[main update:artikel]Back to the golden age of the 80’s

Alles wat niets heeft te maken met arcade en games.
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

[main update:artikel]Back to the golden age of the 80’s

Post by Ken » Mon Oct 17, 2005 00:13

Back to the golden age of the 80’s

Ik ben twee weken geleden vijfentwintig jaar geworden en ik kan gerust zeggen dat ik in de mooiste tijd van de twintigste eeuw ben opgegroeid. De jaren 80 waren het bolwerk van videogames en toys zoals die nu niet meer gemaakt worden. Ik heb zelfs medelijden met de kids van nu, die het moeten doen met een Lego doosje dat bestaat uit drie blokjes, maar vooral te lijden hebben onder het gebrek aan fatsoenlijke tekenfilms. Waar jongeren nu enthousiast worden van zeer middelmatige series als Dragonball (wat ook al in mijn jeugd bestond overigens, maar niet in Nederland) en Pokémon, zaten mijn broer en ik ’s ochtends vroeg gekluisterd naar DJ The Cat te kijken naar Sky Channel’s Fun Factory. Cartoons als de Transformers, MASK, He-Man, Starcom, Thundercats, Zoids, Jayce and the Wheeled Warriors en G.I. Joe, om er maar een paar te noemen. Tel daarbij op het geweldige speelgoed van LEGO en Star Wars en je hoefde je als kind nooit te vervelen. Naast deze legendarische cartoons hadden we ook nog eens beschikking over series als de A-Team, Airwolf, Knightrider, Dukes of Hazard en Happy Days. Natuurlijk zien we deze series nog wel eens voorbij komen, maar het is steeds zeldzamer en op de meest belachelijke tijden. Welk kind van tien kan er nu midden in de nacht de General Lee over drie politiewagens zien springen?
Image
De reden dat Japanse anime nu wel aanslaat in Nederland is omdat er gewoon geen goede tekenfilms van Westerse makelij meer zijn. Het speelgoed van deze series wordt tot op de bodem uitgekauwd en jongeren spelen niet meer met kwaliteit speelgoed, maar met kaarten. Die gooien ze dan naar de muur en dan schijn je ergens mee te kunnen winnen. Zeg maar het knikkeren van de twintigste eeuw, ik heb er diep medelijden mee. Het allerbelangrijkste aan mijn jeugd is dat er destijds alleen computers waren om op te tekstverwerken, internet hadden we nog nooit van gehoord gelukkig. Als ik nu op straat loop zie ik lege pleintjes troosteloos verwaarlozen. Er is meer dan genoeg vertier voor kinderen in de grote steden, ze doen er zelf niets meer mee. Kinderen zitten alleen maar binnen met hun hoofd in hun beeldscherm. Wij zaten vroeger ook met een fles cola voor de buis, maar wisten altijd nog een enigszins gezonde mix te vinden van buiten en binnen spelen en tv kijken.

De jaren 80 was ook een tijdperk waar videogames en arcade nog nauw met elkaar verbonden waren. Elke dag keek je in de winkel of de nieuwe CVG of EGM al was aangekomen en hoopte je bij iedere console conversie van arcade games dat deze net zo goed zou zijn als in de hal. De arcadehal op Scheveningen, de rij guldens op het beeldscherm van Super Street Fighter 2 en vooral niet de achterlijke herrie van gokmachines op de achtergrond. Hele rijen met flipperkasten, altijd de nieuwste cabinets en maandenlang uitkijken naar die nieuwe game. In plaats van de codes op internet opzoeken gewoon zelf alles uitspelen en met de magazine op schoot alle moves van Sub Zero nog eens dunnetjes overdoen. Ik voel mij vereerd dat ik deze tijd heb mogen meemaken, een tijd waar inderdaad alles beter was. En of dat nu kwam omdat je als kind geen zorgen had of niet, laat ik dan maar graag in het midden.
User avatar
legztec
Active Level:
Active Level:
Posts: 456
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:13

Post by legztec » Mon Oct 17, 2005 08:01

Ik herken mezelf hierin.
Mooie tijden waren dat.
Heb je deze al gezien?
http://www.transformerland.com/transfor ... movie.html
Ik zit er met smart op te wachten net als veel vrienden van mijn leeftijd.
2d fighting rules
Whitevillage

Post by Whitevillage » Mon Oct 17, 2005 09:35

Leuk stukje. Ik heb zelf alleen het einde van de jaren 80 meegemaakt (voor zover je als 5 jarige kan herinneren) maar de begin jaren 90 was ook zeker geen slechte periode. Van de Transformers series kan ik me echt niet zo veel herinneren, maar ik weet nog goed dat ik vaak zat te zeuren om speelgoed er van. Thundercats, Heman, Turtles en Ghostbusters vond ik ook leuk om naar te kijken.

Ik kan me wel indenken waarom het vroeger beter was, maar je moet ook gewoon rekening houden dat men met de tijd mee gaat. Maar grappig genoeg komen er van eerder genoemde series ook remakes zoals op Jetix, niet dat deze in de ogen van de oude garde het origineel overtreffen maar dat ze gaan teren op een oude formule zegt weer genoeg (wat ook herkenbaar is met Retro compilaties tegenwoordig op consoles).

En LEGO en Star Wars... vind het heel jammer dat het niet in trek is, zo heb ik ook nog steeds moeite om nieuwere figures te vinden in de lokale speelgoedwinkels. Ik kots vaak echt op dat Japanse rage speelgoed als Pokemon en dat B-daman, maar je houdt het gewoon niet tegen.
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Mon Oct 17, 2005 14:27

Ik krijg er tranen van in mijn ogen. Ik sprintte destijds naar de bruna om de nieuwe gamesmaster te halen om alle nieuwes weer te kunnen lezen. Ook ik kan mij nog goed transformers heman en Gi Joe herinneren, maar de tv serises vond ik nix, wanneer ze kwamen ging ik liever buiten spelen. De kids van onze tijd wisten/ weten dat alleen binnen zitten nix is, en dat er ook buiten gespeeld moet worden. tegenwoordig zit de jeugd veel liever achter msn vunzige taal tetgen een jongen uit te slaan, terwijl ze denken dat het een meisje is.Maar de huidige tijd is niet een en al verdorvenheid. Ondanks dat jij pokemon uitkotst vond ikde eerste serie toch best vermakelijk, alleen die akiglige nl dubbing is verschrikkelijk. Daarna werd het gigantisch uitgemoken en haakte ik ook af, maar de eerste series was best spannend. Ook shin Chan vindt ik nog steeds top, helaas zijn ze nu iets teveeel aan het herhalen, maar die humor spreekt mij best aan. Ik weet het mss ben ik nog wel een kleuter, maar in ieder geval kan ik deze series nog wel waarderen.

Het grootste gemis is de arcadehal. Nu de techniek toereikend is om goede gfx neer te zetten lijken de meeste mensen niet meer er naartoe te willen, ook het internet is hier sterk debet aan in mijn opzicht.

ook begrijp ik niet al die kids die naar de pu gameplay gaan en een handtekeing vraggen aan de pu crew. Wat hebben zij nu eigenlijk werkelijk gedaan, hebben ze ergends de high score gehaald, dacht het niet en zelfs dan hoef ik geen handtekening. als ze de high scores ergens in hadden zou ik respect hebben that's all.
Keep on Dreaming
Gungrave

Post by Gungrave » Mon Oct 17, 2005 16:16

Wat ik hiervan moet denken weet ik niet, maar dat komt misschien door mn leeftijd(16 jaar ondertussen)...
Jij vind bijvoorbeeld Transformers te gek, ik vind t waardeloos! Beetje robots die in voertuigen kunnen veranderen, nou wauw! Vroeger was het dan geweldig die serie, mij heeft het persoonlijk gewoon nooit kunnen boeien. Simple as that...

Dat Pokémon een gweldige formule van niveau Mario oid is kun je gewoon niet ontkennen. Of je het nou leuk vind of er van walgde; Pokémon was overal te vinden, lekker veel games en seizoenen. Zelf vond ik de eerste paar seizoenen leuk, daarna was het maar een slap aftreksel geworden...
Ook kun je in mijn ogen Dragonball niet matig noemen, maar als jij dat vind.. So be it :)
Ikzelf vond Dragonball en Dragonball Z geweldig, elke dag kijken(beide eps, ook de herhaling van de laatste van gisteren) en af en toe zou ik het nog best willen kijken..

Een arcadehal mis ik hier wel, als ik er weleens kom vind ik het eeen pure zonde dat wij het hier niet hebben, erg jammer...
De Uitverkorene

Post by De Uitverkorene » Mon Oct 17, 2005 18:37

De nostalgie die hoort bij onder andere Transformers, MASK en GI Joe zal nooit meer overtroffen worden, met name MASK was ik helemaal wild van, ik heb ook op zolder nog alle toys die uitgekomen zijn (naast drie kratten Lego). Ik doe er niks mee maar no fucking way dat die ooit weg gaan.

Tijden dat je nog naar de NIntendo tiplijn belde samen met een vriendje omdat je al drie maanden in die klote dungeon in Zelda vast zat staan stevig boven de tijd dat elke numbfuck het merendeel van de spellen kan uitspelen door op internet naar alle oplossingen te zoeken.

Consternatie alom als de kermis weer neerstreek in het dorp hier, altijd was er een mobiele arcade met de vetste dedicated cabs zoals SF II en MK, een half uur wachten tot je eindelijk iemand kon uitdagen en dan iedereen tot wanhoop drijven door alles te winnen, er werd alleen gewisseld als ik en een vriend tegen elkaar speelden. Op een gegeven moment gingen we zelfs spelen om botsauto muntjes (was ook hip toen) heb altijd vrij goedkoop mijn kermissen meegemaakt ;)

Stukje wat ik terug kan vinden van vroeger haal ik tegenwoordig uit PES toernooitjes met een grote groep gasten van hier, straks als PES5 er weer is gaan we weer vlammen en gaat het om aanzienlijke bedragen 20€ per persoon per toernooi is geen zeldzaamheid.
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Mon Oct 17, 2005 19:19

Ja hoor de 80's waren de shit...Transformers, MASK (ik heb alle toys nog...) en zoveel meer. De kinderen van nu zitten de hele dag op internet.

Toen ik jong was waren er cartoons, toys en natuurlijk NES etc. Ik zie ook geen kind meer buiten oorlogje spelen of zoiets...ze zitten allemaal achter het internet.

Ik ben blij dat dat er niet was vroeger.

Je kunt je geen betere tijd bedenken dan geboren te zijn in het begin van de jaren 80 (1981 voor mij). Ik heb alles meegemaakt, de opkomst van videogames, cartoons, en ook het internet.

Zoals Ken al zei, je krijgt somes medelijden met de jongere generatie...maja die kunnen er ook niks aan doen.

80's 4eva!
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Re: [main update:artikel]Back to the golden age of the 80’s

Post by DNL » Mon Oct 17, 2005 19:36

Ken wrote:Back to the golden age of the 80’s
... zaten mijn broer en ik ’s ochtends vroeg gekluisterd naar DJ The Cat te kijken naar Sky Channel’s Fun Factory. Cartoons als de Transformers, MASK, He-Man, Starcom, Thundercats, Zoids, Jayce and the Wheeled Warriors en G.I. Joe, om er maar een paar te noemen. Tel daarbij op het geweldige speelgoed van LEGO en Star Wars en je hoefde je als kind nooit te vervelen. Naast deze legendarische cartoons hadden we ook nog eens beschikking over series als de A-Team, Airwolf, Knightrider, Dukes of Hazard en Happy Days..


Die waren echt de shit...je had er nog zoveel meer...Bravestarr, Visionaries etc. Die maken ze tegenwoordig niet meer, helaas...nu heb je allemaal die nagesynchroniseerde crap, geen wonder dat de jeugd geen fatsoenlijk Engels meer spreekt.

Door het lezen van import magazines (Gamefan, Nintendo Magazine System, EGM, EGM2 etc.) en het kijken naar die cartoons, sprak ik al vloeiend Engels op mijn 10de ofzo. Nou, nu kunnen ze er niks meer van, mijn neefje van 10 spreekt net een paar woorden Engels..gewoon zielig vind ik dat.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Tue Oct 18, 2005 13:28

kan de jeugd van tegenwoordig niet beter Engels dan onze generatie kan door het internet en de hiphop cultuur van de states?
Keep on Dreaming
Whitevillage

Post by Whitevillage » Tue Oct 18, 2005 13:52

DAY wrote:kan de jeugd van tegenwoordig niet beter Engels dan onze generatie kan door het internet en de hiphop cultuur van de states?


Schijnbaar niet, vooral niet omdat het meestal zo belabberd is in die hip hop scene en die maffe internet taaltjes. En als je dat overneemt, tja...

Ook shin Chan vindt ik nog steeds top, helaas zijn ze nu iets teveeel aan het herhalen, maar die humor spreekt mij best aan. Ik weet het mss ben ik nog wel een kleuter, maar in ieder geval kan ik deze series nog wel waarderen.


Ik ben het ook wel eens over Shinchan. Het is gewoon grappig om een oversexte 5 jarige te zien met zijn bijdehandte opmerkingen en het op stang krijgen van zijn moeder door het huishouden over hoop te gooien en tel dan ook nog de gare maar toepasselijke stijl erbij.
GZA

Post by GZA » Tue Oct 18, 2005 15:28

Ik ben meer van de jaren 90, maar die jaren waren ook heel verschillend dan hoe het nu is. Buiten spelen komt nu amper meer voor. Alleen de voetbalveldjes worden nog regelmatig gebruikt, maar speeltuinen en de straten op zich zijn gewoon leeg. Als je vroeger naar buiten ging was er gewoon zeker wel iemand om mee te spelen. Als je nu buiten wilt spelen moet je eerst afspraken hebben gemaakt via MSN en het moet zeker niet te koud zijn. Volgens mij weten de kinderen van nu niet eens meer wat 'vriendjes ophalen' is. Alles wordt geregeld via MSN.

Maargoed, ik denk dat als je terugkijkt op je kinderjaren altijd alles wel rooskleuriger is, maargoed toch kan de tijd van nu idd niet tippen aan vroeger.
User avatar
legztec
Active Level:
Active Level:
Posts: 456
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:13

Post by legztec » Wed Oct 19, 2005 08:19

Tja hoe ouder je wordt des te nostagischer en Pesimistischer.
De MSN generatie kijkt later ook zo op de volgende generatie zoals onze ouders ook naar ons kijken en zeggen dat het vroeger beter was.
:lol:

Ow en ieder zijn ding maar shin chan is het achterlijkste wat ik ooit heb gezien en kan er ook absoluut niet naar kijken.
2d fighting rules
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Wed Oct 19, 2005 13:14

DAt mensen nostalgisch terugkijken op hun jeugd zal inderdaaad wel voor elke generatie gelden. Toch vindt ik dat de inernet jeugd niet allemaal slecht in engles iszijnIk kijk wel eens met vrienden anime's en daar zit ook wel eens het broertje van een van die vrienden bij. aangezien het import tittels zijn hebben ze vaak engelse ondertitels en ik moet zeggen dat ik meer moeite heb met engels dan dat gozertje.

Het elkaar opzoeken en iets gaan doen is er idd steeds minder bij. Het is nu dat ze steeds meer gewoon ergens gaan hangen en lopen te etteren tegen mensen die in hun territorium komen.

Een ontwikkeling die mij ook zorgen baart is het aantal cadeaus en de waarde van cadeaus in deze tijd. Ik moeest vroeger mijn verjaardagsgeld en een deel van mijn spaargeld inleveren om een Nes te kopen tegenwoordig zie je ouders zonder blikken en blozen een ps2 met drie games voor hun koters kopen. als het zo doorgaat moet ik een hypotheek afsluiten voor wanneer mijn latere kids jarig zijn.

Wat Shin Chan betreft, Ik moest ook eventjes wennen aan de tekenstijl van Shinchan, maar na een tijdje kijken vindt ik het nu geweldig. Die humor is geweldig en het bereidt je alvast voor op later wanneer je zelf kids hebt.

weet iemand trouwens nog wat die tekenfilm was met een rode outo die ook nog door de lucht kon zweven, dat was ook een enorm toffe sereie.
Keep on Dreaming
User avatar
legztec
Active Level:
Active Level:
Posts: 456
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:13

Post by legztec » Wed Oct 19, 2005 13:23

DAY wrote:weet iemand trouwens nog wat die tekenfilm was met een rode outo die ook nog door de lucht kon zweven, dat was ook een enorm toffe sereie.


"Mask" denk ik dat je bedoeld.

Image
Last edited by legztec on Wed Oct 19, 2005 13:30, edited 1 time in total.
2d fighting rules
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Wed Oct 19, 2005 13:26

Dat met die duurdere cadeau's heeft met de euro te maken denk ik. Je geeft nu een euro uit alsof het een gulden is, was die kutmunt maar nooit ingevoerd...

Vliegende rooie auto? Zal wel MASK zijn geweest (niet die groene idioot).

Nou dat Engels ben ik niet met je eens. ALLE cartoons die vroeger op TV waren hadden Engelse ondertiteling. Of nu iemand een keer 1 import DVD kijkt met ondertiteling kan niet hier tegen op.

Trouwens, vroeger kocht ik ook elke maand 2 of 3 import magazines over gaming. Daar leer je pas goed Engels van. Tot op de middelbare school was mijn Engels vrij foutloos, ik scoorde zelfs een 9.8 op het centraal examen, door een domme fout nog wel (HAVO/Atheneum).

Nu is mijn Engels zelfs een stukje slechter dan toendertijd...oefening baart kunst. En het internet taaltje helpt ook niet echt...
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
User avatar
legztec
Active Level:
Active Level:
Posts: 456
Joined: Tue Sep 27, 2005 19:13

Post by legztec » Wed Oct 19, 2005 13:34

[quote="DreamerNL"]
Trouwens, vroeger kocht ik ook elke maand 2 of 3 import magazines over gaming. Daar leer je pas goed Engels van. Tot op de middelbare school was mijn Engels vrij foutloos, ik scoorde zelfs een 9.8 op het centraal examen, door een domme fout nog wel (HAVO/Atheneum).
quote]

Lol

Ik had ook een 9.8 voor mijn havo examen en las ook veel engelse mags die tijd.
Niet ook toevallig in '97 geslaagd?
:lol:
2d fighting rules
User avatar
DAY
Active Level:
Active Level:
Posts: 502
Joined: Wed Sep 28, 2005 11:23

Post by DAY » Wed Oct 19, 2005 13:36

jullie hebben gelijk het was inderdaad MASK, heb nu ook een site gevonden met wat info en plaatjes,Ik dacht bij MASK aan iets anders merci beaucoup.

@Dreamer
Wat engels betreft ben ik het inderdaad met je eens oefing baart kunst, maar dat geldt bijna voor alles.

ik neem mijn petje vioor jullie af, zulke hoge cijfers haalde ik nooit. :)
Keep on Dreaming
De Uitverkorene

Post by De Uitverkorene » Wed Oct 19, 2005 15:51

DreamerNL wrote:Dat met die duurdere cadeau's heeft met de euro te maken denk ik. Je geeft nu een euro uit alsof het een gulden is, was die kutmunt maar nooit ingevoerd...

Vliegende rooie auto? Zal wel MASK zijn geweest (niet die groene idioot).

Nou dat Engels ben ik niet met je eens. ALLE cartoons die vroeger op TV waren hadden Engelse ondertiteling. Of nu iemand een keer 1 import DVD kijkt met ondertiteling kan niet hier tegen op.

Trouwens, vroeger kocht ik ook elke maand 2 of 3 import magazines over gaming. Daar leer je pas goed Engels van. Tot op de middelbare school was mijn Engels vrij foutloos, ik scoorde zelfs een 9.8 op het centraal examen, door een domme fout nog wel (HAVO/Atheneum).

Nu is mijn Engels zelfs een stukje slechter dan toendertijd...oefening baart kunst. En het internet taaltje helpt ook niet echt...

Ik heb serieus een 10 gehaald op mijn centraal examen voor engels, vond de 9,3 voor scheikunde eigenlijk veel stoerder :P

Engels van nu is gewoon slecht door al die urban-crap van tegenwoordig waar engelstaligen zelf de ballen van snappen.
User avatar
Ricepuppet
Active Level:
Active Level:
Posts: 362
Joined: Wed Oct 05, 2005 11:43
Contact:

Post by Ricepuppet » Wed Oct 19, 2005 17:59

Twee dingen.

Heel simpel, ik ben 2 jaartjes jonger dan Ken. Ook ik herken me in zijn verhaal. Maar. Tijden veranderen, en klagen erover... tja, vertel dat maar eens aan de grote gros TMF kinderen van tegenwoordig.

Vroeger kwamen er ook vriendjes bij mij aanbellen of ik kwam buiten spelen - meestal voor oorlogje, ik was king uiteraard :) -

Ik frustreer me ook aan m'n broertje van 14 soms, alleen al vanwege het feit dat 'ie na een goede fysieke karateles meteen achter MSN duikt, om er zo een aantal uren van zijn leven aan te verspillen. En iedereen weet dat als je achter een PC zit, de tijd immens voorbij vliegt.

Ik heb ook LEGO, MASK, Transformers en al die zooi gehad. Wat ben ik op latere leeftijd pissig geweest op m'n moeder omdat ze alles heeft weggegooid. Aan de andere kant; wat zou ik met al die shit gemoeten hebben? Ik zou het waarschijnlijk toch verkopen op eBay ofzo, ben ik er toch vanaf. Nee, ik ben ook weer blij dat ik nu ouder ben, dat ik andere dingen heb om tegenop te kijken die staan te komen.

Als je 8 jaar bent, denk je niet aan lekkere chicks, kan je geen auto rijden - er alleen over dromen met je Mattel versie - je hebt meer verantwoordelijkheden, die mij, nu meer aanstaan dan vroeger.

Vroeger alles zorgeloos, je ouders deden alles voor je. Je belevings en inzichtsvermogen is heel anders dan dat van nu. Toen jij een cadeau kreeg op 8 - jarige leeftijd (bv. het voertuig van Matt van Mask) was je dolgelukkig, alsof je LSD had ingenomen.

Nu koop ik games, computers, eten etc. Van alles. En ik word er af en toe blij van - te vergelijken met een haaltje van een blow - het feit dat je nu meer dingen in handbereik hebt, tast de illusie, de droom van het onbereikbare aan, die vroeger in stand werd gehouden door je ouders omdat je een heel jaar lang op iets moest wachten.

Tevens heb ik ook Engels hardcore geleerd vanaf de basisschool. Wij kregen vanaf groep 7 al de 'Hello You' in onze handen gedrukt om Engels te leren. Tel daarbij de vele mensenuren die ik heb besteed aan cartoons, UK Gamemagazines. Dankzij die combinatie leerde ik nooit - ik herhaal NOOIT - voor Engelse lessen op school. Ik wist alle antwoorden zonder te leren. Tada, weer een 8 - 9 - 10 erbij. Ik slaagde op mijn examen zelfs met een 9, ook zonder te leren.

Mijn broertje van 14 kan amper Engels. NIet meer dan een G-G-G-G-Unit!! kan er niet vanaf. Erg sad.
http://facebook.com/bleedingviolin - BleedingViolin - Customizing at a Higher Level
R-Type

Post by R-Type » Wed Oct 19, 2005 18:51

Ik ben zelf al een tijdje 24, dus kom ik ook uit het pre internet tijdperk en uit een tijd waar de arcade echt lichtjaren verder was dan de console. Vroeger droomde ik van dikke computers en vette spellen.. dat is er nu maar als ik terugdenk had ik toch wel een topjeugd in een hele leuke tijd. Geen mobiles, Geen PC dus geen MSN, 2 (later 4) nederlandse zenders (met hooguit duitsland en belgie erbij?) en toch was het 1 en al lol en had ik het idee dat er ieder weekend wel een topfilm op de buis was. Zo was er de disney parade met jochem van gelder elke vrijdag(?) en skychannel (met linda de mol zelfs, die kat heette dus idd DJ the Cat.. ik was die naam kwijt) met wrede cartoons en oa ook WWF. Gewoon geen overdosis aan shit wat op hetzelfde neerkomt.

Destijds legde men ook gewoon MEER sociale contacten af; zowel kinderen als ouders. Wij speelden buiten soms met een mannetje of 15 (we deden alles oa veel en lang voetballen) en hoewel er nu ook heel veel jeugd hier in de wijk woont is het altijd doodstil op straat, en er is een fraai voetbal/b-ball plein aan de overkant. Dat was toch echt wel anders in onze generatie. Ook buren komen nog zelden bij elkaar over de vloer, het is allemaal eigen hachje en ze hebben geen tijd. Dit is bij ons zo, maar ook in buurten of plaatsen waar bekenden van me wonen, die zeggen hetzelfde. Ik zie kleine kinderen met een GSM lopen en elkaar bellen, waar zijn die ouders dan in hemelsnaam mee bezig? Laat ze lekker elkaar opzoeken en buiten spelen. Ook ik erger ik me dood aan de cardgame shit, ik werkte een tijdje in een collectibles winkel en daar kwamen koters (9 jaar?) echt tientallen euro's verbrassen aan die domme kaartjes.. hoezo fucked up.

Het is natuurlijk niet allemaal negatief nowadays, want er zijn natuurlijk wel de nodige voordelen vandaag de dag. Maar geluk zit hem iig niet in hi tech snufjes.. Ik voel me nu wel een ouwe lul met dit soort praat (ben dus zelf ook nog een broekie van 24) maar ik zelf vond die tijd wel beter dan nu om heel eerlijk te zijn. Het is wel zo dat de tijd waarin je opgroeid, automatisch altijd bij zal blijven.. ik kan me bijvoorbeeld de jaren 70 helemaal niet voorstellen en het leek me niet veel soeps. Zo zal de huidige generatie over onze tijd denken. Feit is wel dat non stop computeren en achter MSN duiken gewoon niet goed is, sociale contacten opbouwen en dus iemand face to face spreken is echt ontzettend belangrijk. Volgens mij gebeurt dat nu te weinig, dat kan niet anders.
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Wed Oct 19, 2005 19:54

Ja, kleine kinderen met een GSM, of nog erger, van die ouwe zakken/wijven van 70, die moeten ze gewoon afschieten.

Voor de rest heeft iedereen wel pcies opgesomt waar het over gaat.

Ben trouwens voor de middelbare geslaagd in 2000.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
User avatar
Ken
Active Level:
Active Level:
Posts: 4798
Joined: Wed Aug 10, 2005 15:44
Contact:

Post by Ken » Wed Oct 19, 2005 21:51

R-Type, over televisie gesproken...

Iedere kerst werd Ollie B.Bommel uitgezonden met Zwelgje.
Nederland is nooit meer hetzelfde geweest nadat ze besloten dat niet meer te doen.
Gameholic

Post by Gameholic » Wed Oct 19, 2005 22:11

Ken wrote:R-Type, over televisie gesproken...

Iedere kerst werd Ollie B.Bommel uitgezonden met Zwelgje.
Nederland is nooit meer hetzelfde geweest nadat ze besloten dat niet meer te doen.


OMG wat een jeugdsentiment... wat voelde ik mij altijd klote als klein kind toen ik moest aanschouwen hoe zwelgje wegliep :)
DNL
Active Level:
Active Level:
Posts: 886
Joined: Sun Sep 25, 2005 19:11

Post by DNL » Thu Oct 20, 2005 10:28

Mensen, ik geloof dat "Als je begrijpt wat ik bedoel" eind van dit jaar op DVD uitkomt.
ImageImage
" I don't die not to live. I don't yield if my wish is not fulfilled. I never die with regrets. "
Gameholic

Post by Gameholic » Thu Oct 20, 2005 10:52

Ja haha :) die ga ik zeker halen... niet voor mezelf maar voor mijn toekomstige kinders ;)
Post Reply