Vraag over Tri-sinc monitoren

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
cthulhu
Active Level:
Active Level:

Vraag over Tri-sinc monitoren

Post by cthulhu » Fri Mar 25, 2011 18:31

Heb net m'n nieuwste aanwinst Daemon Bride binnen gekregen en ben tot de conclusie dat hoewel het beeld in 15Khz best acceptabel is, het spel toch beter tot z'n recht komt bij 31Khz. Aangezien ik eigenlijk bijna alleen maar m'n Atomiswave in m'n NAC heb zitten en die er ook bij 31Khz op vooruit gaat, vroeg ik mij af of tri-sync monitoren nog redelijk makkelijk te verkijgen zijn. Vanuit Japan of Hong Kong is geen probleem want daar zijn ze nog wel te krijgen, maar dan worden de verzendkosten weer extreem hoog. Is er dus nog in Nederland een adresje waar dit soort monitoren te verkrijgen zijn?
Cageman
Active Level:
Active Level:

Re: Vraag over Tri-sinc monitoren

Post by Cageman » Fri Mar 25, 2011 20:19

Je kunt een bestaande monitor tri-syncen door het chassis te vervangen. Die zijn goed verkrijgbaar.
cthulhu
Active Level:
Active Level:

Post by cthulhu » Fri Mar 25, 2011 21:44

Cageman wrote:Je kunt een bestaande monitor tri-syncen door het chassis te vervangen. Die zijn goed verkrijgbaar.

Ah, dat is interessant...dat wist ik niet. Dan komt nu de onvermijdelijke vraag waar je zo'n chassis kan kopen en ook hoe makkelijk het is om eentje te vervangen. Ik weet overigens niet wat voor merk monitor er in m'n NAC zit (is uit Hong Kong geïnporteerd), weet ook niet of zo'n chassis merk afhankelijk is en of je elk willekeurig chassis voor elke monitor kan gebruiken.
O ja, sorry voor de noob vragen...ook al heb ik al een aantal jaren twee NAC's, ik weet echt werkelijk niets over monitors...ben niet echt super technisch aangelegd.
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Sat Mar 26, 2011 00:22

Heb evt. wel een Tri Sync monitor liggen voor 250 Euro, niet heel goedkoop, maar is ook niet veel gebruikt en uiteindelijk met chassis en montage en geregel ben je mss 100 to 150 euro goedkoper uit, maar dan moet je nog maar wachten wat het resultaat wordt :lol:
Laat maar weten hoe of wat ;)
ckong

Post by ckong » Sat Mar 26, 2011 07:39

Waarschijnlijk heb je een Nanao MS9 chassis in je NAC (nog wel even checken hoor). Daarvoor kun je een Rodotron 666a (is een weiya kloon) tri-sync chassis gebruiken. Ik heb er ooit eens een paar gekocht bij Excellent.com. Kosten toen een paar euro tientjes. Ik zie ze nu niet staan op hun website (http://www.excellentcom.net) Het beste kun je Fannie van excellentcom een mailtje sturen en vragen naar 'stock lists', je krijgt dan voorraadlijsten van hun assortiment. Als je een los chassis koopt moet je het uiteraard nog wel inbouwen. Dat is echter wel te doen, er zijn een aantal forumleden die er ervaring mee hebben en op internet vind je daar ook wel genoeg info over.

Je zou ook eens contact kunnen opnemen met rklok, ik weet dat hij nog niet zo lang geleden een chassis ombouw service had voor redelijke prijzen, waarbij je al dan niet zelf voor het tri-sync chassis zorgt.

Uiteraard is het aanbod van Psykick ook niet verkeerd, je hebt er dan meteen een monitor bij. Nooit verkeerd om een spare monitor te hebben, ze zijn schaars aan het worden, zeker hier in Europa. Je schrijft dat je geen verstand van monitoren hebt, vraag bij Psykick nog wel even na welk chassis en monitor het betreft en of er sprake is van burn in. Psykick kennende zal het wel snor zitten. :D

Tenslotte, bedenk dat je hoe dan ook met een (Rodotron/Weiya) tri-syc monitor er op achteruit gaat wat convergentie betreft, en dat je 15K beeld ook minder is dan je huidige beeld, veel dikkere scanlines. Dit is een onvermijdbaar compromis. Ben je een 15K addict, dan zul je wellicht teleurgesteld zijn, gaat het je voornamelijk om 31K dan maakt het wat minder uit.

Succes met je keuze.
Last edited by ckong on Sat Mar 26, 2011 07:41, edited 1 time in total.
cthulhu
Active Level:
Active Level:

Post by cthulhu » Sat Mar 26, 2011 07:41

Psykick wrote:Heb evt. wel een Tri Sync monitor liggen voor 250 Euro, niet heel goedkoop, maar is ook niet veel gebruikt en uiteindelijk met chassis en montage en geregel ben je mss 100 to 150 euro goedkoper uit, maar dan moet je nog maar wachten wat het resultaat wordt :lol:
Laat maar weten hoe of wat ;)

Heh, das interessanten een stuk goedkoper dan de monitors die ik heb gevonden (waren waarschijnlijk allemaal nieuw). Boeit mij niet echt of zo'n monitor gebruikt is of niet aangezien hij toch in een gebruikte kast komt. Heb alleen op dit moment geen geld...heb net Daemon Bride inclusief eX BOARD aangeschaft.
Tja, of het beeld er inderdaad beter op wordt is juist de gok die ik neem...ik weet niet in hoeverre high res spellen mooier worden op een tri-sinc en ik weet ook niet hoe low res spellen er op achteruit gaan (op dit moment speel ik alleen Deathsmiles op die kast).
ckong

Post by ckong » Sat Mar 26, 2011 07:47

High res spellen, voor zover je ze kunt spelen op lowres monitoren (Atomiswave heeft bijvoorbeeld twee output mogelijkheden, dan kan het) gaan er zeker op vooruit. 'high res' op een tri-sync monitor, 31K output dus, is 640x480 VGA resolutie, echt super mooi.

Vergeet trouwens niet dat je op een tri-sync monitor ook moderne 'high res' consoles kunt aansluiten, zoals de 360 (hoor ik iemand roepen SSF4), PS3, Gamecube met VGA, etc. etc.. Er gaat een wereld voor je open.
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Sat Mar 26, 2011 08:18

Goeie uitleg Erik! Ik heb alleen nog even de Tri Sync chassis geceheckt in Hong Kong, maar dat is niet een paar tientjes, ik kan me ook niet herinneren dat het een paar tientjes was, volgens mij was het cker boven de 100 Euro, maar ja dat kan je anders mss ff terugkijken. Zou je dat mss nog even kunnen nakijken Erik?

We hebben evt. ook nog wel een Rodotron chassis liggen volgens mij van een kapotte buis, maar dan moet ik aan Pascal vragen wat hij ervoor wil hebben.

Voor de rest kan ik zeggen dat het scherm wat ik heb wel een flat tube is en echt weinig gebruikt is en er dus nog heel goed uitziet ;)
ckong

Post by ckong » Sat Mar 26, 2011 08:39

Je hebt gelijk, het was inderdaad veel meer, ik kan het zo snel niet terugvinden, maar ik meen me te herinneren iets van $ 140 of $ 170.

Bedenk dat een flat screen monitor een 'gap' oplevert tussen monitor en NAC bezel.
cthulhu
Active Level:
Active Level:

Post by cthulhu » Sat Mar 26, 2011 19:07

Bedankt voor de reacties, zeer leerzaam en informatief.
Ik hou wel heel erg van 15K spellen (ben op het gebied van consoles ook meer een 16-bit persoon...Neo Geo AES en Megadrive), maar die speel ik eigenlijk op m'n andere NAC waar de monitor vertikaal van staat...speel daar m'n Cave spellen op (behalve Deathsmiles natuurlijk). Op dit moment heb ik alleen een Atomiswave, eX-BOARD en Deathsmiles voor m'n horizontale kast, m'n collectie van systemen is nog wat gelimiteerd, maar wil nog wel bijvoorbeeld een NAOMI hebben. Ik speel eigenlijk voornamelijk shmups en vechtspellen en ben wel van plan om in de toekomst nog wat 15K vechtspellen te kopen, dus ben wel een beetje in dubio omdat ik nooit een vergelijking heb gezien van 15K op een 15-24K monitor en 15K op een tri-sync. Ik zou dus het liefst een vergelijking zien voor ik echt besluit het chassis te veranderen, of het moet dusdanig makkelijk zijn om eentje te verwisselen, dan is het sowieso geen probleem voor mij om er eentje te kopen (dan neem ik de gok gewoon). Voor mij is trouwens het beste om alleen een chassis te gebruiken aangezien ik geen ruimte heb voor een reserve monitor, hoewel ik dat wel graag zou willen hebben (ben al blij dat ik al m'n consoles, spellen, 2 candy cabs en een flipperkast kwijt kan en dat neemt al aardig wat ruimte in beslag).

P.s. zo'n kier in de bezel is op te lossen met speciale bezels die te koop zijn (ik dacht bij Riverservice).
ckong

Post by ckong » Sat Mar 26, 2011 20:20

cthulhu wrote:..... P.s. zo'n kier in de bezel is op te lossen met speciale bezels die te koop zijn (ik dacht bij Riverservice).

Yep, $$$$$$$$$$
Post Reply