Je kan nooit echt stoppen...

Jullie gamerooms, collecties en aanwinsten.
Post Reply
User avatar
ChapDDR
Active Level:
Active Level:
Posts: 951
Joined: Thu Aug 30, 2012 19:59
Location: Utrecht

Je kan nooit echt stoppen...

Post by ChapDDR » Wed Aug 17, 2022 19:25

De arcade-vlam is moeilijk te doven, dat is voor mij wel duidelijk geworden... want ik heb een nieuwe aanwinst, een Vewlix L AMI!

Image

Enkele weken geleden heb ik The_Knives kunnen verblijden met mijn Astro City, maar dat had de bijwerking dat ik toch even ging kijken of ik ruimte had voor een moderne cab in mijn appartementje. Na wat meten leek het nét te kunnen passen, op z'n krapjes... en toen ging het balletje rollen.

Via onze enige echte Hasan heb ik een toffe Vewlix aan kunnen schaffen. Deze ben ik afgelopen weekend gaan ophalen in Sweetlake City. Het naarboven krijgen van het ontmantelde frame was nog best een stunt (zacht uitgedrukt) maar inmiddels is de cab volledig schoongemaakt en in weer in elkaar.

Er is een goede reden waarom er geen foto is waar de cab aanstaat, ik heb namelijk nog niks om er op aan te sluiten. Naast iets speelbaars regelen wil ik nog het een en ander realiseren:
  • Algemene restauratie (tips welkom!)
  • JVS-PAC2 installeren
  • PC bouwen die in de Vewlix past (Small form factor case). Vooral voor MAME + de nieuwste fighting games (online)
  • 1p panel speelklaar maken
  • MiSTER FPGA setup inbouwen
  • Monitor upgraden naar 1440p
  • Custom subpanel inbouwen
  • Fans vervangen, stock fans schijnen luid te zijn
  • Magic Sword op de CPS1 1CC'en

Een puntje kan al afgestreept worden, ik heb alle onderdelen voor een nieuwe PC besteld. Hopelijk kan ik snel weer een toffe update posten. Ik ben in ieder geval HYPED, want ik heb weer een arcade kast! :dance:

Hierbij nog wat extra foto's!

Image
Image
Image
Image
Cabs: Vewlix L AMI
1CC: Batsugun SE 1-loop, Overtop, Drift Out!
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: Je kan nooit echt stoppen...

Post by waiwainl » Wed Aug 17, 2022 19:39

Wat een beauty - ziet er prachtig uit man!
User avatar
PascalP
Active Level:
Active Level:
Posts: 1248
Joined: Wed May 06, 2015 12:38
Location: Venray

Re: Je kan nooit echt stoppen...

Post by PascalP » Thu Aug 18, 2022 20:35

Wow nice man!
ImageImage
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Je kan nooit echt stoppen...

Post by Da Dude » Thu Aug 18, 2022 21:14

Prachtig man!!!!! blijven toch wel de mooiste LCD cabs. Ik heb zelf een Vewlix L black n white.
Maar de blauw witte daimond zou ik nog wel ervoor willen ruilen (met bijbetaling).
Al is deze kleur combinatie ook prachtig!!!!
User avatar
lorre001
Active Level:
Active Level:
Posts: 460
Joined: Wed Mar 13, 2013 05:50
Location: Groningen, Netherlands

Re: Je kan nooit echt stoppen...

Post by lorre001 » Sat Aug 20, 2022 18:03

Dat ziet er goed uit!! Vewlix Diamond staat bij mij nog op m’n lijstje, al heb ik geen idee waar ik die moet halen. Mooie aankoop Chap 👌🏻
Image
User avatar
Dr Doggystyle
Active Level:
Active Level:
Posts: 532
Joined: Sat May 12, 2012 21:29
Location: Netherrealms

Re: Je kan nooit echt stoppen...

Post by Dr Doggystyle » Sat Aug 20, 2022 23:12

wauw zeg mooie aanwinst. Is echt cool zo'n vewlix,
ik heb zo een vewlix diamond black en ben er onwijs blij mee. stond hoog op mijn verlanglijstje en ben echt blij dat ik die heb kunnen scoren
User avatar
Ratson
Active Level:
Active Level:
Posts: 1699
Joined: Sun Jan 18, 2009 14:48
Location: Dordrecht

Re: Je kan nooit echt stoppen...

Post by Ratson » Sun Aug 21, 2022 16:32

Vergeet niet allemaal zondag 11 september, museum zoetermeer😃
Neo-Geo.com: MAN THE FUCK UP!
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: Je kan nooit echt stoppen...

Post by RoOd » Sat Sep 17, 2022 09:34

Wow nice. Ziet er strak uit hoor.
De vlam zal nooit doven!
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
ChapDDR
Active Level:
Active Level:
Posts: 951
Joined: Thu Aug 30, 2012 19:59
Location: Utrecht

Re: Je kan nooit echt stoppen...

Post by ChapDDR » Mon Sep 26, 2022 21:00

Tijd voor een update!

Sinds mijn laatste post is er al het een en ander uitgevoerd. Niet alleen leuk om even te tonen, maar ik wil ook even kennis delen, stel dat iemand dezelfde acties wilt uitvoeren :)

Custom kleine PC
Ik heb een Small-form factor (mini-ITX) pc gebouwd voor emulators + moderne fighters. Ik heb hiervoor een CoolerMaster NR200P gebruikt, de PC past (precies) op zijn zij op het houten plankje in de Vewlix. Staand zou alleen kunnen zonder het houten plankje, maar dan zouden een aantal gemonteerde onderdelen verplaatst moeten worden. Ik ben zeer tevreden met deze case, past precies, goede termalflow en oogt strak.

Het in- en uit halen van de PC is wel wat onhandig door de krappe marge (bekabeling steekt aan de achterkant van de case uit). Dat zou makkelijk verholpen zijn als die staand in de Vewlix kan. Voor nu geen prio om het op te lossen...

Image

JVS-PAC 1 en 2
Ik heb een JVS-PAC1 kunnen bemachtigen via Nozomi, maar al snel liep ik tegen de beperkingen van de JVS-PAC1 aan. Een aantal buttons zijn gemapped naar systeemtoetsen (ctrl, alt, space etc.) en dit is niet aan te passen op de JVS-PAC1 zelf. Meeste games kunnen hier mee om gaan, ik had iig geen problemen met het spelen van MAME/FBNeo, maar bepaalde moderne fighters (Street Fighter 5, Guilty Gear Strive) staan het niet toe systeemtoetsen te gebruiken voor controls. En dus heb ik maar een JVS-PAC2 aangeschaft. Deze bied wel de optie om keyboard mapping aan te passen (via een .ini op een SD-kaartje). Niet goedkoop, maar goedkoper dan 2 brook universal fighting boards wiren.

Monitor upgrade
De grote klapper. Poeh, dit was mij een partij... Maar gelukkig was deze upgrade het echt waard om uit te voeren!

Image BEFORE
Image AFTER

Ik heb een universal mounting bracket kunnen bemachtigen 'a la hadouken arcade'. De stock L AMI monitor (GTT TLK-320Y) heb ik vervangen met de LG 32GN650-B. Op de foto's zie je weinig verschil, maar in het echt is het verschil dag en nacht. Betere response tijd, mooiere kleuren en vooral scherper beeld. Zelfs alle geëmuleerde 15khz games zien er een stuk beter uit!

Ondanks de bracketset is er toch best wat DIY nodig. Het monitor-glas heb ik niet overgezet omdat het glas van de L AMI monitor direct op het scherm zit gelijmd (dit is volgens mij niet het geval bij monitors uit andere modellen, dan zit er een bracket tussen die je kan hergebruiken). Ook had ik in eerste instantie foamtochtstrips geplakt tussen de monitor en de bracket ter bescherming. Die waren duidelijk zichtbaar en lelijk, dus ik heb ze toch maar weggelaten.

Tevens handig om te weten, er is een kans dat je na installatie niet meer bij de monitor knoppen kan (voor brightness etc) omdat de bracket in de weg zit. Sommige monitors ondersteunen DDC software, dan kan je vanaf je PC de monitor settings aanpassen. De LG die ik heb kan dat, echt super.

Al met al een waardige upgrade, maar ik ben er toch een stevige middag (en stress) aan kwijt geweest.

Kurkje
Als laatste heb ik ook nog een officieel Taito krukje aangeschaft. Hoort echt tof een beetje bij.

Anyway, de komende tijd ga ik lekker gamen en genieten van de cab. De andere actiepuntjes komen ooit wel. Het erge is ook, de wens voor een flipperkast begint nu ook te branden... :oops:

Image
Cabs: Vewlix L AMI
1CC: Batsugun SE 1-loop, Overtop, Drift Out!
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Je kan nooit echt stoppen...

Post by Da Dude » Sat Oct 01, 2022 11:23

Gaaf man. Ideale oplossing dus.
Ik zit met de standaard 720p monitor, en wil die ook upgraden.
Heb je foto's of info van de gebruikte onderdelen?
Leuk project.
Is het makkelijk erna schermen te vervangen? Nu zou ik mijn TV er in zetten 1080p, en evt later een 4k scherm.
Maar wil dat eerst voor mijn PC zelf hebben. Heb nu niet ff cash voor 2 schermen
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: Je kan nooit echt stoppen...

Post by waiwainl » Tue Oct 11, 2022 20:09

Ziet er zeer goed uit! Op naar de volgende 1CC :)
User avatar
ChapDDR
Active Level:
Active Level:
Posts: 951
Joined: Thu Aug 30, 2012 19:59
Location: Utrecht

Re: Je kan nooit echt stoppen...

Post by ChapDDR » Sun Oct 16, 2022 12:46

Da Dude wrote:
Sat Oct 01, 2022 11:23
...
In alle drukte helaas geen foto's gemaakt tijdens het installeren. Maar als je hulp nodig hebt wil ik via videobellen met liefde even meekijken.

Aan het bracket kan je alles hangen wat een 100x100 VESA mounting heeft. Dat is een soort mounting standaard voor PC monitors zodat je after-market standaarden kan gebruiken. Niet alle merken gebruiken die mounting, dus dat moet je van te voren checken.

Ik vermoed dat je TV niet die mounting heeft, maar misschien vergis ik me.

Het bracketset was echter duurder dan de monitor zelf... haha
Cabs: Vewlix L AMI
1CC: Batsugun SE 1-loop, Overtop, Drift Out!
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Je kan nooit echt stoppen...

Post by Da Dude » Tue Oct 18, 2022 21:56

OK, bedankt.
Ik heb 2 Full HD TV's staan. Ik hoop dat ik er 1 van in kan zetten.
Als ik een monitor ervoor moet halen, dan koop dan nu liever een monitor voor mijn game PC, omdat die dagelijks aanstaat en mijn cab niet.
Nouja, ik kan kijken of die ook passen. Ik ga even onderzoeken hoe en wat.
Bedank voor alle info. :-)
User avatar
ChapDDR
Active Level:
Active Level:
Posts: 951
Joined: Thu Aug 30, 2012 19:59
Location: Utrecht

Re: Je kan nooit echt stoppen...

Post by ChapDDR » Thu Dec 15, 2022 12:40

Sinds de laatste update heb ik vooral veel gespeeld op de Vewlix, maar tegelijktijd is mijn obsessie met flipperkasten begonnen...

Ik ga volgende maand verhuizen naar een huurwoning waar de vorige eigenaar een van de schuren heeft omgetoverd tot bar, die nemen we 'as-is' over. Dit wordt uiteraard een (wo)mancave, een soort privé barcade. Het krijgen van dit huis loopt al langer, maar in het begin had ik al met mijzelf afgesproken dat het eerste wat in de barcade zou komen een flipperkast zou zijn als het budget het toeliet. Per toeval kwam in zondag een deal tegen die te goed was om mis te lopen, en nu ben ik trots eigenaar van een Last Action Hero van Data East! Gelukkig is die tot de verhuizing welkom bij de schoonvader.

Deze flipper is in vrij nette staat, hij heeft weinig slijtage maar er is ook weinig onderhoud aan gedaan; hij speelt prima, maar is o.a. vies, een speelveld-feature werkt niet en draait veel te oude software. Een leuk opknap-projectje dus om de techniek rondom flipperkasten onder de knie te krijgen!

Ik zou met liefde updates over het restauratieprocess hier willen posten, maar flipperkasten is niet het thema van dit forum. Als er mensen toch interesse hebben zal ik dat als nog doen :)

Image
Cabs: Vewlix L AMI
1CC: Batsugun SE 1-loop, Overtop, Drift Out!
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: Je kan nooit echt stoppen...

Post by waiwainl » Fri Dec 16, 2022 12:07

:clap:
Post Reply