Project Console to Jamma is begonnen, en afgerond !!!!!!

Jullie gamerooms, collecties en aanwinsten.
Post Reply
ckong

Project Console to Jamma is begonnen, en afgerond !!!!!!

Post by ckong » Tue Jul 22, 2008 17:46

Ik heb helaas nog geen echte gameroom, maar als onze verbouwing af is, hoop ik een kamer als gameroom in te kunnen richten. Spullen heb ik er genoeg voor: een aantal consoles en een paar arcadekasten (nu nog 2, straks met de new astro city zijn het er 3 :P )

In afwachting van de new astro city, en dankzij het 'slechte' weer van de afgelopen paar weken ben ik wat an het knutselen geweest. Zo heb ik zelf van wat oude overtollige PC onderdelen, een Jpac, Arcade VGA, Mame en een mooi frontend (3D Arcade) een XXX in 1 game 'pcb' gemaakt. Werkt fantastisch. Op dit moment staan er ongeveer 3500+ games op, en met een druk op de knop kan ik switchen tussen lijsten met horizontale games en lijsten met vertikale games (die dan ook vertikaal geprojecteerd worden). Handig voor straks, want in mijn oude Neo Geo upright heb ik de monitor vertikaal staan, en in de New astro City wil ik de monitor gewoon horizontaal laten staan (denk ik tenminste).

Ik ben nu bezig om een paar consoles aansluitbaar te maken op de Neo Geo cabinet en de Astro. Vanochtend heb ik wat onderdelen ontvangen om een cync separator circuit te maken (voor composite sync naar de monitor). Dit circuit heb ik vanmiddag gesoldeerd en uiteraard meteen getest met de PSX (RGB Scart kabel gehackt). En het werkt fantastisch. :D Er staat een prachtig strak beeld op mijn arcade monitor, met schitterende kleuren. Thunderforce V ziet er geweldig uit, net als Street Fighter EX Plus Alpha. Echt, veel mooier dan op mijn 100HZ CRT TV (om maar niet te spreken over een LCD of Plasma, vreselijk). Nu nog de controller interface en het geluid voor elkaar krijgen (een simpele stereo amp amp is al besteld. Ik wil de speakers in de kast gebruiken ipv powered PC speakers of zo), maar dat lukt vast wel. Er is niets leuker dan een beetje met electronica te rommelen.

Straks even kijken of het ook werkt met de Saturn en de Dreamcast. Maar jongens, ik kan dit iedereen aanraden, denk eens aan al die prachtige PSX en Saturn games die er op een arcade monitor waanzinnig mooi uitzien! En straks helemaal op de New Astro City.
Last edited by ckong on Wed Sep 24, 2008 21:53, edited 1 time in total.
ckong

Post by ckong » Tue Jul 22, 2008 20:13

zojuist de Saturn getest, en deze werkt ook (even Do don Pachi gespeeld in Tate aanzicht, zonder geluid). Games zien er strak en kleurrijk uit.

Wat wel gek is dat ik het meu van de AR niet stabiel krijg als er geen CD in de drive zit. Het beeld rolt steeds op van beneden naar boven. Probleem is echter weg zodra er een CD in de drive zit :?: Ook als de AR niet in de slot zit, heb ik gewoon een strak menubeeld van de Saturn. Remedie is dus eerst een CD in de drive stoppen en dan de console aan zetten; dan vertoont AR menu gewoon een strak beeld.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Tue Jul 22, 2008 21:15

This thread needs pics...
ckong

alvast een paar plaatjes

Post by ckong » Tue Jul 22, 2008 22:57

Ik zal morgen wat gameplay beelden plaatsen van de PSX en de Saturn aangesloten op de Neo Geo arcade kast (het is nu te donker om goede foto's te maken), maar hierbij alvast een indruk van de testopstelling. Let niet op de troep rechs van de kast, zoals gezegd zitten we op dit moment in een verbouwing.

Image

Rechts onderin zie je de zelfgemaakte XXX in 1 PC, voorlopig nog gemonteerd op een houten plank (ik wacht nog op PCB voetjes en zo). Het is de bedoeling dat de XXX in 1 zowel in deze kast draait, maar ook makkelijk in de Astro New wave kan worden aangesloten.
In de kast zie je wat wit schuimfolie ligen. Daaronder ligt mijn laatste aankoop, een MV-1F. Op de stoel ligt de Saturn die via een RGB kabel (gehackte Scart kabel) is aangesloten op het cync circuit en de Jamma adapter (liggen beide op het schuim). Ik heb alles nog provisorisch aangesloten, met kroonsteentjes en zo, maar goede connectors zijn in bestelling. Op de kast speelt Do DonPachi. Overigens is de kast nog volledig Jamma aangesloten, ik kan er dus zo een MVS moederbord of watdan ook ingooien. Ik ben wel bezig om de kast wat op te leuken (ander kleurtje, custom retro artwork, andere joysticks en dergelijke), maar door de verbouwing ligt dat helaas even stil.
De foto is wat onscherp, maar dat komt omdat het eigenlijk te donker was om een goede foto te maken. Morgen meer en betere foto's,

Onderstaande foto's zijn van de Mame kast die ik gebouwd heb op basis van een oude, door iemand anders leeggeplunderde, arcade kast. Er zit een PC met een gewone 20" CRT monitor in. Plus natuurlijk Mame, Vpinball en een stuk of wat console emulators. Ik zie nu ook dat de foto's al wat ouder zijn, van voor de verhuizing. Bovendien heb ik later nog een spinner toegevoegd.

Image

Image
Pat7o
Active Level:
Active Level:

Post by Pat7o » Wed Jul 23, 2008 06:38

Knap werk!
kan het wel waarderen wanneer iemand zo handig is en zijn eigen creativiteit loslaat.
LBL
Active Level:
Active Level:

Post by LBL » Wed Jul 23, 2008 15:31

Ziet er leuk uit. Ik vraag me wel af wat er met die scart's is gebeurt. Je zegt dat ze gehacked zijn maar wat geeft dat voor mogelijkheden dan..?
ckong

Post by ckong » Wed Jul 23, 2008 16:32

Er zijn een aantal consoles die onder andere RGB als output hebben. dit RGB signaal wordt in dat geval samen met video sync en audio via de RGB scart kabel naar de TV gestuurd. Dit geeft een erg mooi beeld (uiteraard geeft HD nog mooier beeld, maar ja, dat kenden te 10 jaar geleden nog niet). Arcade monitoren accepteren echter ook RGB.

En aangezien het me wel gaaf lijkt om wat oude console games, zoals Radiant Silvergun, Do Donpachi en nog veel meer, op een arcade kast te spelen (met echte pushbuttons en joysticks) heb ik van de DC, de Saturn en de PSX een RGB scart kabel opgesnord en vervoglens de Scart connector uit elkaar gehaald. Vervolgens heb ik de RGB signaaldraden en ground direct aangesloten op de jamma connector in de kast, en de Video sync via een sync splitter (simpel circuitje) uiteindelijk ook. Resultaat is nu dat ik, als ik deze consoles op de arcade kast aansluit, al die mooie games op mijn kast kan spelen (Uhm: ik heb nog geen geluid, en de controllers moet ik ook nog hacken.

Uiteraard kun je de consoles ook gewoon op je (RGB) TV aansluiten, tenminste als je de Scart connector nog intact hebt, maar met name de Saturn, de PSX, de PS2 en alle andere oude consoles zien er niet uit op een moderne TV. En het is ook lang niet zo leuk :wink:

Bedenk wel dat niet iedere Scart Kabel RGB doorgeeft.
almighty

Post by almighty » Wed Jul 23, 2008 16:52

pooyan wrote:
Uiteraard kun je de consoles ook gewoon op je (RGB) TV aansluiten, tenminste als je de Scart connector nog intact hebt, maar met name de Saturn, de PSX, de PS2 en alle andere oude consoles zien er niet uit op een moderne TV. En het is ook lang niet zo leuk :wink:

Bedenk wel dat niet iedere Scart Kabel RGB doorgeeft.

Niet om vervelend te doen hoor maar ik ben anders erg tevreden met m'n Saturn,PSX en PS2 op m'n Philips 100Hz match-line.(rgb).
Aan de andere kant heeft het natuurlijk ook wel wat om je console op een cab aan te sluiten en idd met je sticks/push buttons te spelen.(dit doe ik met m'n DC)
De DC pad controller hack is trouwens prima te doen.(zie mijn topic :) )

Succes verder en ben heel benieuwd!
LBL
Active Level:
Active Level:

Post by LBL » Wed Jul 23, 2008 17:01

pooyan wrote:RGB scart kabel opgesnord en vervoglens de Scart connector uit elkaar gehaald. Vervolgens heb ik de RGB signaaldraden en ground direct aangesloten op de jamma connector in de kast, en de Video sync via een sync splitter (simpel circuitje) uiteindelijk ook.

Als ik het goed begrijp heb je het signaal niet veranderd/ aangepast maar alleen de aansluiting veranderd zodat deze aangesloten kan worden op de jamma connectoren..?
ckong

Post by ckong » Wed Jul 23, 2008 17:05

Zoals beloofd nog een paar foto's van de consoles in actie op een arcade kast. De foto's zijn helaas niet van echt goede kwaliteit (ik moest de rolgordijnen naar beneden doen vanwege raamreflecties en ik kon niet flitsen), en ze laten niet echt goed zien hoe mooi het beeld op de arcade monitor is. Je ziet ook overal strepen en kringen die er in het echt niet zijn. De meeste foto's staan op hun kant omdat mijn monitor vertikaal staat.

Maar goed, eerst de Dreamcast (Twinkle Star Sprites):

Image
Image
Image

De Saturn (Do DonPachi in Tate aanzicht):

Image
Image
Image

De Playstation (de foto's zijn niet echt spannend, maar zien er wel strak uit):

Image
Image

Tenslotte nog een foto van Sonic The Hedgehog, via een emulator op mijn XXX in 1 'PCB'

Image

Nu ik weet dat alle drie de consoles een prachtig beeld geven op de arcade kast, kan ik verder gaan met stap 2: het geluid. Iemand nog enige tips daarvoor?

[/img]
almighty

Post by almighty » Wed Jul 23, 2008 17:51

Geluid kan mischien ook via de tulpstekkers (rood en wit) en deze aansluiten op een versteker en er een paar goede speakers aan hangen.(mischien hangend naast de cab?)
Maar je kunt het geluid ook aftappen van je gehackte rgb kabel.
Hier iedergeval de pin out gevonden van de Saturn en deze moet je dan volgens mij gewoon doorkoppelen naar je fingerboard.

Saturn:
Image
ckong

Post by ckong » Wed Jul 23, 2008 20:22

almighty wrote:Geluid kan mischien ook via de tulpstekkers (rood en wit) en deze aansluiten op een versteker en er een paar goede speakers aan hangen.(mischien hangend naast de cab?)
Maar je kunt het geluid ook aftappen van je gehackte rgb kabel.
Hier iedergeval de pin out gevonden van de Saturn en deze moet je dan volgens mij gewoon doorkoppelen naar je fingerboard.

Saturn:
Image

Plaatje had ik ook al gevonden. Ik wil inderdaad het geluid gewoon vanaf de RGG kabels doorlussen. In eerste instantie naar de Cab luidsprekers (met een versterkertje ertussen), maar als dat geluid niet mooi genoe is hang ik er andere luidsprekers in. Ik wil niets op of naast de cab hangen, vind ik zonde van het aangezicht.
almighty

Post by almighty » Sun Aug 24, 2008 21:01

En al wat verder gekomen...?
almighty

Post by almighty » Mon Sep 01, 2008 20:25

En staat je Astro een beetje mooi pooyan?
ckong

Post by ckong » Mon Sep 01, 2008 21:36

Jazeker, zie mijn aparte topic.
ckong

Project is afgerond

Post by ckong » Wed Sep 24, 2008 22:23

Het is een paar weken stil geweeest, maar ik nu meedelen dat mijn console2jamma project met succes is afgerond.

Ik heb vanavond mijn laatste probleem getackeld: het geluid.

Daar was ik namelijk een week of vier geleden gestrand. Dat wil zeggen dat het beeld goed was, de controls ook werkten, maar het geluid was niet optimaal; op mijn oude NeoGeo kast had ik wel goed geluid uit de cab speakers (aangestuurd via een mono versterkertje), maar er kwam geen geluid uit een versterkt PC speakersetje dat ik had aangesloten. En als ik de console2 jamma aansloot op de New Astro City had ik helemaal geen geluid, dus ook niet uit de cab speakers :?

De afgelopen weken ben ik regelmatig met dit probleem bezig geweest, zonder succes. Vanavond vond ik echter het ei van Columbus, of eigenlijk 3 eieren:

1. Ik realiseerde me plotseling dat de jamma connector van de neogeo anders is dan van de Astro, en wel mbt pin 10 parts en solder side. Op de neoGeo is dit +speaker 1 resp. +speaker 2. Op de Astro is dit +speaker resp -speaker. Aha, aangezien ik de aansluitingen op de console2jamma op maat gemaakt had voor de NeoGeo, had ik een probleem met de Astro. Dus snel wat tussenstekkers gemaakt, zodat ik snel de goede verbindingen per kast kan realiseren (stekkers omwisselen). Daarna echter nog steeds geen geluid op de Astro!

2. Vervolgens bedacht ik me dat er misschien een conflict was tussen de in de voeding van de Astro ingebouwde audio versterker en de op de console2jamma plankje aanwezige monoversterker. Ik heb toen snel alle stekkerverbindingen tussen de monoversterker en de jamma pins losgemaakt, en jawel, ook op de Astro heb ik nu geluid uit de cab speakers (volume te regelen via de Astro voeding) :)

3. Het derde ei heeft te maken met de geluidsaansturing van de console2jamma naar de PC speakers (of elke andere externe audioversterker met speakers). Wat bleek ( :oops: ), ik had zelf een audio verlengkabel gemaakt en het soldeerpunt van de min in één van de audiojacks was niet goed. Stom, maar kan gebeuren. Snel een goede soldeerverbinding gemaakt, en yes, nu heb ik ook geluid via externe speakers!

Ik had vanavond echt een paar heldere ingevingen :idea: en met de oplossing van dit audioprobleem is mijn project ten einde gekomen. Nu kan ik volop genieten van games van de DC, de Saturn, PSX en PS2 spelend op mijn arcade kasten. Ik heb zojuist even Trigger Heart Exelica (DC) op de Astro gespeeld, werkelijk fenomenaal.
BDT

Post by BDT » Mon Dec 08, 2008 16:39

Klinkt super!

Nu ik eindelijk mijn astro project weer oppak, wil ik ook mijn DC2Jamma connectie gaan maken. Kan ik tenminste 3rd Striker en MvsC2 spelen. Om het nog maar even niet over de talrijke shooters te hebben...

Te beginnen met:

- aankoop nieuwe RGB kabel voor de DC
- aankoop van 2 nieuwe controllers voor de DC

Daarna de losse componenten om alles in elkaar te knutselen...
ckong

Post by ckong » Mon Dec 08, 2008 19:09

BDT wrote:Klinkt super!

Nu ik eindelijk mijn astro project weer oppak, wil ik ook mijn DC2Jamma connectie gaan maken. Kan ik tenminste 3rd Striker en MvsC2 spelen. Om het nog maar even niet over de talrijke shooters te hebben...

Te beginnen met:

- aankoop nieuwe RGB kabel voor de DC
- aankoop van 2 nieuwe controllers voor de DC

Daarna de losse componenten om alles in elkaar te knutselen...

hé BDT, long time no hear. Alles goed gegaan met je nieuwe huis?

Leuk dat je je arcade hobby nu weer oppakt, maar wel sneu voor je dat je pech hebt met je 1069 in 1 pcb. Ik heb helaas niet zoveel verstand van PC boards en zo, dus ik kan je helaas niet helpen. Console2jamma is gelukkig goed te doen en ik wens je veel plezier met knutselen :D
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Sun Dec 21, 2008 15:25

Mooi gedaan die video hack.

Ik ben een beetje klaar met mijn dc-mgcd, het ding draait niet stabiel en bevalt dus niet.

Omdat ik zat dc-pads rond heb slingeren heb ik een padje gehackt en das gelukt, nu nog het video circuitje op de scart-kabel / jammafinger board knutselen.

Is er een verkoper die alles in 1 verkoopt ? Ik heb de LM1881N gevonden bij starcab. De capacitators nog helemaal niet en het plaatje om eea op te solderen.
Weerstanden vind ik wel op internet maar of het precies de goede zijn ?

Kga nog even wat researchen op internet maar een kleine hint zou welkom zijn.
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Sun Dec 21, 2008 16:32

Stukje verder gekomen.
De LM1881N gevonden in Nederland.
Ook de weerstand 680K gevonden. Ik heb die van 1/4 watt op het oog, is dat de goede ?
Schijfcondensator 0.1 uF gevonden. Er staat 50 volt bij, is dat goed ?

Als dat zo is kan ik gaan bestellen, alleen nog wat strip board heb ik nog nodig dan.
ckong

Post by ckong » Sun Dec 21, 2008 17:37

ElPancho wrote:Stukje verder gekomen.
Ook de weerstand 680K gevonden. Ik heb die van 1/4 watt op het oog, is dat de goede ?

Als dat zo is kan ik gaan bestellen, alleen nog wat strip board heb ik nog nodig dan.

you got mail
ckong

Post by ckong » Wed Jan 07, 2009 23:08

ElPancho wrote:Stukje verder gekomen.

Hoe staat het met je projectje?
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Thu Jan 08, 2009 13:51

Dankzij jouw circuitje is het een groot succes geworden. Ik wacht nu op bits en bolds om eea mooi in een projectbox weg te werken.
Results zal ik in mijn topic posten tzt, want ik heb het ongekend druk in deze periode.
Zou je btw (geen haast) eens willen overwegen om nog 4 van deze circuitjes te maken ?
Misschien is er wel meer interesse voor die circuitjes. Tzt zou ik ook verder willen met de Saturn, psx1/2 enz, vandaar mijn vraag voor meer circuitjes.
Vanavond post ik alvast even wat foto's met de "tussenstand".
ckong

Post by ckong » Thu Jan 08, 2009 18:57

ElPancho wrote:Zou je btw (geen haast) eens willen overwegen om nog 4 van deze circuitjes te maken ?

No problem. Ik zal binnenkort wel wat onderdelen halen voor een stuk of wat circuitjes. Hoor je nog van me.
ElPancho
Active Level:
Active Level:

Post by ElPancho » Thu Jan 08, 2009 19:39

Thanks nice 1

:)
Post Reply