+ 5V Aero City

Discussies en FAQ's over arcade hardware en games.
Post Reply
Casey120
Active Level:
Active Level:

+ 5V Aero City

Post by Casey120 » Fri Jan 07, 2011 20:53

Vandaag de batterij van mijn ESPGaluda board vervangen die ik een tijdje geleden van Ken heb overgenomen .
Ken wist toen niet precies of en wanneer de batterij was vervangen en aangezien ze maar ongeveer 5 jaar meegaan , ik de batterij functie wel wil behouden en ik 'm vandaag binnen kreeg maar gelijk aan de slag .
Klusje van niks en de batterij zat er binnen de minuut in .
De Varta leveren ze tegenwoordig alleen in 3 poot en lekken snel en een Camelion 2 poot is ook prima .

Image

Board getest en voor het eerst in de Aero , na 2 minuten gamen allemaal strepen aan de linkerkant van het beeld ...verdomme maar de batterij kan het niet zijn want ik zette het board op freeplay en daar bleef ie op staan , ook na aan en uit zetten .
In de Cute dan maar en ...perfect zoals altijd , huh ?
Deurbel gaat , doe open en mijn Tatsujin Oh ( Truxton 2 ) is eindelijk hier , rejoice .

Image
Gelijk in de Aero en ......al direct flikkeringen door het beeld .
In de Cute en... weer perfect .
Probleem met de Aero dus , de boards die ik al in de Aero heb gehad zoals Dodonpachi , Viper Phase 1 nv , Mushi , Donpachi opniew er in en ...allemaal werken ze nog perfect :shock:

Multimeter maar eens gepakt en de voltlijnen doormeten .

12 V = 12.01 V perfect
-5 volt =-5.04 V perfect
5 V = 5.24 V Holy shit , veel te hoog !

Uitgezocht waar de pot zat , die zit dus aan de zijkant naar de coin deur , 4 schroefjes los en iets terug gezet , staat nu op 5.04 en alle boards werken gelukkig naar behoren .
De Cute stond al op 5.04 , daar had ik hem verdomme zelf verleden jaar op gezet .
Dit kan je borden , geld en je gemoedsrust kosten .

Moraal van het verhaal , meet je 5 volt lijn , een keer is al genoeg .
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Fri Jan 07, 2011 21:09

Goed gedaan.

Ik roep het ook altijd (vooral regelmatig op Sega-Naomi.com): check zo vaak mogelijk je 5v lijn. De Naomi is er helemaal gevoelig voor, en je wilt je dure Cave bordje niet mollen omdat die 5v te hoog staat.. Is gewoon echt link.

Ken, ik zou deze post moven naar de FAQ sectie ;-)
Casey120
Active Level:
Active Level:

Post by Casey120 » Fri Jan 07, 2011 21:59

Omdat ie nu in de faq staat ff voor de volledigheid :

Multimeter , kijkshop of electronica winkel , vanaf € 2,50

Op Volt , 20 zit er het dichtste bij dus kiezen we die :

Image

Kast aan zetten , eerst zwarte electrode op pin 1/2 = ground , daarna rode op pin 3/4 is +5 V , aflezen en eventueel afstellen .

Image

Zoals je ziet is pin 5 de -5 volt als die aangesloten is en is pin 6 12 V , de zwarte gaat altijd eerst op ground pin 1/2 .

Zo heb ik het gedaan en alles leeft nog :D
Ken
Active Level:
Active Level:

Post by Ken » Fri Jan 07, 2011 21:59

Vet man, ben blij dat alles gelukt is.
ckong

Post by ckong » Fri Jan 07, 2011 22:55

En denk er aan: altijd meten met een aangesloten game.
Cageman
Active Level:
Active Level:

Post by Cageman » Fri Jan 07, 2011 23:47

ckong wrote:En denk er aan: altijd meten met een aangesloten game.

Yep, en proben op de PCB connector, niet op de voeding zelf
Ratson
Active Level:
Active Level:

Post by Ratson » Sat Jan 08, 2011 07:24

Wow, sorry Cees. Dit wist ik echt niet, als ik nog eens een cab verkoop zal ik dit eerst maar effe checken. Blij dat alles nog goed is.
Neo-Geo.com: MAN THE FUCK UP!
Casey120
Active Level:
Active Level:

Post by Casey120 » Sat Jan 08, 2011 11:03

Is niemands schuld hoor :lol:
Als ik dit probleem met Galuda en Tatsujin niet had gehad dan had ik misschien ook niet gemeten .

Feit is alleen dat je dus je Cab beter wel een keer kan door meten , geld trouwens voor die Ambo van jou ook :wink:
Ratson
Active Level:
Active Level:

Post by Ratson » Sat Jan 08, 2011 14:52

Dat ga ik zeker effe doen.
Neo-Geo.com: MAN THE FUCK UP!
ruderudie
Active Level:
Active Level:

Post by ruderudie » Tue Jan 18, 2011 19:13

Cees, kun jij misschien laten zien waar die pot zit bij de Aero en hoe je die moet bereiken ivm afstellen voltage?

Zelf heb ik een Strikers pcb die het goed doet, alleen af en toe bij opstarten een vreemd beeld. Nu heb ik Dodonpachi binnen, aangesloten en alleen rode strepen in beeld. Op de NAC doet ie het perfect, dus denk dat het ook aan de +5v ligt. Zelfde batch cabs ook :).

Thanx!!
Casey120
Active Level:
Active Level:

Post by Casey120 » Tue Jan 18, 2011 21:00

ruderudie wrote:Cees, kun jij misschien laten zien waar die pot zit bij de Aero en hoe je die moet bereiken ivm afstellen voltage?

Zelf heb ik een Strikers pcb die het goed doet, alleen af en toe bij opstarten een vreemd beeld. Nu heb ik Dodonpachi binnen, aangesloten en alleen rode strepen in beeld. Op de NAC doet ie het perfect, dus denk dat het ook aan de +5v ligt. Zelfde batch cabs ook :).

Thanx!!

Tuurlijk , geen probleem ,

Eerst meten natuurlijk of ie daadwerkelijk te hoog staat en ik neem aan dat je de V en H hold pots van de monitor eerst hebt geprobeerd .

Je voeding waar aan de rechter zijkant in het midden de opening naar de pot zit .

Image

Ik heb dus de twee kleine schroefjes voor in de voet waarmee hij vast zit in het hout en ook de 2 aan de achterkant eerst los gemaakt en hem toen naar links laten kantelen zodat je er makkelijker bij kan .
Pot maar minimaal naar links draaien , bij mij gaf ie bij elke minimale beweging een tik geluidje wat het makkelijk maakte en steeds opnieuw meten .

Ik gebruik voor elk afstel klusje aan de Aero zo'n cheap kunststof Trim sleutel setje van Conrad en die heb ik nu ook gebruikt , een korte schroevendraaier is altijd link als de stroom er op staat en je niet precies kan zien wat je doet in dat gaatje .
Zo'n setje moet je eigenlijk sowieso hebben voor je monitor anders kan je de H size nooit veranderen .

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=823627

Succes !
Post Reply