Mame: Drifter's en S913's Braindump

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
S913
Active Level:
Active Level:

Mame: Drifter's en S913's Braindump

Post by S913 » Sun May 17, 2009 20:33

Ik begrijp dat Mame hier voor sommigen vloeken in de kerk is, maar ik heb de beste intenties met mijn Egret 3, so hear me out :P

Ik was dus van plan om mijn nieuwe Egret 3 om te bouwen naar Mame, maar vanmiddag bij Goatboy ben ik toch ook wel enthousiast geworden voor originele games/boards. Ik wil er nog steeds een Mame kast van maken, maar zonder de originele hardware echt aan te tasten zodat ik zonder veel problemen kan switchen tussen Mame en Jamma.

Eerst horde: De controls aansluiten op een iPac zonder te knippen of Jamma stekkers los te trekken van de controls. Nou zat ik te denken om de iPac gewoon aan te sluiten aan dezelfde soort stekkers als waarmee de controls aan het "Jamma-board" zitten, zodat ik door de stekkers te verwisselen, kan switchen tussen de verschillende hardware. Het gaat om deze stekkers:
Image

Weet iemand waar je die kan halen? Ik moet dan precies de contra-stekkers (mannetje<>vrouwtje) hebben van die hierboven.

Of is er een andere makkelijkere manier om de controls te switchen tussen Mame en originele games?

[edit] Topic subject aangepast
Last edited by S913 on Mon Jun 01, 2009 08:31, edited 2 times in total.
When altering ones mind becomes as easy as programming a computer, what does it mean to be human?
Melvin

Post by Melvin » Sun May 17, 2009 21:31

die stekkers kan ik je wel leveren weet niet precies wat ze kosten en als ik jou was zou ik die kabels lekker met rust laten en zelf een wring loom maken erbij dan hoef je alleen stekker te wisselen lukt je dat niet dan wil ik het ook wel voor je doen
almighty

Post by almighty » Sun May 17, 2009 22:00

ckong

Re: Technische vragen Egret 3 <> Mame

Post by ckong » Sun May 17, 2009 22:24

S913 wrote:Of is er een andere makkelijkere manier om de controls te switchen tussen Mame en originele games?

Ik denk dat dit de makkelijkste manier is, gewoon je panel open klappen en de stekkers verwisselen. Eitje lijkt me.

Starcab is een goede webwinkel voor candy cab spares. Heb daar zelf ook al een paar maal wat gekocht, altijd naar tevredenheid.

Tip: koop wat meer stekkertjes en dergelijke dan je nu denkt nodig te hebben. Bijvoorbeeld om ook mooie aansluiting te maken tussen je PC geluidskaart en de cab speakers. Maar er komt ongetwijfeld ook een moment dat je er een console in wil proppen. En als je nu al wat ruimer koopt hoef je later niet nog een keer verzendkosten te betalen.

Neem in ieder geval meer pinnetjes dan je nodig hebt, want als je er eentje verkloot heb je al pech.
S913
Active Level:
Active Level:

Post by S913 » Mon May 18, 2009 08:44

Thnx voor link en tips, ik ga me er lekker rustig in verdiepen, zoals gezegd ik wil de kast niet verkrachten dus hem zo origineel mogelijk houden :)
Inkoop kan ik evt. samen met Drifter doen, zal toch wel een beetje simultaan sleutelen en uitdokteren worden.
Die tip van die pinnetjes zal ik helemaal ter harte nemen, want die dingen zien er ENORM kwetsbaar uit :P

1 vraag, ik wil even kijken of alles de reis overleeft heeft en heb (nog?) geen Jamma games, kan ik een laptop zonder problemen op de VGA aansluiten zonder de monitor te verknallen? Of moet hij misschien eerst op een bepaalde resolutie gezet worden voor ik hem aansluit?
When altering ones mind becomes as easy as programming a computer, what does it mean to be human?
goatboy

Post by goatboy » Mon May 18, 2009 09:13

S913 wrote:1 vraag, ik wil even kijken of alles de reis overleeft heeft en heb (nog?) geen Jamma games, kan ik een laptop zonder problemen op de VGA aansluiten zonder de monitor te verknallen? Of moet hij misschien eerst op een bepaalde resolutie gezet worden voor ik hem aansluit?

Hey Martijn,

ik heb dit gelezen op Arcadeotaku.com:

Set PC to run at no more than 640*480 @ 60 KHz (VGA) - this is very important you can kill arcade monitors by overdriving them.
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Mon May 18, 2009 09:21

Das idd een safe setting.
Ook geen dc in de buurt met vga-out?

Tijdens de nozomi-meet ga ik met de gewaardeerde members mijn Awave ontmantelen om zodoende ook wat trappen te bedwingen.

Welkom om eea zelf te komen te checken donderdag !
Team 15 kHz
addict
Active Level:
Active Level:

Post by addict » Mon May 18, 2009 10:01

Waarom neem je geen J-pac? Dan hoef je helemaal geen connectors te maken voor je controls.
SmokinJokerZz

Post by SmokinJokerZz » Mon May 18, 2009 11:42

Ik houd dit topic ook goed in de gaten want ik ben ook van plan om mijn xbox360 en mijn pc te laten aansluiten met mijn toekomstige Taito Egret 3.
S913
Active Level:
Active Level:

Post by S913 » Mon May 18, 2009 15:31

Ik ben compleet nieuw met deze materie, dus moet vanaf scratch me inlezen (Google is je vriend :)). Zal een soort braindump van dit topic maken ;)

De J-pac suggestie van Addict is een goeie ... want als ik het goed begrijp plug je die in huidige bekabeling in de kast, dus hoef je (bijna) niets met de controlsbekabeling te doen. Behalve voor buttons 5 & 6 (die ondersteunt de J-pac niet direct volgens het topic op Arcadeotaku.com dat Henk vond).

Iets waar ik nog over twijfel: ArcadeVGA of niet ... is niet nodig voor een Egret omdat hij VGA ondersteund, maar m.n. de 15Khz games zijn dan "echter".

@ElPancho: Thnx, zal meeting hier thuis overleggen, denk dat ik er heel wat kan leren :mrgreen:
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Mon May 18, 2009 15:48

Succes met overleggen.
J-pac zorgt er iig voor dat je niets hoeft te wijzigen aan de bekabeling vd cab.

En arcadevga, soft15khz, of hoe je het ook gaat aanpakken, vraag je af: hoe draait de originele pcb die je wilt spelen op mame (vaak 15kz).

.......... scanlines ..........

wat je zegt is zeker "echter" :wink:

Vga gedeelte zou ik voor andere (home of arcade) systemen gebruiken.

gaat je lukken, maar ga voor scanlines.
Team 15 kHz
S913
Active Level:
Active Level:

Post by S913 » Fri May 22, 2009 22:17

Ik ga binnenkort bij Ultimarc 2 Jpac's en ArcadeVGA's bestellen (voor Drifter en mijzelf), maar er staat niet echt duidelijk bij wat erbij zit. Ze verkopen bijv. extra Jpac kabels enzo. Maar heb je die wel nodig?

Weet iemand of alles wat je nodig hebt bij die 2 artikelen zit om een 2player cb aan te sluiten? Ben nog aan het nadenken wat voor Mame PC ik in elkaar ga sleutelen (los moederbordje in de kast of een net barebonetje erbuiten), dus mogelijk dat ik redelijk lange kabels tussen PC en Jamma connector/VGA kabel nodig heb.

Of nog andere tips om daar meteen te bestellen als ik toch bezig ben (ivm verzendkosten).
S913
Active Level:
Active Level:

Post by S913 » Fri May 29, 2009 16:35

Zoals beloofd, zou ik mijn voortgang gaan houden in dit topic. De E3 is er klaar voor, nu nog de overige hardware :) Afgelopen woensdag lag er een gele DHL-zak (niet de bezorger) uit de UK op me te wachten:

Oorlogsbuit: twee J-pacs type USB met bekabeling (slechts 1x op de foto), een cd-rom met drivers, een My First Elektronica-setje (wat kabelbenodigdheden) en PCB-pootjes (of voor het Mame-mobo of voor latere PCB'S):
Image

Ennnnn natuurlijk twee ArcadeVGA PCIe's, wat eigenlijk Ati Radeon HD2400's zijn met 256MB geheugen:
Image
S913
Active Level:
Active Level:

Post by S913 » Fri May 29, 2009 16:48

What's next??

Ok, de Mame hardware ... Eigenlijk zit ik met 2 mogelijkheden:

1. De "kale mobo op houten plankje" oplossing
Een mooi moederbordje, goedkope maar toch snelle processor, voeding en 2GB geheugen. Kosten: Moet rond de 200 euro kunnen. Harddisk heb ik nog wel

2. De "barebone" oplossing
Een goedkope barebone (incl. mobo en voeding), goedkope maar toch snelle processor en 2GB. Kosten: Ga ik niet redden met 200 euro, omdat ik een barebone moet hebben die een PCIe slot heeft ...

Voor- & nadelen "kale mobo":
+ Goedkoper
+ Zelf mobo en voeding (dus de gewenste kwaliteit kiezen)
+ Mobo ligt in de kast, dus ruimte genoeg om zijn koeling kwijt te kunnen

- Ligt geheel open, misschien meer vatbaar voor stof?
- Kwetsbaarder (minder makkelijk even mee te nemen)

Voor- & nadelen "barebone":
+ Mooie oplossing om simpel mee te nemen (naar bv een Nozomi meeting :P)
+ Of koeling door kap eraf te laten en anders een goede airflow in de barebone zelf

- Duurder
- Geen échte keuze qua voeding (herrie, kwaliteit) en mobo (kwaliteit)
- In de goedkopere barebones minder vrije keuze in processor(type)

Het ik nog één vraag voor jullie:
In de E3 ligt een intern stekkerblok, waar nog 1 vrije "japanse" stekker in kan (op 110v). De stepdown converter die ik heb is 300W. Stel:
* Ik neem een voeding die 110-230v aankan
* Ik vind een voedingskabel met japanse stekker
* Ik sluit die aan op het interne stekkerblok van mijn E3

Trekt die stepdown dat? Een PC voeding is toch minimaal 400W tegenwoordig ... Ben bang dat hij dat dus niet trekt. Voordeel zou zijn dat de voeding die dan op maar 110v draait, minder warm wordt én als ik mijn E3 aanzet, gaat ook de mame-pc aan.

Zoooo, morgen komt Drifter langs. Gaan we brainstormen over bovenstaande dilemma's :mrgreen:
ckong

Post by ckong » Fri May 29, 2009 20:13

Voeding heb ik niet zoveel verstand van, maar wat mobo en zo betreft: voor mij gaat functionaliteit boven uiterlijk, dus ik zou voor de kale oplossing gaan. Is ook goedkoper en je kunt makkelijker onderdelen wisselen (mocht dat ooit nodig zijn). De mobo kun je op een plank monteren en die trek je er makkelijk uit, net als een PCB. Wel zo makkelijk als je een keer wilt wisselen met SC. Voor stof en zo hoef je niet zo bang te zijn.
S913
Active Level:
Active Level:

Post by S913 » Fri May 29, 2009 20:35

Uiterlijk is voor mij ook niet de reden, maar meer bescherming en in mindere mate het meenemen.
Ik vind bijv. een PCIe kaart die helemaal los in het moederbord steekt, dus geen backplane van een behuizing waar hij aan vast zit, erg fragiel ... Bij een kleine tik breekt zo je kaart of slot af. Of ik moet daar natuurlijk een andere oplossing voor bedenken :)

Maar ben het met je eens v.w.b. mobo keuze/functionaliteit/kwaliteit.
ckong

Post by ckong » Fri May 29, 2009 20:57

S913 wrote:... Bij een kleine tik breekt zo je kaart of slot af. Of ik moet daar natuurlijk een andere oplossing voor bedenken :)

klopt, is erg kwetsbaar. :cry:
S913
Active Level:
Active Level:

Post by S913 » Sun May 31, 2009 20:49

Nou het is "best of both worlds" geworden ... Zoals Drifter ergens anders al postte, we zijn eruit en wachten Informatique voor de hardware.

Wat Erik al aangaf, is toch wel prettig als je zelf je mobo en voeding kan kiezen (kan niet bij een barebone), maar aan de andere kant wil je eigenlijk toch niet een ArcadeVGA los in je cab "hangen" ... dus is het een zeer kleine behuizing geworden, zonder mobo (dus zelf te kiezen), maar met een goede voeding (evt. ook op 110V te gebruiken):

Image
(Antec NSK1380 Cube Case)

Voor de rest:
Intel Pentium Dual-Core E5200 2.5Ghz
OCZ Gold R2 2GB DDR2 PC2-6400
Gigabyte GA-EG31MF-S2 mobo

En dat ongeveer voor de prijs van een "echte" barebone oplossing. Een losse 250GB HD hebben we allebei nog liggen. Dus het wachten is op een mailtje dat alles binnen is en dan gaan we knutselen. Nog even kijken of de behuizing in de cab past, maar anders is hij klein en netjes genoeg om ernaast te zetten (kabels zijn langgenoeg).
ne0

Post by ne0 » Mon Jun 29, 2009 18:45

Al updates? :)
S913
Active Level:
Active Level:

Post by S913 » Mon Jun 29, 2009 19:48

Jup, 2 PC'tjes zijn klaar. Verwacht dat Drifter de bouw-foto's hier binnenkort wel zal posten. Zijn nu de software (emu's en frontend) aan het testen/configureren. We hopen dit weekend de PC's in de cab's te bouwen.

Heb het momenteel erg druk qua werk zo vlak voor mijn vakantie, dus kan er helaas minder tijd insteken dan ik zou willen :?

Hier al een voorproefje van de bouwfoto's.

Hier Pro Gear op mijn 24" TFT tijdens het testen van de frontend.
S913
Active Level:
Active Level:

Post by S913 » Wed Jul 01, 2009 22:11

Martijn,

The second point you mention is the most signficant, artifacts on the screen, which indicates a failed RAM chip on the card.

Apologies for this problem, unfortunately it will be necessary to return the card for replacement.

:cry: :cry:

Dat "second point" waar hij naar verwijst zijn "matrix-like artifacts during Windows bootscreen" ... En we hebben het hier over mijn ArcadeVGA-kaart.

Ik had ze gemaild omdat ik een BSOD kreeg met de Mame-PC in mijn E3, maar die BSOD was een gevolg van die artifacts en die komen dus daar verrot geheugen ...

Na mijn vakantie dus maar terugsturen :?

Maaaaaar +1 voor Andy van Ultimarc, supersnelle response op mijn eerste mailtje (10 minuten) met een nuttig antwoord :)
Drifter
Active Level:
Active Level:

Post by Drifter » Wed Jul 01, 2009 22:16

ik kan natuurlijk nu zeggen dat je ten alle tijden bij mij mag komen gamen, maar dat is baaaaad karma.... Die van mij kan het net zo goed ook hebben.... :x

Ik test em vrijdag wel even op mijn Amiga Monitor! of Anders Zaterdag op mijn nieuwe woody...
S913
Active Level:
Active Level:

Post by S913 » Wed Jul 01, 2009 22:20

Volgens mij heb ik de jouwe al zien werken op je Amiga monitor ... en geen BSOD's is ook een goed teken.

Het is trouwens een eitje installeren in een cabinet ... J-pac in harness, kabels van J-pac naar PC en beide aanzetten :)

Maar kan je zaterdag in iedergeval ondersteunen :)
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Wed Jul 01, 2009 23:02

Die fucking strepen heb ik ook gehad, soort gele diagonale strepen! Vervanging gekregen, maar nog niet getest :?
Succes!
S913
Active Level:
Active Level:

Post by S913 » Fri Aug 07, 2009 20:53

Afgelopen vrijdag, net een dag terug van vakantie, meteen de defecte ArcadeVGA teruggestuurd.
Vandaag bericht dat de nieuwe verstuurd is :D Kan niet wachten!
Post Reply