Tips voordat ik vetrek

Alles wat niets heeft te maken met arcade en games.
Post Reply
Ore~sama

Tips voordat ik vetrek

Post by Ore~sama » Thu Jul 13, 2006 19:20

Beste Nozomi forum members.
Jullie hebben mij hier deze maanden vast wel af en toe een post zien plaatsen met het bericht dat ik een reis naar Japan ga maken. Dit is onderhand allemaal betaald en ik vertrek eind deze maand al op 29 Juli.
Nu heb ik nog iets meer als twee weken de tijd om alles voor te bereiden. Aangezien ik nog nooit naar het buitenland op vakantie ben geweest en nog nooit heb gevlogen zit ik dus nog met veel vraagtekens.

Ik wou graag van jullie wat tips horen die belangrijk of minder belangrijk voor mij zijn omdat ik naar Japan vertrek. Hou je niet in ik zou het zeker onthouden. Graag wel wat praktische tips en geen tips dat ik bepaalde plekken moet bezoeken, dat heb ik al zo'n beetje ingepland.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Thu Jul 13, 2006 20:25

Als je ergens binnenkomt en het personeel zegt 'Irasshaimase', zeg dat dan niet terug.
Het wordt alleen gebruikt voor het welkom heten van klanten.
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Fri Jul 14, 2006 01:14

hou je credit card altijd apart van je geld enzo...dan heb je altijd een back up...en vraag de gsm nummer van Ken in JP :D
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Post by RoOd » Fri Jul 14, 2006 10:06

Mildoe wrote:hou je credit card altijd apart van je geld enzo...dan heb je altijd een back up...en vraag de gsm nummer van Ken in JP :D


Das zeker een goeie ja, ik heb zelf ook altijd geld los in me broekzak zitten en me portemonnee in me tas. Mocht je beroofd ofzo worden dan drop je ze een hand geld en heb je nog wel de rest van je spullen.

Daarnaast iets mee tegen diaree is ook altijd wel een goeie. Je weet nooit namelijk en aangezien je in een vreemd land bent krijg je andere dingen te eten en drinken dan je gewend bent.
Kan zijn dat je maag/darmstelsel daar niet zo blij mee gaat zijn :) Het hoeft niet maar het kan gebeuren en dan ben je blij dat je die zooi mee hebt. zo zijn een paar asperines ook wel makkelijk, neemt weinig ruimte in beslag maar kan je een hoop schelen.

een plastic hoesje om je paspoort (die natuurlijk niet verlopen is) is ook altijd wel handy dandy. Mocht hij in het water vallen (het is mjin vriendin gelukt, vraag me ook niet hoe) of natregenen dan blijft hij mooi droog. Dit is toch wel een van de belangrijkste dingen die je meehebt dus zorg er goed voor.

neem ook nooit teveel geld in 1 keer op als je gaat pinnen, er zijn altijd mensen die niks beters te doen hebben dan alleen maar op te letten hoeveel geld jij staat te pinnen.
In sommige landen trekken wij rustig een maandsalaris uit de muur terwijl voor ons gevoel het peanuts is.

Zorg dat je in ieder geval de basic gewoontes kent van het land. Dat is wel het belangrijkste denk ik, vaak creeer je ook een hoop goodwill door je aan te passen of geef je blijk van respect als je je hebt verdiept in wat voor de lokalen belangrijk is.
Het heeft voor mij altijd goed gewerkt op verre reizen.

maak genoeg fotos, zorg dat je er zelf ook wel af en toe op staat :) dus de zelfontspanner of vriendelijk vragen gebruiken. Is ook wel zo leuk als je een foto hebt met jezelf erop, geloof me landschapsfoto`s zijn leuk en mooi maar als je er 300 hebt en dat de enige zijn die je hebt baal je wel als je thuis bent (ja ik heb ze liggen) Let wel op dat niet iedereen het leuk vind als je ze op de foto zet.

Wees altijd alert, niet alleen op je spullen en mensen om je heen maar ook op de omgeving. Je krijgt een heleboel nieuwe indrukken (zeker als dit je eerste trip is naar het buitenland en meteen ook Japan) dus neem overal rustig de tijd voor en probeer niet zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd te doen. Is zo jammer als je de helft van je trip niet oplet omdat je alweer wat anders moet doen.

Wat betreft vliegen zou ik zoveel mogelijk slapen als je die kant op gaat, je vliegt terug in de tijd dus als je daar aankomt kan het zijn dat je net 12 uur gevlogen hebt en dan nog een hele dag nog voor je hebt. je maakt dan bijna 2 dagen dus je wordt moe.
Loop ook regelmatig in het vliegtuig een stukje, dan stroomt het bloed weer lekker door en heb je niet van die stramme benen na de vlucht. Daarnaast krijg je dan ook niet van die koude benen. Soms is een trui in het vliegtuig ook geen overbodige luxe, kan koud zijn zeker als je al een tijdje stilzit.

En als laatste die ik zo snel kan bedenken:
Hou een dagboekje bij of een weblog, je hebt je ervaringen dan vers in je geheugen zitten en door ze op te schrijven onthou je ze ook beter. Sinds ik dat doe blijven mijn trips veel beter hangen en kun je ook nog eens terug lezen wat je allemaal gedaan hebt. Daarnaast is een weblog ook leuk voor anderen om je belevenissen te lezen.
Ik vind het zelf altijd heel leuk om te lezen namelijk wat iemand allemaal aan het doen is.
Toch een beetje alsof je er zelf bij bent :P

Als ik nog wat bedenk en je wilt nog meer dan post ik wel weer wat .
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
Ore~sama

Post by Ore~sama » Fri Jul 14, 2006 10:57

Bedankt allemaal. Ik hoor er graag meer.

Maar is het verstandig om ook een credticard (ik moet hem dan nog aanvragen) mee te nemen. Ik heb namelijk gehoord dat mijn rabobank pinpas ookg ewoon werkt in japan? teminste heb ook gelezen dan Meastro daar geaccepteerd is?
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Post by RoOd » Fri Jul 14, 2006 12:16

Ore~sama wrote:Bedankt allemaal. Ik hoor er graag meer.

Maar is het verstandig om ook een credticard (ik moet hem dan nog aanvragen) mee te nemen. Ik heb namelijk gehoord dat mijn rabobank pinpas ookg ewoon werkt in japan? teminste heb ook gelezen dan Meastro daar geaccepteerd is?


als backup is een CC zeker wel aan te raden. Heb er altijd 1 mee voor noodgevallen of als me vriendin wil winkelen heheheh

soms heb je hem ook nodig om als deposit af te geven bij een hotel (let wel op dat je dan de slips terug krijgt aan het einde van je verblijf!)

het is gewoon handig en als je hem niet gebruikt kost het niks want tegenwoordig krijg je er al 1 het eerste jaar gratis
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Fri Jul 14, 2006 13:27

Je kunt op het vliegveld en bij postkantoren (niet bij banken!) pinnen met een Maestro bankpas. Credit card kun je ook niet eens overal mee pinnen en zou ik alleen gebruiken om op terug te kunnen vallen in noodgevallen. Gewoon genoeg geld op je giropas zetten. Rood je zal niet snel worden beroofd in Japan ;)
Ore~sama

Post by Ore~sama » Fri Jul 14, 2006 14:50

En postkantoren zijn er in overvloed ook buiten Tokio?

Iniedergeval zal ik voordat ik vertrek hier in Nederland ook nog wat omwisselen in Yen. Dit is mij ook aangeraden. Iemand nog van zulk soort tips die handig zijn voordat ik weg ga?
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Fri Jul 14, 2006 15:43

Postkantoren zijn er niet in overvloed, maar staan wel op kaarten, dus als je die laat zien aan een taxichauffeur komt alles goed. Yen omwisselen in Nederland is nutteloos en zonde van je geld. Maar goed, als jij die zekerheid graag wilt hebben kan ik dat wel begrijpen.
Ore~sama

Post by Ore~sama » Fri Jul 14, 2006 16:11

Ken wrote:Postkantoren zijn er niet in overvloed, maar staan wel op kaarten, dus als je die laat zien aan een taxichauffeur komt alles goed. Yen omwisselen in Nederland is nutteloos en zonde van je geld. Maar goed, als jij die zekerheid graag wilt hebben kan ik dat wel begrijpen.


Het is eerder voor de zekerheid inderdaad.

Ik vertrek zaterdag savonds en ik reis terug in de tijd. Dus dan zijn alle plekken waar ik kan pinnen dicht toch?
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Fri Jul 14, 2006 16:25

Je komt niet aan op dezelfde dag als je vertrekt.

Postkantoren zijn van 9-5, weekends gesloten, maar vaak is de pinautomaat nog wel open (zit in postkantoor zelf of er net naast, nooit buiten).
Ore~sama

Post by Ore~sama » Fri Jul 14, 2006 19:40

Ken wrote:Je komt niet aan op dezelfde dag als je vertrekt.

Postkantoren zijn van 9-5, weekends gesloten, maar vaak is de pinautomaat nog wel open (zit in postkantoor zelf of er net naast, nooit buiten).


Als ik zaterdag avond vertrek, waarneer kom ik dan ongeveer aan in tokio? en waar betaal je mee in het vliegtuig? :D

Hoe doe je dat dan als de pin automaten open zijn en d epostkantoren dicht. Dan kom je toch niet bij de pin automaat als die binnen in zit?
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Fri Jul 14, 2006 22:18

Sommige postkantoren scheiden dan het postkantoor af van de pinautomaat.

Als je 's avonds vertrekt komt je pas de dag erna aan 's middags.
Ik vertrek om 3 uur en kom 9 uur 's morgens aan de volgende dag.
Ore~sama

Post by Ore~sama » Sat Jul 15, 2006 00:19

Als ik aankom in Tokio (ik geloof op Narita) dan is het dus nog zondag. Zou ik dan op dat vliegveld nog kunnen pinnen, want dan moeten we nog 4 uren wachten voordat onze binnenlandse vlucht naar Fukuoka vetrekt.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sat Jul 15, 2006 11:42

Ja dat kan wel, er is op het vliegveld een postkantoor die misschien open is en anders kun je in de main hall pinnen bij een int. pinautomaat. Misschien overbodige opmerking, maar vergeet niet je pincode van je CC, aangezien je die in NL nooit nodig hebt.
Ore~sama

Post by Ore~sama » Sat Jul 15, 2006 22:36

Ken wrote:Ja dat kan wel, er is op het vliegveld een postkantoor die misschien open is en anders kun je in de main hall pinnen bij een int. pinautomaat. Misschien overbodige opmerking, maar vergeet niet je pincode van je CC, aangezien je die in NL nooit nodig hebt.


Kijk. Ik heb dus nog geen Credit Card. Daarom vraag ik ook of het belangrijk is dat ik er één moet aanschaffen om mee te nemen naar Japan.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sun Jul 16, 2006 01:11

Nee dat hoeft niet, met pinpas kom je er wel.
Ore~sama

Post by Ore~sama » Sun Jul 16, 2006 07:14

Ken wrote:Nee dat hoeft niet, met pinpas kom je er wel.


Oke, bedankt voor de informatie :)

Weet jij nog dingen waar ik rekening mee zou moeten hebben?
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sun Jul 16, 2006 13:58

Laat het gewoon over je heen komen.
Ore~sama

Post by Ore~sama » Sun Jul 16, 2006 20:48

Ken wrote:Laat het gewoon over je heen komen.


Oke dan.

Weet jij al waarneer je vetrekt?
Ore~sama

Post by Ore~sama » Mon Jul 17, 2006 17:46

Ik heb toch voor de zekerheid nog een credit card aangevraagd. Ht is alleen niet helemaal zeker of ik die nog op tijd ontvang.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sun Jul 30, 2006 03:48

Als je cash pint met een CC moet je extra kosten betalen he, kan oplopen tot 15 euro per keer.
Post Reply