[main update: artikel] Een weekje Seoul

Alles wat niets heeft te maken met arcade en games.
Post Reply
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

[main update: artikel] Een weekje Seoul

Post by Ken » Wed Nov 09, 2005 13:05

Een weekje Seoul

Omdat ik gezellig met mijn ouders een weekje in Zuid Korea doorbracht, waren er afgelopen week geen verhalen te lezen op de site. Voor je naar een grote stad afreist heb je er een bepaald beeld van. Mijn verwachtingspatroon van Seoul was niet bepaald hoog en ik maakte mijzelf vooral weinig illusies. Seoul is een zeer grote stad met twaalf miljoen inwoners. Eigenlijk pas vanaf 1988 toen Seoul de Olympische Spelen hield is de stad echt aantrekkelijk geworden. Na het WK voetbal in 2002 is de economie van het land natuurlijk helemaal in een stroomversnelling geraakt. Het is overigens best leuk om het stadion met de vijf ringen te zien liggen. De stad wordt in een noordelijk en zuidelijk gedeelte gesplitst door de Han rivier. Een groot voordeel in Seoul is dat taxi’s niet duur zijn en je voor tien euro van ene naar de andere kant van de stad reist en dit kan zomaar drie kwartier duren. Ik ben me er van bewust dat het levenspatroon hier in Tokyo nou eenmaal vele malen hoger is dan in Seoul, zo niet in de rest van de wereld. Op een paar zwervers na is er weinig armoede in het straatbeeld van Tokyo te bespeuren. Dit is in Seoul wel anders en dat heeft verschillende redenen. Om te beginnen zie je duidelijk de Chinese en zelfs Russische invloeden. De grote markten worden vaak door Russische zakenlui bevoorraad en de producten die je er vindt zijn nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. Begrijp me niet verkeerd, in Seoul vindt je alle moderne winkels en warenhuizen, maar het heeft voor de gemiddelde inwoner van Seoul weinig zin daar naartoe te gaan.

Op de grote markten vind je kleine stalletjes met kleding die Marianne Weber in de jaren tachtig bij concerten droeg, om een beeld te scheppen. Kwalitatief niet bepaald hoogstand zeg maar. Even verwonderlijk is het feit dat er net als in Japan weinig criminaliteit is. Verwonderlijk omdat het in arme gebieden toch vaak voorkomt dat mensen het niet nodig vinden om te werken voor geld, maar dit van een toerist maar al te graag afhandig willen maken. Toch heb je het idee dat je beter op je spullen moet letten en je kan niet anders dan de taxichauffeur er van verdenken dat hij onnodig omrijdt. Deze taxichauffeurs rijden overigens als maniakken en de doorgetrokken streep is in Korea geheel overbodig geplaatst. Er is in Seoul ook weinig cultuur te snuiven, omdat deze grotendeels is verwoest tijdens de bezetters die Korea door de eeuwen heen heeft gehad. Het keizerlijk paleis was op de dag dat wij gingen gesloten, maar in het museum was te zien hoe de Japanse bezetter het complete keizerlijke dorp heeft afgebrand en door de jaren heen tienduizenden mensen vermoord heeft. Een aangename verassing in Seoul was de Yonsang elektronica wijk. Enigszins vergelijkbaar met Akihabara in Tokyo, minder modern echter en vooral duurder. Net als in vele andere Aziatische landen staan hier veel kraampjes buiten met de laatste DVD en bioscoop releases voor een habbekrats. Hier kocht ik onder andere de film Stealth, nu al mijn slechtste film van het jaar. Aan de overkant van deze kraampjes was een ondergrondse videogamemarkt te vinden, waar de vele kleine kraampjes allerlei moderne videogames aanboden. Wat mij opviel, is ik hier vrijwel geen bootleg ben tegengekomen. Er is dus een duidelijk verschil in Korea tussen DVD’s en videogames als het aankomt op piraterij.

De toeristische trekpleisters vielen over het algemeen tegen en de boekjes maken het veel mooier dan dat het eigenlijk is. Op de laatste dag besluit je naar de grote toren boven op de berg midden in de stad te gaan, om een mooi uitzicht te hebben, blijkt die toren een half jaar gesloten te zijn voor onderhoud. Het zijn de kleine dingen die het doen, waardoor je merkt dat Seoul groeiende is, maar nog een lange weg te gaan heeft. De dure winkelstraat met de bekende dure merken in Tokyo is altijd zeer drukbevolkt, in Seoul was er geen kip te vinden. Wat wel leuk is aan Seoul is dat je toch de sfeer van het wat armere Azië ondervindt, zonder dat het echt vervelend wordt. Ik kan niet zo goed tegen echt arme landen waar om de drie meter iemand in de greppel ligt te bedelen. Seoul is redelijk schoon op straat en de mensen zijn over het algemeen redelijk behulpzaam. Mocht je van plan zijn naar Japan of Australië te gaan en moet je daarvoor overstappen in Seoul, trek er dan gewoon een dagje voor uit. Je bent voor zeven euro vanaf het vliegveld binnen een uur in Seoul. In een dag kun je toch een paar leuke dingen doen, duidelijk het verschil zien tussen Seoul en Tokyo en bovendien de Koreaanse BBQ eens goed testen. Terugkijkend op deze week kan ik niet anders zeggen dan dat ik het prima naar mijn zin heb gehad en voor een kritisch reiziger als ik zegt dat toch wel iets.
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Fri Nov 11, 2005 11:01

Leuk verslag. Zuid Korea is geloof ik nu steeds meer in opkomst. steeds meer koreaanse producenten doen het goed, zoals kia en samsung. Was het eten trouwens nog een beetje lekker of toch wel even wennen?
Keep on Dreaming
Gungrave

Post by Gungrave » Fri Nov 11, 2005 12:55

Inderdaad leuk stukje, had hem al gelezen maar nog niet gereageerd :)
Je hebt het dus naar je zin gehad, da's mooi ^^ Opzich lijkt het me ook wel leuk eens te doen, maar dat is pas over een aantal jaar. Eerst staan er dingen op mn lijstje die voor gaan 8)
User avatar
Mildoe
Active Level:
Active Level:
Posts: 446
Joined: Tue Aug 09, 2005 20:45
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Mildoe » Fri Nov 11, 2005 13:46

Korean BBQ...Ik moet het echt een keer proberen :o I love meat!
"Denk jij eerst of doe jij eerst?"
Post Reply