Naomi: Netboot of GD-Rom setup? En wat nodig...

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Naomi: Netboot of GD-Rom setup? En wat nodig...

Post by sombetzki » Sun Jan 22, 2012 20:49

Hallo,

Ik heb nu al een geruime tijd een Naomi en speel voornamelijk Shikigami no Shiro 2 op de Dreamcast met een padhack, maar ook Dodonpachi via een JVS-PAC en Mame.

Maar nu wil ik eigenlijk wel over op originele hardware. Ik heb een Naomi 1 mobo met Virtua Striker 2000, maar dat vind ik totaal niet boeiend. Nu zit ik te twijfelen om te gaan voor een Netboot kit of een GD-Rom setup.

Bij netbooten is uiteraard het voordeel dat je bijna alles kan spelen, maar je zit vast aan een PC die je er altijd bij moet hebben. Nu is dat op zich geen probleem, maar ik vind het makkelijk dat ik mijn Naomi aan kan zetten en direct kan gamen als ik niet veel tijd heb (met de DC padhacks iig). Als ik dan eerst een game moet laden lijkt mij ook irritant.

Mijn vraag is dan eigenlijk ook, wat zijn de kosten voor een GD-Rom setup en die van een Netboot setup?
En wat ben ik allemaal nodig voor beide (qua kabels, soort dimm board etc.)? En voor- en nadelen van beide?

Als het namelijk niet veel scheelt qua prijs ga ik denk ik liever voor een GD-Rom setup, aangezien GD-Roms niet eens zo gigantisch duur zijn en ik origineel toch vetter vind...

So, help me out, wat moet ik doen?

Alvast bedankt!

PS; Als iemand 1 van beide setups te koop heeft mag je uiteraard ook reageren ;)
jiggymf

Re: Naomi: Netboot of GD-Rom setup? En wat nodig...

Post by jiggymf » Sun Jan 22, 2012 20:58

Als je safe wilt zitten zorg je dat je een NET DIMM neemt, dan kan je beide probleemloos en kan je alle kanten op.
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Sun Jan 22, 2012 21:02

Ok... dus eerst een NET DIMM, en dan eventueel later nog een losse GD-Rom drive daar op aansluiten?

Ik zie btw ook wel games op GD-Rom zonder security pic, nou weet ik van die zero pic's voor netbooten, maar zijn er ook mensen die replacement pic's kunnen maken voor die GD-Roms zonder?
jiggymf

Post by jiggymf » Sun Jan 22, 2012 21:06

Het is heel simpel, voor een GD-ROM setup heb je het volgende nodig:

- Power Splitter kabeltje om spanning van de PSU te pakken voor je gdrom
- GD-Rom speler
- SCSI2 kabeltje
- DIMM of NET DIMM (NET DIMM heeft een aansluiting voor een UTP kabeltje, via waar je netboot).

Voor Net boot setup heb je exact hetzelfde nodig, maar dan MOET je een NET DIMM hebben.
Ik denk dat ik wel een deel van bovenstaande onderdelen voor je heb.

Om te net booten heb je in principe alleen de software en de image van de game nodig. Echter moet je dan je pc aangesloten laten aan de NET DIMM na het uploaden, zo gauw je de pc uitzet kapt je game ermee (je pc fungeert eigenlijk als security chip).
Je kan ook voor 2-3 tientjes een speciale zero key kopen, waardoor je je pc gewoon uit kan zetten.

Ik ben groot tegenstander overigens van het netbooten van games die je niet echt hebt, het maakt de hele markt kapot namelijk. Ik netboot games die ik heb, simpelweg omdat ik dan niet half krom in mn cab hoef te gaan liggen om een game te swappen (is nogal een drama in mijn gameroom, alles staat vrij dicht op elkaar), en omdat je dan je games lekker op kan bergen.
Persoonlijk denk ik dat voor de 'normale' games netbooten niet bijster interessant is, gd-roms zijn prima te betalen op een paar uitzonderingen na.

Ik hoop dat je dus wijs omgaat met deze info. :)
goatboy

Post by goatboy » Sun Jan 22, 2012 21:19

Netbooten met security pic ipv gamekey werkt prima en ook sneller dan gd-rom. En je pc hoeft niet aan te blijven staan hoor. Als je batterij van het dimmboard nog werkt dan houd het dimmboard de game in zijn geheugen.

Dus bij de volgende bootup is er alleen maar een memorycheck ipv de game nogmaals te laden. Dit is oorspronkelijk gedaan om de gd-rom drive te sparen.

Mocht je de naomi een paar dagen niet aanschakelen dan is de game uit het geheugen verdwenen.
ne0

Post by ne0 » Sun Jan 22, 2012 21:23

Netbooten maakt de markt van 2e hands handelaren kapot die games voor woekerprijzen doorverkopen die al jaren niet meer geproduceerd worden, en waar niemand behalve genoemde handelarennslechter van wordt. Alleen maar voordelen dus, zerokey pic erin en gaan met die banaan.

Google ook ff, alles is wel te vinden incl images.
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Sun Jan 22, 2012 21:24

De laatste paar week gaat er geen dag voorbij dat de kast niet aan gaat, ook al is het maar voor 10 minuten ;)

Jiggymf, waar kan je me aan helpen en voor welke prijs?
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Sun Jan 22, 2012 21:55

Jiggy, je hebt pm ;)

Maakt het btw nog uit of ik een 256 Mb of 512 Mb DIMM koop?
ne0

Post by ne0 » Tue Jan 24, 2012 07:34

Volgens mij werken alle naomi games met 256mb,behalve misschien eoa vage kaartgame die je toch nooit zal gaan spelen. 512mb wordt volgens mij alleen gebruikt voor chihiro (en triforce?)
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Wed Feb 08, 2012 20:09

Nou, ik verwacht deze week een GD-Rom drive met Capcom vs SNK Pro, een dimm board (512 Mb, zonder net, maar met nieuwe batterij) en een power splitter. Dan mis ik dus nog een SCSI kabel

Kan iemand mij vertellen of dit de juiste is?
http://link.marktplaats.nl/524689774

If so, dan ben ik bijna compleet... Op mijn bios staat btw "EPR D 21578"
Volgens mij ben ik dan dus ook een andere BIOS nodig.

Kan iemand mij daaraan helpen?

Een extra button loom mag btw ook wel :wink:
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Wed Feb 08, 2012 20:40

Ik zie net dat Capcom vs SnK Pro alleen op een Japanse bios werkt, dus dat is degene die ik zoek ;)
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Wed Feb 08, 2012 21:54

Een standaard SCSI-2 kabel werkt prima. Die kabel op MP lijkt me o.k.
sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Wed Feb 08, 2012 22:44

Ga ik achter die kabel aan... Is de setup bijna compleet.. nu alleen de bios nog
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:

Post by Sp33dFr34k » Fri Feb 10, 2012 21:47

sombetzki
Active Level:
Active Level:

Post by sombetzki » Fri Feb 10, 2012 21:55

Aight, dat dacht ik ook al... Als t goed is krijg k binnenkort die ;)
Post Reply