Jullie oordeel gevraagd aub

Alles wat niets heeft te maken met arcade en games.
Post Reply
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Jullie oordeel gevraagd aub

Post by Jinxz » Thu Apr 24, 2014 18:28

Ik loop tegen een situatie waarin ik het gevoel heb dat ik gechanteerd wordt op een ander forum en wil jullie vragen naar jullie mening. Ik ben naar mijn idee integer en absoluut niets te verbergen. Ik zal het verhaal danook hopelijk neutraal weergeven:

In December verkocht ik een Vewlix C cab aan iemand in Europa. Iemand die graag alles origineel wilt hebben.
Ik verkocht 'm met korting, stuurde hem de cab toe en hij was 'over the moon'.
Vervolgens kreeg ik de vraag of ik de zwarte masks (dunne bezel) die boven en onder het scherm zitten kon aankomen aangezien degene die in z'n cab zaten waren verkleurd. in diezelfde mail liet hij me weten dat het verder geen probleem was.
Helaas kon ik ze niet aankomen via mijn kanaal maar bood direct aan om ze te refurbishen. ik had op dat moment namelijk niet de mogelijkheid om ze te swappen omdat alle C cabs waren verkocht.
Vervolgens bleek er iets niet helemaal goed te zijn met het geluid van de cab. Er zat een lichte kraak in het geluid over één kant van de speakers. Dat trok ik me erg aan en bood hem om naast de refurbish van de masks een nieuwe amplifier te sturen om het daarmee op te lossen.

Hij wou niet dat ik z'n masks opknapte omdat hij liever alles origineel wou hebben.

Het blijkt ondertussen dat hij voor honderden (!) euros zonder het te bespreken, 2 nieuwe stripjes metaal (NOS masks) uit Japan heeft laten invliegen en nog eens een dergelijk bedrag aan BTW en douane kosten heeft betaald. Ik verbaasde me dat hij zo ver zou willen gaan terwijl hij gewoon 6 maanden garantie heeft bij mij.

Nu is het zo dat hij wil dat ik voor de kosten opdraai. Niet het gehele bedrag ondertussen meer maar in mijn ogen is iedere cent 1 teveel aangezien hij gewoon garantie heeft en dus het recht op die zwarte masks van mij. Dat terwijl hij een refurbished cab kocht en achteraf dus ook boos zou zijn geworden als ik 'm refurbished had.
Ik heb hem dus aangeboden om de masks te refurbishen en ondertussen (omdat ik nu een C op voorraad heb) zelfs zijn oude masks om te ruilen voor 2 nieuwe waar ik niet aan heb gezeten.

Hij weigert en wilt hoog en laag dat ik de kosten betaal voor zijn impulsaankoop.

Mijn aanbod is nu refurbish of swap voor vervangende masks, betalen voor de retourzending, betalen voor mijn zending naar hem, een nieuwe speaker (omdat hij van mening is dat het geluidsprobleem in de speaker zit), had 'm nogsteeds aangeboden een nieuwe Amp te sturen en als bonus een 1:12 scale model Vewlix als teken van good will. Plus ik stuur mijn onderdelen voordat hij zijn onderdelen stuurt zodat hij maar 1 keer aan z'n cab hoeft te sleutelen.

Nu is de situatie ge-escaleerd tot aan de admin en die deelt de mening van de koper dat ik moet opdraaien voor de impulsaankoop van de NOS parts en zoniet een negatieve rating verdien.


----einde neutraal verhaal ;) ----



Het gaat mij ondertussen niet meer om het geld (100 euro ofzo als symbolisch bedrag) maar het idee dat je wordt geconfronteerd met dergelijke praktijken van zelfrecht wat dan ook nog eens wordt vergoelijkt door een admin. Al was het 1 euro dan weigerde ik uit puur principe nog om te betalen.
Sterker nog, de klant heeft nog geld van me tegoed voor te annuleren van een 500GB harddisk met SSF4 die hij reeds ontving maar wenst te cancelen. De game was een bootleg wat ik helaas niet wist, ik bood m'n excuses aan en wil hem een full refund geven op de game. Hij vindt het teveel werk om de schijf terug te sturen dus ik vergoed hem alsnog het verschil tussen de aankoop en de waarde van de HDD. Nu het blijkbaar gaat om geld, bood ik 'm nog eens aan om ook de HDD naar me terug te sturen zodat ik meer geld kan refunden.
Het gaat me dus niet om het geld maar wel om de noemer 'NOS masks refund'.

Als iemand iets verkoopt op een forum hoort hij zich aan bepaalde regels te houden. Datzelfde hoort ook te gelden voor kopers. Garantie handel je af als garantie en ga je niet op deze manier tewerk.

Ik kan je niet goed genoeg uitdrukken hoe deze situatie aan me knaagt en het huilen staat me letterlijk nader dan de lach. Ik riskeer m'n reputatie op 't forum en zou me nog sneller terug trekken uit fora dan hierin mee te gaan.


Oh, en ik heb Ken en Da Dude nog wat tegoed ;) Sry voor de delays guys ;)
User avatar
cthulhu
Active Level:
Active Level:
Posts: 1664
Joined: Wed Dec 17, 2008 21:56
Location: Dordrecht

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by cthulhu » Thu Apr 24, 2014 19:11

Ik ben naar mening dat een garantie zoals jij die aanbiedt bij de aankoop van een cab komt te vervallen als de koper de cab voorziet van eigen gekocht materiaal, of in ieder geval de garantie op het desbetreffende onderdeel. Dat een koper zelf het initiatief neemt om onderdelen te kopen voor veel geld, wil niet zeggen dat jij op hoeft te draaien voor de extra kosten die gepaard gaan met de privé aankoop. Al helemaal gezien jij een in mijn optiek fatsoenlijk alernatief aan hebt geboden. Dat een koper daar niet mee akkoord gaat en zelf spullen gaat kopen, heb jij (wederom in mijn optiek) niets mee te maken.
Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik vind het gedrag van de koper niet bepaald door de beugel kunnen. Ik hoop dat je al het emailverkeer hebt bewaard en dit eventueel aan de admin van het desbetreffende forum kan laten zien om duidelijkheid te geven aan de (nogal nare) situatie. Zijn er trouwens op dat forum nog meer admins die je kan informeren, want de mening van één admin hoeft niet gedeeld te worden door de rest van de admins of moderators...laat ze een fatsoenlijk overleg plegen ofzo.
Ik zou mij al helemaal niet laten afschrikken door één dubieus persoon en één negatieve feedback, je hebt immers veel goede feedback die er voor kunnen zorgen dat jouw goede reputatie overeind blijft. Helaas zullen er altijd mensen zijn die er alles aan doen om iemands goede reputatie te ruineren.
ik hoop dat alles goed gaat komen voor je.
User avatar
Marcosan30
Active Level:
Active Level:
Posts: 1254
Joined: Sat Apr 28, 2012 17:52
Location: Steenwijk (Nederland)

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by Marcosan30 » Thu Apr 24, 2014 20:47

PM voor LeChuck
Image
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by Jinxz » Thu Apr 24, 2014 21:02

Marcosan30 wrote:PM voor LeChuck


Ontzettend bedankt voor je reactie!

ik heb ook lang en breed nagedacht over het posten van dit bericht hier. Ik heb immers alles te verliezen in deze situatie.
Zolang we een community zijn en ik daar onderdeel van mag zijn vindt ik dat dit soort berichten ook kunnen. Niet om te luchten of een mening op te dringen maar gewoon eens kijken wat anderen er van vinden.
In het verleden heb ik voor werkgevers gewerkt die op een bepaald moment een soort forcefield om zich heen bouwen en denken dat ze alles kunnen doen en laten. Zelfs af en toe denken dat ze boven de wet staan in hun standpunten.
Ik hoop dat ik mezelf dat niet aan doe maar sinds ik in m'n eentje dagelijks werk wil ik wel eens een serieuse situatie tegen het licht houden bij anderen.
Just to correct me if I'm wrong.
User avatar
Marcosan30
Active Level:
Active Level:
Posts: 1254
Joined: Sat Apr 28, 2012 17:52
Location: Steenwijk (Nederland)

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by Marcosan30 » Thu Apr 24, 2014 21:18

Is cool Chris
Image
User avatar
RoOd
Active Level:
Active Level:
Posts: 1260
Joined: Sun Sep 18, 2005 21:50
Location: Haarlem

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by RoOd » Thu Apr 24, 2014 21:37

Volgens mij als je het wetboek erop naslaat dan sta jij volledig in je recht.
Je verkoopt als bedrijf een product met garantie en bied nadat er iets met je product niet in orde of naar wens van de koper (ook een verschil trouwens en heel coulant afgehandeld van jou) de garantie aan die er bij hoort.
De koper heeft jou niet in de gelegenheid gesteld om de garantie uit te voeren, hij had wel ieder bedrag kunnen betalen voor die zaken.

En anders is het heel simpel, er zijn wetswinkels waar je juridische hulp en informatie kan krijgen, laat je het oplossen door een onpartijdige partij en het is nog rechtsgeldig ook. Kan iedereen op een forum vinden wat ze willen maar als je daarmee komt is er weinig dispuut.

Probleem met fora is dus wel de drama af en toe en als het je dan zo raakt vind ik dat heel vervelend voor je!

Heb je een rechtsbijstand verzekering? Heeft mij en mijn vrouw al uit een paar nare situaties geholpen waar we niks aan konden doen. Maar een brief van een advocaat doet soms wonderen. En voor die paar euro per maand het zeker waard.

Heel veel succes, naar mijn idee ben je meer dan schappelijk!
Super Nintendo, Sega Genesis, man when I was dead broke I couldn`t picture this ...

My Neo Games
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by Jinxz » Thu Apr 24, 2014 23:12

Opgelost.

Ik hoop niet dat dit een soort blijvend oordeel over mij heeft gegenereerd bij de admin maar het is iig done.
User avatar
Sphere
Active Level:
Active Level:
Posts: 795
Joined: Mon Sep 24, 2012 23:30
Location: Zoetermeer
Contact:

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by Sphere » Fri Apr 25, 2014 08:05

Chris, de service en klantgerichtheid die jij biedt heb ik niet vaak meegemaakt. Als ik dit zo oordeel was je al meer dan nodig klantgericht door direct met een oplossing te komen. Ik ben dan ook van mening dat dit "gevalletje" niet aan jou ligt als verkoper maar aan de verwachtingen en ideeen van de koper.

Het ligt niet aan je integriteit en aan jou als persoon. Knoop dat goed tussen je oren. Dit lijkt echt op een gevalletje "eikel" van een koper.

Dat gezegd hebben heb je wel gelijk dat je reputatie op het spel staat als verkoper en dat dit inderdaad gijzelingspraktijken zijn die ervoor kunnen zorgen dat een deel van je afzetmarkt worden beperkt. Ga daar gewoon zakelijk en afstandelijk mee om. Wat kost het je om deze zaak op te lossen versus wat kan ik nog uit het afzet kanaal aan omzet halen. Misschien moet je daarin iets verharden zonder dat je je integriteit verliest en gewoon met plezier het vak kan blijven beoefenen.

Ik hoop dat je hiermee een beetje een hart onder je riem heb kunnen steken. In ieder geval goed om te zien dat het is opgelost.
User avatar
ruderudie
Active Level:
Active Level:
Posts: 1581
Joined: Fri May 19, 2006 16:27

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by ruderudie » Fri Apr 25, 2014 09:48

Ja Chris m.i. Is dit je ondernemersrisico, er zijn nu eenmaal altijd kopers die je het leven zuur zullen willen maken of maximaal zullen willen uitbuiten. Zeker tegenwoordig zie je dat onder dreiging van negatieve feedback verkopers tot het uiterste worden gedreven. Feedback heeft dus ook wel degelijk zijn keerzijde. Ik vind het al heel wat dat je garantie geeft op shit met onbekende historie en welke feitelijk op elk moment de geest kan geven! Dat is al heel wat, mensen moet wel beseffen dat ze een tweedehands gebruiksvoorwerp kopen en dat deze apparaten merendeels uit de exploitatie komen. Hoe dan ook, ik zou me als ik jou was niet laten ontmoedigen door 'lastige klanten', als het bij uitzonderingen blijft weet je dat het niet aan jou ligt. En dit zal ook zeker niet de laatste zijn helaas. Feit is wel dat bij mensen helaas negatief nieuws vele malen beter blijft hangen dan positief nieuws, dat is altijd jammer maar je moet er helaas mee dealen. Wat ook helpt is in zo'n geval even wat community members positief te laten bijdragen in een discussie op een forum, heb daar ook eens veel profijt van gehad bij een dispuut. Goed dat het weer achter de rug is in elk geval, hopen dat de volgende zeurpiet maar lang wegblijft :)
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by Da Dude » Fri Apr 25, 2014 11:10

Ik kan het niet beter verwoorden dan wat hierboven verteld wordt.

En mijn Vewlix aankoop, is in alle opzichten perfect gelopen. de extra service had ik echt niet verwacht. En het contact is altijd open en eerlijk geweest. En dat ik wat langer moet wachten op een kabeltje intresseert mij echt helemaal niks.

Het is gewoon een domme koper, die na zijn impuls aankoop spijt heeft, en het nu op jou wil verhalen. En die Admin is misschien een maat van hem.
Ik hoop dat het geen reputatieschade heeft opgeleverd, anders wil ik wel een topic daar aanmaken met mijn vewlix in hun gallery pm mij maar waar hahaha.

Ik ben heel blij hoe de transactie is velopen. En daar is geen woord van gelogen!!!
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by Jinxz » Fri Apr 25, 2014 23:43

Tnx guys voor de input.

Het is uiteindelijk opgelost op mijn 'terms' zoals ik ze boven noemde. Z'n reactie was dat ie het wel best vond en overtuigd was van m'n goede wil.
Geloof het of niet, ik heb hem vervolgens (na z'n OK) aangeboden om alsnog de 100 euro te betalen met als argument dat ik 'm niet gun dat ie me een bad rating geeft.
Zijn reactie was dat ie het respecteerde dat ik een "change of hart" had. Ik heb 'm als laatste bericht nog wel even netjes duidelijk gemaakt dat ik absoluut geen 'change of hart' had maar mezelf heb neergelegd bij z'n chantage praktijken en de eer aan mezelf hou.
Kirurishii
Active Level:
Active Level:
Posts: 8
Joined: Mon Dec 30, 2013 15:02

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by Kirurishii » Sun Apr 27, 2014 23:23

Als ondernemer tot ondernemer.. Je bent te goed voor deze wereld.
Let er wel op dat je jezelf toch wel een beetje indekt tegen dit soort praktijken. Het is raadzaam om toch een paar garantiebepalingen op te stellen die je een beetje beschermt tegen dit soort zaken.
Ik heb mijn teen ook 2x gestoten tegen dezelfde steen die je zelf hebt, alleen ging dat om een totaal van bijna €3000. Dat is een keer leuk, maar het houd toch op een gegeven moment op. Dan is het toch wel nuttig om wat garantie regels op te stellen welke je de koper overhandigt alvorens tot verkoop over te gaan.
Het betekent geenszins dat je niet langer de service gaat verlenen die je zo normaal acht, maar nu krijg je wel de opening om die service te ontzeggen wanneer iemand misbruik van je wenst te maken. Als een onderdeel van een product niet naar wens is, zoals bijvoorbeeld die Masks, terwijl deze bij aankoop wel zijn aangekaart, en hierdoor ook een discount is gerekend, deze niet als argument mag toepassen als koper zelf nieuwe gaat aanschaffen ter vervanging, willens en wetens deze bij verkoop al niet 100% perfect waren. Sterker nog, zoals eerder geopperd, garantie zou volledig kunnen vervallen wanneer koper zelf aan de exterior van de cab heeft geknutseld waardoor verkoper niet langer de kwaliteit kan garanderen.
Juridisch gezien sta je dan ook een stuk sterker. Zonder dergelijke bepalingen delf je tegen een rechter altijd het onderspit. Het had op papier moeten staan.

Je kent het gezegde allicht al:
Wie schrijft, die blijft.
User avatar
Jinxz
Active Level:
Active Level:
Posts: 2387
Joined: Sun Jun 06, 2010 11:58
Location: Netherlands
Contact:

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by Jinxz » Mon Apr 28, 2014 10:26

Thanks Kirurishii.
Op fora worden in sticky topics altijd voorwaarden gepost die 99% bedoeld zijn voor de verkopers. Het lesje dat ik van deze situatie heb geleerd is inderdaad dat ik in m'n eigen topic ook maar eens wat voorwaarden post m.b.t. de koper/garantie.
User avatar
Da Dude
Active Level:
Active Level:
Posts: 5449
Joined: Mon Jan 17, 2011 23:27
Location: Netherlands
Contact:

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by Da Dude » Mon Apr 28, 2014 11:09

Groot gelijk, indekken is geen overbodige luxe.
User avatar
rklok
Active Level:
Active Level:
Posts: 1252
Joined: Tue Feb 19, 2008 16:26
Location: Apeldoorn
Contact:

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by rklok » Thu May 01, 2014 22:40

Dit heb ik ook een aantal keer meegemaakt,(vooral in Frankrijk)
'tis triest , maar het hoort er inderdaad een beetje bij.
Het is de "macht" van de koper
Image
Kirurishii
Active Level:
Active Level:
Posts: 8
Joined: Mon Dec 30, 2013 15:02

Re: Jullie oordeel gevraagd aub

Post by Kirurishii » Sat May 03, 2014 12:57

Het is een bescherming voor de particuliere koper, zakenlui onder elkaar worden verondersteld de trucs te kennen onder het mom ondernemers risico. Wij zijn op de hoogte van de waar die we in willen kopen, en ook van de waar die we willen verkopen. Als wij dan een keer een kat-in-de-zak aankopen, dan is dat wettelijk gezien onze eigen schuld, hadden we de waar beter moeten inspecteren of onderhandelen, danwel contact houden met een bewezen betrouwbare zakenpartner.

Van de particulier dient te worden uitgegaan dat deze nul kennis van zaken heeft, en daarmee een schitterend doelwit voor louche verkopers, we kunnen ze eenvoudig een flinke cent uit de zak kloppen, zonder dat de mensen daar weinig tegen kunnen doen. Voor die mensen, die eerlijk een product willen kopen zonder te worden uitgebuit zijn er wetten en regels opgesteld, zoals de 30 dagen garantieplicht. Persoonlijk sta ik zelf ook achter die plicht. Maar helaas zijn er lui die misbruik maken van deze regels en hiermee een slaatje uit denken, willen en zelfs, zoals nu weer blijkt zullen slaan. Gelukkig is de verkoper niet geheel onbeschermd tegen deze vorm van oplichting cq fraude, en daar zijn de garantiebepalingen.
De koper krijgt de bepalingen in handen, wordt er door verkoper op gewezen, en zou er een handtekening voor kunnen zetten. Dit is gebruikelijk voor vele aankopen boven een bepaald bedrag, zoals auto, keuken, huis, bankstel etc. etc.. Zou je voor je producten een failsafe in kunnen bouwen, zou ik dat ook niet nalaten. Als ik een console heb gemod of gefixed, zegel ik deze ook af. Ik stel deze niet zozeer als garantie middel, maar ik kan wel altijd achterhalen of mensen na oplevering in de console hebben geklooid wanneer mijn mod niet meer zou werken waar zij "geen idee hebben hoe dat komt".

In geval van complete cabs met techniek en alles, zou je hetzelfde kunnen doen. De koper neemt zo'n apparaat af om mee te spelen, en heeft dan weinig onder de motorkap te zoeken. Of verzegel de computers, zoals elke PC of console bouwer dat doet, zegel deze af, is de zegel stuk, heb je geklooid, einde garantie. Het is aan de verkoper of deze evengoed nog service gaat verlenen aan de hand van het instinct of de klant de boel in de maling neemt of niet. Geef je spullen een uniek nummer, zodat kopers deze niet stiekem kunnen verruilen voor defecte producten die er veel op lijken. Maak goede foto's van breekbare of krasgevoelige zaken, zoals afbeeldingen, kunststof onderdelen en glaswerk, en verzeker je ervan dat deze in perfecte staat bij de klant zijn aangekomen. Als de klant de materie bij je afhaalt, maak de klant duidelijk dat schade door eigen vervoer niet in de garantie is opgenomen. etc etc

Het is sneu dat het zo moet, maar er zijn nou eenmaal lieden die bereidt zijn iemand tot de laatste cent uit te knijpen, en als ze dat niet lukt, zij dan op internet uitgebreid kunnen schelden en tieren. Het is dan aan jou om aan te tonen dat koper een onbetrouwbaar individu is.
Post Reply