ARpiCADE

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

ARpiCADE

Post by raycade » Sat Jan 25, 2020 00:03

Heeft er iemand ervaring met een ARpiCADE (=PI met ARpiCADE image + ARpiCADE hardware) ?

Image
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: ARpiCADE

Post by Asure » Sun Jan 26, 2020 13:22

Ja kunt mi. Beter RgbPi jamma regelen. Heb r eentje met een pi3b en loopt perfect.
Image
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: ARpiCADE

Post by RoOd » Sun Jan 26, 2020 13:58

Mooiste is dus een oplossing die in je cab kan.
Die heb ik nog steeds niet gevonden zonder een fortuin uit te geven
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: ARpiCADE

Post by Asure » Sun Jan 26, 2020 20:19

De RGB Pi Jamma is ~50 piek en dan heeft je PI een Jamma edge, 15Khz pixel perfecte RGB modes (beter dan die kutte Pandora's die alles op 384x224 schalen enzo.)

Ding heeft ingebouwde amp en alles. 2 cm breed en klik, klaar. Image op SD en rompacks via een telegram kanaaltje en gaan.
Samen met een Pi3 ben je goedkoper uit dan de gemiddelde game op PCB tegenwoordig. (<100 euro)

Ik gebruik deze oplossing om mijn echte pcb's te beschermen. Ze beginnen te duur te worden en de vervangingswaarde is hoog.
Video is perfect 15Khz, mooie scanlines etc. En games draaien in hun oorspronkelijke resolutie en framerate zonder scalen. Niks blurry.

En ja ik heb jaren plug en play Pandora's, PC's met Jpacs en spul geprobeerd maar dat was het allemaal net niet.
Maar goed, zie hier een filmpje, wie weet is het wat voor je.

https://youtu.be/X2vdANcCFso?t=507
Image
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Sun Jan 26, 2020 20:35

Ziet er wel echt goed uit ja, misschien ook maar eens proberen. Zeer gelikte custom gui moet ik zeggen. Zou helemaal tof zijn als ze ook de rPi4 zouden ondersteunen.
User avatar
PascalP
Active Level:
Active Level:
Posts: 1248
Joined: Wed May 06, 2015 12:38
Location: Venray

Re: ARpiCADE

Post by PascalP » Mon Jan 27, 2020 11:52

Die RGBpi ziet er goed uit ja!
Hoe werkt het met stereo games zoals CPS2?
ImageImage
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: ARpiCADE

Post by RoOd » Mon Jan 27, 2020 13:29

Zie ik bij de rgb pi jamma niet het juiste? Ik zie alleen er 1 met een scart eraan, niet een jamma edge. Misschien heb ik een heel ander idee erbij
Heb je een link?
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
PascalP
Active Level:
Active Level:
Posts: 1248
Joined: Wed May 06, 2015 12:38
Location: Venray

Re: ARpiCADE

Post by PascalP » Mon Jan 27, 2020 13:51

RoOd wrote:
Mon Jan 27, 2020 13:29
Zie ik bij de rgb pi jamma niet het juiste? Ik zie alleen er 1 met een scart eraan, niet een jamma edge. Misschien heb ik een heel ander idee erbij
Heb je een link?
hebben 2 opties, Scart en Jamma
Doorscrollen naar onder ;)
http://www.rgb-pi.com/
ImageImage
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Tue Jan 28, 2020 00:16

Hi allemaal, bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
Ik zoek dus een PI naar JAMMA oplossing voor een echte arcade kast in dit geval een Egret II en Atomisewave kast. Dus 15KHz en 240p (lowres).

Ik ben nu zelf zo'n maand aan het stoeien met twee PI2JAMMA's v0.2c, maar tot nu toe geen hele goede resultaten.
Zie plaatje.
Image

Ik heb vele images (distro's) geprobeerd die "zogenaamd" speciaal gemaakt Arcade kasten of RGB. Daar gaan we: PI2JAmmaThingy, pinHP, REcalbox, Regamebox, RetroCRT, RGB-PI, ARpiCADE (3.70,3.71,3.83,3.84) en nog een paar de ik ben vergeten.
Ik heb dus ook de RGB-PI (image) geprobeerd in combinatie met de PI2JAMMA, maar kreeg allerlei maffe artifacts dat ik ook die maar links heb laten liggen.

Het werkt allemaal maar net "een beetje", de ene heeft gare menu's of vreemde artifacts (rollend beeld dat maar blijft rollen ondanks afregelen, je scherm compleet opgeschoven dat niet op te schuiven valt ondanks overscan opties in de config, opeens een hele boggel in je scherm die je er niet uit krijgt met afregelen, dan heeft een image opeens weer een "brom" in de audio, en weer een andere start geen games). -hopeloos-

Ik ben ondertussen een expert geworden in "config.txt" en wordt soms nog midden in de nacht badend in het zweet wakker met gonzend door mijn hoofd enable_dpi_lcd=1 , hdmi_timings=320 1 16.... , dpi_timings=320 2 17... of hdmi_ignore_edid_audio=1...
Heb zo'n beetje alle resoluties en timings wel geprobeerd, bijv. Amiga, 1084 monitor, Neo Geo MVS. Zelfs een Oscilloscoop is er aan te pas gekomen om de exacte resoluties te checken. Tot nu toe allemaal drama...

Het enige wat ik met de PI2JAMMA redelijk heb draaien is de Thingy-PI2JAMMA distro. Alleen heeft dus weer last van een een audio brom die ik er met geen mogelijkheid uit krijg.
Sluit ik een old school NEGO GEO MVS Board aan, gelijk starten en lopen, resolutie in 1x goed, audio goed. Wat een verschil "echte hardware".

Dus overboard met die PI2JAMMA (sorry Hasan).


Misschien ben ik vrij kritisch, maar mijn eisen zijn toch niet zo heel hoog. Ik wil:
-Een simpel 240p menu (zonder teveel fancy pancy, lijstje met arcade games + logo of schreenshot, meer niet)
-Ik moet alles kunnen bedienen met JAMMA arcade controls (dus geen keyboard nodig -hooguit bij initieel configureren-)
-Genieten van een old school game in de juiste resolutie

Toch maar ARpiCADE....
Ik heb contact gehad met de maker van ARpiCADE en die had wel een goed verhaal en goede redenen om niet te kiezen voor de GPIO oplossing maar voor de HDMI output. Ook de ervaringen op KLOV zijn erg positief dus ik ga toch even voor de ARpiCADE oplossing.
-hij is intussen besteld-

Image

Wordt vervolgd...
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Tue Jan 28, 2020 08:08

Ook ik heb veel lopen klooien met rPi setups die ik bij jou mis, Lakka. Die draait best goed moet ik zeggen. Gebruik daar een super resolution voor zodat meerdere resoluties precieze integer multiplies zijn. Die audio brom had ik ook, maar heb ik eruit gekregen met een setting in de config, weet zo niet welke maar is zeker te googlen, heb ik toen ook gedaan. Misschien dat eens proberen?
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: ARpiCADE

Post by RoOd » Tue Jan 28, 2020 21:29

Kijk, dit staat dus al jaren op mn agenda om eens mee aan de slag te gaan. Ooit geprobeerd een Xbox aan mn kast te krijgen maar gestopt toen ik mezelf onder stroom zette per ongeluk haha
Ik hoop dat je je vooruitgang blijft posten 😁
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Tue Jan 28, 2020 23:20

@Sp33dFr34k: thanks ik zal die ook eens bekijken. Weet je nog wat je gedaan had?
Ik heb al eens een config.txt in zijn volledigheid overgezet van een andere distro die geen brom had. Helaas de brom bleef.

Ik heb dit staan voor audio:

Code: Select all

# Enable audio (loads snd_bcm2835)
hdmi_ignore_edid_audio=1 #Toegevoegd om audio over de 3.5 mm jack te krijgen
disable_audio_dither=1
dtparam=audio=on
Voor de duidelijkheid de audio en video van de PI loopt via GPIO (pin header) naar de JAMMA edge en gebruik niet de HDMI out.


@RoOd: yepp dat was ik al van plan.

De laatste update is dat de ARpiCADE wordt morgen verstuurd met een kant en klaar image dat voor mij gemaakt is met mijn voorkeuren door de maker van ARpiCADE.
(Die ik uiteraard eerst ga backuppen voordat ik aan de slag ga).
Last edited by raycade on Tue Jan 28, 2020 23:29, edited 1 time in total.
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Tue Jan 28, 2020 23:27

Aaahhh oke, ik gebruik de 3.5mm uit dus dan zal het wel anders zijn wellicht?

Ben benieuwd hoe je arpicad gaat bevallen. Ik heb zelf de suggestie van Asure opgevolgd uit nieuwsgierigheid, de GUI ziet er erg goed uit dus ben heel benieuwd.
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Wed Jan 29, 2020 19:01

Cool... ik heb zojuist ook maar een RGB-PI JAMMA en SCART besteld. Gewoon om het PI Arcade gaming even tot op de bodem te gaan ervaren en te zien wat goede oplossingen zijn. De scart is gewoon handig om te hebben liggen wil je het op een TV willen aansluiten.

Image
(plaatje komt van UKVAC).
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
PascalP
Active Level:
Active Level:
Posts: 1248
Joined: Wed May 06, 2015 12:38
Location: Venray

Re: ARpiCADE

Post by PascalP » Thu Jan 30, 2020 06:47

Nice! Kan niet wachten op je verslag ;)
ImageImage
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: ARpiCADE

Post by waiwainl » Thu Jan 30, 2020 16:46

Heb ook de PI2JAMMA (arcadeforge.net). In de vorm waarin je hem krijgt (incl. de USB stick met roms), werkt ie aardig. De games doen het allemaal prima. Het menu is klote. Al met al gebruik ik hem alleen maar om naar een single-game op te starten.

Ik moet zeggen dat ik die RGB-PI Jamma ook wel eens wil proberen, ziet er een stuk minder gecompliceerd uit dan al die anderen.

Zeker die met HDMI output klinkt niet aantrekkelijk; eerst opschalen naar iets wat HDMI lekker door kan geven en dan weer downscalen.. doesn't sound right. GPIO pins zijn snel en direct, zonder veel processing. Om HDMI te doen moet je toch heel wat meer processing doen (en dus meer kans op fouten).
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: ARpiCADE

Post by waiwainl » Thu Jan 30, 2020 16:52

raycade wrote:
Wed Jan 29, 2020 19:01
Cool... ik heb zojuist ook maar een RGB-PI JAMMA en SCART besteld.
Waar? Bij dat wazige winkel mandje, midden, op die rgb-pi.com site? Zag er niet direct uit als een shop, elders kan ik hem niet vinden.
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Sun Feb 02, 2020 00:30

waiwainl wrote:
Thu Jan 30, 2020 16:52
Waar? Bij dat wazige winkel mandje, midden, op die rgb-pi.com site? Zag er niet direct uit als een shop, elders kan ik hem niet vinden.

Het is inderdaad wat wazig, daar ben ik mee eens.

Ik heb het besteld bij: http://www.rgb-pi.com/

Klik dan op de link in de bovenmenu "Availability" --> Pagina springt naar de grijze winkelmand

Klik dan op de groene link "Registered mail here" --> Het winkelwagenmenu veranderd, je kiest wat en hoeveel je wilt en geeft je mail op.

Vervolgens krijg je een e-mail met instructies en paypal adres.
Overmaken en een dag later een tracking code (in mijn geval).
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Sun Feb 02, 2020 17:33

Ik heb de rgb-pi al binnen, maar heb verschillende problemen: beeldkwaliteit is slecht en niet alle knoppen werken. Denk dat ik een defecte unit heb, maar de support is niet bepaald super... To be continued..
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Sun Feb 02, 2020 23:50

Sp33dFr34k wrote:
Sun Feb 02, 2020 17:33
Ik heb de rgb-pi al binnen, maar heb verschillende problemen: beeldkwaliteit is slecht en niet alle knoppen werken. Denk dat ik een defecte unit heb, maar de support is niet bepaald super... To be continued..
Dat is een tegenvaller zeg. Op wat voor scherm probeer je het?

Ik heb een tijdje het image RGB-PI OS op mijn PI2Jamma getest, maar dat beeld stond te stuiteren op een 15khz CRT al bij de wizard van 1e keer opstarten (waar je het beeld moet instellen).

Het is mij opgevallen dat al die RGB PI distro’s die pretenderen RGB 15 KHz uit te sturen niet 100% juist signaal uitsturen. Of dat aan de PI hardware ligt? of dat men gewoon niet voldoende getest geeft op verschillende CRT’s? Het is mij onduidelijk waar het verschil tov “echte arcade hardware” vandaan komt.

Ik zal het testen zodra mijn unit binnen is.

Al heb ik iets meer vertrouwen in de ARpiCADE.

We gaan het zien.
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Sun Feb 02, 2020 23:56

waiwainl wrote:
Thu Jan 30, 2020 16:46
Heb ook de PI2JAMMA (arcadeforge.net). In de vorm waarin je hem krijgt (incl. de USB stick met roms), werkt ie aardig. De games doen het allemaal prima. Het menu is klote. Al met al gebruik ik hem alleen maar om naar een single-game op te starten.
Welke distributie (image) gebruik je?
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Mon Feb 03, 2020 07:28

Ik heb inmiddels een retour aangemeld, ze gaan hem vervangen. Beeldkwaliteit is verbeterd met een setting, maar de knoppen werken nog steeds niet.
User avatar
Muf
Active Level:
Active Level:
Posts: 151
Joined: Sat Feb 06, 2016 17:25
Location: Eindhoven

Re: ARpiCADE

Post by Muf » Tue Feb 04, 2020 16:21

Er zitten een aantal voordelen aan het gebruik van de HDMI poort wat de RaspberryJAMMA doet; GPIO RGB is beperkt tot 6 bits per channel (18 bit RGB), en al je GPIO is in 1 klap bezet. Met de HDMI poort heb je 8 bits per channel (24 bit RGB), en je hebt vrije GPIO voor extra peripherals. Geen idee of het verder nog voordelen heeft wat betreft video modes (vziw zijn de modes in config.txt identiek).
User avatar
raycade
Active Level:
Active Level:
Posts: 72
Joined: Tue Jan 01, 2019 20:06
Location: Alkmaar

Re: ARpiCADE

Post by raycade » Tue Feb 04, 2020 23:45

Ik heb vandaag mijn RGB-PI hardware binnen gekregen zowel de Jamma als de Scart adapter.
Het Jamma bordje is zeer compact, maar zit netjes in elkaar qua solderingen ed. Het zit stevig in de GPIO, ik had verwacht dat het wat lossig zou zitten, maar dat is niet zo.

Tot nu toe het goede nieuws helaas.
RGB-PI OS op de kaart, supergun aangesloten op Ancona 1084 monitor (=1084 S monitor).
Weep weeep weeeeep...

Kijk en oordeel zelf:

https://imgur.com/a/dwaaiuI

Dit is dus wat er standaard uit de distro komt.
Een bagger 15khz signaal net als die andere RGB linux distro’s.
Ik heb de PI2Jamma ook nogmaals getest. Dat was eigenlijk hetzelfde al waren de kleuren een beetje meer rood.

Ik heb helaas weer in de hdmi_timing settings moeten duiken, heb het stuiteren er wel uit, maar zonder artifacts is het helaas nog niet.

Als het op deze monitor niet werk, dan werkt het op de arcade kasten zoals Egret, Atomisewave en Astro ook niet! Want al mijn 15khz hardware werkt prima op deze monitor (Neo Geo MVS, CPS1 en overige PCB’s).

Opnieuw ben ik teleurgesteld in de PI oplossing die wederom niet goed werkt.

Ik ga deze week nog wel even wat hdmi_timings proberen, maar ik verwacht er niet al teveel van.

Ergens twijfel ik of de PI wel in staat is een correct en volgens de norm een 15khz signaal te genereren.
Check ook ons Nozomi Discord kanaal:
https://discord.gg/np4DKac
User avatar
Sp33dFr34k
Active Level:
Active Level:
Posts: 851
Joined: Mon Oct 10, 2011 19:41

Re: ARpiCADE

Post by Sp33dFr34k » Wed Feb 05, 2020 11:49

Jammer dat je ook issues hebt, dat is wel heel iets anders als wat ik had. Doen je buttons het wel allemaal? Zie dat je inmiddels contact heb via discord, hoop dat ie kan helpen. Mijne is inmiddels retour en wacht op een nieuwe.
Post Reply