De Japanse Bioscoop

Alles wat niets heeft te maken met arcade en games.
Post Reply
Dem.

De Japanse Bioscoop

Post by Dem. » Sat Oct 01, 2005 00:01

Oi. Ik vroeg me af hoe dit in Japan zit. Er komen veel ongelooflijk mooie / goeie Aziatische films uit. Een aantal daarvan uiteraard Japans.

Regisseur Akira Kurosawa is dan ook een absolute legende in zijn vak en heeft een aardige invloed gehad op de filmgeschiedenis 'as a whole'. Films als Seven Samurai, Ikiru, Yojimba, Ran, Rashomon en vele andere zijn onvergetelijk. Ook diende zijn werk als inspiratie bron voor menig inspiratiebron. Zelfs Lucas baseerde naar zeggen zijn meesterwerk op Kurosawa's "Hidden Fortress".

Op dit moment schijnt het Westen echter meer in de ban te zijn van de vreemde Japanse horror en besluit het maar te remaken. The Ring, The Ring 2 en The Grudge zijn hiervan het resultaat. De originele versies van deze films zijn al enig sinds veroudert. Maar ook het redelijk nieuwe Dark Water (imo een geweldige film), krijgt... Of heeft volgens mij al zijn eigen remake en Jennifer Love Hewitt mag de rol van de moeder vertolken. Veel succes...

Maar door de jaren heen zijn er uiteraard meer fantastische films uit Japan verschenen (niet alleen animé dus). Films als Blue Spring, Azumi en Audition zijn zeker aanraders. Maar ook veel werk van één van me favoriete regisseurs, Takeshi Kitano, is ook zeker aan te raden. Hana-bi, Brother, Zatoichi en Kikujiro zijn briljante films. Het is overigens dezelfde gozer die zijn klas naar een eiland stuurde om elkaar af te maken in het wel bekende Battle Royale.

Maar dit zijn uiteraard films die al enige tijd uit zijn. Hoe zit het met het huidige Japan? Ik zou graag willen weten of Japanners vaak naar de bios gaan. Als ik naar de Japanse versie van apple ga kom ik zowel Japanse films tegen als Westerse films zoals Sin City. Ik hoor eigenlijk nooit wat van nieuwe Japanse films. Laatste nieuwe Japanse film die ik echt cool vond was het spectaculaire Casshern. Hoe zit het met al die nieuwe stuff? Is dat nog de moeite waarte waard en welke zijn nou echt must-sees...

Yo,
Dem~

(Excuses als dit verkeerd geplaatst staat)
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Sat Oct 01, 2005 05:53

Takeshi Kitano is echt mijn favo japanse regisseur! Kheb hem vorig jaar ontmoet tijdens het IFFR (Internationaal Film Festival Rotterdam) en zijn handtekening :D

khad een foto met hem genomen...maar het rolletje was verneukt :S rolletje klapte ineens open :s NOOOOOOOOO! Maar goed...ik kijk naar verschillende films...

Een van mijn favorieten..
Survive Style 5+ (KEN DAMN YOU!)
Film van Sekiguchi Gen. In Japan een bekende reclame regisseur. Dit zie je ook in de film terug. De film is heel psychedelisch, maar echt super grappig :)

Hana to Alice (Hana and Alice)
Een film van Iwai Shunji. Echt een briljant verhaal! Gaat over een jongen. Hij krijgt een ongeluk en Hana (gespeeld door Suzuki Anne) is erbij en helpt hem. Hana heeft al een tijdje een oogje op hem en neemt de kans om haar gevoelens te vertellen....nou ja...vertellen...Ga de film kijken en je lacht je kapot :) Humor, romantiek en drama...een aanrader!

Zebraman
Van Miike Takashi. De beste superhero movie ever! Absurde humor en natuurlijk ijzersterk acteerwerk van Aikawa Sho....aanrader voor degene die hem nog niet gezien hebben! :D
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
Gungrave

Post by Gungrave » Sat Oct 01, 2005 07:42

Leuke topic! :)
Ik heb zelf nog niet zoveel Japanse films gezien, maar degenen die jullie noemen zal ik proberen te kijken ;) De volgende films heb ik al in het Japans gekeken, de echte versies dus;

-The Ring (serie, meerdere delen gekeken)
-The Grudge
-Battle Royale
-Battle Royale II


En ik heb sinds gisteren Ichi The Killer op mn computer, dus die ga ik binnenkort even kijken, hij schijnt wel leuk te zijn ^^
Zoals je ziet alleen maar actie en horror oid, dus binnenkort ga ik toch maar eens op zoek naar wat humor/komedie, nog enige aanraders dan?
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Wed Oct 05, 2005 23:23

Casshern is nog niet genoemd, een behoorlijk vage maar wel erg mooi gemaakte film die zeker de moeite waard is om te bekijken.
Ik ben van de week naar 'Nothing' geweest, een film van deze makers als de Cube. Nou als we het toch over vage films hebben, dit is misschien wel het hoogtepunt. Wel grappig dat die gasten wedstrijdjes DOA3 en Halo zitten te doen op de Xbox, alleen daarom al de moeite waard om te zien.

In de nieuwe Japan update op de main page (en in Japan algemeen) heb ik even kort besproken hoe het er hier in de bios zelf zo'n beetje aan toegaat.
Post Reply