[main update: artikel] Japan in een bierdop

Alles wat niets heeft te maken met arcade en games.
Post Reply
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

[main update: artikel] Japan in een bierdop

Post by Ken » Sat Oct 29, 2005 12:16

Japan in een bierdop

Het is dit weekend Halloween in Japan, wat betekend dat de commercie rond dit feest in volle gang is en men druk kostuums uitzoekt om aan te trekken naar één van de vele feesten. Ik kreeg van de week een foto op mijn telefoon van Marilyn Monroe en nu zit er weer iemand in de trein met paars haar trots te vertellen dat iedereen haar aankijkt.
Ze schaamt zich er van de week nog kapot voor dat haar baas vertelde dat ze niet met korte mouwen naar het werk mocht komen, maar paars haar moet kunnen. Vind ik ook, al heb ik persoonlijk weinig tot niets met Halloween. Ik ben er niet mee opgegroeid en ik vind het altijd een beetje gemaakt om dan nu opeens de vrolijke Frans uit te gaan hangen. Net zoals kerst heb ik een beetje aversie tegen dit soort commerciële aangelegenheden. Net zoals ik het een slechte ontwikkeling vindt dat als het buiten dertig graden is de supermarkten al vol liggen met pepernoten.

Op het moment dat ik dit schrijf zit op de televisie een Japanse schone met een witte PSP te friemelen, winnen op het andere kanaal de Urawa Red Diamonds weer eens een wedstrijd en wordt de victorie van de Lotte Marines baseballploeg nog maar eens herhaalt. Het kampioenschap was eigenlijk na de eerste wedstrijd al beslist, toen de Hashin Tigers met tien punten verschil naar huis werden gestuurd. Baseball is echt groot in Japan en de stadions zitten dan ook elke week vol. Net als in de Verenigde Staten worden er minstens twee of drie wedstrijden per week achter elkaar gespeeld, waarna de ploeg weer naar een andere stad reist. Ook al zijn de afstanden in Japan eigenlijk nog wel te doen, men houdt graag dit Amerikaanse principe aan. Een wedstrijdje bezoeken is vrij fantastisch, al is het jammer dat de twee ploegen uit Tokyo het dit jaar niet zo best hebben gedaan. De Tokyo Giants is zo’n beetje de grootste ploeg van Japan, heeft de meeste titels op haar naam, maar was dit jaar behoorlijk slecht. De berichtgevingen in de krant blijven echter enigszins mild, omdat de eigenaar van de ‘Yomiuri’ Giants ook de eigenaar is van de krant. Daarentegen waren de Yakult Swallows dit jaar ook vrij kansloos, wat de stadsderby’s niet echt interessant maakte, maar eigenlijk doet dat er niet toe. Naar het honkbal gaan is een familie aangelegenheid, waar verassend veel vrouwen ook naar toegaan. De sfeer rond de wedstrijd is altijd erg relaxed en supporters van beide ploegen lopen en zitten rustig door elkaar. Er is wel een uitvak, maar dat komt omdat Japanse fans graag de gehele wedstrijd zingen. Dit heb je ook bij het wereldkampioenschap voetbal kunnen zien in 2002, waar negentig minuten lang uit volle borst de helden werden toegezongen. Bij het honkbal is het echter de ploeg die aan slag is waar de fans van liederen ten gehore mogen brengen. De buitenwereld was zo verbaasd over de knappe choreografie van de Japanse fans. Dit komt omdat elke club een paar mensen in dienst heeft die, getooid in clubtenue en handschoentjes, de liederen inzetten, de vlaggen symmetrisch hanteren en op de trompet de tegenpartij half doof blaast.

De mannen staan op omloop van het Tokyo Dome stadion voor de het plasmascherm een sigaretje te doen, omdat er binnen niet gerookt mag worden. Kleine grietjes racen de trappen op en af met een gevulde bierton op hun rug, om de bezoeker van de noodzakelijke alcoholische versnapering te voorzien. Onderaan de trap maken zij een buiging, steken zij hun hand op en rennen ze naar boven. In Japan wordt erg veel alcohol gedronken en kijk niet vreemd op als om twaalf uur ’s middags er bij de sushi een halve liter Sapporo of Asahi bier op tafel wordt gezet. Toen ik gisteren naar de nachtvoorstelling van de film Domino ging, lag het station van Shinjuku vol met salary men die te diep in het glaasje hadden gekeken. Ook in de erg drukke laatste Yamanote line trein zat er een man, overigens keurig in pak, in de hoek op zijn hurken naar de grond te staren. Bij aankomst in Shinjuku staat op hetzelfde perron de laatste Chuo line trein op het punt te vertekken. Ik heb sinds ik hier ben nog nooit zo’n volle trein gezien. Voor het eerst zag ik ook mannen met handschoentjes en pet de mensen het laatste duwtje geven. Onmogelijke centimeters worden bezet en men duikt er letterlijk tussen. Als de deuren dichtgaan zie ik een man met zijn wang tegen het beslagen raam aangedrukt. Hij rijdt tenminste op tijd, laten we maar zeggen. Ik zie twee vrienden gebroederlijk knock out naast hun uitwerpselen liggen, een als kever verklede gozer rent naar zijn laatste trein en de zwervers van Kabukicho zoeken rustig hun plekje op. Het is alweer negen maanden geleden dat ik in Tokyo aankwam en toch weten de mensen mij hier nog te verbazen. Gelukkig kan ik regelmatig met een glimlach verder wandelen, de ipod aanzwengelen en onder het genot van keiharde muziek als bevoorrecht man de lucht van Tokyo nog eens diep inademen.
Gungrave

Post by Gungrave » Sat Oct 29, 2005 12:28

Ik blijf je stukjes geweldig vinden Ken, echt leuk om te lezen; elke keer weer :)
Overigens had ik al vaker wat filmpjes gezien dat mensen echt letterlijk door 3 mannen in de metro/trein werden geduwd en dat gaat af en toe met flink wat kracht...
How the fuck kan het zijhn dat in Nederland zoveel plaatsen over zijn en in Japan ze de treinen helemaal vol moeten stouwen? 0_o

In ieder geval; weer een leuk stukje, grappig om te lezen ^__^
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Sat Oct 29, 2005 13:43

Thanks, de almachtige Mildoe heeft nu ook op de main page onder de eerste foto een link gemaakt naar een filmpje wat ik in het Tokyo Dome zelf heb gemaakt.
Om zeg maar even beeld bij verhaal te plaatsen 8)
Perkunas

Post by Perkunas » Sat Oct 29, 2005 21:02

Gungrave wrote:Ik blijf je stukjes geweldig vinden Ken, echt leuk om te lezen; elke keer weer :)
Overigens had ik al vaker wat filmpjes gezien dat mensen echt letterlijk door 3 mannen in de metro/trein werden geduwd en dat gaat af en toe met flink wat kracht...
How the fuck kan het zijhn dat in Nederland zoveel plaatsen over zijn en in Japan ze de treinen helemaal vol moeten stouwen? 0_o

In ieder geval; weer een leuk stukje, grappig om te lezen ^__^


Er zijn meer dan 100 miljoen Japanners, op een oppervlakte die niet zoveel groter is dan Nederland. 10 à 15% van de oppervlakte van Japan is maar bruikbaar (bergen).
User avatar
General Wong
Active Level:
Active Level:
Posts: 237
Joined: Tue Oct 11, 2005 20:03
Location: Delft
Contact:

Post by General Wong » Mon Oct 31, 2005 12:04

Gungrave wrote:How the fuck kan het zijhn dat in Nederland zoveel plaatsen over zijn en in Japan ze de treinen helemaal vol moeten stouwen? 0_o


Nog nooit in de spits met de trein door de randstad heen gerezen zeker?
ManoRevolver

Post by ManoRevolver » Mon Oct 31, 2005 12:05

General Wong wrote:
Gungrave wrote:How the fuck kan het zijhn dat in Nederland zoveel plaatsen over zijn en in Japan ze de treinen helemaal vol moeten stouwen? 0_o


Nog nooit in de spits met de trein door de randstad heen gerezen zeker?


:lol:
Gungrave

Post by Gungrave » Mon Oct 31, 2005 17:02

General Wong wrote:
Gungrave wrote:How the fuck kan het zijhn dat in Nederland zoveel plaatsen over zijn en in Japan ze de treinen helemaal vol moeten stouwen? 0_o


Nog nooit in de spits met de trein door de randstad heen gerezen zeker?


Dan zit her inderdaad flink vol, maar niet zo erg dat mensen erin geduwd moesten worden. Maar het merendeel van de tijd en dagen zijn de treinen hier halfvol..
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Wed Nov 09, 2005 10:32

Over bierdop gesproken, toen ik gisteren de trein uitstapte, deden dat nog een paar oudere mensen met mij en een man van rond de 45 rende zo de andere kant van het perron af over het spoor en bleef daar net naast de tracks tegen een muurtje aan staan.
Iedereen gebaarde naar de man dat hij terug moest komen want het was echt levensgevaarlijk. Drank kan meer kapot maken dan je lief is.
Wat er uiteindelijk is gebeurd weet ik niet want ik ben naar boven gelopen naar de stationsmeester zoals dat hier heet. Goedenavond, er staat een dronken idioot op spoor 1...hij had nog net geen vertraging vanwege vallende blaadjes.
Post Reply