[main update: artikel] Op hoop van zegen

Alles wat niets heeft te maken met arcade en games.
Post Reply
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

[main update: artikel] Op hoop van zegen

Post by Ken » Sat Dec 24, 2005 04:07

Op hoop van zegen

Er staat een grijze Kerst voor de deur. Sinds ik terug ben in Nederland weet iedereen mij weer te besmetten met het ‘klaag virus’ wat er in Nederland heerst. Alles was vroeger beter, maar dat zeiden we vroeger ook. Het nieuwe jaar begint dan ook alweer lekker. De goede voornemens van de Nederlanders zijn veranderd door de jaren heen.
Waar vroeger nog voor de open haard vrolijk Kerstliederen werden gezongen, staat men nu op een verplichte Kerstborrel te kankeren over het nieuwe zorgstelsel. Natuurlijk wel enigszins begrijpelijk, maar kunnen we het in dit land dan helemaal nergens anders meer over hebben? De allochtonendiscussies gaan vrolijk verder, al is dat eigenlijk geen discussie meer in de Nederlandse huiskamer. Het kabinet moet op de brandstapel, alle vrouwen met boerka’s (nieuwe Nederlandse spelling) zullen worden aangezien als vermomde terrorist en we kopen massaal Frans Bauer om dat Nationalistische gevoel te onderstrepen. Het zogenaamde ‘wij’ gevoel, samen met kartonnen Frans in de hoek sterretjes aansteken. Als je ergens over kan klagen, doe het dan over de kleinburgerlijke samenleving die aan deze onzin meedoet.

Nu zal deze voorgaande alinea voor mensen die mij goed kennen vreselijk hypocriet overkomen. Was Ken niet degene die op iedere verjaardag mensen tot het Fortuynisme bekeerde en was Ken niet degene die voorop liep in de strijd als het ging om het aanpassen van de Nederlandse medeburger? Absoluut, maar ik heb er het afgelopen jaar in Japan zo weinig last van gehad, dat het een stuk rust gaf in me kop die men behoorlijk onderschat. Als je nou eens alles waar je je aan ergert lekker laat gaan en je, samen met vrienden en geliefden, eens zou bezig houden met wat je wél hebt en welke vrijheid je altijd nog hebt om iets wél te gaan doen in je leven. Kijk bovendien eens in de spiegel waar jij zelf binnen je vriendengroep of relatie wat kan verbeteren. Je doet jezelf niet alleen tekort door er over te blijven doorzeiken, maar je doet jezelf er ook tekort aan je eigen leven wat aangenamer te maken. ‘Ja hoor Ratelband, het zal allemaal wel’, hoor ik enkele van jullie nu denken, het zij zo. Er is in mijn leven in ieder geval veel meer waar ik me voor kan inzetten, dan dingen waar ik alleen maar over zou kunnen klagen.

Prettige Kerstdagen!
Post Reply