Photoplay 2000 naar 15KHz - De beste manier?

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
User avatar
Tech&Music
Active Level:
Active Level:
Posts: 14
Joined: Sat Nov 19, 2016 00:40
Location: Siddeburen, Nederland

Photoplay 2000 naar 15KHz - De beste manier?

Post by Tech&Music » Mon Sep 17, 2018 22:49

Aangezien Photoplay kasten niet bekend zijn in Amerika, dacht ik dat dit wellicht de juiste plek is om te vragen.
Ik heb een Photoplay 2000 kast staan, een jaar of twee geleden gekocht als project voor een paar kratjes bier, om op te knappen en er een stand up arcade cab van te maken, namelijk een Neo-Geo Big Red geïnspireerde kast. Destijds deed het scherm het nog, maar toen ik er een Linux PC aan had hangen omdat ik de originele hardware niet aan de praat kreeg, ging het mis. Ik weet niet waarom, maar waarschijnlijk zette de Linux PC z'n resolutie hoger zonder dat ik daar zelf opdracht tot gaf. Omdat ik net even ergens anders mee bezig was, kon ik niet meteen ingrijpen, en kwam ik bij een rokende kast die een flinke knal uit het chassis van de CRT gaf... Kort gezegd is dat chassis nu toast.

Maar goed, uiteindelijk zou ik er toch iets aan moeten hebben doen om 15KHz RGBS video van een Neo Geo MVS PCB naar de monitor te krijgen. De monitor in een Photoplay, zoals sommige wel zullen weten, is strictly 31KHz RGBHV VGA video. Alhoewel de NeoVGA converter PCB bestaat, is deze erg duur ($150 + eventuele verzending uit Amerika en invoerskosten) en moeilijk verkrijgbaar, en upconverters die niet laggy zijn, zoals de OSSC (geen VGA out, VGA adapters zijn laggy), of RetroTink (die dan weer geen RGBS neemt), zijn nou ook niet geheel in budget, plus, dan moet het chassis alsnog vervangen of gerepareerd moeten worden.

Ik heb nu enkele manieren bedacht, en was benieuwd of iemand met meer verstand hiervan een idee heeft wat het beste is om te doen:

-CRT Swap met een TV Tube
Voordelen:
-Geen gehannis met chassis en upconverters
-Goedkoop (genoeg op Marktplaats die van hun oude TV af willen)
Nadelen:
-Juiste vorm en maat TV tube vinden
-Installeren van tube (metaalwerk voor het frame en dergelijke)

-Upconverter
Voordelen:
-Geen gehannis met tube swaps
-Standaard tube werkt
Nadelen:
-Chassis moet gerepareerd worden
-Betaalbare opties zijn laggy

-Universal Chassis
Voordelen:
-Geen gehannis met tube swaps noch upconverting
-Geen aanpassingen aan de kast nodig
Nadelen:
-Werkt wellicht niet met deze tube?
-Kan niet echt veel info vinden over de AliExpress en eBay Universele Chassis opties, over compatibiliteit, afstellingen, transformers die nodig zijn, etc.

Wellicht mis ik iets wat een makkelijke en/of betaalbare optie is, maar dit rolt er bij mij zo uit. Heeft iemand enig idee over zulke Universele Chassis opties? Of heeft iemand hier weleens zelf zo'n Photoplay 2000 omgezet voor 15KHz Arcade PCBs? Ik hoor het graag! :D
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: Photoplay 2000 naar 15KHz - De beste manier?

Post by waiwainl » Tue Sep 18, 2018 06:07

Leuk projectje heb je er zo van gemaakt :)

Hoeveel inch is de monitor die je er in wilt zetten?
User avatar
Tech&Music
Active Level:
Active Level:
Posts: 14
Joined: Sat Nov 19, 2016 00:40
Location: Siddeburen, Nederland

Re: Photoplay 2000 naar 15KHz - De beste manier?

Post by Tech&Music » Tue Sep 18, 2018 08:33

Ik heb nog niet specifiek een TV liggen waar ik de tube en chassis uit kan halen om in die kast te zetten. Weet ook nog niet zeker wat de beste optie daarvoor zou zijn, aangezien CRTs nogal kunnen verschillen kwa vorm. Ik denk dat wellicht een 20"-21" Philips TV uit de jaren 90 zou passen. Maar ik zou wellicht ook een goedkope Sony FD Trinitron bevestigen, en dan net als bij deze Photoplay 2000 MAME conversie op een Spaans forum, een nieuw frame rond het scherm maken.

Bij waarschijnlijk de eerste, en zeker weten de tweede optie, is het probleem dan wel dat de CRT moet worden bevestigd in de kast. Tenzij ik geluk heb en de Philips TV tube er zo in past, zal er metaalwerk aanzitten. Heb zelf twee linkerhanden, en hoewel ik wel een paar mensen ken die mij met het houtwerk kunnen helpen, weet ik het nou niet of dat met het metaalwerk hetzelfde zit. Daarom zou dan de tube die er al in zit gebruiken makkelijker zijn, maar dan is het weer een kwestie van upconverten of een toepasselijk 15KHz chassis vinden :think:
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Photoplay 2000 naar 15KHz - De beste manier?

Post by Asure » Tue Sep 18, 2018 13:56

Ik heb een monitor+chassis liggen dus dan kun je het hele probleem omzeilen. Werkend uit een kast gehaald een jaar terug toen de pc het opgaf.
Inclusief touchscreen en kabels etc. Gratis op te halen. Geen burn. Zou gewoon nog moeten werken, niks raars mee gedaan.

Aangezien ik hem niet mee ga slepen bij een verhuizing staat hij al een tijdje te wachten op marktplaats tot iemand hem gratis komt halen. Anders mieter ik hem weg (afgelopen weekend bijna gedaan.)

Siddeburen is vlak bij Foxhol ook nog. Win-win!
Image
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Photoplay 2000 naar 15KHz - De beste manier?

Post by Asure » Thu Sep 27, 2018 10:09

@Tech Heb je er nog belang bij? Anders kieper ik hem weg, ik moet vrijdag naar de stort voor meer dingen ivm. de verhuizing. Heb je een PM gestuurd maar zie dat je die niet hebt geopend. Als je hem niet wilt, dan ook geen probleem hoor. Hij kan hier alleen niet eeuwig blijven liggen.
Image
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Photoplay 2000 naar 15KHz - De beste manier?

Post by Asure » Tue Oct 16, 2018 22:26

Gaat vrijdag a.s. de stort op (19-10-2018) ik bewaar hem niet langer.
Image
User avatar
PascalP
Active Level:
Active Level:
Posts: 1248
Joined: Wed May 06, 2015 12:38
Location: Venray

Re: Photoplay 2000 naar 15KHz - De beste manier?

Post by PascalP » Wed Oct 17, 2018 16:52

Hij is sinds 24 september niet meer online geweest, zal dus wel niet meer nodig zijn... :(
ImageImage
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Re: Photoplay 2000 naar 15KHz - De beste manier?

Post by Baki » Wed Oct 17, 2018 20:26

Nee idd, kiep weg dat ding!
User avatar
Asure
Active Level:
Active Level:
Posts: 628
Joined: Sat Apr 20, 2013 16:12
Location: It's grim up north!

Re: Photoplay 2000 naar 15KHz - De beste manier?

Post by Asure » Sat Oct 20, 2018 21:52

It's a goner. Zwager wou hem wel als spare nog ooit. :)
Image
Post Reply