Naomi Universal restauratie project - Monsutāte

Jullie gamerooms, collecties en aanwinsten.
User avatar
ChapDDR
Active Level:
Active Level:
Posts: 951
Joined: Thu Aug 30, 2012 19:59
Location: Utrecht

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by ChapDDR » Mon Jan 20, 2014 08:57

Wanneer kom je mijn Naomi verven? :D (PLZ?)
Cabs: Vewlix L AMI
1CC: Batsugun SE 1-loop, Overtop, Drift Out!
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Mon Jan 20, 2014 09:55

Thanks guys, ondanks dat het alles behalve perfect is ben ik er wel erg blij mee. Als je met je ogen knijpt staat de kast er weer strak bij.

Image

Cas als jij zorgt voor een oppervlakte van 30m2 en een uurtarief van € 150,- dan kom ik graag een dagje verven bij je. Anders bewaar ik mijn enthousiasme voor de volgende klus [/sarcasme]. Zelf moest ik het doen met 4m2 en dat is gewoon echt geen doen. Spuiten, wachten, schuren, wassen, spuiten, wachten, schuren etc...en ik heb al een schurft hekel aan verven. Maar goed, geen leuke klus maar wel redelijk bevredigend als het dan uiteindelijk is gelukt.
User avatar
Marcosan30
Active Level:
Active Level:
Posts: 1254
Joined: Sat Apr 28, 2012 17:52
Location: Steenwijk (Nederland)

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Marcosan30 » Mon Jan 20, 2014 14:19

Goed bezig Pietertje :mrgreen:
Image
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sat Aug 15, 2015 14:34

Image

Image

Na meer dan 2 jaar sinds de start van dit project ziet deze cab dan toch eindelijk een keer het licht! Onder het mom van niet alles hoeft perfect heb ik er van de week een houten ondergrond in gelegd:

Image

En vandaag de voeding en de supergun geplaatst en aangesloten aan het beeldscherm. Game Crystal erin en voila!

Image

Het is nog een beetje een rommeltje en de stekker van het verlengsnoer moet ik nog solderen aan de aan/uit knop maar het begin is er in ieder geval.

Wat ik trouwens niet snap is dat een SCART to RGB stekker die ik had gekocht niet werkt met mijn monitor. Hij geeft aan dat hij niet compatible is. Nu weet ik niet precies wat het probleem is en waarom dat niet wordt gestuurd maar het scherm heeft een RGB aansluiting. Mocht iemand hier een suggestie hebben dan zou ik dat erg waarderen aangezien RGB snoeren makkelijker in de poten geintegreerd kunnen worden dan een scart.

Even wat actie schoten!

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Volgende stap is het solderen van de stroomdraden, de voeding op zijn plaats vast zetten, plexiglas ervoor en de joysticks aansluiten.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun Aug 16, 2015 12:03

Met het aansluiten van mijn Xbox en Xbox 360 liep ik tegen een praktisch probleem aan waar ik wel wat advies voor kan gebruiken. Mijn tv heeft maar 1 component aansluiting maar ik wil er meerdere systemen mee aansluiten. Nu heb ik wel gezien dat je voor een tientje of 4 wel een component switch kan kopen maar als er een goedkopere oplossing is dan zou dat wel fijn zijn stiekem. Heeft iemand hier ervaring mee?
User avatar
d
Active Level:
Active Level:
Posts: 1395
Joined: Thu Aug 03, 2006 11:55
Location: Almere psn=danielplatinom
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by d » Sun Aug 16, 2015 18:44

Volgens mij kan je ook alle aansluitingen tegelijktijdig aan elkaar koppelen.
Als je dan beide apparaten aan zou hebben staan, dan zou je waarschijnlijk beide beelden door elkaar heen zien of een grote zooi te zien krijgen. Maar dit is wel een goedkope oplossing. Je zou dit zelf kunnen solderen. Benodigheden 5 RCA male plugs en 10 RCA femal plugs, wat draad en een soldeerbout. Ik weet overigens niet 100% of dit zo goed gaat werken, maar het is een idee. Ik heb laatst via ebay een Audio Authority component switch aangeschaft. Echt een top ding. En ik heb daar volgens mij uiteindelijk iets van 45e voor betaald. Er zat geen voeding bij en toen ik een van mijn voedingen gebruikte gebeurde er niets.
Balen! Na wat onderzoek bleek het zo te zijn dat die hufters van AA + en - omgedraaid hadden om zo hun eigen voedingkies te kunnen slijten.
Anyway, het is een topapparaat. http://www.digitalconnection.com/produc ... /1154a.asp
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Fri Aug 21, 2015 07:54

Thanks voor de tip d. Ik kan mogelijk ook iets doen met de HDMI aansluiting en de x360. Dus dat zou ook nog een oplossing zijn. Maar ik moet hier even naar kijken om te bepalen wat het beste is.

Inmiddels heb ik de xbox360 een vaste plek gegeven:

Image

Naar

Image

Image

Image

Mijn enige zorg is dat als de onderkant van de cab helemaal dicht zit dat misschien de temperatuur te hoog kan worden voor de x360 dus misschien dat ik daar nog iets voor moet doen.

Nu ik dit plankje gebouwd heb overweeg ik om de supergun tegen de zijkant vast te maken zodat ik onder de xbox360 weer wat extra ruimte heb voor een PCB ofzo.

Nu eerst de joysticks maar eens gaan installeren.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Da Dude » Fri Aug 21, 2015 09:04

evt zou je een Fan kunnen maken die achter de warme lucht wegblaast.
User avatar
Anunaki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1156
Joined: Sat Nov 03, 2012 16:04
Location: Spijkenisse

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Anunaki » Fri Aug 21, 2015 09:13

Cool!! Ik ben zelf ook met een Naomi bezig. Ik knal er zelf een hyperspin PC in
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Fri Aug 21, 2015 10:04

Goede tip voor de fan Da Dude. Ik ben nogal atechnisch dus voor mijn begrip fan moeten de hete lucht naar buiten blazen en niet koele lucht naar binnen? Of is dat om het even?

@Anunaki, ik overweeg dat ook aangezien jamma niet altijd lekker wordt weergegeven op mijn LCD.

Joysticks zitten erin. Foto volgt later want ik wil vandaag doorgaan met de wiring en de artwork voor de control panel.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Da Dude » Fri Aug 21, 2015 10:12

Waarme lucht eruit zuigen is de betere optie.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Sun Aug 23, 2015 17:48

Vandaag bezig geweest met de joystick (en natuurlijk de aansluiting met mijn SF2 bord!!!) maar wat een leuk en bevredigend klusje is dat zeg! :D GE-WEL-DIG!

Leuk om te doen, beetje puzzelen en erachter komen dat de supergun een joystick en tegelijkertijd een joypad op de player 1 aansluiten geen leuk idee vindt. Nog niet helemaal klaar maar player 1 werkt en player 2 kan bewegen. Dus binnenkort de laatste knoppen en de kick harnass aansluiten en dan kan ik 2 player gaan knallen! :D

Het is nog een beetje een rommeltje en niet alle knoppen zijn kleuren gecodeerd maar dat komt wel als het allemaal werkt.

Image
Image
Image
Image

Na de joysticks zijn de speakers aan de beurt en daarna het bezel scherm.
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by cthulhu » Sun Aug 23, 2015 17:57

Sodeju das wit zeg! Ziet er heel netjes uit.
DLX

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by DLX » Thu Aug 27, 2015 19:22

De man van de airhockey heeft dalijk gewoon een werkende Naomi cab waar ie op kan knallen.. Hoe gek kan het lopen :) succes Pieter !
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Thu Dec 17, 2015 21:54

Nou toch maar weer even een updateje voor degene die het interesseert :D

Inmiddels heb ik alle wiring weer uit de kast getrokken en er een MAME PC ingegooid. Omdat ik een 1P6B CP had liggen en ik toch ook tegenwoordig een SHMUPje wel lekker vind wilde ik de NAOMI ombouwen tot een vertical om naast mijn NAC te staan die dan dedicated horizontal blijft.

Inmiddels is dat met het nodige sloopwerk gelukt. Ik heb het frame van de TV afgehaald om het goed op te hangen en ook dichter tegen de bezel te krijgen. Er zitten nog dikke vette gaten naast het scherm maar die wil ik simpelweg wegwerken met een bezel van karton of plastic (zwart uiteraard). Afwerking zal dan ook met plexiglas zijn zodat je het liefst helemaal het scherm niet meer zien als hij uitstaat.

Control panel wat roze knopjes in en een gele balltop... omdat het kan (en het enige alternatief was welke ik had en ok paste.

Xin-Mo hangt er in en deze is via JoyToKey aan MAME gehangen en dat werkt als een tierelier.

Daarnaast ben ik nu met MALA aan het kijken of ik een simpel vertical menu in elkaar kan flansen die de SHMUPS moet kunnen starten direct vanuit de opstart van Windows.

Image

Image

Image
User avatar
beau
Active Level:
Active Level:
Posts: 2002
Joined: Sat Apr 24, 2010 20:06

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by beau » Thu Dec 17, 2015 22:48

Ziet er goed uit pieter !
:D
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Da Dude » Fri Dec 18, 2015 09:00

Xin-Mo en steam werkt ook lekker, mocht je dat willen proberen.
Maarre, lekker bezig chef.

Je zou eens kunnen kijken of je de ijzeren randen van het scherm met 2 plastic latten in de kleur van je Bezel tussen kan zetten.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Fri Dec 18, 2015 10:23

Da Dude wrote:Xin-Mo en steam werkt ook lekker, mocht je dat willen proberen.
Maarre, lekker bezig chef.

Je zou eens kunnen kijken of je de ijzeren randen van het scherm met 2 plastic latten in de kleur van je Bezel tussen kan zetten.


Ik had de xin mo inderdaad gekocht voor Steam en dat werkt super met de controller mode van Steam trouwens. Dus zeker een idee maar heeft steam vertical full screen shmups eigenlijk?
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Da Dude » Fri Dec 18, 2015 16:49

Of ze full screen zijn weet ik niet, maar shmups zat.
Heb ik niet getest. maar zal ik is proberen
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Sphere » Mon Dec 21, 2015 22:54

Da Dude wrote:Of ze full screen zijn weet ik niet, maar shmups zat.
Heb ik niet getest. maar zal ik is proberen


Ik heb een paar gratis SHMUPs van Steam geprobeerd maar full screen vertical heb ik nog niet gevonden helaas. Dat zou helemaal vet zijn. Maar mocht je wat tegen komen dan verneem ik dat graag. Steam voor op de tate zou helemaal het einde zijn.

Inmiddels weer een stapje verder met de bezel van de bezel om het zo maar even te noemen. Ik heb een stuk zwart soort van schuim materiaal gevonden met daarop aan beide zijden zwart papier. Snijdt bijzonder lekker met een stanleymes en deze heb ik om het scherm geplaatst. Hij moet nog netjes aangepast en geplaatst worden maar dit is het voor nu geworden:

Image
Image
Image
Image

Ik ben helemaal niet ontevreden. Nog brons plexiglas plaatsen en dan hoop ik daarmee verder de bezel van de bezel weg te kunnen werken. 8)
User avatar
Dr Doggystyle
Active Level:
Active Level:
Posts: 532
Joined: Sat May 12, 2012 21:29
Location: Netherrealms

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Dr Doggystyle » Tue Dec 22, 2015 00:08

goed bezig
ziet er netjes uit zo
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project

Post by Da Dude » Tue Dec 22, 2015 08:47

Zo, dat is een verbetering.

evt kun je je scherminstellingen van Windows aanpassen, en zo je scherm draaien.
Misschien dat je zo de games kan starten.

Ik ga zsm wet proberen voor je.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project - Monsutāte

Post by Sphere » Fri Dec 25, 2015 11:25

Inmiddels heb ik dit project omgedoopt tot Monsutāte (Monsuta + Tate // Monster Tate) :mrgreen:

Gisteravond en vanmorgen ben ik bezig geweest om de CP op te leuken en kon het niet laten om Chris zijn voorbeeld te volgen en heb geprobeerd om mijn CP te wrappen:

Image
Image
Image
Image

Zoals jullie kunnen zien zat er redelijk wat roest op. Met name oppervlakkig maar een stukje was redelijk aangetast. Lekker staan schuren om vervolgens de hele CP een lekkere laag grondverf gegeven om eventuele verdere oxidatie te voorkomen.

Vanmorgen even lekker staan wrappen en de buttons en joystick weer geinstalleerd en dit is het resultaat tot dusver:

Image
Image
Image

Vermoedelijk is dit mijn tijdelijke setup tot ik een mooie CP sticker heb gevonden of een mooie sticker heb kunnen maken. Maar op zich ben ik niet ontevreden over dit resultaat.
NeTaXe
Active Level:
Active Level:
Posts: 266
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:56

Re: Naomi Universal restauratie project - Monsutāte

Post by NeTaXe » Fri Dec 25, 2015 11:32

Mooi gedaan! Heel vet!!
The Future Is Now...
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Naomi Universal restauratie project - Monsutāte

Post by Sphere » Sat Oct 01, 2016 21:03

Na veel irritaties van het scherm vandaag toch gestart om de bezel aan te passen... Kan iemand mij helpen te herinneren waarom het NIET goed is een decoupeerzaag in je cab te zetten? :shock:

Image
Post Reply