Hoe het allemaal begon?

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Gungrave

Hoe het allemaal begon?

Post by Gungrave » Sat Sep 24, 2005 19:04

Hey mensen!

Het is eigenlijk een simpele vraag; waar begon het allemaal bij jou, het hele gaming-gebeuren!?

Voor mij begon het bij de NES. Een vriend van me waar ik vaak kwam kreeg voor Sinterklaas een NES, met Duckhunt en Mario, damn wat hebben we die beesten neergeschoten!
Altijd Duckhunt, gewoon een geweldige game! Ik was toen zo'n jaar of 6/7 en ik vond het geweldig :)

Later, rond mn 8e kreeg ik voor het eerst mijn eigen ding; het was een echte, oude maar degelijke grijze GameBoy. Samen met Mr. Do kreeg ik hem vanwege het behalen van mijn A-diploma voor zwemmen.
Daarna een PSX, dat was denk ik zo rond mijn tiende. Toen begon het eigenlijk echt bij mij en ik kocht veel games, gekopieerde games.
Iets wat ik nu absoluut niet meer doe, maar ik wist niet beter en kocht ze voor een paar euro bij mijn vaste handelaartje :)
Toen ik (tot mijn spijt) mijn PSX verkocht, had ik in totaal zo'n dik 100+ spellen :)

Later, toen ik 13 werd heb ik een PS2 gekocht, maar om de een of andere reden gamede ik niet zoveel, mede omdat die jongen niet aan PS2 games kopieren deed, en ik dat zo gewend was.
Tot ik zo rond 2004/2005 hoorde van de PSP, toen begon het weer te dagen.
Ik ging naar Insidegamer en sindsdien ben ik niet meer weg te slaan van mn games.

Ik wil nu ook weer alle oudere consoles en handhelds gaan collecten, net als Final Fantasy :)
Ik bezit nu een PSP, NGC, GBA SP en een PS2 en ben er nog steeds blij mee!

En hoe begon het allemaal voor jou?

Greetz, Gungrave
Montsubai

Post by Montsubai » Sun Sep 25, 2005 16:27

Ik interreseerde me voor het eerst in games toen mijn broer op een floppy Pokemon Geel van een vriend kreeg. Pas toen Pokemon Crystal uitkwam begon ik met het downloaden van een paar roms. Maar mijn PC was toentertijd gewoonweg niet snel genoeg voor die schitterende GBA games, dus ben ik er mee gekapt. Pas op me 11de kreeg ik me eerste console, een GameBoy Advance met Inspector Gadget. Ik vond dat apparaat helemaal geweldig, en toen begon ik pas echt naar games in winkels enz. uit te kijken. Al snel had ik een kleine collectie van een paar GBA games. Ik interreseerde me niet echt verder in games, maar toen ik op de middelbare school kwam raakte ik bevriend met een echte die-hard gamer. Hij trok me mee naar de gameswereld, en sindsdien ben ik een eh.... gamer? Ik heb maar een systeem, een GBA, omdat ik niet echt rijk ben. Ik interreseer me niet echt voor consoles, handhelds vind ik veel leuker. Ik interreseer me vooral voor de WonderSwan en de Gamepark 32, de rest moet nog komen. Hopelijk kan een vriend die naar China gaat een WonderSwan of een GP32 voor me mee nemen, anders vraag ik wel aan iemand anders om het voor me te importeren; sinds dat niet mag van me ouders ( :evil: )
xerofox

Post by xerofox » Tue Sep 27, 2005 19:50

Ik ben opgegroeid met SEGA, het begon met de SEGA Mastersystem die ik kreeg van mijn ouders maar ik wilde een NES omdat een vriend die ook had. Na een aantal uurtjes wilde ik nix anders en toen begonnen de "ruzies" met mijn maat. Na de Mastersystem kreeg ik de Megadrive en was helemaal weg van Sonic, streets of rage etc. etc. totdat ik een SNES kocht met Mario World. Sindsdien heb ik een voorliefde voor alle consoles. Heb daarna alle consoles op de releasedag gekocht. Het mooiste moment in nog steeds het moment dat ik de N64 had gekocht en dat ik Mario 64 in de N64 stopte...sindsdien is gamen nooit meer hetzelfde geworden.
legztec
Active Level:
Active Level:

Post by legztec » Wed Sep 28, 2005 15:17

Ik mocht vroeger nog wel eens op mijn vaders C64 spelen later wat meer op de XT. Het is allemaal pas echt begonnen met een handheld lcd pacman bij mij. Ik heb de eelt op mijn duimpjes gespeeld toen.
Later de nes! wouw wat een revolutie!
Behalve de cube en de virtual boy heb ik ze allemaal gehad.
Nu houd ik me voornamlijk nog bezig met arcade games en PC.
2d fighting rules
Gameholic

Post by Gameholic » Wed Sep 28, 2005 16:01

Altijd leuke topic!

Gamen begon bij mij met de Atari 2600. Deze was welliswaar van mijn opa! Als klein kind logeerde ik zo nu en dan wel eens bij mijn opa en dan speelden we Space Invaders tot in de late uurtjes! Geweldige herinnering!

Daarna heb ik een NES gekregen van mijn ouders en toen is het balletje gaan rollen. Na de NES ben ik overgestapt op de Megadrive (een vriendje van mij had de SNES dus dat was goed geregeld) en daarna ben ik weer vertrouwd overgestapt op de N64.

Sindsdien heb ik eigenlijk alles actief meegemaakt;

GB/GBC/GBA/GBA SP en sinds deze week de Gameboy Micro Famicom!
N64
PSX
Dreamcast
PS2
GC
Xbox
DS
PSP

Verder heb ik het een en ander geschreven voor het voormalige Gamesen en Gamened waar ik op wekelijkse basis re/previews voor schreef. Tegenwoordig doe schrijf ik wat voor MozlaPunk en Nisute; beide sites die eigenlijk niet mainstream zijn en zich richten op de wat 'oudere' gamers (en games...)
DAY
Active Level:
Active Level:

Post by DAY » Fri Oct 07, 2005 14:25

idd een leuk topic. MIjn ervaringen begonnen toen mijn oom mij meenam naar de arcadehal in Schevingen. Ik was compleet weg van newzealandstory. Mijn oom was compleet weg van shmups, destijds was ik er zeer slecht in en daarom vond ik dat minder leuk. na lang zeuren en sparen eindelijk een NES gekocht en veel bij vrienden games gespeeld zoals batman en megaman. De snes periode zeer actief meefgemaakt, waarbij de intrede van de fx chip en starfox wel een uitschieter is. Toenderijd wel de neo gezien en ben hier altijd over blijven dromen. hierna een megadrive gekocht omdat de games die ik in de arcade speelde veel op uitkwamen en niet op de snes. MK zonder bloed is toch geen MK. ik kan mij nog herinneren dat veel bladen zoals gamepro en gamesmaster een april fools grap hadden om het bloed aan te zetten in de snes versie, maar dat was maar een grap. na zeer lang proberen begreep ik dan ook eindeiljk die grap. De psx periode brak aan, ik had ridge racer in de arcade gespreeld en toen ik dat in de plaatselijke bart smit zag moest ik er een hebben, heb er welgeteld 800 guldentjes voor neergeltelt. ondertussen bleven de arcade games op de sega consoles uitkomen dus ook maar een saturn gekocht, heb zeer lang sega rally gespeeld, maar eindlijk was ik hem de baas. ondertussen ook een nieuwe atari 2600 bij de intertoys gekocht voor 15 gulden, voor dat geld mocht het ding niet in mijn collectie ontbreken. toen de Dreamcast uitkwam heb ik hem ook gekocht. wat een heerlijke console. de bladen schreven over soul calibur en ik speelde soul calibur, naar mijn mening nog steeds de beste 3d fighter die er is. hierna even ppauze genoemn qua gaming, was wat drukker met studie en vond de consoles niet echt intressant, afgezien van de neo. ondertussen een aanbod gekregen voor een neo met 12 games voor 800 gulden en niet gedaan, waarom weet ik nog steeds niet. afgelopen jaar eindelijk een ps2, xbox en gc gekocht en dit was het wel. in de toekomst wil ik toch een neo, mvs of aes maakt mij niet uit en wacht met spanning af op de volgende generatie consoles.
Keep on Dreaming
DNL
Active Level:
Active Level:

Re: Hoe het allemaal begon?

Post by DNL » Wed Oct 12, 2005 13:39

Gungrave wrote:Hey mensen!

Het is eigenlijk een simpele vraag; waar begon het allemaal bij jou, het hele gaming-gebeuren!?

Voor mij begon het bij de NES. Een vriend van me waar ik vaak kwam kreeg voor Sinterklaas een NES, met Duckhunt en Mario, damn wat hebben we die beesten neergeschoten!
Altijd Duckhunt, gewoon een geweldige game! Ik was toen zo'n jaar of 6/7 en ik vond het geweldig :)

Later, rond mn 8e kreeg ik voor het eerst mijn eigen ding; het was een echte, oude maar degelijke grijze GameBoy. Samen met Mr. Do kreeg ik hem vanwege het behalen van mijn A-diploma voor zwemmen.
Daarna een PSX, dat was denk ik zo rond mijn tiende. Toen begon het eigenlijk echt bij mij en ik kocht veel games, gekopieerde games.
Iets wat ik nu absoluut niet meer doe, maar ik wist niet beter en kocht ze voor een paar euro bij mijn vaste handelaartje :)
Toen ik (tot mijn spijt) mijn PSX verkocht, had ik in totaal zo'n dik 100+ spellen :)

Later, toen ik 13 werd heb ik een PS2 gekocht, maar om de een of andere reden gamede ik niet zoveel, mede omdat die jongen niet aan PS2 games kopieren deed, en ik dat zo gewend was.
Ik ging naar Insidegamer en sindsdien ben ik niet meer weg te slaan van mn games.

Ik wil nu ook weer alle oudere consoles en handhelds gaan collecten, net als Final Fantasy :)

Greetz, Gungrave

Niet om je aan te vallen ofzo, maar hoe kan het in godsnaam dat je een NES, originele Gameboy etc. kreeg nadat deze al bijna 10 jaar uit waren?

Ik weet dat het de trend is dat iedere gamer zogenaamd de tijd van de NES etc. heeft meegemaakt, maar je kunt ook overdrijven...

Voor mij begon het allemaal met die handheld dingen van Nintendo waar nu de DS de plaatsvervanger van is. Spellen zoals Donkey Kong etc.
Misschien een jaartje later gingen we verder met vroege PC games en Commodore 64 (dat was de echte shit). Daarna kwam de NES en de originele Gameboy uiteraard. Het verdere verloop was voor mij: SNES, N64, PS1, PS2, Saturn, NeoGeo, DC, Gamecube, PS2. En nog wat Gameboy generaties ertussen.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
Gungrave

Post by Gungrave » Wed Oct 12, 2005 15:47

DreamerNL wrote:

Greetz, Gungrave

Niet om je aan te vallen ofzo, maar hoe kan het in godsnaam dat je een NES, originele Gameboy etc. kreeg nadat deze al bijna 10 jaar uit waren?

Ik weet dat het de trend is dat iedere gamer zogenaamd de tijd van de NES etc. heeft meegemaakt, maar je kunt ook overdrijven...

Voor mij begon het allemaal met die handheld dingen van Nintendo waar nu de DS de plaatsvervanger van is. Spellen zoals Donkey Kong etc.
Misschien een jaartje later gingen we verder met vroege PC games en Commodore 64 (dat was de echte shit). Daarna kwam de NES en de originele Gameboy uiteraard. Het verdere verloop was voor mij: SNES, N64, PS1, PS2, Saturn, NeoGeo, DC, Gamecube, PS2. En nog wat Gameboy generaties ertussen.

Ik voel me totaal niet aangevallen, maar ik weet echt 100% zeker dat een vriend van me, Lesley, een NES thuis had staan met Duckhunt en Mario(en natuurlijk andere spellen, waarvan ik alleen de zapper en Duckhunt nog kan herinneren). Mijn eerste echte ding was een grijze GameBoy met Mr.Do.

Als je me niet gelooft en denkt dat het meer om de trend gaat en ik erbij wil horen, zogenaamd de tijd van de NES heb meegemaakt; prima. Wat mij betreft denk je dat ik zelfs geen gamer ben.
Ik heb de tijd van de NES ook niet goed meegemaakt, alleen Duckhunt en ik vond het geweldig.

Dus als je me niet gelooft is het prima, is weet dat ik niet uit mn nek lul en daar neem ik genoegen mee. :)
DNL
Active Level:
Active Level:

Post by DNL » Wed Oct 12, 2005 19:55

Gungrave wrote:
DreamerNL wrote:

Greetz, Gungrave

Ik voel me totaal niet aangevallen, maar ik weet echt 100% zeker dat een vriend van me, Lesley, een NES thuis had staan met Duckhunt en Mario(en natuurlijk andere spellen, waarvan ik alleen de zapper en Duckhunt nog kan herinneren). Mijn eerste echte ding was een grijze GameBoy met Mr.Do.

Als je me niet gelooft en denkt dat het meer om de trend gaat en ik erbij wil horen, zogenaamd de tijd van de NES heb meegemaakt; prima. Wat mij betreft denk je dat ik zelfs geen gamer ben.
Ik heb de tijd van de NES ook niet goed meegemaakt, alleen Duckhunt en ik vond het geweldig.

Dus als je me niet gelooft is het prima, is weet dat ik niet uit mn nek lul en daar neem ik genoegen mee. :)

Ik vond het nogal raar dat je 1e console een NES (plus originele Gameboy zelfs) was in de tijd toen de PS1 vol in de bloei was, that's all.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
Gungrave

Post by Gungrave » Wed Oct 12, 2005 20:01

DreamerNL wrote:
Gungrave wrote:
DreamerNL wrote:

Greetz, Gungrave

Ik vond het nogal raar dat je 1e console een NES (plus originele Gameboy zelfs) was in de tijd toen de PS1 vol in de bloei was, that's all.

Ik heb nooit een NES gehad, dat was een vriendje van me toen ik dus erg jong was. Mijn eerste handheld was een GameBoy en mn eerste console een PSX.
Ik ben pas sinds de PS2 echt erop gaan letten welke games ik koop, en ik zoek ook informatie erover. Bij de PSX keek ik altijd maar naar welke cover er leuk uit zag en naar de achterkant.. Sinds de PS2 ben ik pas weer echt gaan gamen(de 2e helft van mn PS2-tijd)...

Maar no problem dat je het raar vond, zand erover. :)
DNL
Active Level:
Active Level:

Post by DNL » Wed Oct 12, 2005 20:02

Sure, ik wilde ook geen flamewar beginnen, we zijn uiteraard allemaal gamers hier.
ImageImage
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Fri Oct 21, 2005 04:45

De ellende begon voor mijn broer en ik op een hotelkamer in Parijs.
Knallende oorlog over wie er met de pas aangeschafte NES aan de slag kon, om precies te zijn de Turtles pack, briljant. Aangezien pal/secam toen problemen opleverde en niet op onze tv werkte, verkochten we deze NES toen we terug waren in Nederland en haalden we bij de Bart Smit een NES met de Mario/Duck Hunt cart.
Sindsdien..nou ja verhaal is bekend...
Whitevillage

Post by Whitevillage » Sat Oct 22, 2005 10:38

In princiepe begon het allemaal bij de buren. Zij hadden een NES met alleen Duck Hunt en SMB. Aangezien ik toendertijd zwaarder autistisch was, moest en zal ik na een kennismaking met deze prachtcomputer (welke superieur was aan de Atari 2600) een dagelijkse routine maken. De buren begonnen het wel irritant te vinden, ook al lieten ze het niet merken. Later op een dag, gingen we dan toch een eigen NES halen. Ik weet nog wel toen ik samen met mijn broer in de auto zat en mijn moeder kwam met de NES doos naar buiten. Oh mijn god... de nostalgie.
R-Type

Post by R-Type » Sun Oct 23, 2005 11:35

Ik had vrienden met een NES, en ik wilde ook een console. Maar games waren te duur dus het werd een Amiga waarbij je makkelijk kopietjes kon maken van diskettes. Erg leuk allemaal maar uiteindelijk wilde ik toch wel het commerciele spul zoals Mario enzo. Kreeg dus een NES, was er relatief snel op uitgekeken (coolste games vond ik Turtles II en Mario 3) want Amiga zag er veel wreder uit. Leende de NES vaak uit voor een MS en die vond ik eigenlijk wreder. Dus vanaf dat moment was Sega mijn developer. Zo ging ik over naar de MD, om jaren later een PSX te kopen.. want die zag er grafisch gewoon beter uit dan de Saturn. Uiteindelijk ook een Saturn gehaald en sinds 98 in de import scene gerold. Zo werd het duidelijk dat de Saturn voor simpel vermaak en originaliteit een betere console is dan de PSX, want het import aanbod laat niets te wensen over. Vanaf die 2 consoles werd het uiteraard de DC en heb me er goed mee vermaakt tijdens de korte levensduur van het apparaat. Daarna zat ik een beetje in limbo, had geen interesse in een PS2 en ook niet echt in de latere Xbox en GC... dus bleef op de ouwe console gamen. Uiteindelijk zwichtte ik toch; via korte periodes met een Xbox en daarna een Cube, werd de import Ps2 mijn main console. Dankzij deze console heb ik keuze uit fighters, sports, RPG's, racers, shooters en noem maar op. Al mijn favo genres zijn er op te krijgen.

Hoogstwaarschijnlijk word mijn next console dan ook de PS3.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sat Jan 24, 2009 01:14

Even nieuw leven in blazen, genoeg nieuwe leden dus ook genoeg nieuwe verhalen bitte!
ZiEk
Active Level:
Active Level:

Post by ZiEk » Tue Jan 27, 2009 00:10

Denk toen ik 3 of 4 was zat ik in 1983'84 achter een kast in een arcadehal in spanje dat Tron heete.

Eerste game die ik me herinner dat ik ooit speelde was Roc n' Rope van Konami. Altijd veel gehangen in de plaatstelijke arcade hallen van me spaanse vissers dorp, aan het strand genoeg te spelen in Arcades en cafe's. Rolling Thunder, kiki kaikai, solar warrior enz.

Toen begonnen ook de lcd's, tabletop lcd's, game & watch en zow. Veel van gehad en stuk gemaakt uit nieuwsgierigheid. Je weet wel klein kind ;P
Pengo, Donkey kong, auto racer, bar fight en zow.

Duz goede dosis arcade games en lcds is het mee beggonnen bij mij.

later kwam wel een spectrum 128k en een nes. ergens daar tussen een atari. Maar Arcade bleef het beste en leukste om te spelen.
Image
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Tue Jan 27, 2009 00:57

Eerste keer was op de plee met de Wehkamp op mijn schoot en voor het eerst een stick in mijn hand, toen begon alle ellende :lol:
almighty

Post by almighty » Tue Jan 27, 2009 08:48

Psykick wrote:Eerste keer was op de plee met de Wehkamp op mijn schoot en voor het eerst een stick in mijn hand, toen begon alle ellende :lol:

hahaha!

8)
goatboy

Post by goatboy » Tue Jan 27, 2009 09:41

Voor mij begon het allemaal met een televisiespel (pong etc.) wat m'n ouders hadden gekocht. Ik lag al op bed en hoorde extreem veel geluiden van mensen die erg veel plezier hadden. Kwam het bed uit gelopen en zag dat ze daar aan het 'gamen' waren. Een aantal blokjes op het scherm door middel van een paddel heen en weer bewegen. :)

Voor mij begon het pas echt thuis met de Atari 2600 spelcomputer. Heeft erg lang geduurt voordat ik deze thuis had staan. In de tussentijd heb ik m'n tijd gevult met arcade games in de plaatselijke friet-tent. Donkey Kong, Pacman, Amidar, Phoenix, Galaxian, Scramble etc. etc. Goede oude tijd. De tijd dat je nog hier en daar woodies kon vinden. De rest van het verhaal is te lang om even te posten.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Tue Jan 27, 2009 09:45

Psykick wrote:Eerste keer was op de plee met de Wehkamp op mijn schoot en voor het eerst een stick in mijn hand, toen begon alle ellende :lol:

Wat een mongool joh....
Psykick
Active Level:
Active Level:

Post by Psykick » Tue Jan 27, 2009 10:22

Ken wrote:

Wat een mongool joh....

Muahahahaha wat een waus :lol:
Trailblazer
Active Level:
Active Level:

Post by Trailblazer » Tue Jan 27, 2009 11:29

Voor mij begon het met een Commodore 64, een MSX en een NES (zie mijn introductiebabbel).

Ik denk niet dat het uitmaakt of je van de NES generatie bent of niet. Het gaat erom dat je bent opgegroeid met gamen als hobby en of de eerste nou een NES of een PSX is, het maakt niet uit (maar wel moet je een fetisj voor Japanse computers en spellen hebben).....
:D
cotje
Active Level:
Active Level:

game history

Post by cotje » Mon Feb 09, 2009 10:01

Als nieuweling van dit forum leek me dit een leuke thread om mee te beginnen.

Afijn, mijn gamehistory is begonnen met de Sinclair Spectrum (nog steeds in bezit). In het begin moesten we de games nog intikken en waren we die kwijt op het moment dat de homecomputer uit ging. In die tijd was ik ook regelmatig te vinden in de arcadehallen waar ik voornamelijk games als Galaga en Scramble speelde. Vooral op vakanties in Italie gingen er vele lires doorheen. Thuis ging ik later verder met de AtariST (ook nog steeds in bezit) en natuurlijk de PC. Pas begin 2000 kwam ik in aanraking met Mame en begon ik te werken aan arcadekasten. Omdat ik al veel met elektronika speelde én ik de nodige computerervaring had was dit voor mij de perfecte hobby. Een combi tussen games, elektronica en PC's. Ik ben nu drie cabs (woodies) verder waarin ik een paar varianten heb geprobeerd. Van ArcadeOS tot GameEX, dmame tot mame32, VGA tot AVGA (de gehackte versie!). Op dit moment probeer ik zoveel mogelijk monitoren te redden en deze geschikt te maken voor Arcade. Niets mooiers dan een scherpe en contrastrijke CRT in je cab!!
goatboy

Post by goatboy » Mon Feb 09, 2009 10:17

Welkom Cotje!
ckong

Re: game history

Post by ckong » Mon Feb 09, 2009 12:32

cotje wrote:..... Een combi tussen games, elektronica en PC's. Ik ben nu drie cabs (woodies) verder waarin ik een paar varianten heb geprobeerd.

Welkom Cotje.

Dat is nu exact dezelfde combi die mij zo aantrekt in deze hobby. Lekker knutselen aan kasten en consoles. Minstens net zo leuk als het gamen zelf.
Post Reply