SEGA redt PS3 en arcade (VF5 naar Xbox360 update!)

Discussies over huidige generatie en old school videogames.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sat Feb 10, 2007 12:37

Hij stelt de taal in die je in de PS3 hebt ingesteld.
Rano
Active Level:
Active Level:

Post by Rano » Sat Feb 10, 2007 12:43

Nice! Aangezien een hoop games uit Japan toch Engelstalig zijn, weet iemand een goede Japanse import shop (met betaling viaCC)?
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Sat Feb 10, 2007 14:05

Rano wrote:AAARGH! Ik wil jou zijn, nu!!

Dat hoor ik sinds gister ineens heel vaak ;)
Rano
Active Level:
Active Level:

Post by Rano » Sat Feb 10, 2007 14:27

De stage die me qua omgeving doet denken aan een "goudmijn gebied" is vet. Je staat in een kooi en je vecht in ondiep moderig water. Dat water reageert zo vet op de benen/voeten van de fighters zelf.

Iemand al de VF5 stick aangeschaft?
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Sat Feb 10, 2007 16:35

De officiele VF stick is canned vanwege een technisch mankement. Sega heeft ze allemaal terug geroepen en dus is de release nog niet bekend atm. Ik heb een hori gepakt.
Dat water is vet ja, wacht maar tot je de regen ziet!
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Sun Feb 11, 2007 14:22

Ben sinds vandaag ook online met mijn jap ps3 (op de usa ps store). Moest nog ff een hub halen om al die consoles en pc's online te flikkeren. Maar werkt prima. Ben nu GT HD aan het leechen, zal mij benieuwen of het wat is.
Iig is VF5 echt zo fucking wreed dat ik voorlopig onder de pannen ben. Zoveel nieuwe shit en 2 nieuwe chara's dat ik nog wel een aantal maanden bezig ben. Iedere match die ik speel ondek ik weer nieuwe moves en combo mogelijkheden en krijg ik een steeds grotere smile op mijn gezicht.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sun Feb 11, 2007 16:28

Toen ik gisteren even me kabel in de ps3 deed kon ie geen ip adres vinden en dus niet online. Nog maar even mee kloten.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Thu Feb 15, 2007 16:28

Er staat een filmpje op de frontpage van VF5 in Club SEGA voor de liefhebber.
Fonzi

Post by Fonzi » Tue Feb 27, 2007 20:34

Ik heb VF5 intussen een tijdje intens kunnen spelen en hij bevalt me prima ! Vind de quest mode beter dan die in Evo. Op één of andere manier blijft het me meer boeien. Dat het spel er nog eens grafisch gelikt uitziet is dan weer mooi meegenomen.

Toch een punt van kritiek. Ik had nooit gedacht dat ik het nog zou zeggen maar ik mis de online mogelijkheden toch wel. Ik begrijp AM2's redenering wel waarom ze liever geen online play wilde toevoegen maar het vechten tegen menselijke tegenstanders is gewoon veel leuker. Ik heb niemand in m'n omgeving die VF speelt en ben dus op de AI van de computer aangewezen. Ik ben nooit echt een online speler geweest maar na uren PES6 op Live gespeeld te hebben, ben ik toch bekeerd.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Fri Nov 02, 2007 08:30

Blackdragon

Post by Blackdragon » Fri Nov 02, 2007 16:35

Het is me opgevallen dat je veel spellen niet goed vind of geweldig. Goede recensie hoor maar erg streng.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Fri Nov 02, 2007 16:49

Je kunt het ook van de andere kant bekijken:

Een 7 was op mijn rapport op school altijd Ruim Voldoende.

Je kunt het ook zo bekijken:

Ben ik nou zo kritisch of kijken anderen niet langer dan hun neus lang is?

Een review hoort voor meer dan 50% uit kritiek te bestaan. Dat het er mooi uitziet weten we allemaal wel, dat ga ik niet uitgebreid zitten beschrijven. De tekortkomingen en het uiteindelijke cijfers horen een juiste balans te hebben. Maar goed, ik weerleg ieder kritiekpunt graag dus als je iets onterecht vindt moet je het natuurlijk even zeggen.
Blackdragon

Post by Blackdragon » Fri Nov 02, 2007 20:12

Kijk ik zeg niet of je gelijk of ongelijk hebt, want dat doet er niet toe. Het is immers jou gedachte standpunt over een spel. En jou punten waar je het spel op bekritiseerd is misschien wel terecht, maar jou verwachtingen zijn gewoon heel anders.

Ring-out hoort niet meer, dat vind ik persoonlijk onzin hier en ook in Soul Calibur vind ik dat helemaal niet erg. Ookal zijn de rings in SC wel wat groter dan in VF.

Het hele principe hiervan was dertien jaar geleden nog aardig, maar SEGA had wel eens iets originelers mogen verzinnen.

Wat moet er orgineler dan of het is wel ring out of niet zoals Tekken dan dat soort spellen doen.

De Quest Mode zorgt ervoor dat je jouw personages nieuwe outfits laat dragen, maar echt grondverleggend is het allemaal niet.

Het is inderdaad niet grondverleggend, maar het lijkt wel of je een heel nieuw spel had verwacht.

Welk spel je ook bekijkt binnen dit genre is gewoon een update en niet meer. En tuurlijk willen we ook orginele nieuwe dingen zien, maar is dat wel zo realistisch? Wat wil je dan ooit nog in een spel in dit gerne zien?

En vooral dit punt:
Virtua Fighter 5 is de diepste buttonmasher ooit

En dan dit, weet niet tegen wie jij speelt. Maar als je dit tegen iemand doet die goed is win je echt geen wedstrijd.
Als je VF een button masher vind maar dan diep, dan vind ik dat je het spel onrecht aandoet.

Vrienden die af en toe een potje onderling doen hoeven niet per se verder te kijken dan de klassieke P+P+P+K combinatie.

Dus ja ik vind je recensie gewoon erg streng, maar goed dat is een mening van mij en jij hebt een andere mening daarover.
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Fri Nov 02, 2007 20:28

Duidelijk een 'review' van iemand die de game niet serieus gespeeld heeft.
Als je al na het derde deel klaar was met deze game dan heb je echt wat gemist. VF4 (en evo en final tuned) was een serieuze verandering in de gameplay. Geen block button meer, diepe gameplay en mindgames door sidesteps, throw evades (tot 4 stuks als je er echt wat van kan) en dikke combo's die je op zoveel manieren kan combineren en perfectioneren.
Dan nog even over de ringouts. Die horen bij VF en maken de game mede tot wat hij is. Je kan niet gaan afwachten en de turtle uithangen want dan schoppen ze je ass de ring uit. Of wat dacht je van je tegenstander naar de rand lokken en op het juiste moment evaden zodat hij vanzelf of door een schop/stomp na de ring uit gaat.
VF5 is mooier, dieper en speelt vooral nog beter dan VF4 wat ik voor bijna onmogelijk hield.

Wat je blijkbaar ook niet is opgevallen maar wat ook zo goed is aan VF5 zijn de verhoudingen per chara. Jeffrey is nu echt een reus en die gaan niet zo makkelijk hoog de lucht in na een laucher. Dus je moet je combo's hier op aanpassen. Als dat geen diepgang is dan weet ik het echt niet meer.
Combo's die bij een reus wel werken werken weer niet op een kleine, lichte en gebukte Lion. Dit is ook zo met wallcombo's want ja niet in ieder level is een ring out mogelijk.

De d-pad van de 360 waardeloos, jazeker maar die van de ps3 is ook geen kut waard voor fighters. Die games speel je gewoon met stick. Maar ach button mashen gaat nou eenmaal makkelijker op een pad init!

Zoals ik in het begin al zei, het komt echt over dat je game niet serieus hebt gespeelt (en ook deel 4 niet) en daarom met deze review komt omdat je niet beter weet...zonde imo.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Fri Nov 02, 2007 22:54

Ik ben er van overtuigd dat de gemiddelde lezer van de review niet zit te wachten op zulke diepe analyses Wim. Diepste buttonmasher inderdaad, maar lees dan even de zin erna, waar duidelijk staat dat dit soort opmerkingen niet gelden voor fans, wel voor mensen die iets meer verwachten dan de zoveelste op het eerste oog simpele fighting game.

Je moest eens weten hoe vaak ik deel 4 een kans heb gegeven. Het doet me gewoon niet zoveel meer dit soort titels, en ik heb ook geen zin om dagenlang mezelf op te sluiten om alle moves e.d. te leren en de gemiddelde lezer van de review ook niet.

Zoals ik ook al zei, voor de echte kenner (ik ben dat niet van dit spel maar ik heb genoeg gezien door de jaren heen en genoeg met echte kenners gesproken die wel de diepgang er van inzien) maakt het toch niet uit omdat die het toch wel kopen. Een 9 voor de kenner en diegenen die de moeite willen nemen het weer helemaal te ontleden, een 5 voor het feit dat als je iets anders zoekt dan wat je al hebt gezien. En dan kom je op een 7 uit.

En ja ik wil gewoon een keer wat anders zien. Er is echt wel wat anders te bedenken dan een paar mooie achtergronden. Wat dat betreft is DOA gewoon de rest een stapje voor. Het beinvloed niet eens zoveel de gameplay, maar het maakt het gewoon interessanter. Maar goed dat is een mening, en omdat ik daar rekening mee probeer te houden ben ik in het midden uitgekomen. Nogmaals, ik begrijp jullie kritiek, maar probeer het van de andere kant te bekijken omdat je die ook moet vertegenwoordigen als reviewer.

En Wim ik heb zowel de arcade, als de ps3, als de 360 versie genoeg gespeeld om tot een fatsoenlijk oordeel te komen, anders vertel ik de redactie dat ik er echt niets mee kan.
R-Type

Post by R-Type » Sat Nov 03, 2007 02:53

Ik speel VF wel redelijk serieus en VF5 is gewoon een upgrade van VF4. maar VF4 was qua balans al zo goed als perfect.

VF koop je niet om de eye candy en show (al heeft ie wel gewoon de beste fighter graphics) maar om de balans en de diepgang. Die oneerlijke stages van DoA, dat kan niet in VF. Verschil in hoogte zou de balans volledig omgooien. Dat maakt een fighter ook niet beter. Ik haal meer voldoening als ik iemand in VF de tyfus sla omdat alle kansen gewoon gelijk zijn.

Zelf vind ik VF leuker dan DoA. En ik heb ze beide veel online gespeeld. VF is gewoon strikter qua timing, DoA voelt iets te vaak random aan. In VF heb je meer het gevoel van controle.

Maar voor de average joe die gewoon een fighter wil kan VF inderdaad niet al te positief uitpakken... geen dikke filmpjes, vette muziek en interactieve stages hier...

Geen typefouten terwijl ik echt dubbel zie...
Rano
Active Level:
Active Level:

Post by Rano » Sat Nov 03, 2007 11:27

Waarom gooien ze in VF geen 'schademodel'? Dat lijkt me zo gruwelijk. Dat je iemand een bloed lip of blauw oog slaat. Of nog erger, een gebroken arm.
Blackdragon

Post by Blackdragon » Sat Nov 03, 2007 11:28

Het doet me gewoon niet zoveel meer dit soort titels

Ja leuk maar wat hebben wij daaraan? Dan had je uberhaubt het spel niet eens moeten reviewen.

Verder maakt het mij niet uit als het nou een 3 of een 10 krijgt, want ik speel het spel toch wel.

Maar dan zal DOA 4, Soul Calibur 3, Tekken DR en ga zo maar door ook behoorlijk laag krijgen allemaal. Omdat jij zo graag wat nieuws wil zien, wat toch niet gebeurd. En omdat het jou niet zoveel meer doet.
Baki
Active Level:
Active Level:

Post by Baki » Sat Nov 03, 2007 11:41

Rano wrote:Waarom gooien ze in VF geen 'schademodel'? Dat lijkt me zo gruwelijk. Dat je iemand een bloed lip of blauw oog slaat. Of nog erger, een gebroken arm.

Speel dan Tao Feng, daar zit het in.
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sat Nov 03, 2007 18:41

Blackdragon wrote:
Het doet me gewoon niet zoveel meer dit soort titels

Ja leuk maar wat hebben wij daaraan? Dan had je uberhaubt het spel niet eens moeten reviewen.

Dat slaat natuurlijk nergens op. Ik review geen games waar ik geen verstand van heb, zoals RPG's en PC Games. En als jij als 'kenner' het toch wel speelt dan kom ik gelijk terug op mijn eerdere opmerking dat kenners wel de lol van de game kunnen inzien, maar het algemene publiek minder. Ik weet niet wat daar nou zo moeilijk aan is om te begrijpen.

En ook DOA en ook Tekken en ook VF zijn wat mij betreft na het tweede, soms derde deel gewoon te veel van hetzelfde. Wat dat betreft doet het me inderdaad niet veel nee, zou liegen als het wel zo zou zijn.
Blackdragon

Post by Blackdragon » Sat Nov 03, 2007 21:10

Het is niet jou recensie bekritiseren ofzo hoor vind het alleen raar, je zegt nu eigenlijk dat alleen kenners van het spel het spel leuk zullen vinden.
Ken er toch wel een paar die het spel of serie niet kent en nu gespeeld hebben en het geweldig vind.

En ook DOA en ook Tekken en ook VF zijn wat mij betreft na het tweede, soms derde deel gewoon te veel van hetzelfde.

Daar sluit ik me bij aan daar heb je wel gelijk in, maar wat wil je anders zien in een spel uit dit genre dan?

Overigens dan vind je HALO, Project Gotham Racing, Mario, Sonic, Sega Rally, Gran Turismo en ja zo kan ik er nog zoveel opnoemen PES, Fifa en ga maar door ook meer van hetzelfde ;)

Maar meer van hetzelfde betekend niet altijd slecht natuurlijk (niet dat je dit letterlijk zegt).

Jij wilt constant vernieuwing dat is allemaal wel leuk en aardig, maar kan je dat wel vragen? Er bestaan al zoveel spellen en het wordt voor een ontwikkelaar gewoon steeds moeilijker om met iets orgineels te komen, want het meeste bestaat al. En bestaat het niet dan is de vraag past het wel in het spel van die serie.

Mortal Kombat hebben ze ook vernieuwd en kijk hoe dat is gegaan. Fatality systeem waar je niks aan hebt. Konquest ja leuk en aardig maar wat moeten we ermee? In sommige genre's is het gewoon heel moeilijk om vernieuwingen door te voeren. Overigens dat doen ze bij GG (Guilty Gear), maar dat was ook weer niks. Om me niet te vergissen was jij het ook die zei dat je niet snapte dat ze van het orgineel afstappen. Was jij dit niet mijn excuses daarvoor dan.

Doen ze eens wat anders is het ook niet goed. Het is jou eigen mening natuurlijk en even goede vrienden. We hoeven er geen ruzie om te maken, maar persoonlijk denk ik dat je teveel veranderingen in spellen wilt zien.

Want zo je het nu voorspiegelt weet ik zeker dat de volgende vechtspellen nog lager gaan krijgen, omdat het toch zo blijft dat er weinig tot geen veranderingen worden doorgevoerd.

En dat is niet alleen zo in dit genre, maar ook in race en FPS waar we de laatste tijd mee worden doodgegooid. Het is allemaal mooier, maar daar blijft het ook bij.
R-Type

Post by R-Type » Sat Nov 03, 2007 21:41

De fout is dat mensen zich blindstaren op die DoA eye candy. Het werkt niet in VF. AM2 heeft het gedaan met VF3, het wordt als een zwakker deel in de serie gezien. VF moet gewoon symmetrisch zijn, voor gelijke kansen.

DoA heeft de stage eye candy al, Tekken heeft de lage instap met dial a combo's, VF heeft gewoon de timing en diepgang. Laat de fighters vooral hun eigen identiteit hebben.

Van DoA kun je dus geen VF diepgang en timing verwachten, en van VF kun je niet verwachten dat je elkaar opeens van 5 hoog naar beneden gooit.

En; Hoeveel mensen willen wel niet dat SFIV gewoon een soort Third Strike en vooral niet 3D wordt?
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sun Nov 04, 2007 12:49

Blackdragon wrote:Overigens dan vind je HALO, Project Gotham Racing, Mario, Sonic, Sega Rally, Gran Turismo en ja zo kan ik er nog zoveel opnoemen PES, Fifa en ga maar door ook meer van hetzelfde ;)

Klopt helemaal. Sommige formules echter spreken dusdanig tot de verbeelding omdat het jeugdsentiment is. Maar als je dan ziet hoe ieder Mario deel verschilt van elkaar, dan heb ik het wel over een stukje innovativiteit waar ik wel op zit te wachten, en met name op Galaxy.

PGR, Sonic, SEGA Rally, Gran Turismo en vooral PES zijn games die ik tot in den treure heb gespeeld maar nu absoluut niet meer voor warm loop. Same old, same old.
R-Type

Post by R-Type » Sun Nov 04, 2007 21:06

Maar zou je wel voor Sega Rally en Sonic warmlopen als zij juist de beproefde formule uit de glorietijden hanteerden? Ik denk dat ik dat dan wel zou doen.

Die nieuwe SR mist bijvoorbeeld gewoon het SR1 en 2 gevoel uit de Arcade, minder flash, mindere framerate... minder beukende muziek.. etc. Het is een droge game, en SR is vroeger dus echt nooit een droge game geweest. Het was juist spectaculair voor een Rally game. Sonic is al klote sinds SA2. PES heeft het niveau van WE6/7 ook al jaren niet meer gehaald. GT is gewoon echt iedere maal dezelfde game. PGR 4 is imo van grote klasse, het pakt het beste van alle vorige delen en gooit er weathereffects etc bij in :)
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Sun Nov 04, 2007 21:39

If it ain't broken, don't fix it gaat op voor titels die eens in de tien jaar worden uitgebracht.
Post Reply