new shooter skycurser

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: new shooter skycurser

Post by cthulhu » Sat Aug 05, 2017 13:58

Ik heb Skycurser nu een paar dagen in mijn bezit en kan nu een redelijk beeld geven wat mijn ervaringen zijn met het spel. Verwacht overigens geen review van hoogwaardige kwaliteit of eentje die volledig objectief is...ben geen recensent van beroep.

Controls zijn redelijk simpel, A = shot, B = Katana (deflect bullets), C = wisselen tussen wapens (vulcan en shotgun, hier is een kleine vertraging ingebouwd tussen wisselen).
De vulcan is geschikt voor kleine (popcorn) vijanden en de shotgun is voor close quarters combat en geschikt voor grotere groepen vijanden en de wat sterkere vijanden.
In plaats van een reguliere bom heeft Skycurser een Special Bar, die wanneer volledig gevuld is, een zeer krachtige aanval ontketend die zo ongeveer alles vernietigd en vijanden in bonus items verandert.
De shotgun, hoewel de reloadsnelheid redelijk traag is, is aardig overpowered en zorgt ervoor dat het spel enigszins wat makkelijk wordt.
De katana kan gebruikt worden om kogels af te ketsen richting vijanden en deze op die manier te vernietigen/ beschadigen.
De player sprite heeft, zoals in traditionele shmups, een grote hitbox die de hele sprite in beslag lijkt te nemen. Collision detection lijkt goed accuraat te zijn en hits worden goed geregistreerd.
De controls zelf zijn soepel en accuraat. De Skycurser sprite beweegt over het scherm met een snelheid die hoog genoeg is om obstakels en vijanden te kunnen ontwijken.
Er is geen vaste volgorde van stages, aan het begin van het spel kies je een stage en na uitspelen van die stage kies je welke je daarna wilt spelen.

De graphics zijn aardig indrukwekkend. De sprites zijn aardig geanimeerd en evenals de achtergronden zeer gedetailleerd en divers. Elke stage heeft naast de standaard vijanden ook één of meer voor die stage unieke vijanden. De achtergronden zijn divers en hebben een soepel scrollend parallax effect. De stages hebben overigens wel een oriëntatie puur van links naar rechts, zonder echte variaties.
Het spel heeft grafisch aardig wat referenties naar films/ oudere computerspellen (o.a. Le voyage dans la lune en Doom), hetgeen het geheel een pulpy uitstraling geeft.
Ik heb tot nu toe maar één glitch in een achtergrond ontdekt en heb die al doorgegeven aan het Skycurser team.

De muziek past goed bij het geheel en verhoogt de al aanwezige pulp sfeer nog meer (https://soundcloud.com/blast-city-studios). De muziek heeft wel wat mij betreft een iets te laag volume en is moeilijk te volgen tussen alle andere geluiden. De overige geluiden zijn niet speciaal of origineel te noemen, maar zijn effectief genoeg. De “voice acting” is ietwat aangedikt en crappy, geen professionele acteurs dus, maar wel lekker campy.
De geluidskwaliteit wil wel nog wat omlaag gaan als er teveel tegelijkertijd gebeurt (teveel explosies en shot-geluiden etc.), maar dit is niet echt storend.

Het operator’s menu is aardig compleet en heeft alles wat nodig is om de nodige afstellingen te maken. De Dot Cross Hatch lijkt hetzelfde te zijn als die van CPS-2. Er is alleen geen mogelijkheid om de moeilijkheidsgraag van het spel te regelen, je kan Skycurser dus niet makkelijker of moeilijker zetten.

Ik heb wel één probleem met het moederboard. Heel Af en toe reboot het Airframe moederboard zich tijdens het spelen. Dit kan mogelijk komen omdat de Airframe nogal kieskeurig schijnt te zijn met 12V en kan problemen geven bij fluctuaties.
Ik heb het probleempje al voorgelegd aan het Skycurser team om te kijken of het daadwerkelijk ligt aan de stabiliteit van de 12V.
Als met al ben ik aardig tevreden met het spel en vind ik het zeer amusant, ondanks de wat lage moeilijkheidsgraad en de imperfectheden.

Edit: het reboot probleem ligt niet aan de hardware, maar is een softwarematig probleem en wordt zo spoedig mogelijk verholpen, evenals de glitch in de achtergrond. Tevens wordt de shotgun bij de volgende update weer een beetje bijgeschaafd zodat het spel hopelijk iets moeilijker gaat worden.
Ik vind het zeer bewonderenswaardig dat het Skycurser team de moeite neemt om berichten te beantwoorden en problemen en suggesties daardwerkelijk serieus neemt.


Demo mode:


Video direct vanuit de HDMI-uitgang, geen geluid:
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: new shooter skycurser

Post by waiwainl » Sat Aug 05, 2017 20:46

Ziet er goed uit, bedankt voor de review.
Past het allemaal in je cab?
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: new shooter skycurser

Post by cthulhu » Sat Aug 05, 2017 21:34

Past met gemak in een New Astro City. Het moederhoard is relatief klein, veel kleiner dan een Type X of System 246/ 256.
User avatar
Muf
Active Level:
Active Level:
Posts: 151
Joined: Sat Feb 06, 2016 17:25
Location: Eindhoven

Re: new shooter skycurser

Post by Muf » Sat Aug 05, 2017 23:09

cthulhu wrote:Video direct vanuit de HDMI-uitgang, geen geluid:

Vraag me af waarom de attract mode met maar ongeveer 10 fps animeert. Ziet er best crappy uit.
User avatar
lorre001
Active Level:
Active Level:
Posts: 460
Joined: Wed Mar 13, 2013 05:50
Location: Groningen, Netherlands

Re: new shooter skycurser

Post by lorre001 » Sun Aug 06, 2017 07:07

bedankt voor de review, top dat je de moeite hebt genomen!
Image
User avatar
PascalP
Active Level:
Active Level:
Posts: 1248
Joined: Wed May 06, 2015 12:38
Location: Venray

Re: new shooter skycurser

Post by PascalP » Sun Aug 06, 2017 10:03

Geweldig man, kan niet wachten om hem zelf een keer te proberen!

Ook goed on te horen dat ze het reboot probleem met een software fix kunnen oplossen :)
ImageImage
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: new shooter skycurser

Post by cthulhu » Sun Aug 06, 2017 17:11

Zodra het reboot probleem aangepakt is zal ik hem wel eens mee naar Zoetermeer nemen als Hasan dat goed vindt.
User avatar
K405
Active Level:
Active Level:
Posts: 295
Joined: Tue Sep 25, 2012 23:34

Re: new shooter skycurser

Post by K405 » Fri Aug 18, 2017 16:03

Thanks voor de mini review en de youtube uploads, nu wil ik em ook! :mrgreen:
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Re: new shooter skycurser

Post by Psykick » Sun Aug 20, 2017 21:37

Thnx for the review en filmpjes! Natuurlijk zou het tof zijn om hem in een cab te draaien. Gaan we doen zodra het museum up and running is!
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: new shooter skycurser

Post by cthulhu » Mon Aug 21, 2017 08:28

Lijkt me leuk om hem dan te showen, ik denk dat tegen die tijd de reboot bug wel verholpen zal zijn.
Post Reply