Sega Saturn Symphony

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
R-Type

Sega Saturn Symphony

Post by R-Type » Thu Sep 29, 2005 19:50

Heya guys.. Ken wilde Retro topics zien dus zie hier.

Ik wilde het gaan het hebben over mijn momenteel favoriete console, de 32 bits console van Sega. Zijn er meer mensen hier met een Saturn, wat is jullie mening over de Saturn, en wat zijn je favoriete games? (als je het een miskoop vond zeg het ook).

Zelf heb ik al heel lang een Saturn, ik heb er eigenlijk een stuk of 5 gehad (paar Japanse en PAL modellen) en momenteel heb ik slechts een Japanse witte Saturn en die vind ik toch wel het mooist van de standaard modellen. Al wil ik dolgraag een Hitachi navigation saturn hebben:

Image

En jij maar denken dat de PS1 de eerste was met een LCD.

De console spreekt me gewoon aan omdat het vol zit met enorm heftige games, al is het overschot toch wel fighters en shooters... maar als je daar van houd dan kan je niet om deze console heen. Kwalitatief is het ook een enorm robuuste console, ik denk dat een saturn zo'n 2 of 3 PSX'jes kan overleven, het kreng leest zelfs de meest verneukte discs. Ik heb ongeveer zo'n 50 saturn titels, en ze zijn allemaal Japanse import want mijn PAL en US spul heb ik al lang verkocht. Favoriete games kan ik niet noemen, ik vind ze allemaal leuk van Dynamite cop tot Shining force maar de games die er voor mij bovenuit springen zijn toch wel:

Street Fighter Zero 3 -> Deze game is voor mij uberhaubt al de beste 2d fighter, en dit is nou net de beste versie die er op console te krijgen is. De DC versie is er niets bij.

Dracula X --> 1 van mijn favoriete PS1 games just got better on the saturn. De slowdown is niet eens erger dan op de PS1 en who cares about some transparant effects?

Radiant Silvergun --> Noem het overhyped, maar deze shmup vind ik gewoon echt heel goed en heeft zo'n beetje oneindige replay value voor mij... het is wat traag maar het spel heeft ontzettend wrede designs en er zijn heel veel manieren om highscores te halen.

Guardian Heroes -> echt superwreed en nog steeds een heel originele beat em up... je moet er van houden though.

Uiteindelijk is de saturn een console die gewoon onterecht afgestraft is, maar pas ECHT tot zijn recht komt als je in de import scene zit... want dan is ie imo beter dan de PS1. Er zijn ook zat toppers die echt geen ruk kosten, zo kan je al een overheerlijke game als SF Zero 2 of Sega Rally kopen voor nog geen 5 euro'tjes.
Last edited by R-Type on Sun Oct 09, 2005 11:32, edited 1 time in total.
Gungrave

Post by Gungrave » Thu Sep 29, 2005 20:49

En hoe duur kost een normale, goede(in goede, werkende staat dus) Sega Saturn ongeveer? Met alles erop en eraan, dus controller enzo ;)
Lijkt me wel een gaaf apparaat. Vaak dingen over gehoord, en het lijkt me best een leuk ding :)
En als de toppers zo goedkoop zijn af en toe kan ik best een gokje wagen en er een halen ^^
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Thu Sep 29, 2005 21:46

Saturn is nog steeds mijn favo console. Vandaar dat ik daar ook de meeste games (118) voor heb. Veel games heb ik europees omdat ze gewoon lekker snel cheap werden. Maar ik heb ook veel vette japanse games en dan vooral de shooters en 2d fighters.

Mijn favo Saturn games zijn er best veel maar ik zal er een aantal noemen:

Panzer Dragoon

Unieke games, vette aktie, voor die tijd mooie graphics en de muziek is van zeer hoge kwaliteit. De Panzer Saga (Azel) rpg is wel de beste in de serie voor mij.

Radiant Silvergun

Niks overhyped voor mij. Super shooter met strakke en innovatieve gameplay. Treasure kwam door deze game in 1 keer op de kaart en niet voor niks.

Guardian Heroes

Ook voor mij 1 van de beste Saturn games. Idd een hele originele beat em up van again Treasure ;)

Soukyugurentai

Niet zo briljant als RS maar door de sfeer en muziek ook voor mij 1 van de betere Saturn games. Ik heb voor de game zelfs een Sega STV arcade board aangeschaft omdat ik van de 2 player slowdown af wilde zijn. STV is een arcade board gebasseerd op Saturn met meer geheugen en dat is bij Souky echt te merken. Nu nog een werkende RS STV card zien te vinden

Shining Force 1

Een hele goede strategy RPG, erg jammer dat deel 2 en 3 nooit vertaald zijn :(

Nu kap ik er maar mee want ik kan uren doorgaan over vette Saturn games. Want games als Baku Baku, Saturn Bomberman, SFZ3, SF vs games, etc, etc zijn allemaal erg goed!
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Fri Sep 30, 2005 11:28

I have said it once, and I will say it again, de Saturn was in mijn ogen een betere console dan de PlayStation.
Tuurlijk heeft dit met persoonlijke voorkeur te maken voor voornamelijk arcade games en 2d fighting games, maar dan nog had de Saturn gewoon een bepaalde style die me erg beviel.
Hier een foto van 'een paar' Saturn games op de vijfde verdieping van Akiba Place hier 10 minuten vandaan met de trein.
Wat een kloteleven heb je hier toch...
Image
R-Type

Post by R-Type » Fri Sep 30, 2005 18:51

Kijk dat is nou een leuke afdeling, altijd lekker, rondneuzen tussen zoveel titels. De stijl is ook wat mij beviel, het was de underdog en dat heeft wel iets cools.

Gungrave, een (Europese) Saturn zal je zo'n 40 euro kosten denk ik maar om alles eruit te halen moet je van importeren houden en ook van hardcore games, want spul als FF en GT vind je er niet op. De software kan duur uitvallen (een shining force oid) maar er is genoeg kwaliteit voor een prikkie te vinden.

Ik heb al een tijdje niets meer voor de saturn gekocht (mijn laatste titel was Sengoku Blaede, een hele goede psikyo shmup) maar ik denk toch dat ik binnenkort ff weer wat ga aanvullen, ik wil met name nog Thunder force V aanschaffen.
Ms. NES

Post by Ms. NES » Tue Oct 04, 2005 09:21

De SAT blijft mijn favo console.
Als die hard shooterfan heb ik alle vertikale 2d games en de nodige horizontale (zelfs die 'gay' shooter Cho Aniki Kyukyoku Otokonogyakushu!).
Daarnaast hou ik van Mahjongg, dus ik heb ook de nodige hentai Mahjongg games. :D

Tja, qua games kan het nogal eens verschillen... van SoukyuGurentai (veel beter dan de gehypete Radiant Silvergun die we allemaal moeten hebben, anders heb je zogenaamd geen smaak) en Battle Garegga, tot een meer chaotische en manische shooter als Batsugun. Maar ook het grappige Twinkle Star Sprites en de Cotton serie, die voor mij in de categorie 'booze-game' vallen.

PAL games speel ik nauwelijks, omdat daar weinig voor me bij zit.

Ik ben op dit moment bezig mijn SAT-collectie drastisch uit te dunnen (van een gamepje of 500 wil ik terug naar 90-100), dus ik zit weer helemaal in de SAT sfeer hiero. :D :D

Jammer dat er op dit moment zo weinig aandacht voor de SAT is. Ik zie het op internetveilingen en in online advertenties...er komt wel eens iets langs, maar altijd baggergames/baggerkwaliteit. :( De prijzen zijn wel gedaald, maar dan voor de gewone games (a la Sega Rally, Tombraider, etc). Gewilde games heb ik de laatste jaren nog niet drastisch zien dalen qua prijs.

@Baki: nog steeds die RS aan het zoeken? De game zie ik vaak langskomen (op Ebay of internetshop), maar de prijs zal je dan waarschijnlijk niet bevallen.
Ik blijf me elke keer verbazen waarom iemand deze SAT-port wil hebben. Ik heb 'm wel, maar speel 'm nooit op de STV. Elke actie betekent 3 knoppen in een bepaalde volgorde indrukken, dus dat gamed gewoon niet lekker! Gewoon op de SAT spelen, daar is-ie ook voor gemaakt!!

@R-Type P.S. Ik heb wel een ThunderForce V als je geïnteresseerd bent... (mail me gerust).
Btw: als je games zo traag spelen, speel je waarschijnlijk op 50Hz. En dat is toch zonde van je import shooter!
Whitevillage

Post by Whitevillage » Tue Oct 04, 2005 14:12

Om import te spelen op je EU Saturn, is dat een beetje te doen en is het makkelijk te omzeilen qua regios?
Ms. NES

Post by Ms. NES » Tue Oct 04, 2005 14:17

Absoluut: met bijv. een 'action replay' is het mogelijk de meeste import games te draaien. Er zijn een paar uitzonderingen, maar ga er maar vanuit dat 99% draait.
Let wel ff op dat import eigenlijk op 60Hz moet draaien, en dat een Europese console op 50 draait. Dat betekent dat importgames eigenlijk een tandje langzamer draaien dan zou moeten.
Whitevillage

Post by Whitevillage » Tue Oct 04, 2005 14:21

Hmmm, dat 50/60 hz gebeuren is dan wel jammer voor mij. Als je graag 60 hz wilt ben ik dus beter af met een NTSC-J Saturn...

Wat mag een standaard versie van een Saturn in Japan kosten eigenlijk?
Ms. NES

Post by Ms. NES » Tue Oct 04, 2005 14:27

Op zich hoef je niet een Jap console te kopen. Ikzelf bijv. heb een gemodificeerde Europese console, die zowel EUR, JAP als USA games speelt. Ook zit er een 50/60 Hz switch op, zodat ik de juiste 'snelheid' kan draaien bij de bijbehorende regio.
Op die manier spaar ik ruimte (geen Jap console nodig) en houd ik mijn cartridge slot vrij voor een memorycard (die je bij een handjevol games echt nodig hebt).

Maar ga je alleen voor Japanse import (en dat lijkt me bij de Saturn eigenlijk veel meer de moeite waard dan tijd steken in Europese games), dan is het aanschaffen van een Jap console een must.
Ik zou dan ook even de voeding vervangen door die van een Europees model, dan zit je niet te emmeren met een stepdown-converter.

Edit: qua prijs kan ik je geen indicatie geven. Het is wat je er voor over hebt, denk ik...
R-Type

Post by R-Type » Tue Oct 04, 2005 20:23

Ms NES --> ik speel op 60hz (japanse saturn) ik ben 10 jaar geleden al van 50hz afgestapt. maar vind Radiant gewoon een trage shooter, vergeleken met iets als Batsugun of Soukyugurentai. Neemt niet weg dat het wel 1 van mijn favoriete games is. Ik zal je TF5 aanbod onthouden.. ik ben aan het eind van de maand van plan weer wat games aan te schaffen.

White Village, Een complete Japanse Saturn zal zo'n 60 euro kosten denk ik. Een step down hoeft geen probleem te zijn, een 50 watt is al genoeg en die dingen zijn bij iedere electronica zaak wel te koop.
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Tue Oct 04, 2005 22:00

Ms. NES wrote:@Baki: nog steeds die RS aan het zoeken? De game zie ik vaak langskomen (op Ebay of internetshop), maar de prijs zal je dan waarschijnlijk niet bevallen.
Ik blijf me elke keer verbazen waarom iemand deze SAT-port wil hebben. Ik heb 'm wel, maar speel 'm nooit op de STV. Elke actie betekent 3 knoppen in een bepaalde volgorde indrukken, dus dat gamed gewoon niet lekker! Gewoon op de SAT spelen, daar is-ie ook voor gemaakt!!

Begrijp ik hier goed uit dat je van je STV RS af wilt? Want dan hou ik me aanbevolen. Je weet dat ik er 1 had maar dat die card gaar was :(
Mijn STV board heb ik naast voor Souky ook voor RS gekocht en dus wil ik die heel erg graag nog hebben!
Ms. NES

Post by Ms. NES » Wed Oct 05, 2005 06:39

@R-Type: ben ik met je eens: ivm met een Batsugun of iets dergelijks is RS een trage shooter. Maar ook op andere vlakken zijn het 2 heel verschillende games natuurlijk. Maar dat is weer een heel ander verhaal...

Kijk maar even wat je doet met TFV en als je nog andere games op je wenslijst hebt, laat maar even weten!

Een stepdown is gelukkig overal te krijgen, dus een probleem zal het niet zijn. Ikzelf ben op dit moment nogal 'Aziatisch' behuisd en elke cm3 die ik kan 'uitsparen' in huis wordt uitgespaard. Vandaar mijn ruimtebewuste tip van het vervangen van de voeding. :D

@Baki: het was niet meteen een aanbod, maar als je me een goede prijs kunt geven, zal ik zeker serieus overwegen RS een nieuw thuis te geven. Het spel gaat niet weg voor een knaak en een bos konthaar, maar dat lijkt me een open deur.
Daarnaast ben ik altijd geïnteresseerd in shmup printjes, dus ruilen is ook een optie.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Wed Oct 05, 2005 23:01

Whitevillage wrote:Wat mag een standaard versie van een Saturn in Japan kosten eigenlijk?

Het hangt er een beetje vanaf, maar een witte Saturn hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Als je echt interesse hebt, maak dan even een post in de comm. store, zodat alles overzichtelijk blijft en anderen ook meteen zien wat zoiets moet kosten. Dan ga ik gezellig op stap in Akihabara om te kijken wat de schade ongeveer moet zijn voor een Saturn.
R-Type

Post by R-Type » Fri Oct 07, 2005 22:54

Ms.NES je hebt een PM wat betreft TF5.

Nog even voor mensen die imports op een PAL console willen spelen; sommige games zoals Xmen vs SF werken niet eens met 50hz. Het beste is echt een modje of een jp saturn. Die balken en vertraging zijn anders ook niet voor de poes.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sat Oct 08, 2005 07:22

Hou toch op over modden, converters of dat soort slinkse omzeilingen.
Gewoon ergens een witte Saturn vandaan plukken, het beginlogo alleen al is de moeite meer dan waard.
R-Type

Post by R-Type » Sat Oct 08, 2005 11:43

Ik vind beide opstartschermen wel leuk. Bij de westerse saturn hoor je een wat vriendelijk deuntje en zie je wat poly's die samenvoegen en bij het JP opstartscherm hoor je een agressieve electrische snaar en verschijnt het JP logo.

Wat wel grappig is aan een JP saturn is als je de klep open doet, dat je een vaag melodietje hoort.

Image

Image

which logo is best? Ikzelf vind de Japanse logo (bovenste) mooier, lettertype is beter.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sat Oct 08, 2005 12:00

Dat is niet zo moeilijk natuurlijk welk logo, welke hoesjes en welke artwork het beste is, maar dat is niets nieuws.
Ik vind de Amerikaanse en Europese hoezen echt verschrikkelijk.
De Europese hoezen lijken wel krantenpapier en die plasticen uit de US zijn voordat je thuis bent van de winkel al gecracked.
R-Type

Post by R-Type » Sat Oct 08, 2005 16:10

Die 2e generatie PAL doosjes vond ik dan nog wel wat hebben, die gingen niet gauw kapot en zagen er wel goed uit. Die eerste generatie PAL doosjes waren echt triest, heb ze vaak genoeg moeten lijmen.

Die amerikaanse dozen zijn helemaal ranzig, Sony gebruikte ze in het prille begin ook, in Amerika voor de PSX. Ze stapten wijselijk over op standard jewel cases. Sega gek genoeg niet.
DNL
Active Level:
Active Level:

Post by DNL » Sat Oct 08, 2005 17:48

Ik heb ook een witte Saturn (uit Japan meegenomen of course) en vroeger speelde ik bij een vriend ook altijd op zijn Japanse Saturn, dus ben eigenlijk niks anders gewend.

Trouwens, die USA Working Designs games zijn wel echt mooi hoor, dikke gouden reflecterende letters en mooie boekjes met opdruk.
ManoRevolver

Post by ManoRevolver » Sun Oct 09, 2005 00:12

De Saturn is ook mijn favoriete Sega console.
Games als Sega Rally, Daytona USA en Virtua Cop blijven tijdloos.
Ik vind die grote Amerikaanse dozen trouwens wel vet.
Whitevillage

Post by Whitevillage » Sun Oct 09, 2005 14:59

Ken wrote:Het hangt er een beetje vanaf, maar een witte Saturn hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Als je echt interesse hebt, maak dan even een post in de comm. store, zodat alles overzichtelijk blijft en anderen ook meteen zien wat zoiets moet kosten. Dan ga ik gezellig op stap in Akihabara om te kijken wat de schade ongeveer moet zijn voor een Saturn.

Dat is goed, voorlopig kijk ik even wat op internet over de Saturn. Iig trekt het spelaanbod me en verschillende conversies me zeer nu ik me er beter in verdiep.
R-Type

Post by R-Type » Thu Oct 13, 2005 21:03

Toch maar ff wat japanse gamepies op ebay besteld, van duur naar goedkoop:

Capcom Generations 5: Dit is SF2, SF2: CE en SF2: HF. Deze zijn ook op de ps2 capcom collection uitgebracht maar dat zijn slechtere ports dan deze :lol:

Street Fighter Collection: Tja dan ook maar meteen de overige SF2 versies binnen halen =)

Biohazard: Ik had em niet meer, bleek. Dit is gewoon RE1 en RE1 is de vetste (ok, nu misschien deel 4), vooral deze japanse ongecensureerde versie ;)

Sega Touring Car: Niet de beste maar ach t is een arcade racer en kost nog geen 2,50.

FirePro Wrestling S 6 man scramble: Vette 2d wrestler (6 player mode!) en ook nog geen 2,50.

---

More cheapo games coming up soon i think..
Ms. NES

Post by Ms. NES » Fri Oct 14, 2005 10:23

Die USA Working Designs games zijn inderdaad mooi (qua doosje/boekje). Van Dragon Force hebben ze zelfs 3 verschillende versies uitgegeven (print op de cd is verschillend). Dat geeft wel aan hoeveel moeite ervoor gedaan is. :)
R-Type

Post by R-Type » Fri Oct 14, 2005 19:00

Working Designs staat ook bekend om de enorme delays. Wel eens delays van 2 jaar. Maar goed, het ziet er dan altijd wel picobello uit van ze. Het zijn puike uitgevers.
Post Reply