Een aantal vragen over arcadekasten

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Muzzle

Een aantal vragen over arcadekasten

Post by Muzzle » Thu Jan 03, 2008 19:52

Hallo,

Zoals Ken voorstelde in Ruderudie's topic, maak ik even een apart topic voor mijn vragen met betrekking tot arcade kasten.

Ik heb nu zelf een High Tech Neo Geo MVS arcade kast. High Tech is het merk, de kast zelf ziet er totaal niet ' High Tech' uit ;-).
Toen ik deze kast kocht van Ruderudie zat alles er al in en ik hoef dus alleen maar MVS cartridges erin en eruit te doen om te kunnen spelen. Meer weet ik er dan ook echt niet van af en ik ben ook totaal niet technisch.

Ik woon nu nog bij mijn ouders, maar binnen 3 jaar verwachten mijn vriendin en ik wel dat we kunnen gaan samenwonen in een huis waar wel voldoende ruimte is voor een aparte gamekamer, dus ruimte voor nog een arcade kast.

Dan wil ik er graag een Japanse arcadekast bij, met 6 knoppen sowieso (aangezien Street Fighter een van mijn favoriete franchises is). Ook moet het een 2 player kast zijn. Ik heb zelf toen ik in Japan was ook een aantal keer in de arcade gezeten uiteraard en ik vond eigenlijk alle kasten die daar stonden wel prima.

Ik heb echter een aantal vragen:

- Is een arcadegame aansluiten technisch moeilijk? Een CPS II board bijvoorbeeld of een Jamma PCB?

- Bijvoorbeeld bij de New Astro Cities die Ruderudie wil gaan importeren, zit daar al een Capcom kickharnass in of niet, en is dit moeilijk te krijgen / te installeren?

- Hebben de New Astro Cities Japanse of Westerse stroomstekkers? Is een stepdownconverter voldoende in het geval van een Japanse stekker?

- Hoe groot is een New Astro City? Ik vind de OK Baby van Almighty bijvoorbeeld erg gaaf (als je die kast ooit weg doet Almighty, laat het me weten :-)). Die ziet er lekker klein en compact uit. Ook heeft die 6 buttons geloof ik.

Verder is eigenlijk alle basis informatie over arcade kasten welkom. Misschien staat er ergens al een kant en klare uitleg op het internet, dan is dat uiteraard ook goed.

Iedereen alvast bedankt voor het delen van zijn kennis.
almighty

Post by almighty » Thu Jan 03, 2008 20:19

Ik weet niet alles maar kan je een paar dingen vertellen.

- Is een arcadegame aansluiten technisch moeilijk? Een CPS II board bijvoorbeeld of een Jamma PCB?

Na mijn idee zit er gewoon standaard vaak een jamma aansluiting op dus je kunt er gewoon een cps1/2 of jamma pcb aanhangen.(teminste in mijn geval.)

- Bijvoorbeeld bij de New Astro Cities die Ruderudie wil gaan importeren, zit daar al een Capcom kickharnass in of niet, en is dit moeilijk te krijgen / te installeren?

een kick harnass sluit je vaak aan op je pcb(deze zijn vaak voor de low/med/high kick)en sluit je dan rechtstreeks aan naar je arcade buttons.
Dit is erg makkelijk en heb ik al vaak gedaan.(SF2/KI/etc), als het ooit zover is wil ik je er gerust mee helpen.

- Hoe groot is een New Astro City? Ik vind de OK Baby van Almighty bijvoorbeeld erg gaaf (als je die kast ooit weg doet Almighty, laat het me weten ). Die ziet er lekker klein en compact uit. Ook heeft die 6 buttons geloof ik.

Volgens mij verschillen de kasten niet erg veel en liggen volgens mij allemaal rond de 1.45cm hoog.(mijne is wel wat lager als normaal want het onderstuk is weg)
Zelf had ik toen een nieuw paneel in gemaakt en de boel opnieuw aangesloten.De OK Baby schijnt niet de allerbeste cab te zijn maar ik ben er eigelijk erg tevreden mee :)

Ik hoop dat je iedergeval wat aan m'n antwoorden hebt en hoop dat de andere je verder kunnen helpen.
Muzzle

Post by Muzzle » Thu Jan 03, 2008 20:57

Almighty, bedankt voor je antwoorden.

Een CPSII of Jamma PCB aansluiten op de Jammaconnector, is dat gewoon plug & play zegmaar? Staat de configuratie van de knoppen etc. dan gewoon gelijk goed?

Ik zal zo'n arcade kast met 6 buttons misschien pas over 6 jaar hebben en misschien al veel eerder, ik heb er ook geen haast bij. Ik weet alleen dat als ik samen ga wonen dat er dan wel zeker een gaat komen voor in de gamekamer. Dus alvast wat kennis erover hebben is nooit weg natuurlijk.

Dat je OK Baby dan van 'mindere kwaliteit' is, ach, zolang alles het goed doet, het lekker speelt en je er blij mee bent. Nogmaals, als jij ooit een betere kast koopt en je OK Baby moet weg, laat het even weten aub :-).
almighty

Post by almighty » Thu Jan 03, 2008 21:15

Zelf ben ik ook nog nieuw met arcade cabs(wel veel geleerd en veel gesurft op het internet)
pcb's en cps2 borden zijn 99% jamma.(anders vaak aangegeven en dan wordt er vaak een verloop stukje meegeleverd)
Maar wil je gebruik maken van de voledige game zoals Street fighter dan zul je een kick harnass moeten kopen en die weer aansluiten op je pcb/cps2.
Volgens mij heeft een jamma aansluiting standaard 3 knoppen per speler.

hier wat handige sites:
http://cps2shock.retrogames.com/
http://www.arcadecollecting.com/dead/dead.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Kick_harness
Hier een kick harnass afbeelding:
Image
Deze sluit je dus aan op de pcb/cps1/2 bord en de draadjes trek je door naar je arcade knoppen.Het lijkt allemaal erg ingewikkeld maar valt echt reuze mee :wink:
Muzzle

Post by Muzzle » Thu Jan 03, 2008 21:18

Hehe ok, bedankt in ieder geval.

Ja ik heb nu dus alleen een Neo Geo MVS kast. Volgens mij zou ik daar ook gewoon Jamma PCB's op kunnen spelen, maar ik wil het risico niet nemen om het Neo Geo moederbord eruit te halen etc. en dat ik het straks niet meer goed terug in de kast krijg ;-).
almighty

Post by almighty » Thu Jan 03, 2008 21:22

Muzzle wrote:Hehe ok, bedankt in ieder geval.

Ja ik heb nu dus alleen een Neo Geo MVS kast. Volgens mij zou ik daar ook gewoon Jamma PCB's op kunnen spelen, maar ik wil het risico niet nemen om het Neo Geo moederbord eruit te halen etc. en dat ik het straks niet meer goed terug in de kast krijg ;-).

kun je anders geen foto maken van de binnenkant?
Want als je mvs board aangesloten is via een jamma connector dan kun je deze zo loskoppelen en er een cps2/pcb aanhangen :wink:
Nieuw paneel maken/arcade knoppen kopen en je kan dan meteen aan de slag.
d
Active Level:
Active Level:

Post by d » Fri Jan 04, 2008 09:42

Je hoeft die neo geo er niet uit te halen, lekker laten zitten. Een pcb kan je altijd wel ergens kwijt in je kast. Die OK Baby is volgens mij van redelijk goede kwaliteit. Hij is alleen niet Japans, dus er wordt een beetje op neer gekeken. Daarom is ie ook iets cheaper. Het is een Soort clone van een Jaleco Pony IV geloof ik. Prima ding, als ik hem ook zie staan in de thread van almighty, tja. Ik ben nu toch weer op zoek naar een masterplay, gewoon omdat die cheap worden aangeboden. I wil liever een astro, maar het geen centen ervoor.
En tja een cab is zo goed als de monitor, joyticks/buttons, een voeding en wat bedrading. de 'cab' moet dit allemaal een beetje bij elkaar houden en dat doet die OK Baby goed.
Tof om te zien dat Almighty al best mighty veel ervan af weet in zo'n korte tijd.
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Fri Jan 04, 2008 09:54

Muzzle,

Die kast die ik je verkocht heb zit gewoon een Jamma stekker in en een MVS boardje. Die blauwe stekker is de Jamma stekker, die kun je gewoon lostrekken. Ik zeg trekken omdat hij vrij vast zit, maar aangezien het board vastgeschroefd zit in de kast moet dat lukken. Als je hem los hebt zie je dat hij vast zat aan het uiteinde van de printplaat van je moederbord, zeg maar aan de connector. Die connector heeft ieder (JAMMA gericht) board of PCB, dus het is een kwestie van die stekker op een andere connector van een pcb schuiven en voila.

Wat de knoppen betreft, JAMMA is standaard gebaseerd op 3 buttons. Het is zo een beetje moeilijk uit te leggen, maar de pins op je Jamma stekker die verbinden met de connector leggen de buttons al vast, dus instellen is niet mogelijk zover ik weet. Zie hiervoor deze pinout, je ziet dat 22, 23 en 24 de pins zijn die de 3 buttons bepalen:

Image

Een kick harness is dus ook een stekker met 3 draadjes, volgens het zelfde principe als de JAMMA stekker.
Muzzle

Post by Muzzle » Fri Jan 04, 2008 11:41

Ok, iedereen heel erg bedankt tot nu toe.

Als ik dus een nieuw control panel met 6 buttons op mijn arcade kast zou zetten zou ik dus ook gewoon alle Street Fighter games enzo kunnen spelen?

Helaas ben ik echt heel erg a-technisch... Als iemand dit echt goed kan heb ik hier best een aardige vergoeding voor over. Want een nieuw control panel met 6 buttons zal neem ik aan goedkoper zijn dan bijvoorbeeld de New Astro City cab uit Rudies inkoop topic.

Zo'n New Astro heeft uiteraard een mooier groter scherm etc... en als ik op mezelf woon is een Japanse arcadekast ook ongeveer het 1e wat ik ga kopen hehe, maar nu zou het ruimtetechnisch heel veel beter zijn als ik van mijn cab een 6 button cab zou kunnen maken. Maar een cab met een mooi groot scherm etc. gaat er zeker komen als ik samen ga wonen.

De arcadesticks in mijn kast vind ik echt super. Die hebben zegmaar zo'n klikje als je het een kant op beweegt, special moves etc. gaan hierdoor heerlijk vind ik zelf.

In Japan moest ik erg wennen aan de arcadesticks die die klik niet hadden. Maar dit kan ook een kwestie van gewenning zijn.

Ik zag namelijk op coinopexpress dat PCB's en CPSII borden van bijvoorbeeld Super Street Fighter 2 X maar $70 kosten ofzo. Nou misschien is het dan in totaal $120 om zo'n game te importeren, dat zou ik er zeker voor overhebben als mijn kast 6 buttons had.

Ik hoop dat jullie mijn verdere vragen ook nog kunnen beantwoorden. Iedereen erg bedankt tot nu toe!

@ Rudie

Een game als Tekken 2 bijvoorbeeld, daarvan lijkt een PCB me ook best geinig, maar die gebruikt 4 buttons geloof ik. Is dat ook een standaard Jamma ding dan? Dus zou dat ook gewoon in mijn kast kunnen?

Zou mijn arcadekast bijvoorbeeld Tekken Tag Tournament aankunnen qua beeld? Ik heb geen idee namelijk hoe dat werkt met 3d games op mijn oude arcadekast.

De Tekken games zijn gewoon bedoeld als voorbeeld trouwens.
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Fri Jan 04, 2008 12:08

Muzzle,

Als je van je huidige cp een 6 button layout wil maken kan dat veel makkelijker. Uiteraard past een cp van een astro niet op die houten high tech kast, deze oude kasten hebben geen uitwisselbare cp's. Wat jij moet doen is:

- 3 knoppen kopen op ebay ( je kunt ook 6 nieuwe kopen zodat je allemaal dezelfde hebt)
- 3 gaten zagen met een gatenzaag, even kijken hoeveel mm je knoppen zijn
- knoppen erin en je bent klaar.

Zo heb je gewoon een cp met 6 buttons, je koopt dan een cps2 boardje met een kick harness, die sluit je aan op je 3 nieuwe knoppen en je kunt aan de slag. Fluitje van een cent dacht ik.

De sticks op die high tech zijn typische 8 way neo geo sticks. De AES sticks hebben deze clicks ook. Als je er aan gewend bent is het inderdaad super, ik houd ook meer van de weerstand die oude sticks en knoppen bieden. De moderne gevoelloze sticks zijn ook erg wennen voor mij, net zoals ik liever in een oudere wagen rij met een zware koppeling en zware pedalen.

Wat die Tekken pcb's betreft, ik geloof dat tot tekken 2 het losse pcb's zijn en daarna ook verbonden moeten worden met moederborden. Zeker weet ik dit niet, misschien dat iemand anders hier je dat kan vertellen. Let wel op dat je bij coinopexpress voor minimaal $250 moet bestellen.
almighty

Post by almighty » Fri Jan 04, 2008 13:22

En zelf zou ik gerust eens kijken op ebay , daar zie ik vaak genoeg Street Fighter 2 boards en vaak stukken goedkoper.
Muzzle

Post by Muzzle » Fri Jan 04, 2008 16:14

Rudie,

Bedankt voor de tip. Maar de 6 buttons liggen dan niet mooi onder elkaar als ik er 2 gaten bij zaag. Dan zou je dus 4 knoppen boven krijgen en 2 onder. Dit lijkt me niet lekker spelen. Of zie ik een mogelijkheid over het hoofd?

Ook zou ik erg bang zijn om mijn arcade kast te verzieken, aangezien ik nogmaals echt heel erg a-technisch ben :-).

Maar ik vind deze optie zeker de moeite waard om naar te kijken.
almighty

Post by almighty » Fri Jan 04, 2008 17:12

Is het dan een klein paneel wat er op ligt?
kunt ook een plank bij de bouwmarkt halen en die passend maken en daar je gaten opnieuw inboren.Dan mooi laken/be'plaken/etc.
Waar je knoppen nu inzitten kan er toch ook uit of heb ik het mis?
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Fri Jan 04, 2008 19:10

Het cp van een high tech kun je er gewoon afhalen, het is niet meer dan 3 planken op elkaar gemonteerd dat met een scharnier aan de kast vast zit. Je zou dit panel dus makkelijk na kunnen maken, als je het aflevert bij een bouwmarkt en bereid bent te betalen kunnen ze het zo voor je op maat zagen en er gaten in zagen voor de buttons. Je hoeft de delen dan alleen aan elkaar te bevestigen, de scharnieren overzetten op je nieuwe cp en zoals almighty zegt een laklaag geven oid.

Wat je ook kunt doen is de 4e knop eruit halen en aan de onderkant van het gat waar de button uitkomt een klein en dun stukje hout lijmen. Vervolgens het gat dichtplamuren, even opschuren en dan wat zwarte lak erover. De overige 3 buttons, daaronder kun je dan 3 gaten zagen en voorzien van 3 "kick" buttons. Je buttons zitten op die manier mooi onder elkaar. Wellicht een makkelijkere manier dan hierboven genoemd, je moet dan wel rekening houden met het feit dat je neo games weer minder spelen omdat je daar het beste 4 buttons voor naast elkaar kunt hebben. Oplossing hiervoor: een 8 button layout (of 7), dus nog 4 buttons onder je huidige buttons.
Muzzle

Post by Muzzle » Sun Jan 06, 2008 17:43

Hey,

Ik zou er zeker geen problemen mee hebben om er geld aan uit te geven, als het maar goed is dan.

Rudie, met een 8 button layout, wordt het dan niet irritant? Zegmaar dat je bij Capcom games dan opeens de bovenste 4 en de onderste 2 moet gebruiken? Of dat er een knop in het midden wordt overgeslagen ofzo?

Ik snap dat al deze vragen wel heel dom moeten klinken als je er wel al veel van afweet hehe :-).

Almighty, jij ook bedankt voor alle tips!
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Mon Jan 07, 2008 12:50

Het is dus kiezen tussen een 6 button setup waardoor het spelen van neo games wat minder is, of kiezen voor een 4 button setup waardoor het spelen van "capcom" games niet mogelijk is. Ik denk (maar weet niet zeker) dat je echter een 8 button layout kan maken door de bovenste 4 knoppen die jij al hebt gewoon zo te laten, en daaronder 4 gaten te zagen waar je kick buttons in komen. Zo kun je dus alles relaxed spelen. Je 4e knop op de onderste rij buttons zal dan niet functioneel zijn maar voor het oog ziet dat er wat beter uit. Je moet hier alleen even rondvragen of de 4e button vd mvs setup bij een capcom board wel gebruikt wordt. Volgens mij niet, en zijn de eerste 3 buttons de punch buttons en is de 4e (neo) button niet funtioneel. Je zou zo dus 2 rijen buttons hebben waarvan bij elke rijd de eerste 3 gebruikt worden (resp. punch en kick) bij capcom fighters, en waarvan de bovenste rij alle 4 gebruikt worden bij het spelen van mvs games
Muzzle

Post by Muzzle » Mon Jan 07, 2008 14:26

Ok, ik denk dat ik dan voor de 8 button layout ga. Dan hoef ik ook geen nieuw controle panel te nemen, maar kan ik er gewoon 8 gaten bij maken (4 bij Player 1 en 4 bij Player 2).

Hoeveel mm zijn die gaten Rudie? En heb je een goed adres voor het kopen van de extra knoppen? Waar moet ik op letten als ik arcadeknoppen koop?

Ik ga dan natuurlijk ook wat PCB's kopen van coinopexpress, wat zijn de verzendkosten daar als je dus voor $250 besteld? En kan je daar met Paypal betalen? Ik heb geen creditcard namelijk.
Is er veel kans dat de douane het pakket te pakken krijgt?

Rudie, bij deze vervalt dan mijn interesse in die New Astro cab import actie. Als ik de ruimte had, had ik het 100% zeker gedaan. Maar aangezien het nog wel 2 tot 3 jaar kan duren voordat mijn vriendin en ik een eigen huis hebben is het nu gewoon niet het moment om iets te kopen waar ik geen ruimte voor heb.
Muzzle

Post by Muzzle » Mon Jan 07, 2008 14:27

En kan iemand hier me met zekerheid zeggen of inderdaad de 4e knop van de bovenste rij dan NIET gebruikt wordt bij Capcom games? Dat zou erg vervelend spelen namelijk.
d
Active Level:
Active Level:

Post by d » Mon Jan 07, 2008 17:03

Muzzle wrote:En kan iemand hier me met zekerheid zeggen of inderdaad de 4e knop van de bovenste rij dan NIET gebruikt wordt bij Capcom games? Dat zou erg vervelend spelen namelijk.

De JAMMA is 3 knoppen.
De neo geo heeft stiekem 4 knoppen gebruikt.
Volgens mij zijn er weinig niet-fighting games die meer dan 3 knoppen gebruiken. En ik denk dat er geen een niet fighitng game van Capcom die meer dan 3 knoppen gebruikt. Als iemand er een weet, ben ik heeeeeel benieuwd :P
En die games die meer dan 3 knoppen gebruiken, voornamelijk fighters, hebben allemaal een kick harness.
Muzzle

Post by Muzzle » Mon Jan 07, 2008 17:35

Ok, dus het is zoals Rudie zegt? Bij bijvoorbeeld Street Fighter zal ik dus de 1e 3 knoppen van de bovenste rij en de 1e 3 knoppen van de onderste rij gebruiken?

Dat zou perfect zijn namelijk.
almighty

Post by almighty » Mon Jan 07, 2008 17:47

Ja dat klopt.
De punch knoppen zijn altijd de bovenste en die zitten op je jamma aansluiting.
Maar waarom geen 6 button layout?
Wil het je niet lastig maken ofzo, maar lijkt mij een stuk mooier.
En zo lastig gamen is het echt niet voor mvs games.
Muzzle

Post by Muzzle » Mon Jan 07, 2008 17:48

Ik kan er ook nog 7 knoppen van maken eventueel.

Almighty, welke 4 knoppen worden er bij een 6 button layout gebruikt voor MVS games?
almighty

Post by almighty » Mon Jan 07, 2008 17:53

Muzzle wrote:Ik kan er ook nog 7 knoppen van maken eventueel.

Almighty, welke 4 knoppen worden er bij een 6 button layout gebruikt voor MVS games?

Als ik me niet vergis de bovenste 3 en de onderste links.
Maar dit zal ik even voor je testen en kom er dan op terug :wink:

En met gaten boren zou ik wachten totdat je de buttons heb, daar zit namelijk vaak een mal bij zodat je de juiste grote hebt.
Muzzle

Post by Muzzle » Mon Jan 07, 2008 17:55

Ok, heb jij een goed adres voor buttons?
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Mon Jan 07, 2008 18:37

Ik denk niet dat je het lekker vind spelen bij neo games als de laatste button van een rij de hard punch is en de eerste button van je onderste rij een hard kick (dat zou dan zijn bij een 6 button layout). deze moeten een beetje bij elkaar liggen vind ik, ik zou gewoon voor de 8 buttons (of 7) gaan. Is ook makkelijker want je hoeft geen gaten te vullen ed.

Buttons gewoon via Ebay kopen, je hebt voldoende shops daarvan. Kijk eerst welk merk je wilt en ga dan zoeken.
Post Reply