scheiding tussen hobby en bizz

Alles wat niets heeft te maken met arcade en games.
Post Reply
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

scheiding tussen hobby en bizz

Post by Jinxz » Sat Mar 25, 2017 11:42

Tja soms word je tot de conclussie gedwongen dat er een split is tussen de arcade hobby en het feit dat ik naast m'n passie voor arcades dit professioneel doe.

Sinds een tijdje staat op m'n voorpagina de 1080P Vewlix F. Niets anders dan een refurbished originele F met een 1080P scherm. Aangezien Taito meer dan 2K vraagt voor de upgrade forceerde dat mij te zoeken naar een goede manier om het scherm te upgraden. Dus een shitload aan schermen gekocht, veel daarvan weer doorverkocht omdat het niet optimaal past, dagen aan research die zich niet direct loont, glas bestellen in verschillende maten en diktes, je noemt het maar op. Veel tijd, geld en vooral veel risico in een kleine niche markt.

Krijg ik vandaag vanuit het AO forum (uiteraard) een PM met wat interesse. Waarop ik netjes antwoord. Direct daarna zonder aanhef of wat danook een PM met ongegeneerd "So what screen or TV did you use?"...
Zo wordt je dus in de hoek gedrukt als bedrijf om je af te zetten tegen de community, krijg je waarsschijnlijk nog ergens een rant met "commerciele hond" terwijl volgens mij niemand met een gezond verstand zo'n vraag zou moeten stellen.

Niet boos maar teleurgesteld :D
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Jinxz » Sat Mar 25, 2017 15:43

Andere voorbeelden ;)

Komt de Darius Burst binnen, krijg ik een mailtje of ik ff een copy kan maken van de software en kan toesturen. (via AO)

Komt de Initial D8 binnen krijg ik opnieuw een verzoek voor een kopie (via AO). Sterker nog, de vraag of ik de security er ff uit wil halen en op de post doen... wtf :wink: :wink: :wink: :wink:
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by RoOd » Sat Mar 25, 2017 17:58

Tijd voor een business account en attitude :-)

uiteindelijk is dat waarom veel mensen toch op zo'n forum zitten om makkelijk en gratis aan spullen en software te komen. Niet allemaal natuurlijk maar er zitten er altijd genoeg die ook geen fatsoen of schaamte hebben.
Komt ook door de heerlijke anonimiteit van het internet.
Daarom zie je steeds vaker dat mensen eerst een substantiële bijdrage moeten leveren voordat ze in aanmerking komen voor sales threads etc.

Uiteindelijk is het aan jezelf om daar "professioneel" mee om te gaan. Triest dat het moet maar je bent vast niet het enige bedrijf met deze berichten....
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Jinxz » Sat Mar 25, 2017 19:15

En uiteindelijk kun je er wel om lachen maar de schaamteloze vragen zijn soms echt verbazend :)
User avatar
Cageman
Active Level:
Active Level:
Posts: 5044
Joined: Wed May 27, 2009 20:17
Location: Netherlands, Breda

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Cageman » Sat Mar 25, 2017 22:39

Ben het met je eens, Chris. Ik vind ook dat er op fora wel echt extreem veel aan lowballing wordt gedaan.

Dit is een beetje analoog aan een eerdere discussie op dit forum over custom artwork. Het is meer dan terecht dat je geld vraagt voor dat soort diensten en producten, en ze beschermt tegen kopiëren of misbruik. Allemaal onderdeel van normaal zaken doen. Logo's en artwork vallen in principe onder auteursrecht. Zo'n uitzoek-klus voor een vewlix is Intellectueel Eigendom (IP). Je zou wel gestoord zijn als je als zakenman je IP te grabbel gaat gooien omdat het een community is.

Sommige dingen zijn wel geschikt voor delen binnen een community, sommige dingen niet. En dat is in jouw geval natuurlijk vaak de strijd tussen zakelijk en privé.
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by waiwainl » Sun Mar 26, 2017 22:46

De brutalen hebben de halve wereld, toch?

Maar ik begrijp de vragen wel, er wordt tenslotte ook veel gewoon gedeeld, ook door de mensen die er veel tijd en moeite in gestoken hebben (zie veel projecten op Arcade-projects.com). Het onderscheid of iemand er commercieel in zit vs. Hobby is niet altijd duidelijk.

Maar kan me voorstellen dat het irritant is soms :)
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Jinxz » Mon Mar 27, 2017 07:35

Ik denk(en hoop) inderdaad dat men het onderscheid niet altijd door heeft tussen iemand die er zakelijk in zit en een hobbyist.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Da Dude » Mon Mar 27, 2017 23:41

Nee heb je, Ja kun je krijgen. En als jij aangeeft welk scherm je gebruikt, is het voor andere handelaren natuurlijk mooi om daarop in te haken zonder de research. Maar dat je dat voor jezelf houdt is niet meer dan normaal. En als jij daarmee iets kan beginnen wat weer lucratief is voor je bedrijf. Lekker voor jezelf houden toch.

Ik ben blij dat jij een handelaar bent, met een hart voor de hobby. Daarom heb ik ook een Vewlix die er uit ziet als nieuw. Een 2 player panel die bijna niet van de kwaliteit van een orgineel te onderscheiden is.
Anders had ik nu een vergeelde vewlix met een hobbypanel waar ik na 6 maanden op uitgekeken was.

P.s. ik ben blij dat je er achter bent hoe je er een 1080P scherm in kan zetten, dan hoef ik niet bang te zijn dat ik straks met een vewlix zit met een defect scherm, ik er een upgrade in kan stoppen ipv zelf te moeten kloten wat toch niet mooi wordt, en ik er klaar mee ben, en voor peanuts te koop zet (ik ken mezelf :wink: )


Maarre kun je me even een iso uploaden van een multi Hd voor de ttx2 THANX gratis natuurlijk, hahahahaha geintje. De rest meen ik
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by cthulhu » Tue Mar 28, 2017 11:27

Helemaal mee eens met de bovenstaande comentaren.
Op forums wordt echt gruwelijk aan lowballing gedaan, als je uit Europa komt en de prijs van een spel wordt te hoog gevonden wordt er al gauw over Euro Tax gesproken. In mijn opinie zitten er veel zure mensen zonder geld op de forums die middels lowballing toch aan spullen proberen te komen en als het niet lukt beginnen ze een tirade. Hetzelfde zie ik op Marktplaats en verschillende koop en verkoop pagina's op Facebook.
Wat mensen nog steeds niet snappen is dat er ook nog steeds een commerciële markt voor dit soor spellen is en dat de prijs gedreven wordt door vraag en aanbod en ook dat als iemand voor z'n brood arcade- of retrospellen verkoopt dat die geen dingen gratis gaat weggeven...nogal logisch toch?
Niets van dat soort zure droeftoeters aantrekken en gewoon je ding blijven doen en er vooral plezier in hebben!
User avatar
Milspex
Active Level:
Active Level:
Posts: 702
Joined: Tue Aug 27, 2013 21:40
Location: Eindhoven

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Milspex » Tue Mar 28, 2017 12:24

1000% mee eens met bovenstaand commentaar. Teveel skirre gasten...
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Sphere » Tue Mar 28, 2017 13:23

Ach, iets voor een prikkie overnemen is nooit mis maar niemand hoeft een dief van zijn eigen portemonnaie te worden. Zeker niet als het je broodwinning is. Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn zolang je er maar respect voor hebt. Tirades naar aanleiding van markt bescherming is hetzelfde als boos worden omdat je moet bijbetalen voor kaas op je Whopper. Gewoon dom dus want er hoort geen kaas op een Whopper... duhhuh.
P-Nut
Active Level:
Active Level:
Posts: 268
Joined: Thu Oct 13, 2011 11:37

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by P-Nut » Tue Mar 28, 2017 14:57

Of je trolt ze door een verkeerd scherm type op te geven :P
(grapje lijkt mij niet verstandig dit te doen).

Helaas wilt bijna iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang. Ik maak mij daar ook af en toe schuldig aan, alleen vind ik dat je de verkoper zijn prijs moet respecteren en niet de verkoper afzeiken omdat je ergens niet mee eens bent.
(omdat je een bepaald bedrag niet wilt betalen voor een product/dienst).

Maaruh Jinxz je bent van ver gekomen ;) Ik kan mij nog herinneren dat je in Rotterdam bij launch event was van Marvel vs Capcom waar je op locatie accessoires verkocht. Ik kocht een HARP3 en van jouw 8 witte sanwa buttons. Je hebt een mooi 'imperiumpje' opgebouwd sindsdie, respect!
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Jinxz » Wed Apr 05, 2017 08:14

Haha dat launch event ja. Alweer een tijdje geleden.
Ik heb in de aanloop naar wat het nu is ontzettend veel tijd en moeite gestopt in goodwill en gelukkig betaald het zich nu uit.
Een imperium wil ik het nog niet noemen maar het betaald de rekeningen en ik doe waar ik van hou. Het mooiste is dat veel van de dingen die ooit op mijn pad kwamen nu nodig heb en " full circle" komen. Inkoop, verkoop, ict, electronica, gaming en een beetje O.C.D. in dat alles :)
User avatar
Milspex
Active Level:
Active Level:
Posts: 702
Joined: Tue Aug 27, 2013 21:40
Location: Eindhoven

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Milspex » Wed Apr 05, 2017 08:29

Dat is toch waar het om draait. Jammer van al die shit die je over je heen krijgt (daar kan ik ook wel een boekje over open doen), maar uiteindelijk boeit dat allemaal niet.
User avatar
waiwainl
Active Level:
Active Level:
Posts: 2007
Joined: Mon Sep 23, 2013 21:04
Location: Randstad

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by waiwainl » Wed Apr 05, 2017 10:13

Blijft natuurlijk de vraag branden; welk scherm heb je nu uiteindelijk gebruikt?

Image
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Jinxz » Wed Apr 05, 2017 11:53

Ik had wat moeite om 'm passend te krijgen maar dit is 'm:

Image
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Da Dude » Wed Apr 05, 2017 19:47

Wauw, kun je die ook in mijn cab zetten. Wat een gfx!
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Jinxz » Wed Apr 05, 2017 20:13

yup, 4K resolutie enzo ;)
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Da Dude » Wed Apr 05, 2017 22:53

NICEEEE ;-)
User avatar
Baki
Active Level:
Active Level:
Posts: 1328
Joined: Wed Sep 28, 2005 18:00
Location: Rotterdam

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Baki » Fri Apr 07, 2017 19:34

Het ligt ook aan het feit dat bijna alles te downloaden is, gratis wel te verstaan, tegenwoordig. Mensen zijn eraan gewend geraakt en men vind het gewoon dat het niks kost. Met die beleving vragen ze het ook.
Ik vind het ook bullshit. Als je een auto koopt kun je hem ook niet van het web downloaden ofzo.

Ik hou altijd deze spreuk aan met dat soort mensen:

"Never argue with a fool, they bring you down to their level and beat you with experience"
User avatar
Wombat
Active Level:
Active Level:
Posts: 525
Joined: Sun Sep 25, 2005 18:10
Contact:

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by Wombat » Sun Apr 09, 2017 18:05

Blijft een gevoelig issue in de videogames community, "iets met winst verkopen" en rotte appels houd je altijd. Het belangrijkste is dat je het perfecte scherm hebt gevonden en deze aanbied.
S-E-G-A 8)
User avatar
cocobolo
Active Level:
Active Level:
Posts: 138
Joined: Sun Sep 11, 2011 13:38
Location: Apeldoorn

Re: scheiding tussen hobby en bizz

Post by cocobolo » Sun Apr 09, 2017 18:34

het verhaal is heel herkenbaar voor mij:
Ik heb een kleine business met het cnc frezen van diverse zaken voor andere gitaarbouwers. Ik maak bijvoorbeeld gitaarmallen voor bijna 50 merken/modellen. Voor ieder van die modellen heb ik cad-bestanden gemaakt en sommige is een dag werk en anderen kost me een paar weken om alles helemaal uit te zoeken tot het klopt. En dan krijg ik regelmatig de vraag, via mijn website, of ze de bestanden mogen hebben. Terwijl ik complete sets van de mallen lever voor een paar tientjes, maar nee, ze hebben liever zelf de bestanden en proberen dan iemand met een cnc machine te zoeken. Helaas, dat ga ik natuurlijk niet doen. Ik denk dat ik kan stellen dat ik de grootste keus heb van de hele wereld op dit gebied, maar dat zou niet lang duren als ik alles gewoon weg geef ;)

Dus...niets van aantrekken Jinxz :) !
Post Reply