Cageman's Gameroom

Jullie gamerooms, collecties en aanwinsten.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Cageman's Gameroom

Post by Cageman » Tue Nov 10, 2009 22:17

Druk bezig de zolder weer om te vormen naar gameroom. Vooral nu ik een NAC van Ronnie heb gekocht. Ik ben van plan om die terug te brengen naar 'mint'. Dus eerst maar eens wat foto's van de huidige staat. Niet schrikken; ik heb 'm geen pijn gedaan :-)

Image
Toen 'ie nog bij Ronnie stond

Image
Monitor eruit, meeste schroeven los. Voorkant van CP lijkt tijdens transport beschadigd te zijn, maar maakt niet uit. Cab zal worden gespoten, en zet er een nieuw CP in.

Binnenkort meer foto's van m'n NAC restoratie en de rest van de gameroom (als alle verhuisdozen weg zijn :-))
Last edited by Cageman on Thu Nov 19, 2009 21:46, edited 1 time in total.
almighty

Post by almighty » Wed Nov 11, 2009 07:56

Ben reuze benieuwd Cageman :wink:
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Thu Nov 19, 2009 22:28

Vandaag de NAC helemaal uit elkaar gehaald en goed schoongemaakt. Wat daar vanaf komt zeg.. volgens mij had nog nooit iemand dat gedaan.

Uit elkaar halen is op sommige punten best lastig. Veel schroeven zitten muurvast en je draait ze snel dol als je niet uitkijkt. Een slagschroevendraaier is geen overbodige luxe, kan ik melden.

Lastigste was (gek genoeg) nog om het lexan-plaatje 'New Astro City' wat tussen de speakers zit te verwijderen. Dat zit met een heftig soort dubbelzijdige tape vast (en ook nog geschroefd). Ik heb daar een minuut of 20 met een fohn opgezeten zodat de lijm zacht wordt. Je brandt dan wel zowat je klauwen aan het plastic, maar hij kwam daarna wel eenvoudig los :-)

Volgende week wordt 'ie gespoten. Ik ga dat niet zelf doen; nadat ik een proefje had gespoten was ik er snel uit: dat kan ik zeg maar dus niet goed genoeg :?

Image
Image
almighty

Post by almighty » Fri Nov 20, 2009 08:04

Mooi om te zien dat je er werk van maakt en ben reuze benieuwd.
Hij ziet er zowiezo al een stuk schoner uit.

:)
ckong

Post by ckong » Fri Nov 20, 2009 08:18

Cageman wrote:......Lastigste was (gek genoeg) nog om het lexan-plaatje 'New Astro City' wat tussen de speakers zit te verwijderen.


Grappig hè, daar hoor je iedereen over. Zon lullig stukje, dat zo goed vast zit. Mooi dat het je gelukt is. Goed idee ook van die föhn, mocht ik die van mij nog eens uit elkaar halen, dan weet ik nu hoe ik het moet doen.

Volgens mij heeft Almighty veel ervaring met spuiten, en hij is/was van plan een soort service op dat gebied aan te bieden. Vragen kan geen kwaad.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Tue Nov 24, 2009 10:54

Had Marc inderdaad al om advies gevraagd voor het spuiten. Volgens mij is het nog niet zo ver dat hij er inderdaad een soort dienst van heeft gemaakt (als je geld nodig hebt, almighty: er is volgens mij genoeg in te doen :-))

Had een tijdje geleden al iemand gevonden die de cab zou kunnen spuiten, dus daar heb ik hem gisteren afgegeven. Kan wel even duren voor ik 'm terug heb, maar kan eigenlijk niet wachten! Wit wordt RAL9003, zwart RAL9005. Die gaat straks blinken! :?
joeks
Active Level:
Active Level:
Posts: 548
Joined: Tue Dec 09, 2008 12:22
Location: Goes, Nederland

Post by joeks » Tue Nov 24, 2009 13:33

Cageman, die witkleur RAL 9003, heb je die laten colormatchen? Ik heb zelf een tijd geleden RAL 9010 gebruikt voor de grote deur op een Astro City, maar die is TE wit uitgevallen.

Misschien dat RAL 9003 beter is dan (minder knal wit)?
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Tue Nov 24, 2009 15:01

Nee, de gehele cab (inclusief deuren) wordt gespoten, dus er zal geen kleurverschil zijn. RAL9003 is signaalwit (de kleur waarin politiewagens worden gespoten).

Ik heb wel even met een partij (gespoten) stalen bij de cab gestaan. De beste match die ik zelf kon maken (op het oog) is RAL9016 (is ietsjes geler/cremekleuriger). Lastige aspect is dat zo'n oude cab vaak aardig verkleurd is. Ik heb het bekeken op een deel van de cab waar ik het artwork vanaf heb getrokken. De delen eromheen waren een stuk geler :-) Ik denk zelf dat je op een nog niet gespoten cab erg moeilijk bij dezelfde kleur kan komen bij het spuiten van zo'n deur, maar misschien zijn er andere mensen die hier betere ervaring hebben..?
joeks
Active Level:
Active Level:
Posts: 548
Joined: Tue Dec 09, 2008 12:22
Location: Goes, Nederland

Post by joeks » Tue Nov 24, 2009 15:35

Ja kleurverschil zal je waarschijnlijk altijd wel houden bij deels spuiten.
Ik neem je aanbeveling van RAL kleur gewoon mee in m'n hoofd, voor als ik m'n deur nog een keer ga spuiten. Thanks en succes met je cab!
almighty

Post by almighty » Tue Nov 24, 2009 19:02

Cageman wrote:Had Marc inderdaad al om advies gevraagd voor het spuiten. Volgens mij is het nog niet zo ver dat hij er inderdaad een soort dienst van heeft gemaakt (als je geld nodig hebt, almighty: er is volgens mij genoeg in te doen :-))


Klopt, maar ik hoef me zeker niet te vervelen aangezien en straks een container aankomt.
Maar als je alles een beetje gaat uitrekenen dan is hier weinig op te verdienen (wat ook niet echt hoeft natuurlijk) , maar het kost gewoon veel tijd dus zal meer een vriendendienst worden en Elpancho is het eerst aan de beurt.
Je hebt idd veel wit nummers en bij het niet geheel spuiten van je cab ga je zeker kleurverschil zien, maar als je dan eenmaal begint moet je de cab gewoon helemaal spuiten :)
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Fri Dec 04, 2009 14:53

Heb de cab nog niet terug (gaat nog wel even duren helaas), maar heb al wel een gloednieuw CP binnen, helemaal kant-en-klaar. Briljant.

Image
almighty

Post by almighty » Fri Dec 04, 2009 15:19

Strak hoor!

Ben heel benieuwd straks hoe hij eruit gaat zien :)
User avatar
MarsMan
Active Level:
Active Level:
Posts: 214
Joined: Thu Oct 01, 2009 16:34
Location: The Netherlands

Post by MarsMan » Fri Dec 04, 2009 21:13

Mooi panel! Mag ik vragen of je deze voor een redelijk prijs hebt kunnen bestellen en waar? Thanks.
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Sat Dec 05, 2009 01:03

MarsMan wrote:Mooi panel! Mag ik vragen of je deze voor een redelijk prijs hebt kunnen bestellen en waar? Thanks.

http://www.arcadespareparts.com/arcade_parts/machine_parts/astro_city_control_panel/12023.html (Highway dus). 160 dollar. Had nog een stapel andere spulletjes nodig zoals joysticks, knoppen, PCB voetjes, etc. Viel me alles reuze mee. Verzending van de hele order kwam op 70 dollar uit. Panel is origineel, kwam ook keurig in de originele factory box aan.

Ik was al even op zoek naar een CP. Segashed heeft ook wel wat, maar niet het origineel, en had geen zin in gehannes met overlays en losse metalen CP (gaten die niet uitlijnen enzo)..

Verliep allemaal erg soepel. Goeie communicatie, maandag besteld, vrijdag in huis. Ik ben helemaal happy :-)
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Fri Dec 18, 2009 11:03

'Nieuwe' aanwinst: een X68000

Een tijdje geleden via Yahoo Japan een X68000 laten komen, inclusief een gloednieuw toetsenbord, muis en een MIDI Interface. De X68000 stond gelist als 'De lampjes gaan wel aan, maar verder doet 'ie niks'. Ik besloot de gok te nemen; voor 3000 Yen had ik 'm. Toetsenbord, muis en MIDI interface kwamen uit andere veilingen. Totaal was iets van 18.000 Yen. Compenseerde mooi voor de shipping charge (8 Kilo van Japan naar hier :-)).

De machine kwam keurig verpakt aan; na uitpakken bleek hij in MINT conditie te zijn. Wel erg stoffig, en inderdaad: na aanzetten alleen maar een hoop gesis uit de voeding en 1 LEDje op rood.

Eerst de voeding er uit gehaald, en gezocht op fora naar gegevens over de X68000. Ik kwam een schema tegen van de voeding, en een beschrijving van veel voorkomende problemen. Ik ben ENORM lang bezig geweest om vervangende onderdelen voor de voeding te vinden, maar het is gelukt. Na een vervanging van alle Elco's (lekten ALLEMAAL!), photocouplers, een MOSFET en een thyristor, en na reparatie van wat elco-lek-schade snorde de voeding als nooit tevoren. Daarna de hele X68000 uit elkaar gehaald, schoongemaakt, en terug in elkaar gezet.

Ik had via Ronnie wat X68000 games (Parodius en TwinBee). Voor het eerst de X68000 aan, floppy erin, en.... niks.. laadfouten.. :-(.

Toen de drives een beetje schoongeblazen, en na een keer of 10 proberen begon alles weer te werken. Zowel Parodius als Twin Bee laden nu gewoon, en alles draait als een zonnetje. Ik ben helemaal blij.

En zo lever ik mijn kleine bijdrage aan het in stand houden van japans retro-gaming :-)
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Fri Jan 22, 2010 15:44

De NAC is af!

Image

Hieronder wat foto's van het montageproces en hoe het er allemaal uit kwam te zien. Heerlijk :-)

Bedrading er weer in:
Image

Meteen maar de Naomi voeding erin schroeven. Nu kan ik eenvoudig zowel JAMMA als de Naomi (met JAMMA I/O) draaien:
Image

Cab weer in elkaar, monitor erin:
Image

Splinternieuw CP:
Image

Blink:
Image

Glim:
Image

Nog een paar details afwerken (dubbelzijdig tape achter speakersurround, wat tapschroefjes aan de achterkant ontbreken), en dan is het technisch helemaal klaar.

Waar momenteel wel lastig aan te komen is, is de side art. AndyGeezer reageert gewoon niet (te druk, denk ik), Sean's plotter is stuk, etc. Ik wil de side art er wel weer op hebben; even geduld dus nog maar :-)

Al met al een leuke klus. Ik heb iedere millimeter van de cab gezien, opengemaakt, schoongemaakt, etc. Spuitwerk is gedaan door een lakspuiterij.

Wat ik nog ga aanpassen is het toevoegen van een schakeling om het geluid via JAMMA of de (standaard in deze NAC) ingebouwde versterker te laten lopen.

Image

Die is is nu nog niet aangesloten (zit op AMP connectoren te wachten van Starcab). Zo kan ik straks het geluid van de Naomi (of MVS bv) keurig stereo versterken.

En nu: GAMEN!
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Fri Jan 22, 2010 15:57

Holy fucking shit echt netjes gedaan man.
goatboy

Post by goatboy » Fri Jan 22, 2010 16:15

Wat een plaatje en fantastisch gedaan! :D :D Ook die extra Naomi voeding is erg een leuk detail. Je hebt de originele monitor een tri-sync chassis gegeven begrijp ik?

Wil mijn NAC zelf ook nog onder handen nemen en dit geeft me zeker weer wat extra inspiratie. Nogmaals, Superb job en gefeliciteerd!
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Fri Jan 22, 2010 16:24

Thanx!

De monitor had al een nieuw tri-sync chassis toen ik 'm van Ronnie kocht. Ik verbaas me wel (positief) over de kwaliteit van het scherm: geen spoortje van burn-in te zien, gewoon een strak beeld. Zeker op 31khz met de Naomi 8)
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Post by ruderudie » Fri Jan 22, 2010 16:34

Heeeel erg shiny. Wat betaal je voor de volledige spuitklus als ik het mag vragen?
almighty

Post by almighty » Fri Jan 22, 2010 16:40

Ziet er geweldig uit Cageman, niks meer aan toe te voegen!
Nu nog de laatste kleine dingetjes en dan is hij helemaal af in mint staat 8)

Nu heerlijk gamen :wink:
ckong

Post by ckong » Fri Jan 22, 2010 16:52

Vet mooie cab, gefeliciteerd man.
User avatar
Ahoud
Active Level:
Active Level:
Posts: 160
Joined: Mon Jun 08, 2009 21:51

Post by Ahoud » Sat Jan 23, 2010 15:06

ruderudie wrote:Wat betaal je voor de volledige spuitklus als ik het mag vragen?


Ben ik ook heel benieuwd naar. Kan je wellicht de gegevens van de spuiterij delen, of was het een vriendendienst?

Ziet er in ieder geval strak en mint uit 8) Veel speelplezier!
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Post by Cageman » Sat Jan 23, 2010 21:44

Ahoud wrote:
ruderudie wrote:Wat betaal je voor de volledige spuitklus als ik het mag vragen?


Ben ik ook heel benieuwd naar. Kan je wellicht de gegevens van de spuiterij delen, of was het een vriendendienst?

Ziet er in ieder geval strak en mint uit 8) Veel speelplezier!


Thanks! De lakspuiterij is www.prismacolors.nl in Udenhout. Hoe veel het kost is afhankelijk van wat je wilt, en in welke staat de kast is. In mijn geval was een deel van de behuizing (achterkant) in slechte staat (slechte of ontbrekende primer waardoor de lak aan het afbladderen was). Daarnaast ben ik nogal een zeikerd als het op dit soort dingen aan komt; Het kwam bij mij op 350 euro uit. Als de cab al in goede technische conditie is valt het goedkoper uit.

Al met al ben ik erg tevreden. M'n cab ziet er nu volgens mij beter uit dan toen 'ie uit de fabriek kwam.

Eigenlijk zouden we gewoon een aantal cabs moeten verzamelen om te laten spuiten, zodat de prijs naar beneden kan; ik wil best bemiddelen hoor ;-)
Matthijs

Post by Matthijs » Sat Jan 23, 2010 22:25

Wouw, echt de mooiste NAC die ik ooit gezien heb. Nu alleen nog een marquee houder erop en dan is hij perfect!
Post Reply