zeggen dat de moderne fighters voor het leren van de basis makkelijker zijn maar als je niet heel veel vrije tijd (over) hebt om te oefenen je op een gegeven moment misschien toch beter kunt overstappen naar een wat meer klassieke game waar je geen dashes, rolls, cancel's, ex-moves etc hoeft aan te leren.
DLX

Post by DLX » Thu Jan 03, 2013 09:22

Ik heb van het weekend weer eens een rondje Soul Calibur 2 gespeeld. Wat een fijne game is dat :)

Ik zou zelf nu beginnen met Street Fighter 4 of Tekken 4 of Soul Calibur 1/2.

Ps. Mortal Kombat 9 is ook wel een mooie game denk ik, om snel in te komen!
Marcooled_79
Active Level:
Active Level:

Post by Marcooled_79 » Fri Jan 04, 2013 23:56

Thanks nindo voor de uitleg en de wiktionary-link! Gaaf om dit soort toewijding te zien, krijg gelijk weer zin om een fighter aan te slingeren :D
Image

doc81
Active Level:
Active Level:

Post by doc81 » Fri Jan 11, 2013 15:35

Jup als je eenmaal geasswhooped bent met mk9 op een tournooi kun je daar alleen maar van leren en oefenen op een comeback. Ik ben mk9 ready nu, alleen nog ff cyrax, lui kang, ermac @ maybe stryker trainen dan heb ik een goede fighters set. Dan kan ik als extra overgaan naar de girls bijvoorbeeld kitana en mileena. Maar mk9 is een tof spel om mee te beginnen. Tekken 5 dark ressurection is ook wel goed om uit te melken daar de juggle systeem niet zo erg is als tekken 6 en tekken tournament 2.
Als je 2 toppers zoekt zeg ik dan mk9, tekken 2 t/m 5.

God bless & be blessed
Sent from my iPhone using Tapatalk
Last edited by doc81 on Tue Feb 05, 2013 08:43, edited 1 time in total.
God Bless & Be Blessed.
When you first don't succeed, try and try again untill you do succeed!
beau
Active Level:
Active Level:

Post by beau » Mon Jan 14, 2013 12:57

Street fighter is en blijft een topper
Maar guilty gear op de naomi heb ik me prima mee vermaakt.
Ook een top fighter
:D
nindo
Active Level:
Active Level:

Post by nindo » Tue Jan 15, 2013 16:25

doc81 wrote:Tekken 5 dark ressurection is ookl wel goed om uit te melken daar de juggle systeem niet zo erg is als tekken 6 een tekken tournament 2.

Het gaat echt het ene oor er in en de andere oor eruit bij jou he Shanno? :p

Er zitten zat juggles in Tekken 5 die 50% damage doen. Bij Tekken 6 en TTT2 zijn de juggles alleen meer hits meer hits doen ze zo'n 40% schade.

Als voorbeeld een filmpje van Tekken 5:

Leer welke juggle starters unsafe zijn (en block ze!) Vervolgens kan je gratis punishen. Ik zou me niet irriteren aan de nieuwe Tekken games door het juggle systeem want het is altijd al zo geweest. De juggles lijken alleen langer door het "Bound" systeem (die groundbounce) dan kan je meer hits doen maar de damage is hetzelfde.
Post Reply