BNC -> VGA

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
c4ke
Active Level:
Active Level:

BNC -> VGA

Post by c4ke » Thu Apr 10, 2014 20:56

Ik was benieuwd of het mogelijk is om een 'VGA naar BNC'-kabel ook andersom te gebruiken. Dus van BNC naar VGA. Ik wil namelijk een Extron VSC aansluiten op een Extron RGB. Dit betekent dus een (480i) signaal via BNC dat naar de Extron RGB gaat met een VGA-ingang. Is dit mogelijk?

Gaat dus om zo'n kabel:

Image
Jinxz
Active Level:
Active Level:

Re: BNC -> VGA

Post by Jinxz » Thu Apr 10, 2014 21:47

Spreek niet uit ervaring maar gezien het feit dat 't analoog is neem ik aan dat het geen probleem kan zijn.
d
Active Level:
Active Level:

Post by d » Fri Apr 11, 2014 12:40

In principe alleen als het invoer apparaat ook 480i input accepteerd, maar dat snapte je al natuurlijk. Googlen misschien nog.
c4ke
Active Level:
Active Level:

Post by c4ke » Sat Apr 12, 2014 14:55

@Jinxz: Dat is dus exact wat ik zelf ook denk.

Ik heb nog een aantal mensen hierover kunnen vragen en men geeft aan dat dit prima moet werken. Binnenkort maar eens gaan proberen. :-)
ckong

Post by ckong » Fri May 23, 2014 20:04

Beetje late reactie, maar dat kan inderdaad gewoon. Het is een Analoog signaal zonder conversie. Wat ga je eigenlijk op de VCS aansluiten?
c4ke
Active Level:
Active Level:

Post by c4ke » Fri May 23, 2014 20:24

Een Extron RGB 201Rxi, maar kan ook direct op een PVM. Kabel werkt inderdaad probleemloos beide kanten op. Heb het al een tijdje draaien.

Mijn setup is nu als volgt:

- foto -

Ben vooral erg weg van Guilty Gear X, Twinkle Star Sprites en Sega Rally 2 op de DC.
Last edited by c4ke on Mon Sep 12, 2016 12:58, edited 4 times in total.
Da Dude
Active Level:
Active Level:

Post by Da Dude » Fri May 23, 2014 20:26

Ziet er netjes uit. Beeldkwaliteit zal wel super zijn of niet?
ckong

Post by ckong » Fri May 23, 2014 20:48

Ziet er netjes uit. Maar ik weet niet zeker of ik de setup helemaal begrijp. Heb je een DC via een VSC en een RGBx op een PVM aangesloten? Waarom met zoveel tussenstations? Ik heb zelf ook een RGBx (en een super emotia), maar een DC sluit ik rechtsreeks aan op een PVM. Gewoon via een DC RGB (scart kabel) en een Scart naar BNC verloop. Deze laatste heb ik zelf gemaakt, maar een verloopkabel koop je voor een paar tientjes.

Voordeel is:
- geen extra randapparatuur nodig.
- beste videokwaliteit, want van true 15K (240p non-interlaced) RGB output van de DC naar 15K (240p non-interlaced) RGB input in de PVM.

In jouw setup ga je van 31K (480p non-interlaced) naar de VSC, dan vindt in de VSC een conversie plaats van 480p naar 480i (interlaced), vervolgens vind er in de RGBx een conversie plaats van (31K) 480i naar pseudo 15K 240p. Dat levert uiteindelijk wel een mooi beeld op, maar niet het beste wat je kunt krijgen met minder moeite. Of mis ik hier iets?

Overigens heb ik nog wel een paar PVM's te koop, in ieder geval een 20". Maar ik heb ook nog 2x 20" BVM's staan waarvan er eentje, of misschien wel allebei, voor een redelijke prijs weg mag. By the way, de BVM laat de PVM wat beeldkwaliteit en instelmogelijkheden betreft kilometers achter zich. BVM rules. :D
c4ke
Active Level:
Active Level:

Post by c4ke » Fri May 23, 2014 21:06

ckong wrote:In jouw setup ga je van 31K (480p non-interlaced) naar de VSC, dan vindt in de VSC een conversie plaats van 480p naar 480i (interlaced), vervolgens vind er in de RGBx een conversie plaats van (31K) 480i naar pseudo 15K 240p. Dat levert uiteindelijk wel een mooi beeld op, maar niet het beste wat je kunt krijgen met minder moeite. Of mis ik hier iets?

Dit is exact de bedoeling. Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat ik geen Super Emotia kon vinden/krijgen en ook graag andere apparatuur (PC) op een 15Khz monitor wil kunnen aansluiten. Tevens heb ik nu volledige controle over de geometrie van het videobeeld, zoals horizontale en verticale positie en grootte, zonder instellingen op de PVM aan te passen.

Edit: De VSC doet de conversie van 31Khz naar 15Khz.

De RGBx gebruik ik inderdaad om naar 240p te gaan ivm scanlines. Maar waarschijnlijk komt dit beter tot zijn recht op een monitor met minimaal 800 beeldlijnen. M'n huidige zit op 600 beeldlijnen. Vandaar een eventuele upgrade. Maar goed, ik ben nog nieuw in deze wereld. Dus geen idee of m'n setup zinvol is. :')

Ik heb ook een Scart naar BNC verloop voor de PS1 en PS2 die ik inderdaad direct op de PVM aansluit.

Tot nog toe ben ik erg tevreden met de beeldkwaliteit. Eigenlijk zelfs mooier dan op een 31Khz PC-monitor.

Een BVM is op zich wel interessant, maar ik heb ze nog niet in het echt kunnen vergelijken met een PVM.
ckong

Post by ckong » Fri May 23, 2014 21:57

Hm. Bedenk wel dat een PS2 bijna altijd 480i uitspuugt naar de PVM, dus dan zie je op je PVM bij een directe verbinding ook slechts een interlaced plaatje, lang zo mooi niet als een 240p plaatje. Voor de PSX is een Rgb scart cerbinding naar de PVM natuurlijk perfect.

Overigens is een BVM ten opzichte van een PVM zoiets als een Masserati ten opzichte van een Audi-tje. Geloof me. :)
Post Reply