[main update: artikel] Legaliseer geluidsoverlast

Alles wat niets heeft te maken met arcade en games.
Post Reply
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

[main update: artikel] Legaliseer geluidsoverlast

Post by Ken » Tue Nov 15, 2005 13:11

Legaliseer geluidsoverlast

Na een weekje Seoul weer terug in vertrouwde omgeving. Mijn nederige stulpje in de wijk Hamamatsuchou stond er bij terugkomst gelukkig nog. Eerst maar een wasje draaien en boven het balkon hangen om naar beneden kijken hoe het staat met de vorderingen van de bouw aan de overkant. Ik ben de afgelopen maanden elke doordeweekse ochtend wakker geschud door de machines van het sloopbedrijf.

Tegenover mijn flat stond een vrij ouderwets gebouw wat men vakkundig naar beneden heeft gehaald. Wat naar beneden gaat wordt natuurlijk ook weer opgebouwd, dus na een weekje rust was nu het bouwbedrijf aan de beurt mij van mijn ochtendslaap te weerhouden. Waar men in Nederland nog wel eens klaagt over geluidsoverlast denk ik niet eens dat het woord in Japan bestaat. Er is altijd en overal geluid. Ook al is mijn huisje erg goed geïsoleerd, aan de ene kant is men bezig een paal de grond in te heien en aan de andere kant snellen de Yamanote lijn, de Keihin Tohoku lijn, de Shinkansen en de Yurikamome monorail voorbij.
Image
Treinen rijden zoals je op de foto kunt zien stipt om de drie minuten, maar toch wordt er vaak over geklaagd. De treinen zijn bovendien erg lang. Om je maar even een idee te geven hoe lang de treinen zijn en hoe vaak deze stoppen. Laatst liep ik naar de Hachiko uitgang van Shibuya station welke helemaal aan de zijkant van het perron ligt. Je stapt uit en de trein rijdt weer weg maar voordat je aan het einde van het perron bent stopt de volgende trein alweer bij het perron. Als ik op woensdagavond naar de voetbaltraining wil in Aoyama 1-chome, neem ik de metro. Naast het JR (Japan Railways) station van Hamamatsuchou ligt het Daimon station van de Oedo subwayline.

De Oedo line is de laatste aanwinst van het bizarre treinen- en metrostelsel wat door deze stad krioelt. Een nadeel van de Oedo line is dat deze zo diep in de grond is aangelegd, dat je eerst vijf roltrappen naar beneden moet om bij het perron te komen. In de zomer is het al vochtig en klam, dan is het niet altijd een pretje om ook nog eens veertig meter de grond in te duiken. Het einde van de week nadert en het worden twee drukke dagen. Enkele artikelen moeten nog worden afgemaakt, ik moet mijn kaartje voor de K-1 Grand Prix finale nog ophalen in Shibuya, voor mijn broer moet ik nog naar Nakano, een pakketje ligt klaar in Ginza, ik moet nu echt eens King of Fighters XI gaan bekijken in Akihabara en dan staat morgen ook nog eens Koreaanse BBQ op het programma in Shimbashi. Maar maak je geen zorgen, ik sla me wel door deze moeilijke dagen heen.
Post Reply