A
Anonymous
Guest
MarioSanchez":3vmc2wev said:wist ik niet maar ik ga t zeker proberen eric. bedankt voor je info. dacht dat switchres
ook met ddraw werkte. ik gebruik vmmaker om de ini's te maken wat in feite hetzelfde doet.
Nee, er is een wezenlijk verschil tussen switchres en vmaker.
Vmaker genereert custom video modelines op basis van bepaalde input die je in de vmaker ini opgeeft, zoals je monitor presets (http://forum.arcadecontrols.com/index.p ... 023.0.html). Een modeline definieert een resolutieverhouding (V en H) met een bepaalde vsync. Vervolgens kun je met deze modelines, afhankelijk van de video driver die je hebt, het volgende doen:
1. gebuik je CRT 6.5 en 9.3 Emudriver (die al 120 custom modelines hebben ingebakken)? Dan kun je deze extra custom modelines in het register programmeren via een setting in de ini van vmaker) zodat ze meteen beschikbaar zijn na het booten. Dan heb je dus 120+ cutom modelines tot je beschikking.
2. gebruik je een gewone video driver, of Arcadevga, dan kun je de custom modelines (na de werking getest te hebben in bijvoorbeeld Arcade OSD) d.m.v. soft15K als custom modelines in het register 'programmeren'. Je kunt ze dan bijvoorbeeld zien, en nog eens testen, in het programma winmodelines.
Overigens, als je alleen 15K speelt heeft het maken van extra custom modelines geen zin, zowel CRT 6.5 als 9.3 Emudriver hebben 120 resoluties tot hun beschikking, waarmee je 'alle' Mame games covert. Wil je ook 24K en 31K games op hun native resolutie spelen, uiteraard op een dual sync of tri-sync monitor, dan zijn wel extra modelines nodig.
Switchres daarentegen genereert, of eigenlijk kiest modelines on the fly. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de aanwezige ingebakken modelines (de custom modelines die in CRT emudriver of in ArcadeVGA zitten), de eventueel extra gegenereerde custom modelines en monitor presets die je opgeeft in je mame ini.
In Groovymame werkt switchres als volgt: je start een game, bijvoorbeeld galaga en switchres kijkt dan in de mame.exe welke native resolutie en vsync galaga heeft (eigenlijk kijkt groovymame dan in de mame.xml die je ook apart kunt genereren. Let wel, je ziet niet een apart mame.xml bestand, want dit bestand zit in de mame.exe gegoten). Vervolgens raadpleegt switchres alle beschikbare modelines (custom en standaard) in het video register en kijkt of de native resolutie van galaga er tussen zit, rekening houdend met de monitor presets in je mame.ini. Zo ja, dan start galaga in deze native resolutie (wat in het geval van CRT emudriver dus bij alle 15K games is), zo nee, dan selecteert switchres automatisch de meest beste resolutie. Dit laatste gebeurt bijvoorbeeld bij Toobin, wat een midres 24K game is. Dit alles gebeurt uiteraard in een oogwenk, maar om dit hele proces eens te volgen kun je bijvoorbeeld het volgende typen in een command prompt scherm:
groovymame.exe galaga -v > galaga.text
(in mijn geval heet de executable groovymame.exe). Je krijgt dan een galaga.txt file in je mame directory. Interessant leesvoer.
Dit is dus één van de sterke punten van Groovymame (in combinatie met CRT Emudriver), je hoeft geen aparte game ini's te maken, waarbij in veel gevallen een compromis gemaakt werd wat resolutie betreft. Sterker nog, gebruik absoluut geen game ini's, want dan kill je switchres en kun je net zo goed overgaan op een modale Mame versie.
Daarbij komt dat Groovymame ook met behulp van switchres per game kijkt of triplebuffer ingeschakeld moet worden, of syncrefresh, of waitvsync, of een combinatie van deze drie. Erg intelligent allemaal en je weet zeker dat je de game altijd optimaal speelt. Het beste kun je dan ook de groovymame mame.ini (te genereren met het commando: groovymame.exe -createconfig), voor wat betreft de video settings laten voor wat het is. Triplebuffer, syncrefresh en waitvsync staan op '0', groovymame kiest namelijk voor jou.
Beetje technisch allemaal, maar zeker de moeite waard om je in te verdiepen.
Overigens heb ik mijn eigen gecompileerde Mame versie (mame source 0.148 met groovymame features incl. switchres, high scores en Cave SH3 games) inmiddels getest en het werkt prima. Ik heb nu dus geen aparte Mame versie meer nodig voor de SH3 Cave games. Wel zo makkelijk. En ik kan meteen snel zien welke resoluties per game gebruikt wordt en hoe snel hij loopt (allemaal info die je ziet als je een game vanuit de command prompt start) Trouwens, ik kan nu ook makkelijker gamelijsten in bijvoorbeeld Mala maken omdat ik maar één Mame executable heb. Tenslotte een tip, je kunt ook gamelijsten maken met Romlister, erg handig programma.