Mijn voorbeeld, Idool van de game industrie "Yu Suzuki"...

De meeste die aan Yu Suzuki horen denken meteen aan Outrun of Shenmue. Maar voor mij was hij de man die me wist te introduceren in de wereld van games door middel van Space Harrier. Ik weet nog dat ik als klein jongetje in die voetbal kantine (voetbal... waarom deed ik dat..) stil bleef staan bij een arcadekast met Space Harrier. Voor mij was dat helemaal nieuw, want toendertijd kende ik alleen maar Pac Man, Digger, Tetris etc (De megadrive was al zelfs uit, maar had nog nooit andere games gezien). Maar Space Harrier liet zien dat het ook anders kan, de snelheid die nooit stopte, de monsters die je vliegensvlug moest neerknallen en niet te vergeten die grote bazen en vooral dat laatste deed hem. Ik was gefascineerd door die grote bazen of door die grote kanon onder de arm van de Space Harrier. Ik kwam eigelijk nooit erg ver toendertijd maar ik spendeerde meer tijd aan Space Harrier dan aan voetbal (geen wonder dat het niks werd met dat voetbal).

Het werd een tijd stil voor mij rondom Yu Suzuki totdat Virtua Fighter uitkwam. Ik was en ben nog steeds een redelijke grote fighter fan maar toen virtua fighter uitkwam moest ik er nog ff aan wennen aan die 3d Fighters en eigelijk pas bij Virtua FIghter 2 begon ik het te waarderen. Virtua Fighter serie is nog steeds voor mij de enige 3d Fighter die ik kan waarderen. Waarom ik Virtua Fighter 2 beter vond was vooral omdat een paar kameraden van mij hem ook hadden en dan onze skills konden uit testen. Virtua Fighter 3 was dan weer minder, echt jammer. Maar dan komt Virtua Fighter terug in de vorm van Virtua Fighter 4. En dankzij Evolution en Final Tuned was Virtua Fighter 4 Final Tuned dan ook de Ultieme 3d Fighter. Geen spel kan zo diep gaan Als Final Tuned jammer genoeg moeten we ons tegoed doen met evolution, dat zegt niet dat het slecht is Virtua Fighter 4 Evolution blijft een van de beste fighters. Het is nog steeds jammer dat hier geen community is voor Virtua Fighter 4 evolution/final tuned, dus moet ik het maar doen met Street Fighter 3: Third Strike Toernooien, anders had ik heel wat spannende gevechten gezien tussen top spelers)

Een andere game van mr. Suzuki dat mij wist aan te trekken was Shenmue. Meestal heb ik het niet zo met gehypte spellen, maar shenmue was 1 van de weinigen die voor mij alles waar maakte van wat erover gezegd werd. Maar deel 2 was was echt te erg, het duurde te lang en het was allemaal zo langdradig dat ik het eigelijk best saai vond. Deel 1 blijft gewoon boeien, het heeft een mooiere sfeer en characters....

...Na Shenmue werd het weer stil voor mij bij mr. Suzuki. Yu Suzuki verlaat AM2 om Digital Rex op te richten en toen werd het akelig stil, totdat pas geleden Psi-Phi opdook op de Jamma 2005. Voor mij beloofd de game veel goeds, Yu Suzuki is weer bezig in de arcade's en hoe! De character design's zien er gelikt uit, de sfeer doet me denken aan Space Harrier en he tis een fighter gecombineerd met touchscreen functies! Ik kijk heel erg naar dit spel uit en als het niet op de consoles komt dan koop ik de arcade wel.
Maar Yu Suzuki's vertrek naar Digital Rex heeft wel invloed op Shenmue 3 en Virtua Fighter 5. Zo werkt hij er dus niet meer aan mee, maar in Shenmue's 3 geval zouden ze de orginele ideeen van Yu Suzuki aanhouden (meer weten over de toekomst van Shenmue: http://games.kikizo.com/news/200508/141_p1.asp). Ik heb wel vertrouwen in Virtua Fighter 5, aangezien de fanbase er weer word bij betrokken om Virtua Fighter nog beter te maken.
Kortom voor mij heeft Yu Suzuki meer dan genoeg gedaan. Van Space Harrier naar Shenmue, van Virtua Fighter naar Psi-Phi, stuk voor stuk zijn het spellen die mijn kijk op leven hebben veranderd. Zonder Space Harrier was ik geen gamer, zonder Virtua Fighter was ik geen Tourney fighter.
Ik wil natuurlijk ook weten wat jullie van Mr. Suzuki en z'n games vinden. Natuurlijk in een mooi verhaaltje