Oude consoles op HD TV's

Alles wat niets heeft te maken met arcade en games.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Oude consoles op HD TV's

Post by Da Dude » Sat Jan 22, 2011 14:15

Hierbij mijn eerste Topic op dit forum

1 van de grote redenen dat ik al mijn oude consoles verkocht heb (en nu alleen nog Handhelds verzamel) is dat op Full HD LCD tv's het beeld er gewoon niet uit ziet.
Van NES tot N64. Het beeld irriteerd me enorm.
Om nu weer een oude TV in huis te halen voor de oude consoles wil ik ook niet.

Een Ps2, en Xbox kun je evt nog oplossen met composiet kabels, maar hoe zit dat met de rest?

Is er een oplossing om oude consoles op een LCD TV te spelen?
almighty

Post by almighty » Sat Jan 22, 2011 14:22

Zelf speel ik Super Famicom games nog op mijn LCD, wel ff op 4:3 zetten en de boel een beetje tweaken.(instellingen lcd)

Tuurlijk gaat er niks boven een crt (met een dikke bak) maar opzich op een wat kleine lcd is het prima te doen.Wel aansluiten met een RGB kabel.

En Dreamcast via vga is ook goed te pruimen.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Sat Jan 22, 2011 15:14

Goede upscaler doet wonderen. Ik gebruik een Denon AV receiver op een plasma. Gaat prima, en ik ben erg kritisch.
Last edited by Cageman on Sat Jan 22, 2011 15:21, edited 2 times in total.
almighty

Post by almighty » Sat Jan 22, 2011 15:15

Cageman wrote:Goede upscaler doet wonderen. XRGB-3 bijvoorbeeld.

Maar zijn behoorlijk aan de prijs of vergis ik mij?
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Sat Jan 22, 2011 15:20

Was mijn post nog aan het editen. Ja, de XRGB3 is een duur ding, en erg lastig te krijgen. Ik gebruik een xrgb op een lcd monitor, en de denon op een plasma scherm. Een xrgb is denk ik wel de beste oplossing voor wat betreft prijs/kwaliteit.
almighty

Post by almighty » Sat Jan 22, 2011 15:47

Hmmm, misschien ook maar eens kijken dan, kan nooit geen kwaad.

Heb je een link of waar kun je deze kopen?

thnx :)
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sat Jan 22, 2011 20:29

Je kunt de Xbox en PS2 prima spelen op een LCD of plasma.
Als je een PS2 met component (dus niet composiet!) aansluit en een Xbox op component of VGA is het heel erg goed te doen.

Mijn manier om SNES en Megadrive te spelen op een plasma is op een omgebouwde Xbox met alle retro shit erin. Komt er nog best aardig uit.
ne0

Post by ne0 » Sat Jan 22, 2011 22:28

Ligt er aan wat je niet mooi vindt? De een houdt van supergrote superstrakke pixels de ander weer van supersoft gefilterd beeld. Wat vind jij? Meestal komt het neer op aansluiten via rgb en bevalt dat niet kan je je beter tot emulatoren wenden die je flink kan configgen tot het je bevalt.
ckong

Post by ckong » Mon Jan 24, 2011 12:30

Beste oplossing voor die oude consoles met RGB mogelijkheid: koop voor een prikkie een CRT TV met RGB scart aansluiting.

en inderdaad, verwar composiet niet met component, een wereld van verschil. Composiet levert zo'n beetje het meest beroerde beeldsignaal, component zo ongeveer het beste/mooiste.

En wil je het mooiste beeld hebben met je SNES, Megadrive, Saturn, NeoGeo, PC engine (met RGB mod) of andere oude RGB console, neem dan een true 15K video monitor. Ik heb een Barco monitor met werkelijk het mooiste 15K beeld dat er is.

Wil je persé een LCD TV of monitor gebruiken, dan is een upscaler of scanconverter de minst slechte oplossing voor die oude consoles. Voor dat doel heb ik een tijdje een XRGB2+ gehad, maar het resultaat kon niet tippen aan de eerder genoemde Barco.

Overigens, als je PS2 met component kabel wil gebruiken, zorg dan wel dat je een kwaliteitskabel koopt, PS2 is erg lastig met component.

Kortom, het loont zeker de moeite om hier wat mee te experimenteren. Kijk ook eens bij deze links, erg goede info (de eerste drie links verwijzen naar webpagina's van ene Fudoh, welbekend op SHMUP.com):

http://retrogaming.hazard-city.de/
http://scanlines.hazard-city.de/
http://yokotate.hazard-city.de/
http://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=6&t=6987

Succes!
:D

@neo, emulatoren moet je alleen gebruiken omdat ze makkelijk zijn (zoals Ken ze gebruikt, een alles in 1 XBOX, ideaal), maar zeker niet omdat je er een beter beedl mee zou kunnen krijgen. Emulatie is en blijft emulatie. en zodra je een filter gaat gebruiken gaat het al mis.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Post by Da Dude » Fri Jan 28, 2011 16:57

Ik ben wel voorstander van strakke pixel met scanlines.

Zo had ik (voor met NAC) altijd me neorage emu draaien via me LCD scherm.
DLX

Post by DLX » Mon Jan 31, 2011 21:30

Ik had het probleem dat mijn Sony LCD mijn Jap Nintendo 64 niet goed syncte. Soms half beeld, soms niet, en soms niet om aan te zien.

Heb er nu een composite naar VGA converter tussen zitten en deze via VGA op de TV. CRT is mooier, maar dit werkt perfect voor mij!
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Mon Jan 31, 2011 22:01

Composiet naar VGA....oke....
User avatar
Psykick
Active Level:
Active Level:
Posts: 3584
Joined: Thu Sep 29, 2005 21:34

Post by Psykick » Mon Jan 31, 2011 23:13

Hahahaha, te moeilijk :shock:
DLX

Post by DLX » Tue Feb 01, 2011 09:50

Lach maar :P Maar geloof me, alles is beter dan niet of half beeld.... en door de upscaler die in de VGA box zit, ziet het er ook nog een stuk strakker uit dan direct met composite op de TV.

Ik had dat boxje liggen, omdat ik vroeger alleen TFT monitoren had, die alleen VGA of DVI ingangen hadden en geen composite.
ckong

Post by ckong » Tue Feb 01, 2011 10:41

sorry hoor, maar dat kan niet echt veel zijn, composiet naar vga. Zou je eens wat foto's willen posten, ik ben wel benieuwd.

Maar waarom neem je geen S-video kabel? Ik ga er van uit dat je TV wel een Scart aansluiting hebt en met een overal te verkrijgen s-video > scart adapter heb je geheid nog beter beeld.

Tenslotte, je hebt een japanse N64, mogelijk heb je dan een model dat met behulp van een mod een RGB signaal kan uitstoten. Zeker de moeite waar dom dat eens uit te zoeken, want dan heb je het best mogelijke met de N64 en zeker veel beter dan een composite signaal.
DLX

Post by DLX » Tue Feb 01, 2011 12:24

He ckong,

Ik zal wel even wat foto's maken inderdaad.... ook met het half beeld wat ik bedoel als ik hem direct op composite aansluit.

Ik ben ook zeker bekend met de RGB mod (heb ook het juiste model), alleen heb ik geen soldeergeval, en kan ik niet solderen... nou ja niet goed :)

Die VGA adapter had ik al liggen dus dat kwam mooi uit, is niet echt anders dan een XRGB..... met alleen VGA dat wel.

Maar wat ik zeg, foto's zal ik maken en posten voor de liefhebber!

PS. Bedankt voor de S-Video tip, had ik niet aangedacht... even een kabeltje bestellen! (of iemand moet er nog 1 over hebben)
ckong

Post by ckong » Sun Feb 13, 2011 14:51

DLX wrote:He ckong,

Ik ben ook zeker bekend met de RGB mod (heb ook het juiste model), alleen heb ik geen soldeergeval, en kan ik niet solderen... nou ja niet goed :)


Maar wellicht kan iemand uit je omgeving wel solderen. Echt, geloof me, is de moeite waard.

Ik heb zelf een Pal N64, maar ik vind goed beeld zo belangrijk dat ik gisteren een Japanse N64 met RGB mod heb gekocht, inclusief Passport III om de console multiregionaal te maken.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Sun Feb 13, 2011 14:57

ckong wrote:
DLX wrote:He ckong,

Ik ben ook zeker bekend met de RGB mod (heb ook het juiste model), alleen heb ik geen soldeergeval, en kan ik niet solderen... nou ja niet goed :)


Maar wellicht kan iemand uit je omgeving wel solderen. Echt, geloof me, is de moeite waard.

Ik heb zelf een Pal N64, maar ik vind goed beeld zo belangrijk dat ik gisteren een Japanse N64 met RGB mod heb gekocht, inclusief Passport III om de console multiregionaal te maken.


Ik wil er best een RGB mod in solderen voor je, hoor. Kwestie van de console brengen/opsturen. Doe ik gratis :-)
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Post by Da Dude » Tue Feb 15, 2011 13:07

Ik kwam op ombouwwinkel.nl deze tegen: http://www.ombouwshop.nl/product_info.p ... cts_id/282
Iemand ervaring mee? zou dat voor een PS3 of Xbox360 dezelfde kwaliteit geven als HDMI???

Image

Why buy 6 cables and end up with a mess in between your screen and consoles when one advanced cable will do the same job, and be cheaper! XCMlive Multi-Console component cable V3 is the answer!- Fully Compatible with Xbox 360â„¢, Wiiâ„¢, PS3â„¢/PS2â„¢, PSP Slimâ„¢, Xboxâ„¢.

XCMlive Multi-Console Component Cable V3 let you connect all your console with only 1 cable via component output: Xbox, Xbox 360, Wii, Playstation 2, Playstation 3 and now the PSP Slim & Lite.
Beside, it is a true HIGH QUALITY cable, shielded to ensure a perfect signal to your screen.

- Built in switch prevents interference of other consoles
- High quality shielded cable.
- Support Component Signal (Stereo Function)
- High Quality and High Speed for Transfer Signal.
- Support Dolby Prologic.
- Support DTS 5.1 Channel System.
- Support DOLBY Digital and Surround Sound
- Support Stereo Sound
- Support Optical Signal on Xbox 360â„¢
- Compatible with Surround Receiver or Integrated Amplifier
- Support CRT, Plasma, LCD or any HDTV System
- Support D2 (480i/480P); (720i/720P) & D4 (1080 i/ 1080 P) technology.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Post by Da Dude » Tue Feb 15, 2011 13:11

Het is dan niet voor de oudere consoles, maar zou dit dat onscherpe beeld wegnemen bij een Ps2 en Xbox 1?
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Tue Feb 15, 2011 13:17

Component voor PS2 en Xbox is prima (voor plasma, voor CRT gewoon RGB gebruiken), component zal echter nooit hetzelfde beeld geven als HDMI voor next gen consoles.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Post by Da Dude » Tue Feb 15, 2011 19:07

Ik wilde toch Component voor de Wii. Denk dat ik deze maar probeer.
Zal beter beeld geven dan me scart op HD LCD TV.
(Zo niet hoor ik dat graag).
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Tue Feb 15, 2011 19:22

Klopt, component op Wii is max.
ne0

Post by ne0 » Tue Feb 15, 2011 19:38

Ik vond zelf het verschil tussen rgb-scart en component op de wii verwaarloosbaar. Maargoed, ik vond het verschil tussen rgb scart en hdmi op mn 360 eigenlijk voor veel games ook al niet heel boeiend...
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Tue Feb 15, 2011 20:35

In dat geval kan ik je aanraden morgen even langs de opticien te gaan dude.
Post Reply