[main update: artikel] Aanstellende heerschappij

Alles wat niets heeft te maken met arcade en games.
Post Reply
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

[main update: artikel] Aanstellende heerschappij

Post by Ken » Mon May 15, 2006 15:35

Aanstellende heerschappij

Het regenseizoen op Okinawa is begonnen en dat zullen de gestationeerde Amerikaanse soldaten niet leuk vinden. Al liggend onder een palmboom je diensttijd uitzitten, het is niet altijd alleen maar bloederige ellende wat de Amerikaanse wereldheerser te zien krijgt. Ook al zal de Japanner altijd zijn land horizontaal op de kaart zien in de schoolklas, wij weten wel beter. Japan ligt verticaal en dit brengt nogal wat gevolgen met zich mee voor het klimaat wat er heerst. Als men in het Noordelijk Hokkaido door de zeer populaire sneeuw laat rollen halen de vissers op het Zuidelijke Okinawa op het dooie akkertje de vis binnen. Mensen uit Okinawa hebben over het algemeen ook een iets donkerdere huidskleur. De gemiddelde puber in Shinjuku ook maar dat is dan van de excessieve zonnebank bezoekjes.
Image
De verschillen in temperatuur zijn duidelijk voelbaar. Vooral in de zomer en winter zijn zelfs de verschillen tussen Osaka en Tokyo aanzienlijk. Osaka ligt iets zuidelijker en daar is het in de winter dan ook toch voelbaar warmer. Ik heb alle jaargetijden in Japan kunnen ervaren en de beste reistijden zijn zonder twijfel rond de bloesemperiode eind april en na het bedrukkende zomerweer. Als in september de Tokyo Game Show plaatsvindt zit je eigenlijk precies goed tussen de warmte en het regenachtige oktober in. Ik heb vorig jaar zelden een trui, laat staan een jas aangetrokken en naar mate je wat langer in Japan woont wen je aan het warme weer.
Image
Toch gaat er niets boven de hele dag draaiende airco die als een heerlijke ijskast aanvoelt na een dag in de warmte. Als je de metro neemt ga je ook nog eens diep de grond in, waardoor het alleen maar erger wordt. Dan loopt het soms echt van je lichaam als je net in Japan bent, het is niet voor niets dat veel Japanners met een handdoekje over straat lopen. Toch blijft het me verbazen hoe de zogenaamde ‘salary man’ het dag in dag uit blijven uithouden in hun warme pak. Zou het misschien daarom zijn dat ze massaal de laatste trein naar huis nemen…

Ken
Post Reply