Beste mensen,.
Ik ben even over komen waaien van IGF ( Nick: Son Gohan ), omdat ik denk dat ik hier meer info kan krijgen over dit onderwerp dan daar.
Ik ben van plan om over een jaar met 2 andere studenten 6 maanden stage te gaan lopen in Japan. Daarvoor hebben we woonruimte nodig en ik zou graag willen weten waar ik dan het beste kan gaan kijken? Hoeveel de kosten ongeveer zullen zijn? En waar het leuk is om te verblijven en waar juist niet.
De stage ben ik via mijn decaan aan het regelen en hopelijk lukt het om via haar stage plekken te vinden. Maar mocht dit niet lukken heeft iemand nog tips waar je info kan vinden ?
We studeren alle 3 bouwkunde ( architectuur ) en willen graag bij een Architecten / ( 3d ) teken bureau stage lopen.
Alvast bedankt
Stage in Japan ( Tokyo )
Het begrip 'stage lopen' in Japan bestaat eigenlijk niet. Je werkt ergens of niet en zeker voor Europeanen is het zeer moeilijk ergens aan de bak te komen in de vorm van een stage. Tel daar nog eens bij op dat het ook zeer waarschijnlijk is dat je dan totaal geen werk krijgt. De enige mogelijkheid voor een succesvolle stage is een bedrijf te vinden waar je door iemand anders wordt geintroduceerd. Onderschat niet hoe extreem lastig het is voor Japanners zelf al om aan een baan te komen. Slechts een keer per jaar worden mensen aangenomen vanaf de universiteiten.
Ik zou even een mailtje sturen naar de Nederlandse Ambassade in Tokyo. Als het goed is staat het mailadres van Rob Stroeks op de site. Ik heb met hun samen gevoetbalt in Tokyo elke dinsdag en wellicht dat zij iets weten. Wat ook erg belangrijk is, is je visum. Er bestaat wel zoiets als een stagevisum, omdat het verkrijgen van een werkvisum onmogelijk is. Het is namelijk zeer tijdrovend voor de bedrijven zelf vanwege de bureaucratie die daar omheen zit. Zorg dat je visum in orde is, en ik zou zeker geen genoegen nemen met de afspraak dat je op reisvisum gaat en na drie maanden even het land in en uit gaat, die truuk kennen ze onderhand wel en er wordt veel gecontroleerd bij bedrijven. Je wilt toch niet hebben dat je ergens op een bedrijf wordt gecontroleerd zonder het juiste visum, je het land wordt uitgezet en nooit meer mag terugkomen? Het is geen Nederland, het is geen 'kom maar binnen met je knecht' mentaliteit.
Voor een redelijk indicatie van huisvesting is Sakura House wellicht een goede optie.
Dit bedrijf verhuurd alleen aan buitenlanders, check www.sakura-house.com
Het is natuurlijk leuk om zo dicht mogelijk bij de Yamanote trein lijn te zitten, maar iets verder weg is wellicht wat saaier maar wel goedkoper. Mocht je nog meer vragen hebben gooi maar neer hier.
Ik zou even een mailtje sturen naar de Nederlandse Ambassade in Tokyo. Als het goed is staat het mailadres van Rob Stroeks op de site. Ik heb met hun samen gevoetbalt in Tokyo elke dinsdag en wellicht dat zij iets weten. Wat ook erg belangrijk is, is je visum. Er bestaat wel zoiets als een stagevisum, omdat het verkrijgen van een werkvisum onmogelijk is. Het is namelijk zeer tijdrovend voor de bedrijven zelf vanwege de bureaucratie die daar omheen zit. Zorg dat je visum in orde is, en ik zou zeker geen genoegen nemen met de afspraak dat je op reisvisum gaat en na drie maanden even het land in en uit gaat, die truuk kennen ze onderhand wel en er wordt veel gecontroleerd bij bedrijven. Je wilt toch niet hebben dat je ergens op een bedrijf wordt gecontroleerd zonder het juiste visum, je het land wordt uitgezet en nooit meer mag terugkomen? Het is geen Nederland, het is geen 'kom maar binnen met je knecht' mentaliteit.
Voor een redelijk indicatie van huisvesting is Sakura House wellicht een goede optie.
Dit bedrijf verhuurd alleen aan buitenlanders, check www.sakura-house.com
Het is natuurlijk leuk om zo dicht mogelijk bij de Yamanote trein lijn te zitten, maar iets verder weg is wellicht wat saaier maar wel goedkoper. Mocht je nog meer vragen hebben gooi maar neer hier.
Als je puur en alleen voor de stage naar Japan gaat, denk ik dat er een grote kans is dat het een teleurstelling zal worden. Ik loop dit moment zelf ook een stage bij twee Japanse bedrijven in totaal, en naast dat het af en toe interessant en gezellig is is het ook regelmatig afzien! Wat Ken meldde over dat je weinig werk krijgt klopt in de meeste gevallen. Zelf heb ik ook zo nu en dan helemaal niets te doen (nu dus) en dan wordt de verveling echt frustrerend. Ik wist van tevoren dat dit me zou gaan overkomen, dus ik sta er niet van te kijken. Maar ik kan me voorstellen dat iemand die daar niet op voorbereid is heel onzeker wordt in een Japans bedrijf hierdoor.
Met je studie bouwkunde heb je wel een totaal andere studie als ik (management opleiding). En ik wil je absoluut niet ontmoedigen om naar Japan te komen, het is namelijk echt een fantastisch land. Maar regel voordat je hierheen komt je zaakjes met betrekking tot de opdracht goed en tot in detail. Zorg dat je niet in de situatie kom dat je het moet doen met het werk dat ze je geven, want dan wordt je niks wijzer hier.
Hoe is je Japans? Zorg dat het op peil komt, ook alle software op computers is in de Japanse taal.
Wat betreft de kosten: wonen in Tokyo is relatief duur, maar daar kan Ken je verder over informeren. In de Kansai Area (Osaka, Kobe, Nara, Kyoto) is het al mogelijk om voor ongeveer 225 euro per maand een appartementje te krijgen. Dan moet je echter wel iemand vinden die garant voor jou wil staan in de meeste gevallen (iemand die voor jou wil betalen in geval jij dat niet doet). Dit is over het algemeen makkelijker gezegd dan gedaan. Vergelijk appartementen in Japan niet met Nederlandse, het is meestal erg klein.
Hoe dan ook, mocht je het echt graag willen dan kan ik het je zeker aanraden om naar Japan te komen. Het is een unieke ervaring. Het is echter wel verdomde moeilijk. Succes!
Met je studie bouwkunde heb je wel een totaal andere studie als ik (management opleiding). En ik wil je absoluut niet ontmoedigen om naar Japan te komen, het is namelijk echt een fantastisch land. Maar regel voordat je hierheen komt je zaakjes met betrekking tot de opdracht goed en tot in detail. Zorg dat je niet in de situatie kom dat je het moet doen met het werk dat ze je geven, want dan wordt je niks wijzer hier.
Hoe is je Japans? Zorg dat het op peil komt, ook alle software op computers is in de Japanse taal.
Wat betreft de kosten: wonen in Tokyo is relatief duur, maar daar kan Ken je verder over informeren. In de Kansai Area (Osaka, Kobe, Nara, Kyoto) is het al mogelijk om voor ongeveer 225 euro per maand een appartementje te krijgen. Dan moet je echter wel iemand vinden die garant voor jou wil staan in de meeste gevallen (iemand die voor jou wil betalen in geval jij dat niet doet). Dit is over het algemeen makkelijker gezegd dan gedaan. Vergelijk appartementen in Japan niet met Nederlandse, het is meestal erg klein.
Hoe dan ook, mocht je het echt graag willen dan kan ik het je zeker aanraden om naar Japan te komen. Het is een unieke ervaring. Het is echter wel verdomde moeilijk. Succes!
Poe, om nu mijn stage in Japan te gaan lopen...nou nee. Ik moet er niet eens aan denken! Ik heb een te gekke tijd in Japan gehad (zomer 2003) en kan me indenken dat het een STUK anders is wanneer je moet werken/stage etc. Het is natuurlijk wel een uitdaging.
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "