PSU probleem met mijn NAC - opgelost

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
ckong

PSU probleem met mijn NAC - opgelost

Post by ckong » Sun Sep 18, 2011 18:24

Jongens, ik heb een probleempje met de NVS 4000 PSU die in mijn NAC zit, ik krijg de +5V pot namelijk niet lager gedraaid dan 7,8V !!! Daar gaan mijn games, als ik niet oppas. En ja, ik draai wel de goede kant op, helemaal tegen de klok in tot de aanslag. Ik heb de PSU vandaag eens goed schoongemaakt, inclusief contactpunten van de +5V pot, maar helaas pindakaas, dat heeft niet geholpen.

Dus ik vrees dat de potmeter niet meer goed is. Eigenlijk nooit geweten dat zo'n eenvoudige potmeter kapot kan gaan. Heeft iemand een idee voor een oplossing, of een adres waar ik een vervangende pot kan vinden. Hier is een foto van de pot (de linker):

Image
Last edited by ckong on Tue Sep 27, 2011 19:27, edited 1 time in total.
cotje
Active Level:
Active Level:

Re: PSU probleem met mijn NAC

Post by cotje » Sun Sep 18, 2011 18:41

Erik, vraag me af of dit een probleem is. Heb je de voeding wel belast voor je ging meten? Bij niet geschakelde voedingen is de spanning onbelast al snel hoger. Probeer eens een oude harde schijf aan te sluiten en dan de 5v af te regelen.
ckong

Post by ckong » Sun Sep 18, 2011 19:16

cotje wrote:Erik, vraag me af of dit een probleem is. Heb je de voeding wel belast voor je ging meten? Bij niet geschakelde voedingen is de spanning onbelast al snel hoger. Probeer eens een oude harde schijf aan te sluiten en dan de 5v af te regelen.

Sorry, had ik even moeten melden. Onbelast 7,8V, met een game PCB aangesloten ongeveer 7,4V. Veel te hoog dus.
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Sun Sep 18, 2011 20:24

Die potmetertjes kun je bij elke goed electronica-zaal wel krijgen. Anders is conrad je vriend. Ik twijfel een beetje of het daar wel aan ligt. Het kan ook gewoon de 5v regeling zijn waar een defect in zit.

Potmeter kun je verwijderen en even doormeten. Dan weet je het zeker.
ckong

Re: PSU probleem met mijn NAC - opgelost

Post by ckong » Tue Sep 27, 2011 19:31

Probleem opgelost. En weer wat geleerd: bespaar nooit op een goede multimeter. Die van mij was een èl cheapo van Dealextreme, zo'n alleskunner, maar deze gaf wel volkomen verkeerde waarden aan.

Ik kam er achter toen een andere cab ook ongeveer +7V aan gaf. Dat kan gewoon niet, dacht ik. Gelukkig had ik mijn oude eenvoudige, maar betrouwbare multimeter nog ergens liggen. En jawel, die gaf op al mijn cabs een waarde van ongeveer +5V aan.
jiggymf

Post by jiggymf » Tue Sep 27, 2011 19:32

Zorgen om niks dus! :)
ckong

Post by ckong » Tue Sep 27, 2011 20:06

yep :D
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Tue Sep 27, 2011 22:11

Oef.

Dealextreme multimetertje ritueel verbranden, met een woody overheen rijden, van een brug af mikken. Verzin iets leuks, en je weet het: pics or it didn't happen ;-)
Post Reply