Ik heb een Photoplay 2000 kast staan, een jaar of twee geleden gekocht als project voor een paar kratjes bier, om op te knappen en er een stand up arcade cab van te maken, namelijk een Neo-Geo Big Red geïnspireerde kast. Destijds deed het scherm het nog, maar toen ik er een Linux PC aan had hangen omdat ik de originele hardware niet aan de praat kreeg, ging het mis. Ik weet niet waarom, maar waarschijnlijk zette de Linux PC z'n resolutie hoger zonder dat ik daar zelf opdracht tot gaf. Omdat ik net even ergens anders mee bezig was, kon ik niet meteen ingrijpen, en kwam ik bij een rokende kast die een flinke knal uit het chassis van de CRT gaf... Kort gezegd is dat chassis nu toast.
Maar goed, uiteindelijk zou ik er toch iets aan moeten hebben doen om 15KHz RGBS video van een Neo Geo MVS PCB naar de monitor te krijgen. De monitor in een Photoplay, zoals sommige wel zullen weten, is strictly 31KHz RGBHV VGA video. Alhoewel de NeoVGA converter PCB bestaat, is deze erg duur ($150 + eventuele verzending uit Amerika en invoerskosten) en moeilijk verkrijgbaar, en upconverters die niet laggy zijn, zoals de OSSC (geen VGA out, VGA adapters zijn laggy), of RetroTink (die dan weer geen RGBS neemt), zijn nou ook niet geheel in budget, plus, dan moet het chassis alsnog vervangen of gerepareerd moeten worden.
Ik heb nu enkele manieren bedacht, en was benieuwd of iemand met meer verstand hiervan een idee heeft wat het beste is om te doen:
-CRT Swap met een TV Tube
Voordelen:
-Geen gehannis met chassis en upconverters
-Goedkoop (genoeg op Marktplaats die van hun oude TV af willen)
Nadelen:
-Juiste vorm en maat TV tube vinden
-Installeren van tube (metaalwerk voor het frame en dergelijke)
-Upconverter
Voordelen:
-Geen gehannis met tube swaps
-Standaard tube werkt
Nadelen:
-Chassis moet gerepareerd worden
-Betaalbare opties zijn laggy
-Universal Chassis
Voordelen:
-Geen gehannis met tube swaps noch upconverting
-Geen aanpassingen aan de kast nodig
Nadelen:
-Werkt wellicht niet met deze tube?
-Kan niet echt veel info vinden over de AliExpress en eBay Universele Chassis opties, over compatibiliteit, afstellingen, transformers die nodig zijn, etc.
Wellicht mis ik iets wat een makkelijke en/of betaalbare optie is, maar dit rolt er bij mij zo uit. Heeft iemand enig idee over zulke Universele Chassis opties? Of heeft iemand hier weleens zelf zo'n Photoplay 2000 omgezet voor 15KHz Arcade PCBs? Ik hoor het graag!